Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuoliso ei tahdo elättää opiskelujen ajan

Vierailija
06.08.2016 |

Tilanne on siis se, etten saa nykyisellä koulutuksellani töitä ja opiskelen alaa, jonka pitäisi tulevaisuudessa työllistää minut. Katselin toimeentulolaskurilla, että yksinasuvana voisin saada opintotuen päälle aika ison sosiaaliturvatuen. Puolisoni tulojen vuoksi en ole kuitenkaan oikeutettu saamaan euroakaan.

Ongelma on siinä, ettei avopuolisoni ole halukas elättämään minua. Joudun maksamaan oman puoliskoni asumiskuluista (niihin menee koko opintotuki) ja lisäksi hän ei halua ostaa minulle edes ruokaa. Itsekin ensisijaisesti haluaisin tehdä töitä kouluni ohella, mutten hakemisesta huolimatta ole saanut osa-aikatöitä, vaikka työkokemusta useammalta alalta on ja kaiken maailman hygienia- ja alkopassit ja työturvallisuuskortit suoritettuna.

Saisin läheltä kouluani helposti yksiön, jossa asumiskulut olisivat samat kuin nykyisessä ja yksinasuvana saisin sossutuet. Pitääkö minun nyt ihan oikeasti muuttaa pois puolisoni luota hänen asenteensa takia?

Itse olisin vastavuoroisesti valmis elättämään hänet valmistuttuani ja työllistyttyäni, jos hän tahtoo mennä opiskelemaan esim. aikoinaan kesken jääneen tutkintonsa loppuun tai jotain muuta häntä kiinnostavaa alaa. Minun puolestani voi jäädä vaikka kotiherraksi hoitamaan lapsia, jos palkkani on edes tulevan alani keskitasoa. Olen ahdistunut ja alla päin, kun osoittautui, että ajattelutapamme ovat näin erilaiset.

Mietityttääkin tässä, kannattaako ollenkaan esim. tehdä lapsia, jos puoliso ei halua tukea kumppaniaan, vaikka valtion tukijärjestelmäkin niin näkyy odottavan? Onko mies edes aidosti sitoutunut minuun?

Olemme asuneet nyt vuoden yhdessä ja seurustelleet pidempään. Aikaisemmin olimme molemmat opiskelijoita niin tällaista ongelmaa ei ollut, vaan se tuli miehen työllistyttyä.

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo-o, voi v*ttu sentään. Ap ja hemmonsa ovat kolmekymppisiä ja vielä meinataan opiskella vuosikausia.. Ei tietoakaan, että olisivat tuottavia tälle yhteiskunnalle. Hohhoijakkaa. Sitten joskus keski-ikäisenä aletaan miettiä niitä lapsia ja kun ei ala kuulumaan, niin mennään vähän hedelmöityshoitoihin, tietty veronmaksajien rahoilla ja itketään netissä surkeaa kohtaloa. Jos sitten se ainut lapsi saadaan, niin lapsi tod.näk. häpeää 15-20-vuotiaana mummo-pappavanhempiaan, kun nää yhet lähenee jo eläkeikää, ellei jo ole eläkkeellä. 

Lopulta itketään sitä huonoa eläkettä, kun tuli tuottavia työvuosia n. 15-20 vuotta (jos sitäkään, kun ei työtä riitä kaikille) ja jätetään se lapsiparka suht nuorena "orvoksi" ja lapsenlapsia ei ehditä nähdä, kun vanhemmat heittää lusikan nurkkaan hetkoht eläkkeelle päästyään.

On tää Suomi 2016 hauska, kun nykyajan luuseriloisijanuoret opiskelevat veronmaksajien rahoilla vielä 30-vuotiaana, kun ennen vanhaan tuossa iässä oli tehty töitä hyvässä lykyssä jo 15 vuotta. Älä ap saatana vingu, vaan ala tekemään jotain tolle sun tilanteelle ja ala hakemaan TÖITÄ aktiivisesti, jotta sustakin olisi jotain hyötyä tälle yhteiskunnalle. Mennä nyt vielä opiskelemaan, HAH HAH HAH :D

Mitäs sä nyt sekoat? Oma mieheni on 32-vuotias opiskelija. Hän on 16-vuotiaasta saakka tehnyt töitä. Ihan niin kuin moni muukin aikuisopiskelija!

Itse olen 2011 aloittanut työnteon. Nyt valmistun, ja ajattelin maisteriksi lukea joskus. Oonko ihan kamala jos vaikka 6 vuoden päästä alan taas opiskella? Ennen sitä olisin ollut n. 11 vuotta työelämässä...

Ihmisen pitäisi ennen eläkettään vähintään se 45 vuotta tehdä työtä. Sekin on todella vähän.

Vierailija
142/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo-o, voi v*ttu sentään. Ap ja hemmonsa ovat kolmekymppisiä ja vielä meinataan opiskella vuosikausia.. Ei tietoakaan, että olisivat tuottavia tälle yhteiskunnalle. Hohhoijakkaa. Sitten joskus keski-ikäisenä aletaan miettiä niitä lapsia ja kun ei ala kuulumaan, niin mennään vähän hedelmöityshoitoihin, tietty veronmaksajien rahoilla ja itketään netissä surkeaa kohtaloa. Jos sitten se ainut lapsi saadaan, niin lapsi tod.näk. häpeää 15-20-vuotiaana mummo-pappavanhempiaan, kun nää yhet lähenee jo eläkeikää, ellei jo ole eläkkeellä. 

Lopulta itketään sitä huonoa eläkettä, kun tuli tuottavia työvuosia n. 15-20 vuotta (jos sitäkään, kun ei työtä riitä kaikille) ja jätetään se lapsiparka suht nuorena "orvoksi" ja lapsenlapsia ei ehditä nähdä, kun vanhemmat heittää lusikan nurkkaan hetkoht eläkkeelle päästyään.

On tää Suomi 2016 hauska, kun nykyajan luuseriloisijanuoret opiskelevat veronmaksajien rahoilla vielä 30-vuotiaana, kun ennen vanhaan tuossa iässä oli tehty töitä hyvässä lykyssä jo 15 vuotta. Älä ap saatana vingu, vaan ala tekemään jotain tolle sun tilanteelle ja ala hakemaan TÖITÄ aktiivisesti, jotta sustakin olisi jotain hyötyä tälle yhteiskunnalle. Mennä nyt vielä opiskelemaan, HAH HAH HAH :D

Mitäs sä nyt sekoat? Oma mieheni on 32-vuotias opiskelija. Hän on 16-vuotiaasta saakka tehnyt töitä. Ihan niin kuin moni muukin aikuisopiskelija!

Itse olen 2011 aloittanut työnteon. Nyt valmistun, ja ajattelin maisteriksi lukea joskus. Oonko ihan kamala jos vaikka 6 vuoden päästä alan taas opiskella? Ennen sitä olisin ollut n. 11 vuotta työelämässä...

Esim. miehesi kohdalla eläkekertymää ei tule ollenkaan ennen vuotta 2005 tehdystä työstä, koska ennen 2005 vuotta eläkekertymää ei tullut alle 23-vuotiaana tehdystä työstä. Eli ne työvuodet ei vaikuta ollenkaan eläkkeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuen saaja EI voi saada sosiaaliturvatukea paitsi jos on luottotiedoton eikä tästä syystä saa opintolainaa.

Itse aikanaan opiskelin pelkällä opintorahalla ja asumislisällä. Tuttava sanoi ylimielisenä että kun hän tulevaisuudessa opiskelee niin hän opiskeleekin soskun rahoilla. No ei opiskellut tietenkään vaan niinkuin muutkin opiskielijat.

Vierailija
144/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuttaa lapsien ruoka-annoksistakin tulevaisuudessa.

Vierailija
145/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme yhteen kun mieheni oli työtön, ja aloitti juuri opiskelut. Minä kävin töissä ja elätin kunnes hän valmistui. Nyt hän aloitti työt ja minä jatkan opintoja korkeakoulussa. Rahat on yhteisiä ja tulee aina olemaan, mihinkään muuhun en olisi suostunut, mikä parisuhde se muka olisi.

Vierailija
146/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap ajatteli saada oman vuokra-asunnon kun luottotiedotkin on ruvella?

Vaikeaahan se on, muttei mahdotonta. Yksityisten kanssa voi neuvotella: esim. isompi vuokratakuu.

Ap

Vierailija
147/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap missä asut? 

Vierailija
148/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei sulla ole varaa opiskella.

Sun pitää hakea töihin ja yrittää sitten kouluttautua joko työn ohessa tai sitten säästää palkkatuloista niin että voit taas opiskella.

Työttömänä saat sentään työttömyyskorvauksen ja asumistuen, eli enemmän kuin opintotuki.

Ei mulla ole varaa olla opiskelematta, koska ilman koulutusta en saa töitä. Ilman tätä opiskelupaikkaa voisin yhtä hyvin tappaa itseni.

Ap

Vierailija
149/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap missä asut? 

Sanotaan näin, että Etelä-Suomessa, tarkemmin en viitsi sanoa.

Ap

Vierailija
150/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni (mies) opiskeli oikeustieteellisessä 8 vuotta. Tuon ajan he kituuttivat vaimonsa pienillä tuloilla. Koko ajan serkkuni mainosti, että kun valmistuu niin taloustilanne heidän perheessään kohenee huomattavasti! No kun lopulta valmistui, oli löytänyt opiskelukaveristaan uuden tyttöystävän ja vaimo heivattiin ulos. Totta puhui, talous nousi kohisemalla kahden asianajajan taloudessa vs. opiskelija-lastenhoitajan talous.

Sääliksi ja vihaksi pisti es-vaimon puolesta. Minusta hänelle olisi kuulunut joku korvaus, kun oli elättänyt ylimielistä serkkuani 8 vuoden ajan. Serkkuni ei edes nostanut opintolainaa vuosien aikana.

Todellakin miehen olisi pitänyt korvata opiskeluvuosistaan eksälle. 

Vierailija
151/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on se, että sinä menet opiskelemaan vasta, kun sinulla on siihen varaa (= saat töitä, saat säästettyä tms.) Aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus, avopuolisoilla ei.

Kerropa neropatti, miksi sitten avopuolison (tai kenen tahansa samassa osoitteessa asuvan eri sukupuolta olevan) tulot vaikuttavat saatuihin tukiin?

Vierailija
152/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap missä asut? 

Sanotaan näin, että Etelä-Suomessa, tarkemmin en viitsi sanoa.

Ap

http://www.extraajat.fi/

tuolta saat melko varmasti töitä.

Vierailija
153/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuen saaja EI voi saada sosiaaliturvatukea paitsi jos on luottotiedoton eikä tästä syystä saa opintolainaa.

Mua ei käsketty/vaadittu nostaa opintolainaa, luottotiedot kunnossa ja opintotukee+asumislisää ja tttukee sain. Mut syy olikin se että katsottiin syksyn ajan että pystynkö edes opiskelemaan, ku terveyteen liittyvä juttu.

Ja parivuotta aiemminkin sain tttukee, eikä tarvinnu nostaa opintolainaa, mut siihen oli sellanen yks muu syy, eikä sekään luottotietoihin millään tavalla liittynyt.

Vierailija
154/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen jos sossu maksaa toimeentulotukea luottotietonsa menettäneelle opiskelijalle. Luulisi silloin että vähän yksi ja toinen opiskelija menettäisi luottotietonsa tahallaan, jolloin ei tarttisi ottaa opintolainaa eikä käydä töissä, sen kun vaan opiskelisi sossun tuella, ja kun valmistuisi luottotiedot olisivat jälleen puhtaat.

Vierailija
155/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen jos sossu maksaa toimeentulotukea luottotietonsa menettäneelle opiskelijalle. Luulisi silloin että vähän yksi ja toinen opiskelija menettäisi luottotietonsa tahallaan, jolloin ei tarttisi ottaa opintolainaa eikä käydä töissä, sen kun vaan opiskelisi sossun tuella, ja kun valmistuisi luottotiedot olisivat jälleen puhtaat.

Usko pois, se luottotietojen menetys on kamala asia, eikä siihen kukaan tahallaan haluaisi. Pahempaa kuin vankeus. Et voi tehdä edes puhelinliittymäsopimusta omiin nimiisi ja myös asunnon saaminen on hyvin hankalaa. Ja jos saat tienattua yli 600€, on ulosotto heti kärppänä rokottamassa.

Extraajista olen kuullut aika paljon huonoja juttuja, mutta kiitos vinkistä kuitenkin. Laitan sinne hakemusta, jossei ensi viikon työhaastattelut tuota tulosta.

Ap

Vierailija
156/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni (mies) opiskeli oikeustieteellisessä 8 vuotta. Tuon ajan he kituuttivat vaimonsa pienillä tuloilla. Koko ajan serkkuni mainosti, että kun valmistuu niin taloustilanne heidän perheessään kohenee huomattavasti! No kun lopulta valmistui, oli löytänyt opiskelukaveristaan uuden tyttöystävän ja vaimo heivattiin ulos. Totta puhui, talous nousi kohisemalla kahden asianajajan taloudessa vs. opiskelija-lastenhoitajan talous.

Sääliksi ja vihaksi pisti es-vaimon puolesta. Minusta hänelle olisi kuulunut joku korvaus, kun oli elättänyt ylimielistä serkkuani 8 vuoden ajan. Serkkuni ei edes nostanut opintolainaa vuosien aikana.

Todellakin miehen olisi pitänyt korvata opiskeluvuosistaan eksälle. 

Olen samaa mieltä, että tuo oli tosi törkeä temppu ja jos tällaiseen järjestelyyn lähtee, siitä voidaan ihan hyvin tehdä vaikka viralliset velkakirjat (olen niitä vanhemmillenikin ehdottanut, jotka nyt avustavat minua), että maksaa myös takaisin sitten, kun on valmistunut. Parisuhteessa tuo voisi myös olla fiksua, niin kumppanilla olisi joku tae saada rahansa takaisin, jos suhde päättyykin.

Ap

Vierailija
157/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jännä juttu että velat pitäis maksaa.

Vierailija
158/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valehtelet? Opintolaina katsotaan tuloksi, mutta mitä siitä? Tuloista vähennetään menot, ja jos laskelma jää miinukselle, miinuksen verran myönnetään toimeentulotukea.

Koska menoiksi hyväksytään vain määrätyt menot ja määrätyt summat, kukaan ei käytännössä "jää miinukselle" tässä laskelmassa. Käytännössä opiskelija ei saa toimeentulotukea.

Silsti aapeen kannattaa muuttaa sinne yksiöön, ottaa opintolaina ja kärvistellä ihan itsekseen muutama vuosi. Silloin hänellä on sentään tulevaisuus. Tuon puolison kanssa työttömänä kärvistely jatkuu ikuisesti, vaikka voikin alkuun olla vähän helpompaa.

..itseasiassa tiedän muutamankin opiskelijan, jotka ilman kesätöitä jäätyään saivat kesäkuukaudet toimeentulotukea. Opintotukea kun ei saa kesän ajalta ja lainaosuus oli jo käytetty. Toinen näistä opiskelijoita saa lainasta huolimatta toimeentulotukea myös lukukauden aikana, asuu yksin  yksiössä oppilastaloilla. Saa n. 100e/kk opiskelujen aikana, Mekoisen kallis vuokra siitä huolimatta että on oppilastalon asunto. Asunnon vaihto halvempaankaan ei ole mahdollista niiden vähyyden takia. Että niitä tukia kyllä voi saada harkinnan varaisena tilanteesta riippuen.

Vierailija
159/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottotietojen menetyksestä on paljon harmia. Ei taida kannattaa parin satasen vuoksi.

Vierailija
160/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluaisit elää yhdessä ihmisen kanssa, joka ei halua tukea sinua millään lailla?

Suosittelen, että muutat pois. Maailmassa on inhimillisiäkin ihmisiä. 

Toivotan onnea opiskeluillesi! :)

(En missään nimessä edes harkitsisi lapsia hänen kanssaan.)

Miksi ei ole ap töissä? Ilmeisesti ei ole koskaan ollutkaan, tekisi jotain näyttääkseen että hänen kanssaan on turvallista olla suhteessa, ettei tarvitse pelätä rahojensa puolesta kun toisen vain "pitäisi" työllistyä opiskelustaan kuten itse kirjoitti. Näyttöä kaipaa ennemmin ap kuin hänen miehensä, jolle on tullut raja vastaan toisen aikuisen huoltamisessa. Lasta en suosittele ap:lle ollenkaan toki hänen intresseissään on sellainen tehdä jollekkin hyväuskoiselle maksumiehelle. Kaikki tämä lukee avauksessa selkeästi kun osaa lukea marttyyri avauksen tarkoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi