Tuilla elävät! Mitä tekisitte, jos kaikki tuet lakkautettaisiin?
Itse en voi mennä töihin. Olen päästäni sen verran sekaisin, eikä kukaan ole tähänkään mennessä ottanut mua mihinkään työhön muutenkaan. Ikäiseni ihminen, jolla työkokemus on nolla, ei ole mitään kuumaa kamaa työmarkkinoilla. Ja jos työn saisin, niin en pärjäisi ptkään.
Prostituoiduksi musta ei olisi. Kukaan sukulainen ei mua voisi ottaa hoteisiinsa. Joutuisin siis asunnottomaksi hyvin nopeasti. Luultavasti ryhtyisin yksinäiseksi murtovarkaaksi. Lähtisin maaseudulle ja ryöstelisin mieluiten mökkejä. Säilykkeet ja sen sellaiset jutut, joita tarvitsen, lähtisivät käyttööni. Talvista tulisi ankeita. Pitäisi kai asua teltassa tai jossain hökkelissä kunnes pääsisin johonkin lämpimään vankilaan. Varmaankin jäisin kiinni lopulta. Tarvitsen lääkkeitä ja joku epätoivoinen maalaisapteekkimurto koituisi mun kohtalokseni. Onneksi mulla ei sentään ole ketään elätettävää.
Olisi se hienoa. Kaikilla olisi niin turvallista. Parempiosaisemmat asuisi pian muurien sisällä.
Miten sulle kävisi?
Kommentit (148)
No en ainakaan ryöstäisi ja murhaisi väkeä.
Rakentaisin kyllä ilman lupaa johonkin metsikköön meille talon ja alkaisin viljellä ja kalastaa.
Kävisin leipäjonoissa yms. Ja kai köyhille jotain köyhäinkoteja perustettaisiin..
Kuolisin todennäköisesti, satun olemaan nimittäin alaikäinen peruskouluopiskelija ja kaikenlisäksi raskaana. Yritäppä minun asemassani saada jostakin ansiotyötä.
Huoltajani on (tahdonvastaisesti) työtön, joten holhousvelvollisuus ei tässä tilanteessa sekään auttaisi. Kuoltaisiin kaikki. T: 24.
Joutuisin palaamaan työhön jossa en yhtään viihtynyt.
Jos en olisi töissä enkä saisi tukia niin elättäisin itseni hampun kasvatuksella ja myynnillä. Se on ihan mahdollista kyllä, ja osa välineistäkin on vielä tallella. Tosin se on niin epävarma tulo että sen varassa ei ole mukava olla.
Itse asiassa toivon tättä ja sitä, että yhteiskunta suistuisi kaaokseen / anarkiaan. PK-seudun ympärille rakennettaisiin varmuudella muuri ja vartiointifirmoja syntyisi kuin sieniä sateella.
Minä muuttaisin metsään, bear grylls meininkiä. Johonkin järven lähelle, jossa vois kalastaa. Talvea varten olis hyvä jos löytyis jotain hylättyjä taloja läheltä, jossa mahdollisuus lämmitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi mennä töihin. Olen päästäni sen verran sekaisin, eikä kukaan ole tähänkään mennessä ottanut mua mihinkään työhön muutenkaan. Ikäiseni ihminen, jolla työkokemus on nolla, ei ole mitään kuumaa kamaa työmarkkinoilla. Ja jos työn saisin, niin en pärjäisi ptkään.
Jos tuet poistuisivat (ja minimipalkkavaatimus), muodostuisi paljon matalan tuottavuuden ja matalan palkan työpaikkoja. Todennäköisesti pärjäisit tällaisessa työssä ihan hyvin.
Sellaisella työllä ei välttämättä eläisi joten mikä pointti?
Ei eläisi??
Tarkoitatko, että ihminen kuolisi nälkään?
Vai sitä että hän joutuisi tekemään valintoja ostostensa, harrastustensa, matkustelunsa ja asumisensa suhteen?
En kestäisi kaduilla elämisen ja ympäri seikkailemisen epävarmuutta. Olen riian ruma ja epävarma myymään itseäni. Olisin liian nössö tappamaan itseni. Jos en onnistuisi saamaan heti jotain töitä, joka turvaisi elantoni, niin hankkiutuisin varmaan vankilaan.
Joutuisin miettimään teon, josta sinne varmasti pääsee, koska en hyötyisi mitään, jos saisin sakot, ehdollista tms. Varmaan tekisin jotain sellaiselle ihmiselle, joka on ollut päättämässä tukien lakkauttamisesta tai jonka tietäisin kannattaneen sitä. Eli haluaisin ottaa kaiken "ilon" irti siitä, että joutuisin tekemään jotain, mitä en halua, tässä tapauksessa se ilo olisi siis mielensä osoittaminen.
Olen kunnollinen kansalainen, niin kauan kun se sujuu ilman vaikeuksia ja minulla on siihen varaa.
Olen kiitollinen, että Suomessa on asiat näin hyvin meillä ns. luusereillakin, toivottavasti tuollaiseen tilanteeseen ei oikeasti tulla minun elinaikanani.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta näissä keskusteluissa aina ihmettelen yhtä asiaa: TÖITÄ ei voisi tehdä, mutta sen sijaan kyllä tappaa ihmisiä kaduilla.
Ihan oikeasti, jos on ns. voimia mennä "ryöstömurhaamaan" ihmisiä, niin varmaan olisi resursseja hakeutua johonkin töihin: rakentaa oma mökki johonkin, kasvattaa omavaraisena ruokaa ja kalastaa jne.
Mutta ei; tukipummi menee ja ryöstömurhaa ihmisiä. En ymmärrä.
Vastauksena kysymykseen; jatkaisin töiden tekemistä ja eläisin kuten tähänkin saakka. Jos jäisin työttömäksi, etsisin uuden työn, jos en sellaista löytäisi, niin menisin sukulaisen luokse maalle asumaan ja tekisin siellä töitä (polttopuita, kasvimaan hoitamista, kalastamista jne.) voisin ehkä opetella metsästämään eläimiäkin JOS nälkä olisi suuri.
Jonkin verran voisin elää myös säästöillä, niitä saa kertymään jos tekee töitä eikä elä sossun rahoilla...
Miksi kehitysmaissa köyhät eivät mene töihin, näkevät vain nälkää?
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta näissä keskusteluissa aina ihmettelen yhtä asiaa: TÖITÄ ei voisi tehdä, mutta sen sijaan kyllä tappaa ihmisiä kaduilla.
Ihan oikeasti, jos on ns. voimia mennä "ryöstömurhaamaan" ihmisiä, niin varmaan olisi resursseja hakeutua johonkin töihin: rakentaa oma mökki johonkin, kasvattaa omavaraisena ruokaa ja kalastaa jne.
Vastauksena kysymykseen; jatkaisin töiden tekemistä ja eläisin kuten tähänkin saakka. Jos jäisin työttömäksi, etsisin uuden työn, jos en sellaista löytäisi, niin menisin sukulaisen luokse maalle asumaan ja tekisin siellä töitä (polttopuita, kasvimaan hoitamista, kalastamista jne.) voisin ehkä opetella metsästämään eläimiäkin JOS nälkä olisi suuri.
Jonkin verran voisin elää myös säästöillä, niitä saa kertymään jos tekee töitä eikä elä sossun rahoilla...
Tuskin niitä töitä löytyisi tukien loppuessa yhtään sen paremmin kuin nytkään. Mökkiäkään ei noin vain rakenneta metsään, koska siihen tarvitaan luvat ja maan vuokraaminen/ostaminen. Metsästäminen ja kalastaminen on luvanvaraista ja maksaa, joten rahojen loppuessa joudut kuitenkin tavalla tai toisella rikolliseksi, jos joku sukulainen tai tuttava ei sinua suostu jotenkin auttamaan tai elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihan kaikkeen, mökin rakentamiseen, lämmittämiseen, ruoan kasvattamiseen, ihan kaikkeen tarvitsee muuten myös ihan oikeaa rahaa, eikä kaikilla ole näitä sukulaisia joille mennä loisimaan jollain mukatyöllä. Tai sitä kuntoa tehdä töitä. Myös lait ja lupaviidakot pitävät huolen siitä että se hökkelin pykääminen ja kalastaminen + metsästäminen eivät ole niin yksinkertaisia.
Itselläkin on käynyt mielessä että mitä sitten myöhemmin, kun nytkin on sairaseläkeläisenä aika raskasta huolehtia edes itsestään, ja siinä ja siinä miten selviää. Ymmärrän jos joku hankkiutuu linnaankin, tosin paras konsti taitaisi olla joku talousrikos, että pääsisi notkuvan pöydän ääreen lämpimään.
Jos en saisi töitä, niin varmaan muuttaisin vanhempien nurkkiin ja käyttäisin nettiyhteyttä hyväkseni siihen, että yrittäisin hankkia itselleni rikkaan puolison. Jos en sitäkään löytäisi, niin varmaan huoraisin vähän taskurahaa ja lähtisin sitten ulkomaille. Opintolainan jättäisin maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ryöstäisin perheelleni sen, mitä tarvitaan, ja jos joku, kuka tahansa, tulisi väliin yrittäen näin tappaa lapseni johonkin puutteeseen, tappaisin tämän keinolla millä hyvänsä. Ja sama kuvio alusta niin kauan kuin tarvitsisi.
Sinutkin todennäköisesti tapettaisiin, kun yrittäisit ryöstää ruuan toisen suusta. Mikä toki on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kehitysmaissa köyhät eivät mene töihin, näkevät vain nälkää?
Nii just. Mä oon ansainnu omat rahani työtä tekemällä, ja ku ne ei oo työtä tehny, ni ne ei ansaitsekaan samaa ku mä, joka työtä teen, niih!! Ei voi olla niin vaikeeta! On ne kyl laiskoi!!
Vierailija kirjoitti:
Kuolisin
Tämä. Arvioin että siihen menisi noin kolme kuukautta siitä kun lääkkeet loppuu. Vaikka minulla on ihan ok. palkka ei minulla olisi mitään mahdollisuutta maksaa markkinahintaa hoidoista ja lääkkeistä.
- nettosaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuet poistuisivat (ja minimipalkkavaatimus), muodostuisi paljon matalan tuottavuuden ja matalan palkan työpaikkoja. Todennäköisesti pärjäisit tällaisessa työssä ihan hyvin.
Eläisi kyllä. Korkeaa elintasoa sillä ei saisi, mutta ruokaa ja asuinsijan. Pointti olisi se, että elättäisi itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei eläisi??
Tarkoitatko, että ihminen kuolisi nälkään?
Vai sitä että hän joutuisi tekemään valintoja ostostensa, harrastustensa, matkustelunsa ja asumisensa suhteen?
Niin meinaat että me asuttaisiin jossain kaatopaikoilla pressujen alla (lapsinemme), kuten Espanjassa meille tomaatteja ym. kasvattavat, kun työnantaja rikastuu?
Nettipetoksia sitten vain tekemään, hölmöjä hyväuskoisia riittää. Helppoa rahaa. "Normaaleja" ryöstöjä tuskin tekisin. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä koska päässäni on jotain vikaa psykiatrin mielestä, eikä minua olla töihin kelpuutettu tähänkään mennessä, joten en usko sen ihmeen tapahtuvan, että töihin pääsisin jos ja kun SS-hallitus päättää säästää väärästä paikasta.
Kysyisittekö hätätilanteessa täysin tuntemattomalta, että pääsenkö luoksesi asumaan?
Samaa olin kirjoittamassa, muta puit ajatukseni jo sanoiksi. Ei se yhteiskunta mihinkään romahda, jos tuet loppuvat. Maailmassa on paljon maita, joissa tukia ei makseta eikä koti-Suomikaan kovin montaa vuosikymmentä ole tällainen lomakoti ollut.