Onpas kiva, appivanhemmat pyysivät muiden lastensa puolisot mukaan reissuun, minua ei
Ollaan sentään miehen kanssa seurusteltu jo muutama vuosi ja asutaan yhdessä. Muut miniät/vävyt pyydettiin mukaan lomareissulle, minut jätettiin ainoana pois.
Kommentit (254)
Näin anoppinsa näen monta mahdollisuutta:
1. Kuinka kauan he ovat oikeasti tienneet sinusta? Jos ette ole asuneet yhdessä niin on mahdollista, että vanhat tietävät sinun olleen olemassa vain lyhyen aikaa (ts että olet koko ajan se sama tyttöystävä)
2. He maksavat? Voi olla jo kallista ja jos sinutkin vähän uutena kutsutaan mukaan, täytyisi sille yhdelle teineille ottaa kokonaan oma huone (aina ei ole lisävuodemahdollisuutta)
3. Me vanhemmat emme sitä ehkä ilmaise, mutta voi olla, että avoliitto ei kuitenkaan ole heidän mielestään ihan sopivaa, sen verran fiksuja ovat kuitenkin, että kunnioittavat poikansa valintaa ja pitkät suunsa kiinni
4. Voi olla, että asia on otettu puheeksi pojan kanssa ja hän on arvellut ettei se ole sulle ongelma. Ja nyt heitostaan ovat ne kurjat
5. Minne he ovat menossa? Koska liput on varattu ? (Viime tammikuussa?)
6. Tai sitten voi olla, että he toivovat pojalleen parempaa ja toimivat törpösti
Tuli tästä mieleen läheltä liippaava tapaus omasta perheestäni. Mummini kuoli ja lehteen laitettiin muistokirjoitus, jossa mainittiin nimeltä lapset, lapsenlapset ja puolisot. Meistä kuudesta lapsenlapsesta kolmella oli tuolloin avopuoliso. Minä olin seurustellut puolisoni kanssa 6 vuotta, olimme kihloissa sekä asuneet yhdessä 4 vuotta. Veljeni oli seurustellut 8 vuotta, oli myös kihloissa ja olivat asuneet yhdessä yli 5 vuotta, Myös serkuni oli seurustellut n. 2 vuotta, olivat asuneet yhdessä puoli vuotta ja vasta kihlautuneet. Jopa isälläni oli melko tuore parisuhde (5 vuotta ja asuivat erillään). Näistä kaikki muut puolisot mainittiin muistokirjoituksessa, paitsi minun mieheni. Minut oli mainittu samalla rivillä kahden alaikäisen sisarukseni kanssa.
Isäni ei erityisemmin pidä puolisostani ja oli kuulemma "unohtanut" mainita hänet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistuu mieleen parin vuoden takainen joulu. Kysyttiin hyvissä ajoin syksyllä kaikilta kolmelta lapselta (perheineen), että tulevatko kanssamme joulunviettoon. Kaksi vastasi kyllä ja yksi vastasi ei, he halusivat oman joulunsa eikä mitään sukumeininkiä. Asia selvä. Lähdettiin kahden muun perheen kanssa jouluksi Lappiin, asuttiin jokainen perhe omassa huvilassa, nautittiin täysillä erilaisesta joulusta.
Kotiinpalattua saatiin se yksi perhe tai oikeastaan miniä silmillemme: miksi heitä ei otettu mukaan, miksi he eivät saaneet pikkuvauvaperheenä kunnon lepolomaa, kun toisetkin sai. No varmaan siksi, että eivät halunneet kanssamme joulunviettoon. Ei me väkisin sinne ketään otettu.
Näin voi käydä, jos kysyy mieheltä asiaa ja ei kerro asiasta vaimolleen mitään. Vaimo sitten kuulee myöhemmin asiasta ja suuttuu, kun luulee, että heitä ei kutsuttu. Syy tietysti miehessä, eikä vanhemmissa. Näin on käynyt meidän suvussa.
Meillä kysyttiin kaikilta kolmelta lapselta perheineen eli myös puolisoilta ja vanhimman pojan tapauksessa myös esiteini-ikäisiltä lapsilta. Vain nuoremman pojan vaimo eli miniämme ilmoitti, että ei mitään yhteisjoulua, heillä on oikeus omaan jouluun, koska heillä on pieni vauva. Tietenkin kunnioitimme hänen päätöstään emmekä vaatineet mukaan.
Tosielämässä yhden lapsista avopuolison kutsumatta jättäminen tilanteessa, jossa muut puolisot kutsutaan, on avoin sodanjulistus ja loukkaus tälle perheen pojalle. Siitä voisi sukeutua vuosien, jopa loppuelämän, välirikko. Miksipä vanhemmat sellaista tekisivät omalle pojalleen?
Ei tunnu uskottavalta nyt tää viritys.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka te ihmiset menette näin helppoihin provoihin?
Ja kuinka te provon huutelijat ette tunnu ymmärtävän, että sillä ei ole juurikaan väliä onko aloitus totta vai ei, keskustelua on silti mielenkiintoista käydä. Tiedäthän, keskustelupalstalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut on aviopuolisolta ja sinä avo?
Näin on. Koska muut on myös meitä vanhempia.
Avo ei ole mitään. Pelkkä kaveri. Aviopuoliso kuuluu perheeseen. Itsestään selvä juttu. Ei mitään henkilökohtaista tarvitse olla. Jollakin ihmisellä voi olla kaveri koko elämän. Jos kaverin kanssa on tai on ollut lapsi niin tilanne vähän eri lakimielessäkin. Avopari on nolo, susipari. Yhdessä majaillaan ilman vihkimistä ja ehkä sekstaillaankin. Epäilyttävää kerrakseen :-)
Ap:n pitäisi tulla nyt kertomaan, tunteeko hän miehen vanhemmat, ovatko olleet tekemisissä, tietävätkö he että mies asuu ap:n kanssa yhdessä ja millaista kanssakäyminen heidän kanssaan on aiemmin ollut.
Itselleni olisi ihan vieras ajatus, että vanhemmat eivät tietäisi, kenen kanssa asun, mutta tiedän, että sellaistakin tapahtuu. Onko miehen vanhemmat esim. sellaisia uskovaisia, että avoliittoa ja esiaviollista seksiä ei hyväksytä lainkaan ja mies ei tämän takia ole uskaltanut kertoa avoliitosta ollenkaan?
Ja onko vanhemmat jotain tyranneja, jos mies ei uskalla sanoa, että ottaisin puolisoni mukaan, koska muidenkin puolisot osallistuvat? Vai onko mahdollista, että mies ei halua sinua esitellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avo ei ole mitään. Pelkkä kaveri. Aviopuoliso kuuluu perheeseen. Itsestään selvä juttu. Ei mitään henkilökohtaista tarvitse olla. Jollakin ihmisellä voi olla kaveri koko elämän. Jos kaverin kanssa on tai on ollut lapsi niin tilanne vähän eri lakimielessäkin. Avopari on nolo, susipari. Yhdessä majaillaan ilman vihkimistä ja ehkä sekstaillaankin. Epäilyttävää kerrakseen :-)
Olisiko aika herätä sieltä 50-luvulta takaisin nykyaikaan?
Vierailija kirjoitti:
Ap:n pitäisi tulla nyt kertomaan, tunteeko hän miehen vanhemmat, ovatko olleet tekemisissä, tietävätkö he että mies asuu ap:n kanssa yhdessä ja millaista kanssakäyminen heidän kanssaan on aiemmin ollut.
Itselleni olisi ihan vieras ajatus, että vanhemmat eivät tietäisi, kenen kanssa asun, mutta tiedän, että sellaistakin tapahtuu. Onko miehen vanhemmat esim. sellaisia uskovaisia, että avoliittoa ja esiaviollista seksiä ei hyväksytä lainkaan ja mies ei tämän takia ole uskaltanut kertoa avoliitosta ollenkaan?
Ja onko vanhemmat jotain tyranneja, jos mies ei uskalla sanoa, että ottaisin puolisoni mukaan, koska muidenkin puolisot osallistuvat? Vai onko mahdollista, että mies ei halua sinua esitellä?
Olen ollut tekemisissä miehen vanhempien ja sisarusten kanssa, olen ollut miehen mukana mm. vanhempien mökillä. Kaikki tietävät meidän asuvan yhdessä. Vanhemmat eivät tietääkseni ole avoliittoa vastaan.
Matkan suhteen tilanne eteni niin, että vanhemmat kysyivät mieheltäni puhelimessa sopiiko ajankohta. Katsottiin että sopii, mies laittoi viestin isälleen. Seuraavana päivänämiehen äidiltä tuli vastaus, että matka ja hotellit on varattu ja että mies jakaa huoneen siskonpojan kanssa. Mies pahoitteli, että hän varmaan ymmärsi väärin että matka olisi tarkoitettu minullekin, ja että ei enää kehtaa perua vaikka hän haluaisi minut mukaan. Mies siis tosiaan ei osaa yhtään sanoa vastaan, vaikka varsinkin nyt mielestäni pitäisi. Sanoinkin äsken miehelle, että jos hän ei kysy vanhemmiltaan miksi minä en pääse mukaan, kysyn itse. Varausta varmaan ehtii vielä muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tekemisissä miehen vanhempien ja sisarusten kanssa, olen ollut miehen mukana mm. vanhempien mökillä. Kaikki tietävät meidän asuvan yhdessä. Vanhemmat eivät tietääkseni ole avoliittoa vastaan.
Matkan suhteen tilanne eteni niin, että vanhemmat kysyivät mieheltäni puhelimessa sopiiko ajankohta. Katsottiin että sopii, mies laittoi viestin isälleen. Seuraavana päivänämiehen äidiltä tuli vastaus, että matka ja hotellit on varattu ja että mies jakaa huoneen siskonpojan kanssa. Mies pahoitteli, että hän varmaan ymmärsi väärin että matka olisi tarkoitettu minullekin, ja että ei enää kehtaa perua vaikka hän haluaisi minut mukaan. Mies siis tosiaan ei osaa yhtään sanoa vastaan, vaikka varsinkin nyt mielestäni pitäisi. Sanoinkin äsken miehelle, että jos hän ei kysy vanhemmiltaan miksi minä en pääse mukaan, kysyn itse. Varausta varmaan ehtii vielä muuttaa.
No älä nyt tuppaudu. Teet itsestäsi pellen. Mitään virallista teillä ei ole eikä pian tulekaan sinun tyylilläsi.
Meillä nämä yhteiset reissut ovat ongelmallisia, koska yksi sisarusten puolisoista ei halua maksaa mitään. Hän olettaa, että kun ollaan reissussa, niin appivanhemmat maksavat kaiken. Meillä on tapana tehdä niin, että jokainen perhe maksaa matkat ja asumiset itse, vanhempani sitten kustantavat reissun aikana yhden yhteisen retken kaikille ja yhden illanvieton. Muuten maksellaan vuorotellen tai tasataan lasku neljän perheen kesken. Lankomiehelle tämä on iso EI, koska hänethän on kutsuttu mukaan ja kaiken lisäksi heidän perheessä on vain yksi lapsi ja he eivät edes syö yhtä paljon kuin muut. Siksi on väärin, että maksaisivat yhteisen aterian. Ehei, jos joku tätä ehdottaa, niin laskusta katsotaan hyvin tarkasti, kuka söi mitä ja kaikki maksetaan erikseen.
Sisko on sanonut miehelleen, että ei tämän ole pakko lähteä mukaan, mutta sekin on lankomiehelle iso vääryys. Tietenkin hän lähtee, koska muutkin. Jos häntä ei kutsuta mukaan, on se sodanjulistus.
Onneksi asutaan eri hotelleissa samalla alueella, ei ole pakko joka päivä nähdä kitisevää kitupiikkiä.
Jos olet asunut muutaman kuukauden miehen kanssa, niin miten paljon vietätte vapaa-aikaa miehen perheen kanssa? Oletko miten läheinen heidän kanssaan.
Monille vanhemmille se on myös kustannuskysymys, jos vielä on lastenlapsia ja useampi lapsi puolisoineen ja harvoin tuhat lappusia on liikaa ja matkat maksetaan niille, jotka ovat kuuluneet perheeseen kauemmin ja suhde vakiintunut.
Miksi ette miehesi kanssa maksa itse, jos haluat matkalle? Oma hotelli ja oma rauha.
Tuo kuolinilmoitusjuttu on siitä hauska, että isoisäni tapasi naisen, jonka kanssa muutti yhteen 5 päivää tapaamisesta. Hurahti vanha mies, nainen oli selvä hyväksikäyttäjä. Isoisä valitettavasti kuoli kolmen päivän päästä ja tietysti toi nainen oli ihan rikki, kun hyvät suunnitelmat meni pilalle. Ei saanut edes nimeä kuolinilmoitukseen. Koko tuttavuus oli kestänyt 8 päivää.
Myöhemmin kävi ilmi, että rouvalla oli lauma sairaita pappoja taustalla ja aina meni yhteen kuolemansairaan kanssa, jolta äkkiä piffasi itselleen rahaa ennen kuin sai taas esittää "leskeä". Muistaakseni isoisäni oli rouvan käsiin kuolleista kahdeksas kymmenen vuoden aikana. Ja kyllä, ei ainakaan tappanut minun isoisääni. Ruumiinavauksessa näkyi selkeä kuolinsyy ja liittyi hänen sairauteensa.
Miten voi keskustelutaito olla noin kateissa? Minä en saanut kutsua poikaystäväni vanhempien juhliin ja mitä teki poikaystäväni? Soitti oitis äidilleen ja KYSYI oliko tarkoitus että hän tulisi yksin? Näin ei kuitenkaan ollut, vaan olin saanut oman henkilökohtaisen kutsun joka oli osoitettu vanhaan osoitteeseeni. Sieltä sitä ei kukaan vaivautunut toimittamaan eteenpäin. Joten kysykää! Ei siihen kuole.
Miksi ylipäätänsä maksavat muiden reissuja? Liian vähän aikaa olette olleet yhdessä mielestäni ja aika heikko esitys avopuolisoltasi, tulee olemaan vaikea tulevaisuus tuollaisen nyssykän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tosielämässä yhden lapsista avopuolison kutsumatta jättäminen tilanteessa, jossa muut puolisot kutsutaan, on avoin sodanjulistus ja loukkaus tälle perheen pojalle. Siitä voisi sukeutua vuosien, jopa loppuelämän, välirikko. Miksipä vanhemmat sellaista tekisivät omalle pojalleen?
Minä olen niin vanhanaikainen ja pihi anoppi, että ulkomaan matkoja ja muuta taloudellista hyötyä annan lapsilleni vain kun heidän suhteensa on vakiintunut - asuttu useampi vuosi yhdessä tai on lapsia.
Sillä kokemuksesta tiedän, että näitä tyttö/poikaystäviä tai asutaan muutaman kuukauden yhdessä parisuhteita tulee ja menee ja nämä miniä/vävykanditaatit ovat minulle täysin vieraita, miksi ihmeessä minun pitäisi lähes ventovieraalle maksaa useamman tuhannen euron matkat. Mieluummin annan ne lastenlapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en voisi olla täysin varma asiasta, niin luulisin, että anoppi on linjoilla.
Minä olin ollut mieheni kanssa pitkään yhdessä ennen yhteenmuuttoa, sitten hankittiin asunto ja tehtiin lapset. Yhteiseloa oli parikymmentä vuotta, kun menimme naimisiin. Sitä ennen anoppi puhui minusta "Pekan kaverina", naimisiinmenon jälkeen olin "minun miniä".
Jossain vaiheessa kysyimme, josko yksi miehen sukulainen möisi meille tontin talon rakentamista varten. Tontti olisi myyty miehelle, mutta ei "satunnaiselle kumppanille". Miehen suvussa tehtiin myös sukututkimus, johon minulta (!) kysyttiin lasten syntymäaikoja. Samassa puhelussa minulle selitettiin painokkaasti, että sukututkimukseen laitetaan vain aviopuolisot - tuon kyllä tiesin muutenkin.
Ap:n tapauksessa antaisin matkan olla ja tekisin sinä aikana jotain itsestä mukavaa. Kyllä te ehditte vielä yhdessä reissata. Rahaa saatte säästöön, kun jätätte sukulaisten lahjat ostamatta, tuskin sitä odottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niin vanhanaikainen ja pihi anoppi, että ulkomaan matkoja ja muuta taloudellista hyötyä annan lapsilleni vain kun heidän suhteensa on vakiintunut - asuttu useampi vuosi yhdessä tai on lapsia.
Sillä kokemuksesta tiedän, että näitä tyttö/poikaystäviä tai asutaan muutaman kuukauden yhdessä parisuhteita tulee ja menee ja nämä miniä/vävykanditaatit ovat minulle täysin vieraita, miksi ihmeessä minun pitäisi lähes ventovieraalle maksaa useamman tuhannen euron matkat. Mieluummin annan ne lastenlapsilleni.
Niin tottakai. Mutta tässä oli olevinaan tilanne, että kaikki muut olivat lähdössä, vain yksi jätettiin rannalle. Jos anopilla tosiaan on rahaa niin, että voi kustantaa koko porukan matkat, niin ei siinä enää yksi lisää tunnu missään.
Toinen, ihan käypä vaihtoehto on, että jokainen maksaa itse matkansa, niin ei synny tuollaista kiusallista tilannetta. Ihan hyvä idea antaa lastenlasten tileille rahaa.
Nyt mies vaan soittaa vanhemmilleen ja kysyy olisiko niitä huoneita vielä vapaana yksi lisää, kun tahtoisi Annan mukaan ja Annastakin olisi mukava tulla ja päästä kunnolla tutustumaan muuhun sukuun.