Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuoliso ei tahdo elättää opiskelujen ajan

Vierailija
06.08.2016 |

Tilanne on siis se, etten saa nykyisellä koulutuksellani töitä ja opiskelen alaa, jonka pitäisi tulevaisuudessa työllistää minut. Katselin toimeentulolaskurilla, että yksinasuvana voisin saada opintotuen päälle aika ison sosiaaliturvatuen. Puolisoni tulojen vuoksi en ole kuitenkaan oikeutettu saamaan euroakaan.

Ongelma on siinä, ettei avopuolisoni ole halukas elättämään minua. Joudun maksamaan oman puoliskoni asumiskuluista (niihin menee koko opintotuki) ja lisäksi hän ei halua ostaa minulle edes ruokaa. Itsekin ensisijaisesti haluaisin tehdä töitä kouluni ohella, mutten hakemisesta huolimatta ole saanut osa-aikatöitä, vaikka työkokemusta useammalta alalta on ja kaiken maailman hygienia- ja alkopassit ja työturvallisuuskortit suoritettuna.

Saisin läheltä kouluani helposti yksiön, jossa asumiskulut olisivat samat kuin nykyisessä ja yksinasuvana saisin sossutuet. Pitääkö minun nyt ihan oikeasti muuttaa pois puolisoni luota hänen asenteensa takia?

Itse olisin vastavuoroisesti valmis elättämään hänet valmistuttuani ja työllistyttyäni, jos hän tahtoo mennä opiskelemaan esim. aikoinaan kesken jääneen tutkintonsa loppuun tai jotain muuta häntä kiinnostavaa alaa. Minun puolestani voi jäädä vaikka kotiherraksi hoitamaan lapsia, jos palkkani on edes tulevan alani keskitasoa. Olen ahdistunut ja alla päin, kun osoittautui, että ajattelutapamme ovat näin erilaiset.

Mietityttääkin tässä, kannattaako ollenkaan esim. tehdä lapsia, jos puoliso ei halua tukea kumppaniaan, vaikka valtion tukijärjestelmäkin niin näkyy odottavan? Onko mies edes aidosti sitoutunut minuun?

Olemme asuneet nyt vuoden yhdessä ja seurustelleet pidempään. Aikaisemmin olimme molemmat opiskelijoita niin tällaista ongelmaa ei ollut, vaan se tuli miehen työllistyttyä.

Kommentit (170)

Vierailija
121/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Olenko outo kun en ajattele samoin? Itse opiskelin ja mies töissä, kaikki kulut puoliksi, myös ruoka. Senttiäkään ei maksanut minun juttuja. Tietysti olisin voinut kokea sen epäreiluksi, minä sain tukea ja lainaa 900e kuussa ja mies tienasi 3000e/kk. Tein pari tuövuoroakin per kuukausi.

Suhteemme päättyi muiden syiden takia.

Mun mielestä on kiva jos puoliso haluaa tukea rahaölisesti mutten oleta sitä vaikka itse olisin ollut valmis tukemaan päinvastaisessa tilanteessa.

Sun pitä nyt valita itsellesi taloudellisesti järkevin vaihtoehto.

Vierailija
122/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saimme yhteisen lapsen ja piti mennä naimisiin sekä muuttaa yhteen. Mutta kuinkas kävikään? Mies ei halua meidän muuttavan luokseen, koska joutuisi elättämään minua sekä lastaan siihen asti, että lapsemme on 3-vuotias (siihen asti olen kodinhoidontuella). Minä pysyn omassa vuokrakämpässäni enkä todellakaan halua mennä hänen kanssaan naimisiin enkä olla enää yhdessäkään. Lapsi menee minun mielestä näissä asioissa ykköseksi, kun kyse on kuitenkin loppujen lopuksi lyhyestä ajasta.

Sanoisin, että eroa ja muuta omillesi. Löydät vielä miehen, jolle raha ei ole se ensimmäinen asia, joka ratkaisee kaiken.

Onnea opiskeluun!

Ei ole varaa omaan asuntoon, mutta kiirehdit jo tekemään osuutesi työttömyyden ja ympäristöongelmien pahentamiseksi? :D

Onneksi mies pääsi eroon! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hieman samanlainen tilanne. Minä opiskelen ja teen osa-aikatöitä, ja avopuoliso kokopäivätöissä. Avopuoliso maksaa kuitenkin suurimman osan menoistamme. Kerran riidan yhteydessä avopuolisoni kertoi, että kaverit kutsuu häntä "kauppakassien kantajaksi" ym., ja yksi kaveri oli sanonut että aviomiestäni mahtaa harmittaa, jos jätän hänet samana päivänä kun valmistun.

Ärsyttävää, että minua pidetään loisena, vaikka teen opintojen ohessa töitä minkä pystyn, ja valmistuttuani tulen tienaamaan enemmän kuin avomieheni, jolloin tottakai maksan vuorostani suuremman osan kuluistamme. Tekisi mieli sanoa näille kavereille, että olen ollut joka ikinen kesä kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien, ja välillä (jos on töitä saanut) myös opintojen ohessa. Ja eihän kukaan tulevasta tiedä - yksi kaveripariskunta otti tuhansien eurojen lainan häitä varten. En silti mene heille sanomaan että "mahtaa vituttaa jos eroatte - meni rahat hukkaan!".

No miksi miehen edes tarvitsisi elättää, jos saat opintotukea? o_O

Onko saatava korkeampi elintaso?

Vierailija
124/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mies ja vaimo ei suostunut samaan ja lopulta tuli ero. Mikä siinä on niin vaikeaa elättää miestä sen kolmen vuoden ammattikoulutuksen ajan?

Ei luulisi nyt niin hirveästi maksavan...

t. katkera mies

Naista pitää elättää mutta miestä ei pidä. Se on sääntö.

Paskat ole. Naista ei todellakaan pidä elättää

Vierailija
125/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä hieman samanlainen tilanne. Minä opiskelen ja teen osa-aikatöitä, ja avopuoliso kokopäivätöissä. Avopuoliso maksaa kuitenkin suurimman osan menoistamme. Kerran riidan yhteydessä avopuolisoni kertoi, että kaverit kutsuu häntä "kauppakassien kantajaksi" ym., ja yksi kaveri oli sanonut että aviomiestäni mahtaa harmittaa, jos jätän hänet samana päivänä kun valmistun.

Ärsyttävää, että minua pidetään loisena, vaikka teen opintojen ohessa töitä minkä pystyn, ja valmistuttuani tulen tienaamaan enemmän kuin avomieheni, jolloin tottakai maksan vuorostani suuremman osan kuluistamme. Tekisi mieli sanoa näille kavereille, että olen ollut joka ikinen kesä kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien, ja välillä (jos on töitä saanut) myös opintojen ohessa. Ja eihän kukaan tulevasta tiedä - yksi kaveripariskunta otti tuhansien eurojen lainan häitä varten. En silti mene heille sanomaan että "mahtaa vituttaa jos eroatte - meni rahat hukkaan!".

Kohtuullista olisi että työssäkäyvä maksaa enemmän. Yksinään jos asuisi, niin voisi asua solussa, kun taas pariskunta asuu yleensä kaksiossa, jossa hinta tietysti korkeampi. Tietty jos työssäkäyvän mielestä parempi on että toinen muuttaa yksinään soluun opintojensa ajaksi, niin kertoohan se ihmisestä paljon. Itse en olisi heittäytynyt niin naurettavaksi silloin kun mies opiskeli ja itse tein täyspäivätyötä.

Ja isommassa asunnossa btw yleensä myös isompi sähkölaskukin. Vai laskeeko nämä jotkut sitten tarkat kilowatit jne?

Vierailija
126/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saat opintotukea et ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Helsingissä saa ainakin, mutta opintolaina pitää olla nostettu. 

Ei tarvi olla nostettu, mutta lasketaan tuloksi vaikka ei nostaisi.

Vierailija
127/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni (mies) opiskeli oikeustieteellisessä 8 vuotta. Tuon ajan he kituuttivat vaimonsa pienillä tuloilla. Koko ajan serkkuni mainosti, että kun valmistuu niin taloustilanne heidän perheessään kohenee huomattavasti! No kun lopulta valmistui, oli löytänyt opiskelukaveristaan uuden tyttöystävän ja vaimo heivattiin ulos. Totta puhui, talous nousi kohisemalla kahden asianajajan taloudessa vs. opiskelija-lastenhoitajan talous.

Sääliksi ja vihaksi pisti es-vaimon puolesta. Minusta hänelle olisi kuulunut joku korvaus, kun oli elättänyt ylimielistä serkkuani 8 vuoden ajan. Serkkuni ei edes nostanut opintolainaa vuosien aikana.

Minulla on samantapainen esimerkki työkaverista, jonka avovaimo lähti opiskelemaan. Työkaveri maksoi sinä aikana käytännössä kaikki yhteiset kulut, koska opintotukia ei yhteisten tulojen takia saanut. Työkaveri maksoi vaihto-opiskelukauden, kaikki opiskelijaristeilyt, iltapuvut sitseihin jne. Ja kun naisystävänsä valmistui, ilmoitti tämä, että oli ihanaa olla yhdessä, mutta löysin sielunkumppanini yliopistomaailmasta, joten hyvästi sinä sähköasentaja.

Keksi parempi provo. Puolison tulot eivät vaikuta opintotukeen.

Aikaisemmin taisi vaikuttaa, jos ei muisti petä.

Vierailija
128/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap ajatteli saada oman vuokra-asunnon kun luottotiedotkin on ruvella?

Vierailija
129/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuullista olisi että työssäkäyvä maksaa enemmän. Yksinään jos asuisi, niin voisi asua solussa, kun taas pariskunta asuu yleensä kaksiossa, jossa hinta tietysti korkeampi. Tietty jos työssäkäyvän mielestä parempi on että toinen muuttaa yksinään soluun opintojensa ajaksi, niin kertoohan se ihmisestä paljon. Itse en olisi heittäytynyt niin naurettavaksi silloin kun mies opiskeli ja itse tein täyspäivätyötä.

Ja isommassa asunnossa btw yleensä myös isompi sähkölaskukin. Vai laskeeko nämä jotkut sitten tarkat kilowatit jne?

Olen opiskelija ja asun yksin kaksiossa. En tarvitse elättäjää kun olen jo täysi-ikäinen.

Vierailija
130/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni (mies) opiskeli oikeustieteellisessä 8 vuotta. Tuon ajan he kituuttivat vaimonsa pienillä tuloilla. Koko ajan serkkuni mainosti, että kun valmistuu niin taloustilanne heidän perheessään kohenee huomattavasti! No kun lopulta valmistui, oli löytänyt opiskelukaveristaan uuden tyttöystävän ja vaimo heivattiin ulos. Totta puhui, talous nousi kohisemalla kahden asianajajan taloudessa vs. opiskelija-lastenhoitajan talous.

Sääliksi ja vihaksi pisti es-vaimon puolesta. Minusta hänelle olisi kuulunut joku korvaus, kun oli elättänyt ylimielistä serkkuani 8 vuoden ajan. Serkkuni ei edes nostanut opintolainaa vuosien aikana.

Minulla on samantapainen esimerkki työkaverista, jonka avovaimo lähti opiskelemaan. Työkaveri maksoi sinä aikana käytännössä kaikki yhteiset kulut, koska opintotukia ei yhteisten tulojen takia saanut. Työkaveri maksoi vaihto-opiskelukauden, kaikki opiskelijaristeilyt, iltapuvut sitseihin jne. Ja kun naisystävänsä valmistui, ilmoitti tämä, että oli ihanaa olla yhdessä, mutta löysin sielunkumppanini yliopistomaailmasta, joten hyvästi sinä sähköasentaja.

Keksi parempi provo. Puolison tulot eivät vaikuta opintotukeen.

Aikaisemmin taisi vaikuttaa, jos ei muisti petä.

Katkera kaveri on valehdellu. En muista että puolison tulot olisivat koskaan vaikuttaneet opintotukeen.

Vierailija
131/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o, voi v*ttu sentään. Ap ja hemmonsa ovat kolmekymppisiä ja vielä meinataan opiskella vuosikausia.. Ei tietoakaan, että olisivat tuottavia tälle yhteiskunnalle. Hohhoijakkaa. Sitten joskus keski-ikäisenä aletaan miettiä niitä lapsia ja kun ei ala kuulumaan, niin mennään vähän hedelmöityshoitoihin, tietty veronmaksajien rahoilla ja itketään netissä surkeaa kohtaloa. Jos sitten se ainut lapsi saadaan, niin lapsi tod.näk. häpeää 15-20-vuotiaana mummo-pappavanhempiaan, kun nää yhet lähenee jo eläkeikää, ellei jo ole eläkkeellä. 

Lopulta itketään sitä huonoa eläkettä, kun tuli tuottavia työvuosia n. 15-20 vuotta (jos sitäkään, kun ei työtä riitä kaikille) ja jätetään se lapsiparka suht nuorena "orvoksi" ja lapsenlapsia ei ehditä nähdä, kun vanhemmat heittää lusikan nurkkaan hetkoht eläkkeelle päästyään.

On tää Suomi 2016 hauska, kun nykyajan luuseriloisijanuoret opiskelevat veronmaksajien rahoilla vielä 30-vuotiaana, kun ennen vanhaan tuossa iässä oli tehty töitä hyvässä lykyssä jo 15 vuotta. Älä ap saatana vingu, vaan ala tekemään jotain tolle sun tilanteelle ja ala hakemaan TÖITÄ aktiivisesti, jotta sustakin olisi jotain hyötyä tälle yhteiskunnalle. Mennä nyt vielä opiskelemaan, HAH HAH HAH :D

Vierailija
132/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ruokahan maksaa yli satasen kuussa. Ei mikään pikkuraha. Miksi ihmiset muuttavat yhteen ennen kun elämä on taloudellisesti kunnossa?

Paljon enemmän kuin satasen.

Mulla maksaa 60e/kk, vaikka syön mitä haluan ja mielestäni terveellisesti. Ehkä on sitten halpa maku..

Vierailija
133/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo-o, voi v*ttu sentään. Ap ja hemmonsa ovat kolmekymppisiä ja vielä meinataan opiskella vuosikausia.. Ei tietoakaan, että olisivat tuottavia tälle yhteiskunnalle. Hohhoijakkaa. Sitten joskus keski-ikäisenä aletaan miettiä niitä lapsia ja kun ei ala kuulumaan, niin mennään vähän hedelmöityshoitoihin, tietty veronmaksajien rahoilla ja itketään netissä surkeaa kohtaloa. Jos sitten se ainut lapsi saadaan, niin lapsi tod.näk. häpeää 15-20-vuotiaana mummo-pappavanhempiaan, kun nää yhet lähenee jo eläkeikää, ellei jo ole eläkkeellä. 

Lopulta itketään sitä huonoa eläkettä, kun tuli tuottavia työvuosia n. 15-20 vuotta (jos sitäkään, kun ei työtä riitä kaikille) ja jätetään se lapsiparka suht nuorena "orvoksi" ja lapsenlapsia ei ehditä nähdä, kun vanhemmat heittää lusikan nurkkaan hetkoht eläkkeelle päästyään.

On tää Suomi 2016 hauska, kun nykyajan luuseriloisijanuoret opiskelevat veronmaksajien rahoilla vielä 30-vuotiaana, kun ennen vanhaan tuossa iässä oli tehty töitä hyvässä lykyssä jo 15 vuotta. Älä ap saatana vingu, vaan ala tekemään jotain tolle sun tilanteelle ja ala hakemaan TÖITÄ aktiivisesti, jotta sustakin olisi jotain hyötyä tälle yhteiskunnalle. Mennä nyt vielä opiskelemaan, HAH HAH HAH :D

Mitäs sä nyt sekoat? Oma mieheni on 32-vuotias opiskelija. Hän on 16-vuotiaasta saakka tehnyt töitä. Ihan niin kuin moni muukin aikuisopiskelija!

Itse olen 2011 aloittanut työnteon. Nyt valmistun, ja ajattelin maisteriksi lukea joskus. Oonko ihan kamala jos vaikka 6 vuoden päästä alan taas opiskella? Ennen sitä olisin ollut n. 11 vuotta työelämässä...

Vierailija
134/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo-o, voi v*ttu sentään. Ap ja hemmonsa ovat kolmekymppisiä ja vielä meinataan opiskella vuosikausia.. Ei tietoakaan, että olisivat tuottavia tälle yhteiskunnalle. Hohhoijakkaa. Sitten joskus keski-ikäisenä aletaan miettiä niitä lapsia ja kun ei ala kuulumaan, niin mennään vähän hedelmöityshoitoihin, tietty veronmaksajien rahoilla ja itketään netissä surkeaa kohtaloa. 1)Jos sitten se ainut lapsi saadaan, niin lapsi tod.näk. häpeää 2)15-20-vuotiaana mummo-pappavanhempiaan, kun nää yhet lähenee jo eläkeikää, ellei jo ole eläkkeellä. 

Lopulta itketään sitä huonoa eläkettä, kun tuli tuottavia työvuosia n. 15-20 vuotta (jos sitäkään, kun ei työtä riitä kaikille) ja jätetään se lapsiparka suht nuorena "orvoksi" ja 3)lapsenlapsia ei ehditä nähdä, kun vanhemmat heittää lusikan nurkkaan hetkoht eläkkeelle päästyään.

On tää Suomi 2016 hauska, kun nykyajan luuseriloisijanuoret opiskelevat veronmaksajien rahoilla vielä 30-vuotiaana, kun 4)ennen vanhaan tuossa iässä oli tehty töitä hyvässä lykyssä jo 15 vuotta. Älä ap saatana vingu, vaan ala tekemään jotain tolle sun tilanteelle ja ala hakemaan TÖITÄ aktiivisesti, jotta sustakin olisi jotain hyötyä tälle yhteiskunnalle. Mennä nyt vielä opiskelemaan, HAH HAH HAH :D

1) Kuka tekee kakaran ylikansoitettuun maailmaan lisäämään ympäristöongelmia ja työttömyyttä?

2) 40-vuotiaana lapsensa saaneet eivät ole mummo-pappavanhempia, muuten oletuksena on, että lapset hankittaisiin lapsena.

3) Kuka tekee kakaran ylikansoitettuun maailmaan lisäämään ympäristöongelmia ja työttömyyttä?

4) Ennen vanhaan suunniteltiin älypuhelimia ja tietokoneita 15-vuotiaana?

:DDDDDDDDDDDDDDDDD

3)

Vierailija
135/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten varmaan vaikuttaa, Kela laskee puolisoiksi jos on eri sukupuolta kämppiksetkin :)

Vierailija
136/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko ettet saisi töitä jos haluaisit. Et vaan osaa hakea.. Hakemuksessa on jotain pielessä.

Sinähän se eri fakiiri olet! Suomessa on 600 000 ihmistä etsimässä töitä, ehkä kymmenesosa niistä saa töitä melko piankin, osa ei koskaan, ja suurimmalla osalla menee melko pitkä aika ennenkuin tärppää siinä isossa tuolileikissä, aina joku jää työttömäksi kun joku toinen saa työpaikan.

Jos sinä voit taata jokaiselle työnhakijalle töitä, ihan vaan hakemusta korjaamalla, niin herranjumala mene heti kertomaan se hallitukselle, sieltä saat varmasti miljoonia palkkioksi jos hoidat kaikille työtä haluaville töitä!

No en tiedä mikä yli-ihminen minä sitten olen, mutta hain keväällä osa-aikaista/keikkatyötä opintojen ohelle. Lähetin viisi hakemusta ja sain viisi haastattelukutsua. Tämä tosin pk-seudulla, en tiedä missä ap asuu. Osa-aikaista/keikkatyötä ON saatavilla, kokoaikaisen työn löytäminen on kiven alla! Mutta jos nirsoilee palkan/työn suhteen niin toki työn löytäminen on paljon vaikeampaa. 

Vierailija
137/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorena ( ja tyhmänä ) samanlainen avopuoliso ja kihlattu. Kyllä harmittaa että tuhlasin monta vuotta sellaisen ihmisen kanssa, pihi, itsekäs ja ilkeä mies. Oma isäni oli kamala tyyppi ja luulin että kaikki miehet ovat samasta muotista, että tuollainen omahyväisyys olisi ihan normaalia. 

Vierailija
138/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluaisit elää yhdessä ihmisen kanssa, joka ei halua tukea sinua millään lailla?

Suosittelen, että muutat pois. Maailmassa on inhimillisiäkin ihmisiä. 

Toivotan onnea opiskeluillesi! :)

(En missään nimessä edes harkitsisi lapsia hänen kanssaan.)

Jaa jonkun kanssa harkitsisit vaikka maailma on ylikansoitettu? :DD

Joo vähän hassua et jotkut tekee lapsia :D kuvittele nyt :D Lol :D

Vierailija
139/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehen tulee elättää sinut koska ette ole edes naimisissa. ???? Mene töihin. 

Vierailija
140/170 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluaisit elää yhdessä ihmisen kanssa, joka ei halua tukea sinua millään lailla?

Suosittelen, että muutat pois. Maailmassa on inhimillisiäkin ihmisiä. 

Toivotan onnea opiskeluillesi! :)

(En missään nimessä edes harkitsisi lapsia hänen kanssaan.)

Jaa jonkun kanssa harkitsisit vaikka maailma on ylikansoitettu? :DD

Joo vähän hassua et jotkut tekee lapsia :D kuvittele nyt :D Lol :D

Ei tarvitse edes kuvitella kun vaan katselee ympärilleen ja näkee sen kaiken roskan, paskan, ulinan rahanpuutteesta ja yhä epävakaisemmista keleistä. Ja siitä ettei edes siivoojaksi oteta korkeakoulutettuakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä