Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuoliso ei tahdo elättää opiskelujen ajan

Vierailija
06.08.2016 |

Tilanne on siis se, etten saa nykyisellä koulutuksellani töitä ja opiskelen alaa, jonka pitäisi tulevaisuudessa työllistää minut. Katselin toimeentulolaskurilla, että yksinasuvana voisin saada opintotuen päälle aika ison sosiaaliturvatuen. Puolisoni tulojen vuoksi en ole kuitenkaan oikeutettu saamaan euroakaan.

Ongelma on siinä, ettei avopuolisoni ole halukas elättämään minua. Joudun maksamaan oman puoliskoni asumiskuluista (niihin menee koko opintotuki) ja lisäksi hän ei halua ostaa minulle edes ruokaa. Itsekin ensisijaisesti haluaisin tehdä töitä kouluni ohella, mutten hakemisesta huolimatta ole saanut osa-aikatöitä, vaikka työkokemusta useammalta alalta on ja kaiken maailman hygienia- ja alkopassit ja työturvallisuuskortit suoritettuna.

Saisin läheltä kouluani helposti yksiön, jossa asumiskulut olisivat samat kuin nykyisessä ja yksinasuvana saisin sossutuet. Pitääkö minun nyt ihan oikeasti muuttaa pois puolisoni luota hänen asenteensa takia?

Itse olisin vastavuoroisesti valmis elättämään hänet valmistuttuani ja työllistyttyäni, jos hän tahtoo mennä opiskelemaan esim. aikoinaan kesken jääneen tutkintonsa loppuun tai jotain muuta häntä kiinnostavaa alaa. Minun puolestani voi jäädä vaikka kotiherraksi hoitamaan lapsia, jos palkkani on edes tulevan alani keskitasoa. Olen ahdistunut ja alla päin, kun osoittautui, että ajattelutapamme ovat näin erilaiset.

Mietityttääkin tässä, kannattaako ollenkaan esim. tehdä lapsia, jos puoliso ei halua tukea kumppaniaan, vaikka valtion tukijärjestelmäkin niin näkyy odottavan? Onko mies edes aidosti sitoutunut minuun?

Olemme asuneet nyt vuoden yhdessä ja seurustelleet pidempään. Aikaisemmin olimme molemmat opiskelijoita niin tällaista ongelmaa ei ollut, vaan se tuli miehen työllistyttyä.

Kommentit (170)

Vierailija
161/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei sulla ole varaa opiskella.

Sun pitää hakea töihin ja yrittää sitten kouluttautua joko työn ohessa tai sitten säästää palkkatuloista niin että voit taas opiskella.

Työttömänä saat sentään työttömyyskorvauksen ja asumistuen, eli enemmän kuin opintotuki.

Ei mulla ole varaa olla opiskelematta, koska ilman koulutusta en saa töitä. Ilman tätä opiskelupaikkaa voisin yhtä hyvin tappaa itseni.

Ap

Mikä nykyinen koulutuksesi on?

Vierailija
162/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen jos sossu maksaa toimeentulotukea luottotietonsa menettäneelle opiskelijalle. Luulisi silloin että vähän yksi ja toinen opiskelija menettäisi luottotietonsa tahallaan, jolloin ei tarttisi ottaa opintolainaa eikä käydä töissä, sen kun vaan opiskelisi sossun tuella, ja kun valmistuisi luottotiedot olisivat jälleen puhtaat.

Luottotietojen menetyksestä on paljon harmia. Ei taida

kannattaa parin satasen vuoksi.

Kyllä se tekee yhteensä kymmeniä tuhansia euroja, varsinkin kun tuki muuttuu lainapainotteiseksi. Oikeasti moni aikoo hommatta maksuhäiriömerkinnän ja opiskella toimeentulotuella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa mulla on samantapainen tilanne sillä erotuksella että en missään tapauksessa halua että muutamme virallisesti yhteen sillä silloin olisin täysin riippuvainen hänen rahoistaan ja olisin täysin hänen elätettävänä mitä en itse halua. Nyt siis olemme erillään asuva seurusteleva pari. Näin tilanne on parempi kummankin kannalta.

Niinpä, miksi aina näissä jutuissa on niin paljon kommentteja tyyyliin "jätä se sika jos ei elätä sua" Voisi kysyä myös että mikä velvollisuus on jonkun olla jonkun toisen elätettävänä, tarkoitan että vaihtoehtona näissä vastauksissa usein ehdotetaan joko suhteen lopettamista tai sitten pakotetaan toinen hyväksymään se että elättää toisen puolison, jolloin tilanne voi olla se että se työssäkäyvä ei saa itselleenkään edes yhtään parempaa elintasoa kun työtön tai opiskelija.

Jos ap:kin eroaisi poikaystävästään vain paperilla eli kummallakin olisi omat asunnot kumpikin voisi paremmin taloudellisesti ja ties vaikka suhde voisi kukoistaa eteenpäin ja sitten kun kumpikin on taloudellisesti tasaarvoisessa tilanteessa, niin normaali yhdessä asuminen voi jatkua. Mutta ei, tämähän vaihtoehto ei ole hyväksyttävää, sillä jokaisen pitäisi varmaan sitten ainakin yrittää olla jonkun toisen elätettävänä silloin kun on työtön tai opiskelija, eikä missään tapauksessa saisi olla valtion elätettävänä.

Samallahan voisi paheksua kaikkia sinkkuja jotka ovat työttömiä tai opiskelijoita koska tulevat näin kalliiksi yhteiskunnalle. Kakkien pitäisi löytää se kumppani joka olisi tarpeeksi jalo kustantamaan kaiken yksin ja elättämään tuo tuloton puoliso niin tulisi valtiolle halvemmaksi. Eiks niin?

Vierailija
164/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette velkakirjan, että jos lähdet suhteesta heti opintojen jälkeen, maksat miehelle kaikki arvioidut ylläpitokulut. Jos parin vuoden päästä, niin puolet. Ja jos suhde jatkuu vielä esim. neljän vuoden jälkeen, niin velka on kuitattu.

Tällä järjestelyllä mies osallistuu puolisonsa tukemiseen, kuten kunnon puolison kuuluu (velkahan kuittaantuu itsestään ajan kanssa). Toisaalta miehen ei tarvitse kantaa sitä riskiä, että investoi vuosia naisensa omaan henkiseen pääomaan, jonka jälkeen nainen sanoo heipat ja lähtee toisen äijän matkaan nostamaan osingot miehen sijoituksesta.

Vierailija
165/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota elämä omiin käsiisi ja siirrä tuo "puoliso" ulkoruokintaan. Rahoita opinnot opintorahalla ja -lainalla. Jos kerran ala on työllistävä, niin makselet kyllä helposti velat pois.

Vierailija
166/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muuten varmaan vaikuttaa, Kela laskee puolisoiksi jos on eri sukupuolta kämppiksetkin :)

Tuohan on sukupuoleen perustuvaa syrjintää, jos sama ei päde myös samaa sukupuolta olevilla kämppiksillä.

Vierailija
167/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota elämä omiin käsiisi ja siirrä tuo "puoliso" ulkoruokintaan. Rahoita opinnot opintorahalla ja -lainalla. Jos kerran ala on työllistävä, niin makselet kyllä helposti velat pois.

Taitaa ap olla sen kaliiperin lahjakkuus, että mikään ala ei häntä työllistä. Jos ei mitään osa-aikaista huttuduunia löydy Etelä-Suomessa, vaikka yksi tutkinto jo löytyy, niin ennuste ei ole kovin hyvä.

Ap, panostakaa yhdessä miehen uraan. Hoida sinä koti ja mies painaa täysillä pitkää päivää.

Vierailija
168/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa, koska se on ainoa järkevä vaihtoehto! Kun mies on nyt jo näin raukkamainen ja pihi, niin millainen teidän yhteinen tulevaisuus olisi? Se olisi kun asuisit "helvetissä"!

Vierailija
169/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan miehen kanssa elätetty toisiamme vuorotellen. Se, joka on saanut töitä, on elättänyt opiskelevaa/vanhempainvapaalla olevas. Valmistuin nyt ensin maisteriksi, joten tällä hetkellä on minun vuoroni maksaa esim asuminen kokonaan. Toimii todella hyvin.

Eksäni ei suostunut osallistumaan ja jouduin vielä maksamaan hänen vanhemmilleen vuokraa asunnosta, jossa hän asui ilmaiseksi. Yhdessä oltiin eksän kanssa 8 vuotta, jonka jälkeen kyllästyin siihen, ettei mikään ollut yhteistä ja tukea ei herunut myöskään henkisellä tasolla.

Vierailija
170/170 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat opintotukea et ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Opiskelijaa kehoitetaan nostamaan opintolainaa pankista.  Ainakin suomalaista tavallista opiskelijaa joka saa opintotukea.  Eli ei heltiä sossutukia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi