Miehellä ja pomolla erimielisyys, neuvoja?
Tilanne oli siis aiksemmin tällä viikolla tämä:
Mä olen kotona raskaana ja saikulla ennenaikaisten supistuksien takia. Meillä on eskarilainen puolipäiväisenä tarhassa. Mulla on tarkat ohjeet milloin ja minkälaisista oireista sairaalaan ja nyt tällä viikolla jouduin lähtemään visiitille. Lapsen olin juuri vienyt tarhaan ja isänsä oli töissä. Kotoota sitten lähdin aika äkkiä ja matkalla soittelin miehelle, että hänen pitää hakea lapsi ja sopia tarhan kanssa jos voisi poikkeuksellisesti hakea vähän myöhemmin yms.
No mies oli tietty joutunut lähtemään töistä aikasemmin tämän tapauksen takia, mutta pomo ei tätä hyväksy. Ei ymmärrä, kun eihän miehelläni ollut mitään syytä lähteä, kun ei ollut esim sairas. Väittää nyt luvattomaksi poissaoloksi ja kommentoi muutenkin tosi epäammattimaisesti koko juttua, että "mitäs jos me kaikki täältä lähdettäisiin yhtäkkiä hakemaan lapsia tarhasta kesken päivän?". Palkkaahan tosta ei tietenkään saa, mutta eikö ole ihan luvallista olla poissa "perhesyistä" vai miksi näitä nimitetään?
Mies on yrittänyt selvittää asiaa asiallisesti, mutta pomo kiukkuaa ja uhkaa varotuksilla ja tuntien menettämisellä. Onhan toi vittumainen tilanne pomollekin, mutta eikö hän silti toimi väärin? Mies kuuluu alansa liittoon ja sinne aikoo kyllä soitella, mutta ihmetellään vaan miksei pomo voi hoitaa asiaa nätisti ja miinustaa vain palkasta ne tunnit, jotka jäi tekemättä. Mitä muuta muka kuuluisikaan tehdä?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus. Pääset kuitenkin muuten liikkumaan, mutta hyppyytät miestäsi.
Ei olekaan sairaus, mä pystyn kyllä elämään suht normaalia elämään, mutta kaikki ylimääräinen rasitus on suljettava pois. Siksi olen sairaslomalla. Lapsi ei saa syntyä vielä ja sitä tällä levolla koitetaan estää. Onneksi ei ole enää kauaa jäljellä siihen, että sikiö on täysaikainen. Mä en hypyytä miestäni ja pystyn liikkumaan, mutta jos sairaalaan täytyy lähteä nopeasti, en voi sieltä käsin hakea lasta hoidosta..
Kurja tilanne tämä on kaikin puolin. En mäkään olis halunnut kahden kuukauden sairaslomaa...
Ap.
Eli aiot synnyttää yksin? Koska lapsi on päiväkodissa eikä sitä voi hakea kukaan muu kuin sinä tai mies, niin synnytyksen alkaessa mies hakee lapsen ja on tämän kanssa, sinä synnytät yksin. Vai kannattaisiko jo tässä vaiheessa ottaa käyttöön suunnitelma B eli valita joku kolmas, joka voi lapsen hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittoon yhteys vaan. Ei pomolla voi olla tohon oikeen mitään sanottavaa. Palkasta pois ne tunnit mitä jäi sairaalapäiväsi takia tekemättä. Toi on monissa tesseissä juurikin joku "perhetapaus", jolloin on lupa olla poissa, eikä palkkaa tarvitse maksaa.
Itse olen kuitenkin sen verran inhimillinen työnantaja, että mä varmaan maksaisin palkan siltä koko päivältä. Kaikkea voi käydä. Tosi epäammattimainen pomo miehelläsi...Minä en maksaisi palkkaa, jos työntekijä etukäteen mitään kertomatta poistuisi kesken päivän työpaikalta. Kaikkea voi käydä, mutta työnantajan ei tarvitse kaikesta maksaa.
Ei tietenkään! Eikä mies sitä vaadi. Mies ilmoitti pomolle heti, kun sai tietää, että mä olen ehkä yön sairaalassa. Miten tollasta voi enemmän etukäteen ilmoittaa?
ApMies ilmoitti mitä? Että olet yön sairaalassa vai että päiväkoti ei tässä tilanteessa pidä lasta klo 17.00 asti?
Pitääkö sanatarkasti kertoa? Siis ilmoitti ihan asiallisesti, että vaimo on sairaalassa, lapsi pitää hakea 16, joudun lähtemään tänään aikaisemmin. Ja varmasti pahoitteli.
Mä pääsin illalla kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittoon yhteys vaan. Ei pomolla voi olla tohon oikeen mitään sanottavaa. Palkasta pois ne tunnit mitä jäi sairaalapäiväsi takia tekemättä. Toi on monissa tesseissä juurikin joku "perhetapaus", jolloin on lupa olla poissa, eikä palkkaa tarvitse maksaa.
Itse olen kuitenkin sen verran inhimillinen työnantaja, että mä varmaan maksaisin palkan siltä koko päivältä. Kaikkea voi käydä. Tosi epäammattimainen pomo miehelläsi...Minä en maksaisi palkkaa, jos työntekijä etukäteen mitään kertomatta poistuisi kesken päivän työpaikalta. Kaikkea voi käydä, mutta työnantajan ei tarvitse kaikesta maksaa.
Ei tietenkään! Eikä mies sitä vaadi. Mies ilmoitti pomolle heti, kun sai tietää, että mä olen ehkä yön sairaalassa. Miten tollasta voi enemmän etukäteen ilmoittaa?
ApMies ilmoitti mitä? Että olet yön sairaalassa vai että päiväkoti ei tässä tilanteessa pidä lasta klo 17.00 asti?
Pitääkö sanatarkasti kertoa? Siis ilmoitti ihan asiallisesti, että vaimo on sairaalassa, lapsi pitää hakea 16, joudun lähtemään tänään aikaisemmin. Ja varmasti pahoitteli.
Mä pääsin illalla kotiin.
Eli mies ei edes yrittänyt sitä, että lapsi olisi saanut olla päiväkodissa pitempään? Ymmärrän pomoa, kyseessä ei ollut mikään perhettä kohdannut kriisitilanne vaan työntekijän kyvyttömyys hoitaa asioitaan kuntoon.
Porvoolaisia juttuja taitaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus. Pääset kuitenkin muuten liikkumaan, mutta hyppyytät miestäsi.
Ei olekaan sairaus, mä pystyn kyllä elämään suht normaalia elämään, mutta kaikki ylimääräinen rasitus on suljettava pois. Siksi olen sairaslomalla. Lapsi ei saa syntyä vielä ja sitä tällä levolla koitetaan estää. Onneksi ei ole enää kauaa jäljellä siihen, että sikiö on täysaikainen. Mä en hypyytä miestäni ja pystyn liikkumaan, mutta jos sairaalaan täytyy lähteä nopeasti, en voi sieltä käsin hakea lasta hoidosta..
Kurja tilanne tämä on kaikin puolin. En mäkään olis halunnut kahden kuukauden sairaslomaa...
Ap.Eli aiot synnyttää yksin? Koska lapsi on päiväkodissa eikä sitä voi hakea kukaan muu kuin sinä tai mies, niin synnytyksen alkaessa mies hakee lapsen ja on tämän kanssa, sinä synnytät yksin. Vai kannattaisiko jo tässä vaiheessa ottaa käyttöön suunnitelma B eli valita joku kolmas, joka voi lapsen hakea.
Kyllä, joudun synnyttämään yksin. Mies on lapsen kanssa. Meillä ei valitettavasti ole täällä ketään plan b:tä. Eiköhän me niitä kortteja oltaisi tässäkin tapauksessa käytetty, jos mahdollisuus olisi ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä, jos tarhan miehitys on mitoitettu niin, että henkilökuntaa ei ole tarpeeksi pitää yhtä ylimääräistä lasta ylimääräisiä tunteja? Se ei kuulu esimiehelle, eikä ole varoituksen peruste.
Näitä pomoja löytyy. Olen itse tuollaisen pomon alainen.
Lapsi (11v) oli flunssassa kotona yksin. Soitti minulle että henki ei kulje. Käskin ottaa avaavaa lääkettä (on siis astmaatikko). Lääke ei auttanut ja lasta alkoi pelottamaan ja pyysi minua kotiin.
Kävin kertomassa tilanteen pomolle ja sanoin lähteväni kotiin viemään lasta lääkäriin. Pomo ei antanut mun lähteä koska töitä oli liikaa ja ylityöpyyntö päällä. Olisin käyttänyt kellokorttiin kertyneitä tunteja. Olisi antanut varoituksen luvattomasta poissaolosta jos olisin lähtenyt. Tulos oli se että kun pääsin kotiin, vein lapsen taksilla päivystykseen jossa viivyimme yöhön asti.
Sanottskoon että mies oli toisella puolella suomea ja mummot/vaarit töissä.
Hyvä jos antaa varoituksen niin saa kirjallisen todisteen pomon epäasiallisesta käytöksestä.
Paska työnantja. Kannattaa alkaa katselemaan uutta työpaikkaa. Pikkulpasiaika on kuitenkin lyhyt aika työuralla.
Vierailija kirjoitti:
Tähän tarvittaisiin nyt kyllä vähän enemmän tietoa.
Mihin aikaan lapsi piti hakea tarhasta?
Miten pitkään mies tuntilistan mukaan olisi ollut töissä?
Miksi mies ei soittanut päiväkotiin, kertonut erityistilanteesta ja kysynyt, voiko lapsi olla hoidossa koko päivän?
Miksi mies ei mennyt heti pomon puheille ja yhdessä tämän kanssa pyrkinyt etsimään parasta ratkaisua?
Jos mies ei kertonut tilannetta esimiehelle vaan poistui kesken päivää töistä, niin se oli luvaton poissaolo ja varoituksen paikka. Jos mies kertoi tilanteen ja pyysi palkatonta vapaata "äkillisen perhettä kohdanneen kriisitilanteen takia" niin pomon olisi pitänyt sitä antaa.
Mies kertoi pomolle tilanteen heti, lähti n. 2h aikasemmin ennen vuoron loppua, lapsi oli 16 saakka tarhassa.
Pomo tietenkin päästi lähtemään, ei kai hän ketään voi pidätellä, mutta naljailu alkoi seuraavana päivänä
Töistä voi anoa palkatonta vapaata ns. pakottavien perhesyiden perusteella.
Työnantajan on ne hyväksyttävä, jos siitä ei ole työnantajalle kohtuutonta haittaa.
Tavallisesti työnantaja hyväksyy nämä. Usein vaihtoehtona on myös sairausloma joksikin aikaa. Tai ensin s-lomaa ja jatketaan palkattomalla perhesyistä.
Esimerkkejä:
- omaisen (äkillinen) kuolema; usein ollaan ensin työkyvyttömiä ja saitsulla hetki ja mahdollisesti jatketaan sitten perhesyy-nimikkeellä että saa asiat järjestykseen
- lapsen sairaus, joka edellyttää vanhemman läsnäoloa vaikkapa sairaalassa kaukana kotoa
- muu omaisen hoitaminen jonkin aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin illalla kotiin.Eli mies ei edes yrittänyt sitä, että lapsi olisi saanut olla päiväkodissa pitempään? Ymmärrän pomoa, kyseessä ei ollut mikään perhettä kohdannut kriisitilanne vaan työntekijän kyvyttömyys hoitaa asioitaan kuntoon.
Lapsi oli tarhassa loppuun saakka! Niin myöhään, kuin muutkin, eli klo 16
Mikä oli miehen työaika sinä päivänä? Päiväkodithan on ainakin klo 17 auki, jotkut pidempäänkin. Kyllähän päiväkodin pitää pitää lasta niin kauan kuin on auki. En kyllä ymmärrä, jos mies on lähtenyt kesken päivän, jos päiväkoti vielä olisi ollut auki. Sitten kun se menee kiinni ja ei todella ole ketään varahakijaa, sen ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ap:n mies mun työkaveri? Mies lähti torstaina kenellekään mitään kertomatta iltapäiväksi pois ja väitti pomolle perjantaina, että töistä saa olla pois, jos perhesyyt pakottavat. Kuulemma laissa sanotaan näin. Oli hieman hankala iltapäivä, kun yksi päivystäjistä oli poissa ja puhelimet soi koko ajan eikä tiedetty, missä yksi työntekijä oli.
Ei varmaan ollut mieheni :D ei tee puhelintyötä ja ilmotti kyllä pomolle, ei tietenkään lähtenyt mitään sanomatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ap:n mies mun työkaveri? Mies lähti torstaina kenellekään mitään kertomatta iltapäiväksi pois ja väitti pomolle perjantaina, että töistä saa olla pois, jos perhesyyt pakottavat. Kuulemma laissa sanotaan näin. Oli hieman hankala iltapäivä, kun yksi päivystäjistä oli poissa ja puhelimet soi koko ajan eikä tiedetty, missä yksi työntekijä oli.
Ei varmaan ollut mieheni :D ei tee puhelintyötä ja ilmotti kyllä pomolle, ei tietenkään lähtenyt mitään sanomatta
Aika monessa työssä vuorovaikutetaan puhelimessa, vaikka se ei ole varsinaista puhelintyötä. Esimerkiksi sairaanhoitajat käyttävät puhelinta työvälineenä, samoin poliisit ja joskus jopa rautakaupan myyjät insinööreistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin illalla kotiin.Eli mies ei edes yrittänyt sitä, että lapsi olisi saanut olla päiväkodissa pitempään? Ymmärrän pomoa, kyseessä ei ollut mikään perhettä kohdannut kriisitilanne vaan työntekijän kyvyttömyys hoitaa asioitaan kuntoon.
Aika vaikea uskoa, että päiväkoti (kesällä ehkä jopa päivystävä) panisi ovet säppiin jo klo 16, koska suuri osa työtä tekevistä kansalaisista päättää työpäivänsä vasta tuossa vaiheessa. Päiväkoti lienee Porvoossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa työssä vuorovaikutetaan puhelimessa, vaikka se ei ole varsinaista puhelintyötä. Esimerkiksi sairaanhoitajat käyttävät puhelinta työvälineenä, samoin poliisit ja joskus jopa rautakaupan myyjät insinööreistä puhumattakaan.
Joo mutta puhuttiin puhelinpäivystäjästä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea uskoa, että päiväkoti (kesällä ehkä jopa päivystävä) panisi ovet säppiin jo klo 16, koska suuri osa työtä tekevistä kansalaisista päättää työpäivänsä vasta tuossa vaiheessa. Päiväkoti lienee Porvoossa?
Pienpäiväkoti pienellä paikkakunnalla, ei kuitenkaan porvoossa. Menee aina kiinni 16
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli miehen työaika sinä päivänä? Päiväkodithan on ainakin klo 17 auki, jotkut pidempäänkin. Kyllähän päiväkodin pitää pitää lasta niin kauan kuin on auki. En kyllä ymmärrä, jos mies on lähtenyt kesken päivän, jos päiväkoti vielä olisi ollut auki. Sitten kun se menee kiinni ja ei todella ole ketään varahakijaa, sen ymmärrän.
Huomioi, että nyt on kesä, voi mennä kiinni aikasemminkin ja ei muuten pidä pitää puolipäivästä lasta pidempää, jos resursseja ei ole.
Katkerat lapsettomat linjoilla.
Ap, miehesi pomo toimii väärin, jos varotus tulee, niin liittoon vain!
Meillä tuottavuus kyllä menisi siitä, että porukka lähtee töistä noin vain milloin mistäkin syystä enempiä perustelematta. En jos ap:n mies olisi ollut bussikuski: siellä olisi jäänyt yksi linja ajamatta, koska hänellä oli kiire päiväkotiin, jota tuskin suljettiin jo puolilta päivin.