Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehellä ja pomolla erimielisyys, neuvoja?

Vierailija
31.07.2016 |

Tilanne oli siis aiksemmin tällä viikolla tämä:
Mä olen kotona raskaana ja saikulla ennenaikaisten supistuksien takia. Meillä on eskarilainen puolipäiväisenä tarhassa. Mulla on tarkat ohjeet milloin ja minkälaisista oireista sairaalaan ja nyt tällä viikolla jouduin lähtemään visiitille. Lapsen olin juuri vienyt tarhaan ja isänsä oli töissä. Kotoota sitten lähdin aika äkkiä ja matkalla soittelin miehelle, että hänen pitää hakea lapsi ja sopia tarhan kanssa jos voisi poikkeuksellisesti hakea vähän myöhemmin yms.
No mies oli tietty joutunut lähtemään töistä aikasemmin tämän tapauksen takia, mutta pomo ei tätä hyväksy. Ei ymmärrä, kun eihän miehelläni ollut mitään syytä lähteä, kun ei ollut esim sairas. Väittää nyt luvattomaksi poissaoloksi ja kommentoi muutenkin tosi epäammattimaisesti koko juttua, että "mitäs jos me kaikki täältä lähdettäisiin yhtäkkiä hakemaan lapsia tarhasta kesken päivän?". Palkkaahan tosta ei tietenkään saa, mutta eikö ole ihan luvallista olla poissa "perhesyistä" vai miksi näitä nimitetään?
Mies on yrittänyt selvittää asiaa asiallisesti, mutta pomo kiukkuaa ja uhkaa varotuksilla ja tuntien menettämisellä. Onhan toi vittumainen tilanne pomollekin, mutta eikö hän silti toimi väärin? Mies kuuluu alansa liittoon ja sinne aikoo kyllä soitella, mutta ihmetellään vaan miksei pomo voi hoitaa asiaa nätisti ja miinustaa vain palkasta ne tunnit, jotka jäi tekemättä. Mitä muuta muka kuuluisikaan tehdä?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mulla on vaikka todistus sairaalasta, että olen siellä ollut päivänä x, kello x. Kun ei tolla lapsella ole kuin kaksi vanhempaa, niin kukas sen sieltä hoidosta sitten hakisi?

Ap

Vierailija
2/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukaan muu ei sitä lasta voi tarhasta hakea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kukaan muu ei sitä lasta voi tarhasta hakea?

Kuka sen hakee kun on vain me? Tätä mies on yrittänyt sanoa pomolleen, ei vaan ymmärrä.

Vierailija
4/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoon yhteys vaan. Ei pomolla voi olla tohon oikeen mitään sanottavaa. Palkasta pois ne tunnit mitä jäi sairaalapäiväsi takia tekemättä. Toi on monissa tesseissä juurikin joku "perhetapaus", jolloin on lupa olla poissa, eikä palkkaa tarvitse maksaa.

Itse olen kuitenkin sen verran inhimillinen työnantaja, että mä varmaan maksaisin palkan siltä koko päivältä. Kaikkea voi käydä. Tosi epäammattimainen pomo miehelläsi...

Vierailija
5/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö lapsella olla kokopäiväinen paikka? Eikö lasta olisi voinut hakea myöhemmin?

Kesälomien aikaan työpaikkojen henkilökunta on usein vähissä lomien takia.

Vierailija
6/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ei ole sairaus. Pääset kuitenkin muuten liikkumaan, mutta hyppyytät miestäsi.

Vierailija
7/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tarvittaisiin nyt kyllä vähän enemmän tietoa.

Mihin aikaan lapsi piti hakea tarhasta?

Miten pitkään mies tuntilistan mukaan olisi ollut töissä?

Miksi mies ei soittanut päiväkotiin, kertonut erityistilanteesta ja kysynyt, voiko lapsi olla hoidossa koko päivän?

Miksi mies ei mennyt heti pomon puheille ja yhdessä tämän kanssa pyrkinyt etsimään parasta ratkaisua?

Jos mies ei kertonut tilannetta esimiehelle vaan poistui kesken päivää töistä, niin se oli luvaton poissaolo ja varoituksen paikka. Jos mies kertoi tilanteen ja pyysi palkatonta vapaata "äkillisen perhettä kohdanneen kriisitilanteen takia" niin pomon olisi pitänyt sitä antaa.

Vierailija
8/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep... Ja suomea kehdataan sanoa tasa-arvoiseksi, mutta silti isä ei voi hoitaa vanhemman velvollisuuksia silloin kun täytyy. Naisen kohdalla tämä olisi ollut ihan ok, eikä pomo olisi sanonut halaistua sanaa asiasta. Siis vastaavanlaisessa tilanteessa, mies tuskin joutuu synnytysvaivojen takia sairaalaan.

Vierailija
9/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittoon yhteys vaan. Ei pomolla voi olla tohon oikeen mitään sanottavaa. Palkasta pois ne tunnit mitä jäi sairaalapäiväsi takia tekemättä. Toi on monissa tesseissä juurikin joku "perhetapaus", jolloin on lupa olla poissa, eikä palkkaa tarvitse maksaa.

Itse olen kuitenkin sen verran inhimillinen työnantaja, että mä varmaan maksaisin palkan siltä koko päivältä. Kaikkea voi käydä. Tosi epäammattimainen pomo miehelläsi...

Minä en maksaisi palkkaa, jos työntekijä etukäteen mitään kertomatta poistuisi kesken päivän työpaikalta. Kaikkea voi käydä, mutta työnantajan ei tarvitse kaikesta maksaa.

Vierailija
10/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosta antaa varotuksen tai jotenkin mielivaltasesti vähentää tunteja, niin se on väärin.

Sano miehellesi, että antaa asian nyt olla, hän on pomolleen selittänyt tilanteen. Jos pomolta tulee varotus, niin se ei ole todellakaan aiheellinen, sitten yhteys liittoon!

Vierailija
11/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät taida antaa lasta muille kuin sopimuksessa luetelluille. Ääliö pomo, ei ole varmaan koskaan lukenut työehtosopimusta.

Vierailija
12/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia varten olisi hyvä että JOKAISESSA työpaikassa olisi ns. työaikapankki, voisi tehdä joskus esim. 5h sisään (vaikka 1 viikon ajan tehdä 1h per päivä ylimääräistä) ja kun tulee vastaavia juttuja (esim. vaikka lemmikki astuu lasiin aamulenkillä ja se pitää tietenkin heti viedä lääkäriin paikattavaksi) olisi tuo työaikapankki josta sitten otetaan pois nuo ns. "vapaatunnit" joita ei ehdi ko. päivänä tekemään.

Vierailija
13/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en maksaisi palkkaa, jos työntekijä etukäteen mitään kertomatta poistuisi kesken päivän työpaikalta. Kaikkea voi käydä, mutta työnantajan ei tarvitse kaikesta maksaa.

Ei tietenkään! Eikä mies sitä vaadi. Mies ilmoitti pomolle heti, kun sai tietää, että mä olen ehkä yön sairaalassa. Miten tollasta voi enemmän etukäteen ilmoittaa?

Ap

Vierailija
14/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus ei ole sairaus. Pääset kuitenkin muuten liikkumaan, mutta hyppyytät miestäsi.

Raskaus ei ole sairaus, mutta ei se ole mikään sunnuntaikävelykään. Ja raskauden takia voi ola riski sairastua tai vaikka kuolla.

Vierailija
15/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap:n mies mun työkaveri? Mies lähti torstaina kenellekään mitään kertomatta iltapäiväksi pois ja väitti pomolle perjantaina, että töistä saa olla pois, jos perhesyyt pakottavat. Kuulemma laissa sanotaan näin. Oli hieman hankala iltapäivä, kun yksi päivystäjistä oli poissa ja puhelimet soi koko ajan eikä tiedetty, missä yksi työntekijä oli.

Vierailija
16/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia varten olisi hyvä että JOKAISESSA työpaikassa olisi ns. työaikapankki, voisi tehdä joskus esim. 5h sisään (vaikka 1 viikon ajan tehdä 1h per päivä ylimääräistä) ja kun tulee vastaavia juttuja (esim. vaikka lemmikki astuu lasiin aamulenkillä ja se pitää tietenkin heti viedä lääkäriin paikattavaksi) olisi tuo työaikapankki josta sitten otetaan pois nuo ns. "vapaatunnit" joita ei ehdi ko. päivänä tekemään.

On olemassa työpaikkoja, joissa töitä ei voi tehdä ns. sisään.

Vierailija
17/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi henkilöstöpäällikkö täällä kommentoi, että miehen pomo sahaa nyt omaa oksaansa. Vituttaa tuollaiset ääliöt. Näin tuhotaan duunipaikan tuottavuus. Ei ikinä tulisi mieleen nillittää vastaavasta. Kun näissä tilanteissa joustaa, se kyllä maksaa itsensä takaisin

Vierailija
18/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään! Eikä mies sitä vaadi. Mies ilmoitti pomolle heti, kun sai tietää, että mä olen ehkä yön sairaalassa. Miten tollasta voi enemmän etukäteen ilmoittaa?

Ap

Mies ilmoitti mitä? Että olet yön sairaalassa vai että päiväkoti ei tässä tilanteessa pidä lasta klo 17.00 asti?

Vierailija
19/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan sairaus, mä pystyn kyllä elämään suht normaalia elämään, mutta kaikki ylimääräinen rasitus on suljettava pois. Siksi olen sairaslomalla. Lapsi ei saa syntyä vielä ja sitä tällä levolla koitetaan estää. Onneksi ei ole enää kauaa jäljellä siihen, että sikiö on täysaikainen. Mä en hypyytä miestäni ja pystyn liikkumaan, mutta jos sairaalaan täytyy lähteä nopeasti, en voi sieltä käsin hakea lasta hoidosta..

Kurja tilanne tämä on kaikin puolin. En mäkään olis halunnut kahden kuukauden sairaslomaa...

Ap.

Vierailija
20/87 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö miehesi vuorotyötä?

Miten olitte suunnitelleet hoitavanne nämä yllätyspoissaolot?

Jos joudut sairaalaan jo ennen synnytystä?