Miksei kaikki sijoita?
Tiedän muutamia huono palkkaisia henkilöitä jotka laittavat 100-200€ kuussa osakkeisiin tai rahastoihin. Miksei kaikki ihmiset tätä tee? Ihmisillä olisi kyllä varaa laittaa muutaman satasen kuussa sivuun jos jättäisivät baareissa käynnin yms turhuudet.
Kommentit (110)
Järkevämpää olisi siirtää sama summa sivuun, kuin rahastoon. Monesti sama sääntö pätee myös vakuutuksiin.
Kannattaa vakuutukset arvioida tarkkaan. Joskus parin vuoden vakuutusmaksuilla korvaisi vakuutuskohteen..
Riski ei välttämättä toteudu, mutta oma omaisuus kasvaa, ei vakuutusyhtiön.
Rahastot on pankin keino tienata. Joka kuukausi sijoittaja maksaa. Meni kurssit minne tahansa!
Pankkien "sijoitusneuvojat" ovat ahdistavia. Soittelevat jatkuvasti ja ruinaavat käymään. Kerran kävin. Kysyin - Miten minun kannattaisi sijoittaa? Sanoivat, ettei heillä ole lupaa neuvoa, vaan asiakas tekee päätökset :D
Just!
Kyselevät henkilökohtaisia ja ovat kiinnostuneita rahan lähteistä. Eurooppalainen "rahalaki"
Itse viimeksi kun saatiin pilkku, niin sijoitin vasempaan alakulmaan. Maalivahti aavisti oikealle. Suosittelen kaikkia sijoittamaan vasempaan alakulmaan jos saa pilkun.
Ei kai kukaan kivijalkapankin sijoituksia ota? Sielä kulut ovat korkeat jopa 2-3% kun itse perehtymällä pari päivää pörssiin ja ottamalla esim nordnetistä ETF:n kulut ovat n. 0,1-0,2%. Pörssit ovat nousseet 1900-2016 n. 8% vuodessa. Kun jos laitat säästötilille inflaatio syö koko ajan niitä rahoja. Miksi et sijoita itsellesi ja elät mukavammin eläkkeellä eikä tarvitse valittaa kun ei ole rahaa.
Ap
Olen miettinyt samaa. Outoa on myös se, ettei mikään valtio osta osakkeita ja kasvata näin omaisuuttaan kunnes lopulta merkittävä osa tuloista onkin osinkoja (ja osakkeiden arvo on noussut nopeammin kuin inflaatio on syönyt rahan arvoa).
Vierailija kirjoitti:
Järkevämpää olisi siirtää sama summa sivuun, kuin rahastoon.
Mitä ideaa siinä olisi?
Aina kun sijoittamista mainostetaan ja tyrkytetään -Juokse kovaa.
Ennen 90-luvun lamaa sijoittamista mainostettiin jopa katumainoksissa.
Telkkarissa pyöri mainos, jossa perheenäiti kierteli kärryineen ja muisteli mitä pitikään muistaa. "Maitoa, kurkku, leipää ..ja sijoitukset!"
Helppo sääntö. Mitään, jota tarjotaan ei ole oman etusi mukaista.
Kun lama tuli ja osakkeet menettivät arvoaan tapahtui seuraavaa. Se, jolla oli käteistä oli kuningas. Ne tekivät elämänsä kauppoja!
Olen sijoittanut sijoitusasuntoihin. Hyvä, varma keino, tasainen tuotto, johon voi itse myös omalla työllä vaikuttaa. Tapetoin ja laitoin laminaattilattiat yhteen kämppään, ja tadaa - heti oli mahdollista nostaa vuokrapyyntöä 80€/kk, sain hyvälle menemään.
Vierailija kirjoitti:
Pankkien "sijoitusneuvojat" ovat ahdistavia. Soittelevat jatkuvasti ja ruinaavat käymään. Kerran kävin. Kysyin - Miten minun kannattaisi sijoittaa? Sanoivat, ettei heillä ole lupaa neuvoa, vaan asiakas tekee päätökset :D
Just!
Kyselevät henkilökohtaisia ja ovat kiinnostuneita rahan lähteistä. Eurooppalainen "rahalaki"
Miksi kuvittelet, että he edes osaisivat neuvoa? Kai he nyt olisivat rahakkaammissa hommissa, jos osaisivat oikeasti sijoittaa?
Pankkien tarjoamat rahastot eivät ole yleensä kovin tuottoisia, koska pankkien asiakkaat haluavat melko turvallisia kohteita. Ja turvallinen + iso tuotto on hyvin harvoin toteutuva yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Kun lama tuli ja osakkeet menettivät arvoaan tapahtui seuraavaa. Se, jolla oli käteistä oli kuningas. Ne tekivät elämänsä kauppoja!
Tässäpä se vastaus tulikin ap: n esittämään kysymykseen, pääpiirteissään. Maailma muuttuu ja yhdellä pörssisulatuksella sulattaa helposti kaikki kovalla työllä ansaitut säästönsä. Nousua ei välttämättä tule koskaan ( ks. Nokia), parhaassa tapauksessa osakkeen kauppa jäädytetään ja sijoittajat jäävät nuolemaan näppejään. Kaukana ovat ns. entisajat, jolloin suuret massat eivät olleet liikkeellä "sijoittajina".
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Outoa on myös se, ettei mikään valtio osta osakkeita ja kasvata näin omaisuuttaan kunnes lopulta merkittävä osa tuloista onkin osinkoja (ja osakkeiden arvo on noussut nopeammin kuin inflaatio on syönyt rahan arvoa).
Ja jos tämä on vaikea hahmottaa, niin oletetaan että Suomen valtio olisi vaikka GE:n osakkeita 100 miljardilla eurolla vuosien 1950 ja 1969 välillä, mikä vastaisi 5 % valtion budjetista kunakin vuonna. Nyt osakkeiden arvo olisi 360 miljardia euroa ja niistä tulisi osinkoa vuosittain noin 14 miljardia euroa, mikä olisi 28 % valtion budjetista.
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut sijoitusasuntoihin. Hyvä, varma keino, tasainen tuotto, johon voi itse myös omalla työllä vaikuttaa. Tapetoin ja laitoin laminaattilattiat yhteen kämppään, ja tadaa - heti oli mahdollista nostaa vuokrapyyntöä 80€/kk, sain hyvälle menemään.
Paitsi kun tulee huono vuokralainen kohdalle... Ja 4% vuosituotto on minusta melko huono. Mutta jos kelpaa melko varma, pienituottoinen sijoitus, johon joutuu itse sitoutumaan, niin sijoitusasunnot ovat varmasti hyvä veto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos tämä on vaikea hahmottaa, niin oletetaan että Suomen valtio olisi vaikka GE:n osakkeita 100 miljardilla eurolla vuosien 1950 ja 1969 välillä, mikä vastaisi 5 % valtion budjetista kunakin vuonna. Nyt osakkeiden arvo olisi 360 miljardia euroa ja niistä tulisi osinkoa vuosittain noin 14 miljardia euroa, mikä olisi 28 % valtion budjetista.
Mutta laskehan mitä olisi käynyt, jos olisivat sijoittaneet esim. Nokiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä se vastaus tulikin ap: n esittämään kysymykseen, pääpiirteissään. Maailma muuttuu ja yhdellä pörssisulatuksella sulattaa helposti kaikki kovalla työllä ansaitut säästönsä. Nousua ei välttämättä tule koskaan ( ks. Nokia), parhaassa tapauksessa osakkeen kauppa jäädytetään ja sijoittajat jäävät nuolemaan näppejään. Kaukana ovat ns. entisajat, jolloin suuret massat eivät olleet liikkeellä "sijoittajina".
Jos hajautat riittävän moneen osakkeeseen, keskimäärin ne nousevat.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta laskehan mitä olisi käynyt, jos olisivat sijoittaneet esim. Nokiaan.
Tuo oli vain esimerkki, mutta keskimäärin siis osakkeiden hinta nousee runsaasti pitkällä aikavälillä, eli jos hajauttaa riittävästi, saa runsaasti voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä taitaa edelleenkin olla toimiva algoritmi - kunnes tulee tarve kiristää verotusta taas seuraavan kerran. Monenlaista piiloveroakin kehitellään kaiken aikaa.
Ei tullut kauppoja sillä reissulla. Harmitti, että edes kävin.
Riskitöntä sijoitusta ei ole. Pidän rahastoja eräänlaisina "rahapumppuina" markkinoille. Sijoittavat sijoittavat rahaa kuukausittain - rahasto ostaa lisää osakkeita - osakemarkkinoilla kysyntä nostaa hintoja - luodaan mukava kupla.
Kyllä jokainen sijoittaa. Jotkut sijoittavat vain itseensä (metrilaku, meikit).