Mitä tekisit jos sinulle on annettu 1kk elinaikaa?
Mitä tekisit, kun tietäisit varmuudella, että sinulla on enää yksi kuukausi aikaa elää?
Antaisitko anteeksi vihamiehillesi?
Kostaisitko niille henkilöille, jotka ovat tehneet sinulle todella pahoja asioita?
Jos olisit täysin yksin ilman läheisiä, perhettä tai ystäviä. Mitä kaikkea tekisit jäljellä olevan elämäsi suhteen?
Kommentit (116)
Ai kaikkea hyvää ja paljon rakkautta ja voimaa sinulle.
Minä lukisin kaikki ne kirjat, jotka olen aina halunnut lukea, mutta joille "ei vaan ollut aikaa". Kirjoittaisin runoja ja maalaisin, joisin viiniä siellä puutarhassa. Kuuntelisin musiikkia ja muistelisin lämpimiä muistoja. Nauttisin niiden läheisten ihmisten halauksista ja lämmöstä, jotka matkallani vielä siinä pisteessä mukana olisivat.
Ap:lle toivon myös minäkin kaikkea hyvää, voimia ja rauhaa.
Todella surullista että näinkin monella ihmisellä tuntuu olevan niin pahoja vihamiehiä että voisivat heidät tappaa kun eivät enää jouduisi vankilaan.
Minä ainakaan en märehtisi mitään huonoja asioita menneisyydestä, mitä niillä on enää väliä? Menneet on menneitä, ja minäkin olisin kohta. Keskittyisin muistelemaan elämäni hyviä asioita, ja ottaisin yhteyttä hyviin ihmisiin. Kirjoittaisin jäähyväiskirjeitä. Ja tietysti ohjeet mitä tavaroilleni pitää tehdä jos itse en jaksaisi.
Minulla kun on lapsia, he olisivat suurin asia minulle, koska minulta jäisi näkemättä kun nuorimmat kasvavat aikuisiksi, enkä näkisi ensimmäistäkään lapsenlastani. Tekisi mieli sanoa että hävittäisin romujani ennen kuolemaani ettei ne jäisi miehen ja lasten vaivoiksi, mutta olisihan se ajan tuhlausta, jos en ole jaksanut niitä laittaa nytkään kuntoon, niin miksi käyttäisin viimeiset aikani ja voimani siihen. Ehkä laittaisin hintalappuja kalleimpiin juttuihin niin tietäisivät mitä ei kannata kaatopaikalle köörätä. Viettäisin lopun aikani lasteni ja muiden läheisteni kanssa, enkä miettisi mitään anteeksiantoja, en ole kellekään tehnyt tahallani koskaan mitään pahaa, eikä nekään jotka minua ovat loukanneet ole velkaa minulle anteeksipyyntöjä sen takia että minun aikani loppuu, heidän elämänsä on varmasti ihan tarpeeksi hankalaa omien töppäilyjensä takia, eivät he tarvitse minun kostoanikaan.
Ap toivon sinulle rauhallista poistumista tästä maailmasta, toivottavasti saat apua kipuihisi tarpeeksi loppuun asti, olen myös pahoillani ettei meillä ole eutanasiaa. Toivon että et joudu kuolemaan yksin. Jos rajan takana on elämää, niin nähdään siellä.
En palaisi maanantaina lomalta töihin.
Vierailija kirjoitti:
Todella surullista että näinkin monella ihmisellä tuntuu olevan niin pahoja vihamiehiä että voisivat heidät tappaa kun eivät enää jouduisi vankilaan.
Minä ainakaan en märehtisi mitään huonoja asioita menneisyydestä, mitä niillä on enää väliä? Menneet on menneitä, ja minäkin olisin kohta. Keskittyisin muistelemaan elämäni hyviä asioita, ja ottaisin yhteyttä hyviin ihmisiin. Kirjoittaisin jäähyväiskirjeitä. Ja tietysti ohjeet mitä tavaroilleni pitää tehdä jos itse en jaksaisi.
Minulla kun on lapsia, he olisivat suurin asia minulle, koska minulta jäisi näkemättä kun nuorimmat kasvavat aikuisiksi, enkä näkisi ensimmäistäkään lapsenlastani. Tekisi mieli sanoa että hävittäisin romujani ennen kuolemaani ettei ne jäisi miehen ja lasten vaivoiksi, mutta olisihan se ajan tuhlausta, jos en ole jaksanut niitä laittaa nytkään kuntoon, niin miksi käyttäisin viimeiset aikani ja voimani siihen. Ehkä laittaisin hintalappuja kalleimpiin juttuihin niin tietäisivät mitä ei kannata kaatopaikalle köörätä. Viettäisin lopun aikani lasteni ja muiden läheisteni kanssa, enkä miettisi mitään anteeksiantoja, en ole kellekään tehnyt tahallani koskaan mitään pahaa, eikä nekään jotka minua ovat loukanneet ole velkaa minulle anteeksipyyntöjä sen takia että minun aikani loppuu, heidän elämänsä on varmasti ihan tarpeeksi hankalaa omien töppäilyjensä takia, eivät he tarvitse minun kostoanikaan.
Ap toivon sinulle rauhallista poistumista tästä maailmasta, toivottavasti saat apua kipuihisi tarpeeksi loppuun asti, olen myös pahoillani ettei meillä ole eutanasiaa. Toivon että et joudu kuolemaan yksin. Jos rajan takana on elämää, niin nähdään siellä.
Kiitos sinulle kirjoituksestasi. olet sivistynyt ihminen, Rajan takana on elämää ja tiedän kuinka ohut on se verho, kun poistumme täältä henkimaailmaan. Minä kuolen yksin. mutta tiedän että minua ollaan vastassa. En pelkää. Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti elät pitkän ja onnellisen elämän. Ole myös kiitollinen perheestäsi ja läheisistäsi. Minulla ei sellaisia ole, mutta toivotaan että seuraavassa elämässä asiat olisivat toisin, T,ap
Liian vähän aikaa kostoon. Käyttäisin kaiken ajan itseeni ja hauskan pitoon. Kävisin luxus-huorissa ja sitä rataa. Ajelisin vuokratulla Porchella ja silleen. Tilaisin laskulla asioita ja jättäisin maksamatta. M33
Jos aikaa olisi ½ vuotta, niin ensin pitäisin hauskaa ja lopussa polttaisin kusipäät ja niiden talot. M33
Menneet ovat aina nykypäivää. Se voidaan mitata joka hetki. M33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka ei maistu enää. T.ap
Onko sulla kipuja? Sinuna koittaisin tehdä kaikesta loppuajasta niin miellyttävän kuin mahdollista. Tee niitä asioita, joista nautit, jos ei muuta niin juot viiniä puutarhassa. Onko sulla ketään läheistä? Saattokotiin varmaankin olet menossa? Toivotan sinulle voimia ja onnellisia hetkiä koko elokuulle.
Kiitos sinulle. Ei minulla ole läheisiä. Kipulääkkeitä on mutta ei riittävästi. Olen rukoillut paljon viimeaikoina ja polttanut kynttilöitä. Toivon totisesti että pääsisisin täältä pois jo aiemmin kuntoni vuoksi. Jumala loppupeleissä määrää milloin.
Elämästä luopuminen tuntuu nyt helpotukselta.
Ihmettelen ihmisiä ja heidän murheitaan mitkä ovat selätettävissä ja kaikenlaista marinaa. Jokainen päivä voi olla viimeinen. Minä sain tämän diaknooson suhteellisen nuorena. En olisi vuosi sitten uskonut että näin käy ja se on loppu. T.ap
Toivotan sinulle sitten valoisaa, kivutonta kuolemaa. Niin vaikeaa sanoa muuta, keskity vain siihen sisäiseen rauhaasi ja hyödynnä kaikki apu, minkä suinkin saat. Kaikki me täältä lähdemme, hienoa, että olet sinut asian kanssa nyt. Itse usein mietin, kuinka paljon ihmiskunta ja maailma menettää, kun ne kirjoittamattomat romaanit, ideat, taideteokset ja keksinnöt katoavat tästä maailmasta ihmisten mukana, mutta niinhän se vain on. Ihminen eläessään keskittyy helposti epäolennaiseen. Ehkä sinä näet elämän nyt erilaisena, raadollisena ja eri tavalla kauniina, ehkä enemmän todellisena. Toivon sinulle valoisaa matkaa tähtien taakse, halausten kera. <3
Kiitos sinulle ajatuksistasi. On totta, että näen maailman nyt täysin toisenlaisena kuin koskaan elämäni aikana, Voisin luonnehtia asiaa niin. että nyt näen maailman ja ihmiset väreissä, Todellisuus asioiden suhteen on ollut myös hyvin avartava kokemus, Voisin jakaa niin paljon neuvoja ihmisille, jotka vielä elävät, Mutta aika ei siihen riitä. On vain surullista nähdä kuinka jotkut heittävät ainutlaatuisen ja arvokkaan elämän täysin hukkaan. Olisi parempi tehdä hyvää kuin pahaa. Ja kunnioittaa muita ihmisiä sillä jokaisessa ihmisessä on jotakin ainutlaatuista. T;ap
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän aikaa kostoon. Käyttäisin kaiken ajan itseeni ja hauskan pitoon. Kävisin luxus-huorissa ja sitä rataa. Ajelisin vuokratulla Porchella ja silleen. Tilaisin laskulla asioita ja jättäisin maksamatta. M33
Jos aikaa olisi ½ vuotta, niin ensin pitäisin hauskaa ja lopussa polttaisin kusipäät ja niiden talot. M33
Mistä noin kauhea katkeruus nuorella miehellä? Surullista. Kun sinua vertaa ap:n tilanteeseen, sinä et ole ehtinyt edes aikuistua, sinä et olisi valmis kuolemaan kuten ap. Toivottavasti elät niin kauan että ehdit vähän kehittyä ihmisenä jotta kun aikasi tulee, ei viimeiset mielitekosi olisi maksettu seksi, auto ja kosto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä noin kauhea katkeruus nuorella miehellä? Surullista. Kun sinua vertaa ap:n tilanteeseen, sinä et ole ehtinyt edes aikuistua, sinä et olisi valmis kuolemaan kuten ap. Toivottavasti elät niin kauan että ehdit vähän kehittyä ihmisenä jotta kun aikasi tulee, ei viimeiset mielitekosi olisi maksettu seksi, auto ja kosto.
Paskaa jauhat. Seksi on hupia, kuten autokin, mikä siis päässäsi mättää. Todellakin pitäisin hauskaa, jos kuukausi olisi elinaikaa. Kuukausi taas on niin lyhyt, ettei siinä aikaa jäisi tasata tilejä kusipäiden kanssa. Puolivuotta on sellainen aika, että kokisin sen jopa velvollisuudekseni, jottei tuollaiset kusipäät enää pääse myrkyttämään muita ihmisiä/maailmaa. Tätähän ei alkeellisella älyllä voi ymmärtää. M33
Tekisin myös kaikkea muuta hauskaa, tuo oli vain jäävuoren huippu. Jotkut kuoleman vaarassa olevat base hypyt voisivat viimeisinä päivinä olla aika jees jne.
Myisin vähäisen omaisuuteni (tietokone, taulu-tv ja tulostin) ja lyhentäisin velkaani kahdelle yritykselle, joille olen rahaa velkaa. Yrittäisin myös myydä muutaman maalaamani taulun ja runot Jeesuksesta, joita olen kirjoittanut, esim. joillekin kristillisille yrityksille saadakseni rahaa velkojeni lyhentämiseen. Lähettäisin kirjeen yrityksille, joiden velallinen olen, jossa pyytäisin anteeksi jäljelle jääviä velkojani ja suuntaisin heille Jumalan siunauksen, jos he antavat velkani anteeksi.
Kertoisin kaikille, joita olen rakastanut, että rakastan heitä. Niille, joita en ole rakastanut, kertoisin, että Jumalan tahto oli, että olisin rakastanut heitä.
Mahdollisia ristiriitoja sopisin ja pyytäisin / antaisin anteeksi.
Näiden jälkeen kävisin lepäämään hiljaisuudessa ja kuuntelisin ääniraamattua ja hengellisiä lauluja rukoillen Jumalaa anteeksi pyytäen ja kiittäen.
Toteuttaisin haaveen kuumailmapallo-kyydistä. Toimittaisin päiväkirjani, kirjeenvaihtoni ja maalaukseni tietylle henkilölle. Pyytäisin ystävää myymään huonekaluja netissä. Pyytäisin 2 ystävää avuksi toimittamaan ns. turhia tavaroita hyväntekeväisyyskirppikselle. Kirjoittaisin joitain muistoja sukulaislapsia varten. Suunnittelisin hautajaiseni. Haluaisin viimeisten hetkien tueksi erään sukulaiseni ja ystävän.
Koska olen vain 16, minulla ei ole omaisuutta tai mitään, tekisin vain kirjeen läheisilleni.
Antaisin kaikille Anteeksi ja itkisin läheisteni kanssa.Menisin kuumailmapalloajelulle. En tiedä mitä muuta tekisin.
Jos varmana tietäisin kuolevani pian, menisin paikan päälle tunnustamaan rakkauteni erästä henkilöä kohtaan.
Kyllä varmasti jotain muutakin tekisin mutta noi tulivat päällimäiseksi mieleen.
en varmaan mitään erikoista, oikeesti. Oisin lasten ja miehen kanssa, juttelisin ja halaisin...
Yhdellä tutulla on elinaikaa alle kaksi viikkoa. Ei se mitään tee. Se makaa morfiinipöhnässä saattokodissa.
Ap, olet ihana kun jaksat kirjoittaa tänne!
Jos olisin sinun tilanteessasi (en pysty mut jos nyt kuvittelen) niin
- kirjoittaisin tänne ketjuun jos huvittaa ja jaksaa
- katsoisin netflixistä lempisarjojani tai jotakin ihan uutta hyvää, uppoutuisin siihen maailmaan. mihin aikaan vuorokaudesta vaan.
- lukisin pieniä pätkiä kivoista kirjoista
- ostaisin hyvän muistikirjan ja kynän, kirjoittelisin ja jättäisin sen taakseni jos joku vaikka haluaisi lukea.
- todennäköisesti myös kirjoittelisin facebookiin ajatuksiani
- kuuntelisin netistä videoita/podcasteja jne kiinnostavilta puhujilta. Vaikkapa Alan Watts.
Olen vähän sanaton, mutta olet koskettanut minua tässä tavallisen lauantai-illan keskellä, jolloin keskityin omaan napaani ja pienten asioiden suurenteluun.
Kaikkea hyvää sinulle. Minäkin uskon ettei tämä disko tässä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet ihana kun jaksat kirjoittaa tänne!
Jos olisin sinun tilanteessasi (en pysty mut jos nyt kuvittelen) niin
- kirjoittaisin tänne ketjuun jos huvittaa ja jaksaa
- katsoisin netflixistä lempisarjojani tai jotakin ihan uutta hyvää, uppoutuisin siihen maailmaan. mihin aikaan vuorokaudesta vaan.
- lukisin pieniä pätkiä kivoista kirjoista
- ostaisin hyvän muistikirjan ja kynän, kirjoittelisin ja jättäisin sen taakseni jos joku vaikka haluaisi lukea.
- todennäköisesti myös kirjoittelisin facebookiin ajatuksiani
- kuuntelisin netistä videoita/podcasteja jne kiinnostavilta puhujilta. Vaikkapa Alan Watts.
Olen vähän sanaton, mutta olet koskettanut minua tässä tavallisen lauantai-illan keskellä, jolloin keskityin omaan napaani ja pienten asioiden suurenteluun.
Kaikkea hyvää sinulle. Minäkin uskon ettei tämä disko tässä ole.
Olen kirjoittanut koko elämäntarinani. En tiedä päätyykö se ihmisten luettavaksi, koska on niin rankka elämänhistoria. Toivoisin tietysti, että mahdollisimman moni saisi sen luettavakseen, jo senkin takia, etteivät tekisi samoja virheitä kun minä olen elämässäni tehnyt. Olen luottanut pahoihin ihmisiin ja sen kaiken tuskan seurauksena uskon että olen sairastunut. Olen aina ollut henkisesti vahva, mutta fyysinen kehoni ei kestänyt enää vuosien rääkkäystä. En ole facebookissa enkä muuallakaan netissä. Kirjoitin ainoastaan tälle palstalle tilanteeni. Minulla ei ole perhettä eikä ystäviä tai sukulaisia. Olen täysin yksin. Uskon että elämäni jatkuu kun olen ylittänyt rajan. Uskon jälleensyntymiseen ja Jumalaan. En ole kyennyt enää keskittymään kirjallisuuteen. Eniten haluaisin eroon kivuista ja pettymyksestä siitä mitä koko elämäni on ollut. Minä toivotan Sinulle hyvää elämää ja Siunausta. Kannattaa tarttua jokaiseen pieneenkin ilon hetkeen ja jättää turhat murheet pois taka-alalle, sellaisia ei pidä jäädä suremaan. T.ap
Toivotan sinulle sitten valoisaa, kivutonta kuolemaa. Niin vaikeaa sanoa muuta, keskity vain siihen sisäiseen rauhaasi ja hyödynnä kaikki apu, minkä suinkin saat. Kaikki me täältä lähdemme, hienoa, että olet sinut asian kanssa nyt. Itse usein mietin, kuinka paljon ihmiskunta ja maailma menettää, kun ne kirjoittamattomat romaanit, ideat, taideteokset ja keksinnöt katoavat tästä maailmasta ihmisten mukana, mutta niinhän se vain on. Ihminen eläessään keskittyy helposti epäolennaiseen. Ehkä sinä näet elämän nyt erilaisena, raadollisena ja eri tavalla kauniina, ehkä enemmän todellisena. Toivon sinulle valoisaa matkaa tähtien taakse, halausten kera. <3