Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudessa asunnossani on terassi - pelkään kuollakseni asua täällä. Kaipaan tsemppiä

Vierailija
05.08.2016 |

Eli olen opiskelija ja muuttanut juuri opiskelija-asuntoon, joka on aivan maantasalla ja minulla on tässä pienehkö terassi. Olen asunut jo vuoden omillani toisenlaisessa kämpässä. Siellä kaikki meni hyvin, mutta tämä pelottaa tosi paljon, vaikka olin tänne muuttaessa innoissani siitä kuinka tuohon voi hankkia grillin tai muuta kivaa.

Tuossa terassilla on laudoista tehdyt seinämät, mutta siinä on myös sellainen suuri aukko josta voi kulkea vapaasti. Mitään porttia tai vastaavaa ei siis ole jolla voisin saada edes vähän turvallisuuden tunnetta. Terassin jälkeen on rivi puskia, jotka erottavat pihan hiekkatiestä, mutta juuri minun kohdallani menee pieni polku niiden läpi. Jos joku siis haluaa, hän pystyy kävelemään aivan ikkunani alle. Verhoni ovat ihan peittävät, joskin vaaleat. En itse juuri näe niiden läpi ulos, mutta pelottaa että ulkoa näkee sisälle, ainakin jos minulla on valot päällä. Ällöttää ajatuskin esimerkiksi siitä, että joku katselisi minua nukkuessani, tai ylipäätään se, että joku hengaisi tuossa ikkunani edessä. Jos joku koputtaisi ikkunaan saisin varmasti sydänkohtauksen...

Tiedän että taidan pelätä turhia ja on melko epätodennäköistä että mitään kävisi, mutta olen luonteeltani kauhea stressaaja ja pelkään joka asiaa. Eilen makasin sängyssä kaksi tuntia saamatta unta ja sydän tykyttäen, koska pelkäsin. Verhojen läpi näkyi liikkuva varjo, joka taisi olla kauempana oleva kuusi joka heilui tuulessa.

Jos joku haluaa murtautua tänne, hän murtautuu. En voi estää sitä mitenkään. Ja vaikka joku alkaisi rikkoa tuota ikkunaa, ehtisin luultavasti pakenemaan ulko-ovesta. En tiedä onko minulla siis mitään todellista uhkaa. Silti pelkään.

Asunto on muuten ihana ja jonotin tänne lähes vuoden, eli en todellakaan ole muuttamassa muualle pelkoni takia. Mutta kuinka saisin itseni olemaan rauhallisin mielin? Asuuhan moni muukin täällä samanlailla, enkä ole kuullut että mitään olisi ikinä käynyt. Toisaalta alue on melkeinpä keskustaa ja täällä on myös epämääräistä porukkaa, joskus on nukkunut puliukkoja tässä saman talon rapussa. Mikseivät siis voisi eksyä terassilleni myös tai vaikka tahallaan säikytellä... Onko jollain jotain rauhoittavia sanoja?

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ap yksin, itse olen aivan samanlainen stressaaja. Siis varsinkin yksin ollessa yöllä kun joku tuollainen ajatus hiipii mieleen niin sitä on mahdotonta saada pois sieltä ja saan itseni helposti ajettua tilaan jossa olen ihan varma että siellä on vähintään kirvesmurhaaja ikkunan takana :'D Minulla ei tuohon auttanut mikään ennen kuin hankin koiran ja nyt niitä on jo kaksi (en siis tästä syystä hankkinut vaan ihan rakkaita lemmikeitä ja harrastuskoiria ovat, mutta sattuneesta syystä takaavat myös mielenrauhani). Nykyään tietää että ne koirat kyllä huomaa heti jos joku olisi pyrkimässä sisään joten niin kauan kun koirat ovat hiljaa niin voin itsekin olla levollisin mielin. Suosittelen lämpimästi jos olet yhtään koirarakas ja jos jossain vaiheessa elämää koiran pitäminen on mahdollista ja järkevää. Ei tarvitse edes olla iso koira välttämättä, vaikka jostain rotikasta varmasti olisi enemmän hyötyä oikeassa hätätilanteessa niin pienempikin koira kyllä "hälyttää" sinut jos joku olisi pyrkimässä sisälle ja pääset pakenemaan. Ennen kaikkea sillä on suuri psykologinen vaikutus kun pystyy olemaan rauhallisin mielin, tietää ettei siellä ikkunan takana hiippaile kukaan koska jos hiippailisi niin koira reagoisi.

Vierailija
142/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni asui yhdessä Suomen vaarallisimmaksi ja levottommaksi tituuleratussa lähiössä (ihan lehdessä listattu, en vain sano) jonkun 3v. Asunto oli alin kerros terassilla, suora pääsy ikkunan luokse. Noiden viiden vuoden aikana pahin juttu oli se, kun joku juoppo oli sammunut parin metrin päähän siskon terassilta. Oli koulupvn jälkeen kadonnut jättäen vain painaulmat ruohoon :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olen opiskelija ja muuttanut juuri opiskelija-asuntoon, joka on aivan maantasalla ja minulla on tässä pienehkö terassi. Olen asunut jo vuoden omillani toisenlaisessa kämpässä. Siellä kaikki meni hyvin, mutta tämä pelottaa tosi paljon, vaikka olin tänne muuttaessa innoissani siitä kuinka tuohon voi hankkia grillin tai muuta kivaa.

Tuossa terassilla on laudoista tehdyt seinämät, mutta siinä on myös sellainen suuri aukko josta voi kulkea vapaasti. Mitään porttia tai vastaavaa ei siis ole jolla voisin saada edes vähän turvallisuuden tunnetta. Terassin jälkeen on rivi puskia, jotka erottavat pihan hiekkatiestä, mutta juuri minun kohdallani menee pieni polku niiden läpi. Jos joku siis haluaa, hän pystyy kävelemään aivan ikkunani alle. Verhoni ovat ihan peittävät, joskin vaaleat. En itse juuri näe niiden läpi ulos, mutta pelottaa että ulkoa näkee sisälle, ainakin jos minulla on valot päällä. Ällöttää ajatuskin esimerkiksi siitä, että joku katselisi minua nukkuessani, tai ylipäätään se, että joku hengaisi tuossa ikkunani edessä. Jos joku koputtaisi ikkunaan saisin varmasti sydänkohtauksen...

Tiedän että taidan pelätä turhia ja on melko epätodennäköistä että mitään kävisi, mutta olen luonteeltani kauhea stressaaja ja pelkään joka asiaa. Eilen makasin sängyssä kaksi tuntia saamatta unta ja sydän tykyttäen, koska pelkäsin. Verhojen läpi näkyi liikkuva varjo, joka taisi olla kauempana oleva kuusi joka heilui tuulessa.

Jos joku haluaa murtautua tänne, hän murtautuu. En voi estää sitä mitenkään. Ja vaikka joku alkaisi rikkoa tuota ikkunaa, ehtisin luultavasti pakenemaan ulko-ovesta. En tiedä onko minulla siis mitään todellista uhkaa. Silti pelkään.

Asunto on muuten ihana ja jonotin tänne lähes vuoden, eli en todellakaan ole muuttamassa muualle pelkoni takia. Mutta kuinka saisin itseni olemaan rauhallisin mielin? Asuuhan moni muukin täällä samanlailla, enkä ole kuullut että mitään olisi ikinä käynyt. Toisaalta alue on melkeinpä keskustaa ja täällä on myös epämääräistä porukkaa, joskus on nukkunut puliukkoja tässä saman talon rapussa. Mikseivät siis voisi eksyä terassilleni myös tai vaikka tahallaan säikytellä... Onko jollain jotain rauhoittavia sanoja?

Mitenköhän kaikki miljoonat omakotitaloissa tai rivitaloissa asuvat oikein pärjäävät. Itse asun omakotitalossa enkä edes ovea pidä lukossa yleensä kuin öisin.

Jos joku haluaa murtautua asuntoon, se onnistuu yhtä hyvin ylimpäänkin kerrokseen äänettömästi sopivan tiirikan avulla. Uskalla elää, lopeta pelkääminen ja nauti terassistasi. Laita sinne koristeita, kalusteita, grilli, yms ja hyödynnä se, äläkä istu verhojen takana tärisemässä moottorisahamurhaajaa odottaen.

Ja kukaan murtomies ei lähde murtautumaan opsikelijakämppiin kun tietää ettei siellä ole mitään arvokasta. Kyllä ne rikkaiden ihmisten asuntoihin menee, etenkin vanhojen rikkaiden jolla on rahaa seteleinä jemmassa jossain.

Kyllä meidän talon opiskelija-asuntoihin aikanaan murtauduttiin, siis useampaankin, ei onneksi omaani, eikä onneksi mitään vakavampaa tapahtunut. Sitä paitsi murtautujalla voi olla muitakin motiiveja kuin varkaus, onhan noita kaikenlaisia hulluja. Epätodennäköistä toki.

Siitä tulikin mieleeni että muistaako muuten kukaan sitä hullua oliko se nyt Turussa(?) joka murtautui nukkuvien naisten asuntoihin katselemaan näitä? Siis ei varastanut mitään eikä käsittääkseni vahingoittanut ketään, murtautui vain asuntoihin yöllä asukkaiden ollessa nukkumassa... itseäni silloin tuosta lukiessa karmi oikein selkäpiitä koko ajatuskin vaikka ilmeisesti ketään ei ollut edes fyysisesti vahingoitettu... silti aika perustavanlaatuinen loukkaus turvallisuudentunnetta ja yksityisyyttä kohtaan.

Vierailija
144/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän kaikki miljoonat omakotitaloissa tai rivitaloissa asuvat oikein pärjäävät. Itse asun omakotitalossa enkä edes ovea pidä lukossa yleensä kuin öisin.

Jos joku haluaa murtautua asuntoon, se onnistuu yhtä hyvin ylimpäänkin kerrokseen äänettömästi sopivan tiirikan avulla. Uskalla elää, lopeta pelkääminen ja nauti terassistasi. Laita sinne koristeita, kalusteita, grilli, yms ja hyödynnä se, äläkä istu verhojen takana tärisemässä moottorisahamurhaajaa odottaen.

Ja kukaan murtomies ei lähde murtautumaan opsikelijakämppiin kun tietää ettei siellä ole mitään arvokasta. Kyllä ne rikkaiden ihmisten asuntoihin menee, etenkin vanhojen rikkaiden jolla on rahaa seteleinä jemmassa jossain.

Kyllä meidän talon opiskelija-asuntoihin aikanaan murtauduttiin, siis useampaankin, ei onneksi omaani, eikä onneksi mitään vakavampaa tapahtunut. Sitä paitsi murtautujalla voi olla muitakin motiiveja kuin varkaus, onhan noita kaikenlaisia hulluja. Epätodennäköistä toki.

Siitä tulikin mieleeni että muistaako muuten kukaan sitä hullua oliko se nyt Turussa(?) joka murtautui nukkuvien naisten asuntoihin katselemaan näitä? Siis ei varastanut mitään eikä käsittääkseni vahingoittanut ketään, murtautui vain asuntoihin yöllä asukkaiden ollessa nukkumassa... itseäni silloin tuosta lukiessa karmi oikein selkäpiitä koko ajatuskin vaikka ilmeisesti ketään ei ollut edes fyysisesti vahingoitettu... silti aika perustavanlaatuinen loukkaus turvallisuudentunnetta ja yksityisyyttä kohtaan.

Kyseisestä hullusta on tehty rikostarinoita Suomesta -jakso, en muista sen nimeä mutta YouTubesta löytyy. Vankilasta päästyään tämä jatkoi puuhiaan Turussa. Nyt on kai taas vankilassa. Tämä on sama ihminen, joka teki jollekin ABC:lle naistenvessaan luukun, josta kyyläsi naisia ja yritti kouria.

Turussa on muutenkin yo-kylässä yleisesti tiedossa, että alueella kiertää pervoja tirkistelemässä tyttöjen asuntoja.

AP:lle ehdotus, että voisit rakentaa terassin reunaan aidan esim vihreästä aitaverkosta (ei maksa paljoa ja sellaisen saa virittää pihaan ilman luvankysymistä toisin kuin puurakennelman). Myös kompostielementit toimii aitana. Pistää vaan nippusiteillä kiinni :)

Vierailija
145/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kerrostalossa maan tasalla kohta vuoden. Tosin mulla ei ole terassia, vaan lasitettu paarveke ihan maan tasalla. makkarin ikkunan edestä kulkee tie, ja halutessaan siitä ikkunasta kyllä näkee sisälle ihan hyvin. Mulla on sälekaihtimet joka ikkunassa. Nyt kesällä en öisin uskalla tuuletttaa kun partsin ovesta niin, että lasit ovat vain vähän auki. Että sikäli ymmärrän kyllä ap:n pelon. Mun vinkki olisi sama, kun täällä aiemmnkin on ollut: hankit läpi näkymättömät verhot ja kukka ruukkuja, joihin istutat vaikka rivistön pylvästuijia sen aukon eteeen. näyttääkin ihan kivalle sen näkö esteen lisäksi. Äläkä ajattele asiaa iltaisin nukkumaan käydessä. koita rauhoittua ja ajatella jotain mukavia asioita. 

Vierailija
146/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jos terassin ovessa on lasi-ikkuna, jonka rikkomalla kahvan saa käännettyä auki, hankkisin ensi töikseni siihen jonkunlaisen esteen. Ota ovesta ja lasista mitat ja kysy rautakaupasta, jos keksisivät jotain. Sellaiset koristeelliset kunnon kalterikehikot ovat melko kalliita

- eBaysta saat pikkurahalla erilaisia hälyttimiä tuomaan mielenrauhaa ensi hätään, jos on taloudellisesti tiukkaa

- Jos ei ole kovin tiukkaa taloudellisesti, niin hanki kunnon hälytysjärjestelmä

- Turvaketjut terassin oviin

- Pidä piha aina valaistuna

- Jos porttia ei saisi laittaa, eikä sen kohdalle istuttaa tuijia estämään kulkua, niin nikkaroisin tai ostaisin kulkuaukon kohdalle tosi ison puulaatikon, johon istuttaisin jo melko isoiksi kasvaneita tuijia. Tosin jotta tuijat selviäisivät hengissä talven yli, pitäisi laatikko vähintään eristää styroksilla ja olla kooltaan tosiaan suuri. Viherkasvikaupasta varmaan saa vinkkejä, mikä laji voisi selviytyä talven yli ja miten

- Saatko istuttaa ikkunoittesi eteen viherkasveja? Voisit istuttaa havukasveja tai piikkisiä pensaita/puita niin, että ikkunan alle olisi todella vaikea päästä. Murtovaras etsii ehkä mielummin helpomman kohteen kuin lähtee teräväpiikkiseen pöheikköön telomaan itseään

- Verhot kiinni. Parempi, kun ohikävelevä hiippari ei näe, että omistat kaikenlaista kivaa mitä saisi helposti myytyä eteenpäin

- Jätä yöksi vaikka jokin pikkulamppu palamaan huoneeseen, jossa et itse nuku

- Sängyn alle jotain kättä pidempää, jolla mätkäistä rosvoa :)

Näillä saat ehkä vähän parannettua turvallisuudentuntua.

Vierailija
147/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet noin peloissasi, se vaikuttaa kaikkeen.  Joten kerro asuntotoimistossa pelkosi ja saat asunnon ylempää, johon ei ole kulkua terassille ja saat rauhan.  muuta vaihtoehtoa ei ole.

Olen itse asunut noin alhaalla kadun tasalla (ei ollut lähellä keskustaa,  Tampereella )  opiskelija-asunnossa ja siinä oli ikkunan edessä epämääräistä kulkijaa.  Ymmärrän siis tilanteesi.  Minulla ei ollut onneksi terassia.

Muuta ylemmäksi.  Ei sinne kukaan tule asuntoon mutta terassille voi joku känniläinen tulla koska siihen helposti pääsee.  Tee tai teetä jollakin siihen sulku eteen.

Vierailija
148/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon kohta pari vuotta asunu kerrostalon alimmassa. Parveke on mutta taloyhtiön sisäpihalle. Itseasiassa toivoisin että olis terassi eikä parveke! Ei oo kuumotellu ku ihan aluksi n. Viikko että joku tulis ikkunasta/parvekkeelta :) nopeesti meni ohi kun miettii todennäköisyyksiä :D ihan hyvä alue, mutta vuokratalo. Ainut varotoimi Kun ollaan pitemmässä reissussa niin on laitettu ajastimella valo syttymään illalla että näyttää asutulta ettei kukaan saa ideoita kun kämppä pimeenä kauan. Ei jotenkin osaa kotonani pelätä, omakotitalossa lapsuuteni elänyt. Aika huono tuuri saa käydä että just omalle kohdalle jotain sattus. Voihan sitä jäädä auton allekki tai jotain. Tsemppiä!

Ps. Kaffemånsteri on kyllä kunnon mulukku!

Vierailija
149/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan: aloittajalla on myös laktoosi-intoleranssi, muita ruoka-allergioita ja ainakin aikaisemmin mielenterveyden ongelmia.

Vierailija
150/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ullatus!

Vierailija
151/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea keskustelua mutta osta kunnon verhot ja valvontakamera parvekkeelle.

Vierailija
152/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin 147, pyydä uusi asunto ja vetoa siihen että pelkäät alkerrassa.  Heidän on annettava sinulle ylemmistä kerroksista asunto.  Mene jonkun vanhemman sukulaisen kanssa sinne asuntotoimistoon niin saat pontta asialle.  Siis pontevan sukulaisen, älkääkä antako periksi älkääkä uskoko ei oota, siis aina on kun tulee tarpeeksi kova tarve.

Vierailija
153/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua pelotella, mutta pakko silti kertoa oma kokemukseni. Asuin siis maantasalla luhtitalossa alakerroksen asunnossa. Yksi talvi avasin makuuhuoneen verhot ja huomasin, että ikkunan alla lumessa menee jalanjäljet. Tulivat suoraan siihen ikkunan alle, että kyllä siitä joku oli käynyt kurkkimassa. Makuuhuoneen ikkuna ei siis ollut yleisen pihan puolella, vaan siten, että sen takana oli pitkä kaistale nurmialuetta ja puita, ei toiminut minään yleisenä kulkureittinä. Koulun jälkeen suoraan kauppaan ostamaan pimennysverhot.Uusia jalanjälkiä ei ilmestynyt, mutta mistä sitä tietää oliko joku kävellyt niitä vanhoja pitkin. Hyi hitto! 

Vierailija
154/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anneli Auerin miehen murhaajahan on vielä vapaana...

Annelia ei muuten pelottanut asua teon jälkeen Turussa rivitalossa, jonka takapiha oli metsään päin. Jostain syystä Annelia ei yhtään pelottanut että joku tulee ikkunasta sisälle.

Ja mehän kaikki tiedämme, miksei pelottanut. Mutta sen jos sanoo, alkaa taas se tuhannen huuto. Mutta mitään ulkopuolista tunkeilijaa ei ole.

Vierailija
155/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tuli se tappaja auerillekin.

No höpö höpö.

Vierailija
156/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hanki koiraa? :) Itseä ei ainakaan pelota yhtään kun koirani kanssa kotona.. Muuten olen aina ollut arkajalka itsekkin ja esim. yöllä yksin kotona olo ilman koiraa on epämukavaa.

Vierailija
157/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivikissaäiti ja sen 100 000 syytä sille tälle ja tolle. Säälin perhettäsi todella, hoida kuuppasi kuntoon. Alan jo kohta toivoa että miehesi ymmärtäisi  ottaa lapset kainaloonsa ja  lähteä, saisit rypeä itsesäälissä muiden elämään pilaamatta.

Vierailija
158/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivikissaäiti ja sen 100 000 syytä sille tälle ja tolle. Säälin perhettäsi todella, hoida kuuppasi kuntoon. Alan jo kohta toivoa että miehesi ymmärtäisi  ottaa lapset kainaloonsa ja  lähteä, saisit rypeä itsesäälissä muiden elämään pilaamatta.

Sorry, väärä ketju!

Ap, laita terden oven eteen jotain kolisevia juttuja niin mahd. sisääntunkeutuja saa aikaan meteliä

Vierailija
159/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

koirienystävä kirjoitti:

Mikset hanki koiraa? :) Itseä ei ainakaan pelota yhtään kun koirani kanssa kotona.. Muuten olen aina ollut arkajalka itsekkin ja esim. yöllä yksin kotona olo ilman koiraa on epämukavaa.

Koira tarvitsee seuraa, lenkitystä, aktiviteettia päivittäin. Vastuuta. Ja se maksaa myös. Miksi opiskelijan pitäisi ottaa koira olemaan suurimman osa päivästä yksin pienessä kämpässsä? Opiskelijat myös käyvät muualla kuin koulussa joten aikaa ei lemmikille riitä.

Vierailija
160/164 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin 147, pyydä uusi asunto ja vetoa siihen että pelkäät alkerrassa.  Heidän on annettava sinulle ylemmistä kerroksista asunto.  Mene jonkun vanhemman sukulaisen kanssa sinne asuntotoimistoon niin saat pontta asialle.  Siis pontevan sukulaisen, älkääkä antako periksi älkääkä uskoko ei oota, siis aina on kun tulee tarpeeksi kova tarve.

Miksi ihmeessä heidän olisi annettava ylemmän kerroksen asunto vain jonkin irrationaalisen pelon vuoksi? Uusi asunto on järjestettävä ainoastaan silloin, jos asunnossa ei pysty asumaan vesivahingon  yms. asian vuoksi.