Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehellä ja pomolla erimielisyys, neuvoja?

Vierailija
31.07.2016 |

Tilanne oli siis aiksemmin tällä viikolla tämä:
Mä olen kotona raskaana ja saikulla ennenaikaisten supistuksien takia. Meillä on eskarilainen puolipäiväisenä tarhassa. Mulla on tarkat ohjeet milloin ja minkälaisista oireista sairaalaan ja nyt tällä viikolla jouduin lähtemään visiitille. Lapsen olin juuri vienyt tarhaan ja isänsä oli töissä. Kotoota sitten lähdin aika äkkiä ja matkalla soittelin miehelle, että hänen pitää hakea lapsi ja sopia tarhan kanssa jos voisi poikkeuksellisesti hakea vähän myöhemmin yms.
No mies oli tietty joutunut lähtemään töistä aikasemmin tämän tapauksen takia, mutta pomo ei tätä hyväksy. Ei ymmärrä, kun eihän miehelläni ollut mitään syytä lähteä, kun ei ollut esim sairas. Väittää nyt luvattomaksi poissaoloksi ja kommentoi muutenkin tosi epäammattimaisesti koko juttua, että "mitäs jos me kaikki täältä lähdettäisiin yhtäkkiä hakemaan lapsia tarhasta kesken päivän?". Palkkaahan tosta ei tietenkään saa, mutta eikö ole ihan luvallista olla poissa "perhesyistä" vai miksi näitä nimitetään?
Mies on yrittänyt selvittää asiaa asiallisesti, mutta pomo kiukkuaa ja uhkaa varotuksilla ja tuntien menettämisellä. Onhan toi vittumainen tilanne pomollekin, mutta eikö hän silti toimi väärin? Mies kuuluu alansa liittoon ja sinne aikoo kyllä soitella, mutta ihmetellään vaan miksei pomo voi hoitaa asiaa nätisti ja miinustaa vain palkasta ne tunnit, jotka jäi tekemättä. Mitä muuta muka kuuluisikaan tehdä?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap:n mies ei ole töissä ottanut asiaa esille pomon kanssa? Kertonut, että vaimo on sairauslomalla ja jos joutuu sairaalaan, niin mies on ainoa, joka voi hakea lapsen hoidosta. Samalla voitaisiin sopia vaikka siitä, että mies ryhtyy menemään töihin aikaisemmin, jolloin hän myös pääsee töistä aikaisemmin. Ap:n omien sanojen mukaan miehen työ ei ole sellaista, että sieltä ei voisi olla tarvittaessa pois. Silloin varmasti onnistuu sekin, että töihin voi mennä jo klo 7.00, jolloin voi lähteä kotiin klo 15 aikoihin.

Miten perhe on ajatellut järjestää esikoisen hoidon, kun vauva on syntynyt ja äiti sairaalassa? Tuskin osapäiväinen hoitopaikka silloin riittää vai jääkö isä isyyslomalle samantien? Kun äiti ja vauva tulevat kotiin, on isä taas töissä - kuka silloin vie eskarilaisen hoitoon tai hakee sieltä, jos äiti ei jaksa?

Ootko kuullut vuorotyöstä? Munkin työ on sellaista, että tilanteen vaatiessa mitään radikaalia ei tapahtuisi, jos joutuisin lähtemään kesken vuoron pois. Tai joku muu. Kyllähän se teettää muille hetkellisesti ehkä enemmän hommaa, mutta sellasta se välillä on.

Mun työvuoro voi olla ihan mihin aikaan vaan klo 05-02 välillä, enkä mä voi päättää, että hei nyt oonkin vaan 8-16. Muutkin pitää huomioida.

Apn tilanteessa isä varmaan jää isyyslomalle ja siitä on jo tieto töissä. Eivät varmaan ole suomen ainut pari, joilla ei yksinkertasesti ole tukijoukkoja. Heillä on kuitenkin toisensa ja näin on aina asiat sumplittavissa.

Ja miksei äiti pärjäisi yksin vauvan ja eskarilaisen kanssa? Olettaen, että synnytys menee normaalisti.

Vierailija
62/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap:n mies ei ole töissä ottanut asiaa esille pomon kanssa? Kertonut, että vaimo on sairauslomalla ja jos joutuu sairaalaan, niin mies on ainoa, joka voi hakea lapsen hoidosta. Samalla voitaisiin sopia vaikka siitä, että mies ryhtyy menemään töihin aikaisemmin, jolloin hän myös pääsee töistä aikaisemmin. Ap:n omien sanojen mukaan miehen työ ei ole sellaista, että sieltä ei voisi olla tarvittaessa pois. Silloin varmasti onnistuu sekin, että töihin voi mennä jo klo 7.00, jolloin voi lähteä kotiin klo 15 aikoihin.

Miten perhe on ajatellut järjestää esikoisen hoidon, kun vauva on syntynyt ja äiti sairaalassa? Tuskin osapäiväinen hoitopaikka silloin riittää vai jääkö isä isyyslomalle samantien? Kun äiti ja vauva tulevat kotiin, on isä taas töissä - kuka silloin vie eskarilaisen hoitoon tai hakee sieltä, jos äiti ei jaksa?

Ootko kuullut vuorotyöstä? Munkin työ on sellaista, että tilanteen vaatiessa mitään radikaalia ei tapahtuisi, jos joutuisin lähtemään kesken vuoron pois. Tai joku muu. Kyllähän se teettää muille hetkellisesti ehkä enemmän hommaa, mutta sellasta se välillä on.

Mun työvuoro voi olla ihan mihin aikaan vaan klo 05-02 välillä, enkä mä voi päättää, että hei nyt oonkin vaan 8-16. Muutkin pitää huomioida.

Apn tilanteessa isä varmaan jää isyyslomalle ja siitä on jo tieto töissä. Eivät varmaan ole suomen ainut pari, joilla ei yksinkertasesti ole tukijoukkoja. Heillä on kuitenkin toisensa ja näin on aina asiat sumplittavissa.

Ja miksei äiti pärjäisi yksin vauvan ja eskarilaisen kanssa? Olettaen, että synnytys menee normaalisti.

Olen kuullut vuorotyöstä. Olen kuullut myös siitä, että työkavereita kunnoitetaan eikä tarkoituksella tehdä heidän työpäivästään hankalaa, kuten ap:n mies tekee. Nyt ap ja miehensä eivät ole viitsineet miettiä mitään apuvoimia, koska ap:n miehen pomo ja työkaverit ovat, niitä jotka saavat luvan joustaa. Sumpliminen on sitä, että pomo yrittää järjestää asioita, vaikka hänelle ei vähääkään kuulu se, missä työntekijöiden vaimot ovat.

Jos synnytys ei mene normaalisti, niin ap:n ongelmaa ei ratkota kotona, koska ei todellakaan tarvitse. Miehen työnantaja on se, joka ryhtyy joustamaan. Ihanko oikeasti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lähti 2h aikaisemmin töistä jotta voi hakea kello 16?

Melko pitkä työmatka jos noin 200km päästä ajelee.

Kaupungissa ehtii kahdessa tunnissa fillarillakin helposti yht 30km matkan.

Taisi äijä vaan lähteä 1,5h liian aikaisin tekosyyn varjolla.

Kyllä 30min riittää jos on auto ja ei asu idioottimaisesti yli 30km päässä töistä

Vierailija
64/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa jos vastaavaa ilmaantuu haet lapsen hoidosta välittömästi ja menet hänen kanssaan sairaalaan päivystämään siihen  asti jotta miehen työpäivä on pulkassa. Varaa autoon valmiiksi kassi jossa on tekemistä lapselle, ja älypuhelimilla voi kattoa lastenohjelmia yms.

Ihan hyvin ajateltu, mutta jos on kiire sairaalaan, niin ei välttämättä tule mieleen koukata päiväkodin kautta, jos tietää, että lapsella on toinenkin mahdollinen hakija. En tietenkään tiedä missä ap asuu, mutta välimatkat voi olla kymmeniä kilsoja ja se tekee jo ison koukkauksen koti-tarha-sairaala välille.

Entä jos sairaalaan lähdetäänkin lanssilla? Koukkaako sekin tarhan kautta, vaikka lapsella on toinenkin vanhempi olemassa? Ettei vaan pomo suutu? Kyllä tässä tapaukssa mies toimi ihan oikeuksiensa mukaan ja työnantajan uhittelut on väärin.

Hyvähän tällasiin tilanteisiin on varautua, varsinkin jos on vaikea raskaus ja komplikaatioriskejä tai näitä yllättäviä sairaalareissuja, mutta pitää työnantajankin osata varautua tähän kaikkeen, mitä vaan voi sattua.

Mä olin nuorempana muutama vuosi sitten töissä kioskikauppiaalla. Meitä työntekijöitä oli kauppiaan lisäksi neljä ja yhtenä kesänä, kun olin lomalla ja sillä hetkellä ulkomailla, niin kaikki muut työntekijät olivat sairaina samaan aikaan tai lapsi oli sairaana, en muista, mutta kyllä varmasti kauppiasta vitutti. Minkäs teet, jos kaikki toimittaa asianmukaisen saikkulapun. Sellasta se työnantajan elämä jos vaan on. Sitä pääsin katsomaan todella läheltä.

SELVENNYKSEKSI: Ap varmaan lähtiessään on tietoinen onko kyseessä ambulanssi vaiko oma auto. Järjenkäyttö sallittua. Jos oma auto, hakee lapsen eikä vaivaa noin hikistä pomoa jatkossa (huom! alalla kuin alalla on melko tiukkaa nykysuomessa joten työpaikat ovat kivien takana ). Jos taas kyse ambulanssista luulisi pomonkin ymmärtävän paremmin että tilanne on tosi akuutti/ vaarallinen! 

Mistäs tiedät tästäkään tilanteesta? Vaikka menisi vain taksilla sinne sairaalaan, voi silti olla niin ettei pysty koukkailemaan muualta. Luulis jo pelkän sairaalassa olon riittävän syyksi

Vierailija
65/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös päiväkodissa ole ihan pakollistakin olla joku "varahakija" joka tulee tarpeen tullen hätiin.

Vierailija
66/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 30min riittää jos on auto ja ei asu idioottimaisesti yli 30km päässä töistä

Niin jos vuoro esim loppuu klo 18 ja lapsi pitää hakea klo 16, niin eikö siinä tule se 2h?

Kaikki ei ole 8-16 työssä -.-

Vierailija
67/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut vuorotyöstä. Olen kuullut myös siitä, että työkavereita kunnoitetaan eikä tarkoituksella tehdä heidän työpäivästään hankalaa, kuten ap:n mies tekee. Nyt ap ja miehensä eivät ole viitsineet miettiä mitään apuvoimia, koska ap:n miehen pomo ja työkaverit ovat, niitä jotka saavat luvan joustaa. Sumpliminen on sitä, että pomo yrittää järjestää asioita, vaikka hänelle ei vähääkään kuulu se, missä työntekijöiden vaimot ovat.

Jos synnytys ei mene normaalisti, niin ap:n ongelmaa ei ratkota kotona, koska ei todellakaan tarvitse. Miehen työnantaja on se, joka ryhtyy joustamaan. Ihanko oikeasti?

Täällä on kyllä niin saatanan tyhmiä ihmisiä :D ei kai kukaan nyt tarkoituksella tee pomolle ja työkavereille noin! Voi hohhoijaa...

Vierailija
68/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös päiväkodissa ole ihan pakollistakin olla joku "varahakija" joka tulee tarpeen tullen hätiin.

Meillä ei ainakaan oo. Eikä oo vaadittu. On minä ja mies. Ei olla lentäjiä tai kirurgeja, niin päästään kyllä lähtemään jos joskus tilanne tulee 😂

Vierailija
69/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarina on tosi, olen ap :n puolella, mutta ap:n ulosanti on sellaista että kuulostaa ihan kuin olisi kyseessä uusavuttomat teinivanhemmat.

Kummallinen työpaikka jos pomo ei ymmärrä että vaimo on sairaalassa, eikö se nyt jonkinlainen hätätilanne ole? ?

Vierailija
70/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sanottiin, että mies lähti 2h aikasemmin tarhan sulkeutumista? Mies lähti 2h ennen vuoronsa loppua! Eli jos tarha menee klo: 16 kiinni, niin miehellä vuoro olis loppunut 18 maissa.

Ja kyllä sitä jossain joutuu valitettavasti ajella pidempiäkin matkoja töiden takia. Se ei ole idioottimaista eikä sulta pois. Kuvitteletko, että kaikki on töissä lähikaupassa kulman takana?

Vierailija
71/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahhah! Miten joku voi olla näin tyhmä? Piristit kyllä aivopierullas mun päivää 😂😂😂

Vierailija
72/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarina on tosi, olen ap :n puolella, mutta ap:n ulosanti on sellaista että kuulostaa ihan kuin olisi kyseessä uusavuttomat teinivanhemmat.

Kummallinen työpaikka jos pomo ei ymmärrä että vaimo on sairaalassa, eikö se nyt jonkinlainen hätätilanne ole? ?

Tällasia pomoja on oikeesti valitettavan paljon :/

Vierailija
73/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä todella kylmiä ja ymmärtämättömiä ihmisiä. Miten te sitten toimisitte, jos joutuisitte sairaalaan yllättäen ja lapsi olisi tarhassa ja mies töissä? Poliisilleko soittaisitte? Kun kaikilla ei ole niitä mummeja ja kummeja tai yhtään ketään tukena. Kaksi aikuista pärjää ihan hyvin ilmankin ja tällasia tilanteita voi sattua. Työnantajalla on riski siihen, että joku on saikulla vaikka puolikin vuotta, tässä oli nyt kyse vain parista tunnista. Että melkosen on kohtuuton pomo, jos tollasesta kehtaa valittaa ja uhkailla.

Joku kirjoittikin jo tämän, mutta minustakin tilanne on vastaava, kuin se, että yh vanhempi joutuisi lähtemään töistä hakemaan kipeää lasta tarhasta, jos muita hakijoita ei yksinkertaisesti ole.

Vierailija
74/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään kun syntyvyys laskee suomessa kun ensin hallituksen toimesta heikennetään lapsiperheiden asemaa ja sitten työnantajat on tällaisia idiootteja. Toki jos työnantajalla itsellänsä ei ole lapsia, niin voi olla vaikea ymmärtää tilannetta, mutta ripaus inhimillisyyttä ja jonkinlainen tilannetaju pitäisi silti löytyä.

Onneksi oma työnantajani ei ole tuollainen nipo ja neuvolassakin saa käydä työajalla.

Vierailija
75/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä niin saatanan tyhmiä ihmisiä :D ei kai kukaan nyt tarkoituksella tee pomolle ja työkavereille noin! Voi hohhoijaa...

Ap ja miehensä tekevät! Ap ollut sairauslomalla jo pitkään, tiedossa se, että tietyistä oireista pitää lähteä sairaalaan. Silti ei ole käynyt mielessä, että mies ei voi hakea lasta päivähoidosta työvuorojensa takia, joten jokainen järkevä pariskunta olisi etsinyt jostain sen varahakijan. Ongelma on siirretty ap:n miehen työnantajalle, joka ei voi tietää, huvittaako miestä tulla töihin vai tuleeko taas vaimolle oireita ja lähtö sairaalaan. Kun vauva on syntynyt, sama jatkuu, koska voi olla, että ap ei pääse noutamaan esikoista, koska ei jaksa tai vauvalla on ongelmia. Ja taas mies lähtee kesken töiden ja siirtää ongelman työkavereille.

Voi olla, että kehityskeskustelussa ei puhuta tulevaisuudesta.

Vierailija
76/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työkaverit aloittaisi sellaisen hiillostamisen, että ap:n mies aika äkkiä ryhtyisi etsimään muita töitä. Kun yksi puuttuu vuorosta edes osan aikaa, aiheuttaa se muille lisätöitä mutta ei lisää palkkaa. Kun näitä muutamia tunteja "pakottavista perhesyistä" alkaa tulla tämän tästä, niin työkaverit kääntävät selkänsä. Ihan syystä.

Ap:n ongelmana ei ole sairausloma ja keskenmenovaara vaan se, että ei viitsitä edes miettiä muita ratkaisuja kuin se, että mies lähtee töistä ja jättää työt muille.

Todennäköisesti sama jatkuu, kun ap ja vauva ovat kotiutuneet. Kun ap saa flunssan, jää mies kotiin hoitamaan ja vetoaa siihen, että näin kuuluukin tehdä.

Vierailija
77/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä todella kylmiä ja ymmärtämättömiä ihmisiä. Miten te sitten toimisitte, jos joutuisitte sairaalaan yllättäen ja lapsi olisi tarhassa ja mies töissä? Poliisilleko soittaisitte? Kun kaikilla ei ole niitä mummeja ja kummeja tai yhtään ketään tukena. Kaksi aikuista pärjää ihan hyvin ilmankin ja tällasia tilanteita voi sattua. Työnantajalla on riski siihen, että joku on saikulla vaikka puolikin vuotta, tässä oli nyt kyse vain parista tunnista. Että melkosen on kohtuuton pomo, jos tollasesta kehtaa valittaa ja uhkailla.

Joku kirjoittikin jo tämän, mutta minustakin tilanne on vastaava, kuin se, että yh vanhempi joutuisi lähtemään töistä hakemaan kipeää lasta tarhasta, jos muita hakijoita ei yksinkertaisesti ole.

Ensin soitto päiväkotiin: olen sairaalassa, en pääse noutamaan lasta, voitteko tarvittaessa pitää yli sovitun hoitoajan.

Soitto päiväkotikavereiden vanhemmille ja pyyntö, että ottaisivat lapsen heille samaan aikaan, kun hakevat omansa.

Soitto päiväkotiin ja ilmoitus, että Venlan äiti ottaa myös meidän lapsen.

Soitto miehelle: olen sairaalassa, hae lapsi Venlan kotoa työpäivän jälkeen.

Ja kas - kukaan ei joudu ongelmiin, kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
78/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ja miehensä tekevät! Ap ollut sairauslomalla jo pitkään, tiedossa se, että tietyistä oireista pitää lähteä sairaalaan. Silti ei ole käynyt mielessä, että mies ei voi hakea lasta päivähoidosta työvuorojensa takia, joten jokainen järkevä pariskunta olisi etsinyt jostain sen varahakijan. Ongelma on siirretty ap:n miehen työnantajalle, joka ei voi tietää, huvittaako miestä tulla töihin vai tuleeko taas vaimolle oireita ja lähtö sairaalaan. Kun vauva on syntynyt, sama jatkuu, koska voi olla, että ap ei pääse noutamaan esikoista, koska ei jaksa tai vauvalla on ongelmia. Ja taas mies lähtee kesken töiden ja siirtää ongelman työkavereille.

Voi olla, että kehityskeskustelussa ei puhuta tulevaisuudesta.

Nainen ei ole raskaana lopputtomiin. Ap sanoi, että kohta on tilanne ohi. Miten voit sanoa, että ongelmat siirretään työnantajalle? Mies oli töistä poissa kaksi tuntia poikkeuksellisesti hyvästä syystä.

Kun vauva syntyy ap ei tod näk joudu enää yllättäen sairaalaan. Jos vauvalla on ongelmia, jotka vaatii molempien vanhempien läsnäoloa, vaikka sitten hakemaan sitä esikoista tarhasta, niin mies voi ottaa vaikka palkatonta perhevapaata.

Tässä oli kyse KAHDESTA TUNNISTA, joka ei pitäisi kaataa kenenkään maailmaa. Missään vaiheessa en saanut sellaista kuvaa, että aplla olisi jatkuvasti jotain ongelmia, minkä takia mies joutuu useinkin lähtemään töistä.

Vierailija
79/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin soitto päiväkotiin: olen sairaalassa, en pääse noutamaan lasta, voitteko tarvittaessa pitää yli sovitun hoitoajan.

Soitto päiväkotikavereiden vanhemmille ja pyyntö, että ottaisivat lapsen heille samaan aikaan, kun hakevat omansa.

Soitto päiväkotiin ja ilmoitus, että Venlan äiti ottaa myös meidän lapsen.

Soitto miehelle: olen sairaalassa, hae lapsi Venlan kotoa työpäivän jälkeen.

Ja kas - kukaan ei joudu ongelmiin, kaikki ovat tyytyväisiä.

Miehellä on oikeus lähteä hakemaan lasta päiväkodista, jos vaimo on todistettavasti sairaalassa. Ei tartte vaivata Venlan vanhempia. Mitäs jos ei tunne ketään vanhempaa?

Otitko huomioon, että jonkun työvuoro voi kestää vaikka puoleen yöhön? Sekö on sitten varmasti Venlan vanhemmille ok, että kökitään valvomassa ja oottelemassa että millos se isä oikein tulee, kun huomenna kello soi taas 05.30...

Vierailija
80/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työkaverit aloittaisi sellaisen hiillostamisen, että ap:n mies aika äkkiä ryhtyisi etsimään muita töitä. Kun yksi puuttuu vuorosta edes osan aikaa, aiheuttaa se muille lisätöitä mutta ei lisää palkkaa. Kun näitä muutamia tunteja "pakottavista perhesyistä" alkaa tulla tämän tästä, niin työkaverit kääntävät selkänsä. Ihan syystä.

Ap:n ongelmana ei ole sairausloma ja keskenmenovaara vaan se, että ei viitsitä edes miettiä muita ratkaisuja kuin se, että mies lähtee töistä ja jättää työt muille.

Todennäköisesti sama jatkuu, kun ap ja vauva ovat kotiutuneet. Kun ap saa flunssan, jää mies kotiin hoitamaan ja vetoaa siihen, että näin kuuluukin tehdä.

Jos vauva syntyy ennenaikaisesti niin kyllä siinä on hengenvaara! Tyhmäkö olet?

Mikä on ratkaisusi, jos äiti on sairaalassa, isä töissä ja lapsi tarhassa? Täällä monta kertaa sanottiin, että muita ei ole, kuin vanhemmat. Silloin toisen pitää se lapsi sieltä tarhasta hakea. Mies järjesti niin, että oli osan päivästä poissa ja lapsikin sai olla tarhassa pidempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi