Mitä tekisit jos sinulle on annettu 1kk elinaikaa?
Mitä tekisit, kun tietäisit varmuudella, että sinulla on enää yksi kuukausi aikaa elää?
Antaisitko anteeksi vihamiehillesi?
Kostaisitko niille henkilöille, jotka ovat tehneet sinulle todella pahoja asioita?
Jos olisit täysin yksin ilman läheisiä, perhettä tai ystäviä. Mitä kaikkea tekisit jäljellä olevan elämäsi suhteen?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Jos tietäisin että mulla olisi kuukausi aikaa niin en kertoisi siitä kenellekään. Sanoisin vanhemmilleni että rakastan heitä ja olen nyt lähdössä kuukaudeksi Malediiveille, otan yhteyttä sitten kun palaan. Tekin samoin miehelleni ja ystävilleni, myöskin töissä sama juttu (olen yksityisyrittäjä). Sitten lähtisin sinne Malediiveille, söisin, joisin ja panisin sydämeni kyllyydestä koko kuukauden ja sitten tosiaan kuolisin.
Jättäisin kirjeen vanhemmilleni ja miehelleni. He saisivat sen sitten kuolemani jälkeen. Siinä avaisin sydäntäni ja kertoisin että hautajaisissani pitää soittaa Foo Fightersin "Best of you" ja Hozierin "Take me to church".
Minulta jäisi jonkin verran rahaa ja pyytäisin että vanhempani ja mieheni tekisiät rahoillani viikon reissun Lontooseen. Kaikki rahani pitäisi kuluttaa tuolla reissulla, he saisivat majoitukset, hyvät ruoat ja kivan shoippailureissun Harrodsille minun piikkkiin.
Siinäpä se.
Kuulostaa upeelta! Meinaat olla terve ja jaksaa rillutella ja sitten kuolet ilman mitään vaivoja? Tottakai kuukauden kuluttua tasan
Ensin olisi laitettava asunto myyntiin ja testamentti ym. paperiasiat kuntoon, sekä siirrettävä töihin liittyvä data seuraavalle tekijälle. Jos olisin kivuton ja toimintakykyinen, niin matkustaisin johonkin kauniiseen ja rauhalliseen paikkaan, soittelisin sieltä jäähyväiset lähimmille ystäville ja ehkä joillekin sukulaisille. Aika houkutteleva ajatus!
Vierailija kirjoitti:
Polttaisin tupakkaa niin v*****i. 9kk ilman tupakkaa ja vieläkin nään unia että poltan..
Poltan koko ajan ketjussa ei ole mitään väliä enää. t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei halua kuolla sairaalassa, eikä ole omaisia tai kavereita?
T:ap
Saattohoitokotiin. Ihminen on tässä vaiheessa tosi sairas. Tarvitsee paljon apua.
Tosin kenellekään ei näin tarkkaa aikaa voida antaa.
Tottakai yrittäisin antaa anteeksi ja olla muille hyvä. Tehdä sivun myös itseni kanssa
Hyvä kuolema. Olen sen monta kertaa nähnyt
T. Saattohoitoa tehnytPs. Nykyään voi saada saattohoitoa myös kotiin
Onko saattohoito kotiin kallista? Mitä jos ei vaan kykene antamaan anteeksi pahoille ihmisille?
T.ap
Ei ole kallista. Voit saada tehostettua kotihoitoa kunnallisena. Yksin joutuu myös olemaan
Mieti sitä saattohoitokotia. Saat myö psyykkistä tukea. Apua kuolemaan valmistautumiseen.
Ellet voi antaa anteeksi, tee sopu itsesi kanssa. Se riittääOlen ollut yksin suurimman osan elämästäni. hyväksyn jo nyt kuolemani enkä usko tarvitsevani psyykkistä apua. Lähinnä ajattelin morfiinia jne onko mahdollista saada kotilääkityksenä?
T.ap
Kyllä voit. Kotisairaala tai tehostettu kotihoito voi käydä kotona 5-8 kertaa päivässä. Pienillä paikkakunnilla voi olla vaikeampaa. Saattohoitoon kyllä satsataan.
Toivotan sinulle kaikkea hyvää. Ja ihailen sinua. Minulle kuolema on edelleen vaikeaa vaikka olen kuolevia hoitanut jo 25 v sitten.
Toivon sinulle hyvää kuolemaa.
Jotkut asiat ei kuulukaan tulla anteeksi annetuiksi. Mutta hyväksy ne omaan elämääsi kuuluviksi. Näin saat rauhan
Pitäisin sinua mielelläni kädestä nyt ja kuolemasi hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Pyytäisin ja antaisin anteeksi kaikilta/kaikille. Keskittyisin Raamatun sanomaan, jotta saisin rauhan kuolla ja turvallisuuden tunteen, sielunrauhan tms. Olen uskossa, sellaisessa sydämen uskossa.
Oot uskossa, mutta oot ilmeisesti kuitenkin sen verran ikävä ihminen että anteeksipyydettävää olisi paljon? Miksi odotat, että olet kuolemassa, mikä estää pyytämästä nyt anteeksi?
Ylittäisin salaa Venäjän rajan ja kuolisin jossain Venäjän syrjäisessä metsässä.:)
Kun on annettu kuukausi elinaikaa niin ei tässä panemiset ja rilluttelut käy mielessäkään. Syöminenkin täyttä tuskaa. Olen harmissani siitä että eutanasia ei ole suomessa sallittua. loppuaika pitää kärvistellä tuskan ja kivun keskellä. T:ap
Vierailija kirjoitti:
Ruoka ei maistu enää. T.ap
Onko sulla kipuja? Sinuna koittaisin tehdä kaikesta loppuajasta niin miellyttävän kuin mahdollista. Tee niitä asioita, joista nautit, jos ei muuta niin juot viiniä puutarhassa. Onko sulla ketään läheistä? Saattokotiin varmaankin olet menossa? Toivotan sinulle voimia ja onnellisia hetkiä koko elokuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattohoitokotiin. Ihminen on tässä vaiheessa tosi sairas. Tarvitsee paljon apua.
Tottakai yrittäisin antaa anteeksi ja olla muille hyvä. Tehdä sivun myös itseni kanssa
Onko saattohoito kotiin kallista? Mitä jos ei vaan kykene antamaan anteeksi pahoille ihmisille?
T.ap
Ei ole kallista. Voit saada tehostettua kotihoitoa kunnallisena. Yksin joutuu myös olemaan
Mieti sitä saattohoitokotia. Saat myö psyykkistä tukea. Apua kuolemaan valmistautumiseen.
Ellet voi antaa anteeksi, tee sopu itsesi kanssa. Se riittääOlen ollut yksin suurimman osan elämästäni. hyväksyn jo nyt kuolemani enkä usko tarvitsevani psyykkistä apua. Lähinnä ajattelin morfiinia jne onko mahdollista saada kotilääkityksenä?
T.ap
Kyllä voit. Kotisairaala tai tehostettu kotihoito voi käydä kotona 5-8 kertaa päivässä. Pienillä paikkakunnilla voi olla vaikeampaa. Saattohoitoon kyllä satsataan.
Toivotan sinulle kaikkea hyvää. Ja ihailen sinua. Minulle kuolema on edelleen vaikeaa vaikka olen kuolevia hoitanut jo 25 v sitten.
Jotkut asiat ei kuulukaan tulla anteeksi annetuiksi. Mutta hyväksy ne omaan elämääsi kuuluviksi. Näin saat rauhan
Pitäisin sinua mielelläni kädestä nyt ja kuolemasi hetkellä.
Kiitos sinulle. En minä pelkää kuolemaa lainkaan. Tiedän mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Olisipa lohduttavaa että juuri sinä pitäisit kädestäni kiinni kuolinhetkelläni. Sinä tai kuka tahansa. Asun isommassa kaupungissa joten lohduttavaa saada tieto siitä että saan kuolla kotonani hyvissä käsissä.
Minä toivon sinun elämääsi paljon onnea ja hyviä asioita ja kiitos arvokkaasta työstäsi kuolevien parissa.
T-ap
Vierailija kirjoitti:
Kun on annettu kuukausi elinaikaa niin ei tässä panemiset ja rilluttelut käy mielessäkään. Syöminenkin täyttä tuskaa. Olen harmissani siitä että eutanasia ei ole suomessa sallittua. loppuaika pitää kärvistellä tuskan ja kivun keskellä. T:ap
Olet toimintakykyinen. Kirjoittelet palstalla. Sairas ja kuukauden elinaika. Harvoin kai näin tarkkaan elinaikaa tiedetään. Miksi jokin muun pitäisi osallistua sinun tappamiseen, kun kykenet siihen itsekin. Ei se ole mitään eutanasiaa tappaa toimintakykyinen ihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka ei maistu enää. T.ap
Onko sulla kipuja? Sinuna koittaisin tehdä kaikesta loppuajasta niin miellyttävän kuin mahdollista. Tee niitä asioita, joista nautit, jos ei muuta niin juot viiniä puutarhassa. Onko sulla ketään läheistä? Saattokotiin varmaankin olet menossa? Toivotan sinulle voimia ja onnellisia hetkiä koko elokuulle.
Kiitos sinulle. Ei minulla ole läheisiä. Kipulääkkeitä on mutta ei riittävästi. Olen rukoillut paljon viimeaikoina ja polttanut kynttilöitä. Toivon totisesti että pääsisisin täältä pois jo aiemmin kuntoni vuoksi. Jumala loppupeleissä määrää milloin.
Elämästä luopuminen tuntuu nyt helpotukselta.
Ihmettelen ihmisiä ja heidän murheitaan mitkä ovat selätettävissä ja kaikenlaista marinaa. Jokainen päivä voi olla viimeinen. Minä sain tämän diaknooson suhteellisen nuorena. En olisi vuosi sitten uskonut että näin käy ja se on loppu. T.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.ap
T.ap
Pitäisin sinua mielelläni kädestä nyt ja kuolemasi hetkellä.Kiitos sinulle. En minä pelkää kuolemaa lainkaan. Tiedän mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Olisipa lohduttavaa että juuri sinä pitäisit kädestäni kiinni kuolinhetkelläni. Sinä tai kuka tahansa. Asun isommassa kaupungissa joten lohduttavaa saada tieto siitä että saan kuolla kotonani hyvissä käsissä.
Minä toivon sinun elämääsi paljon onnea ja hyviä asioita ja kiitos arvokkaasta työstäsi kuolevien parissa.
T-ap
Olet ainoa joka vuoksi olen avlla kyyneleitä vuodattanut. Tunnen että olet aito. Ja tunnen myötätuntoa sinua kohtaan. Toivon että kuitenkin menisit saattohoitokotiin. Saat olla oma itsesi. Saat halutessasi jonkun pitämään kädestäsi kiinni. Saat puhua kuolemasta.
Kiitän sinua kauniista sanoistasi minulle.
Toivotan kaikkea hyvää sinulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet toimintakykyinen. Kirjoittelet palstalla. Sairas ja kuukauden elinaika. Harvoin kai näin tarkkaan elinaikaa tiedetään. Miksi jokin muun pitäisi osallistua sinun tappamiseen, kun kykenet siihen itsekin. Ei se ole mitään eutanasiaa tappaa toimintakykyinen ihminen
Olet pahasti imbesilli.
Ei olisi laillista sitä tähän kirjoittaa.
Mikä diagnoosi? Ja mikä antaa noin tarkan ennusteen?
Viinakauppaan, makkarakauppaan ja huoria talo täyteen.
Matkustaisin johonkin kauniiseen paikkaan Euroopassa ja kirjoittaisin romaanini loppuun. Jättäisin tekstini kirjailijaystävälleni, joka voisi sitten editoida sen ja koettaa saada sen julkaistua.
Etsisin myös jonkun mukavan tyypin, joka mahdollistaisi sen, ettei minun tarvitse kuolla neitsyenä.
(Alkoi vähän itkettää tämä keskustelu.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet pahasti imbesilli.
Voisitko perustella?
Eutanasia eli armomurha, sen varjolla joku ihminen joutuisi tappamaan täysin toimintakykyisiä ihmisiä?
Olisiko sinulle sopiva työ?
Tekisin hautajaisjärjestelyt ja hankkiutuisin miehelle turhasta roinasta eroon, järjestäisin läheisille juhlat ja lähtisin miehen kanssa Lappiin vaeltamaan.
Järjestäisin käytännön asiat kuntoon. Sanoisin rakastamalleni ihmiselle, mitä todella tunnen häntä kohtaan. Hän kun on tällä hetkellä vain ystävä. Sitten ottaisin ilon irti ja ehkä vähän perseilisin kunnolla..