Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaisuus

Vierailija
30.07.2016 |

Toivoisin asiallista keskustelua aiheesta. Mitä tiedät kys. uskonnosta? Oletko kenties itse lestadiolainen vai tunnetko jonkun joka on?

Kommentit (16)

1/16 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivärinta Iltalehti sensuroimaton jakso lasten hyväksikäytöstä. Tästä toki ei pysty täällä keskustelemaan - deletoidaan luultavasti välittömästi.

http://www.iltalehti.fi/iltv-paivarinta/201705240183823_iv.shtml

2/16 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset on varma valinta Iltalehdeltä ja Päivärinnalta. Nyt varmaan saavat lukijoita kun voinut Päivärinnan suosio olla laskeva.

Selvää vihapuhetta Päivärinnan jutun kommenteissa. Kuuluu ilmeisesti sanavapauden piiriin kohdentaa vihapuhetta toisin mutta toisiin ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/16 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisen poikaystäväni suku on lestadiolaisia ja mielestäni olivat ihan sympaattista porukkaa. Minut otettiin hyvin vastaan ja kaikki olivat minulle aina ystävällisiä, vaikka olen ko. uskon ulkopuolelta. Poikaystäväni oli eronnut uskosta, mutta normaaleissa väleissä sukulaistensa kanssa. Hänen lapsuutensa kuulosti ihanalta! Siihen kuului sellaisia retkiä, yhdessäoloa ja tekemistä, mitä en voisi kuvitellakaan omaan lapsuuteeni, vaikka olen ihan ns. Normaalista perheestä ja teimme perheenä paljon asioita. Hän oli myös kultaisin ja välittävin mies kenet olen tavannut. Selvästi hyvän moraalin ja arvot oppinut. Vieläkin välillä kaiholla muistelen häntä. Seksiin hänellä oli kylläkin aika rajoittunut suhtautuminen ja esimerkiksi itsetyydytyksen hän koki ällöttävänä.

Välillä myös harmitti hänen siskojensa puolesta kun heillä vieraillessa näki, kuinka rankkaa heidän elämänsä on. Mies töissä ja yksin kotona lapsikatraan kanssa. Ihan normaali tilanne oli, että pari oli koulussa ja muutama siitä nuorempi kotona pyörimässä ja lisäksi yksi sylivauva. Osa näistä siskoista kaiholla puhui esimerkiksi opiskelusta ja muista asioista, joita haluaisivat tehdä, mutta kun ei enää voi.

Eli tiivistetysti oma kantani on, että mukavia ihmisiä, joilla on ihanat perhearvot, mutta tietysti myös huonoja puolia on.

Vierailija
4/16 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä myös harmitti hänen siskojensa puolesta kun heillä vieraillessa näki, kuinka rankkaa heidän elämänsä on. Mies töissä ja yksin kotona lapsikatraan kanssa. Ihan normaali tilanne oli, että pari oli koulussa ja muutama siitä nuorempi kotona pyörimässä ja lisäksi yksi sylivauva. Osa näistä siskoista kaiholla puhui esimerkiksi opiskelusta ja muista asioista, joita haluaisivat tehdä, mutta kun ei enää voi.

Itse tunnen kolme lestadiolaisperhettä. Naisilla on korkeakoulututkinto, miehet taas ovat duunareita/yrittäjiä ammattikoulupohjalta. Kannattaa myös huomioida, että näitä lestadiolaisuuden suuntauksia on useampia ja liike elää jatkuvasti ja liikkeiden sisällä on niin erittäin konservatiiveja kuin liberaalejakin. Jos olet tavannut jonkun vanhoillis tai esikoislestadiolaisen, se ei tarkoita, että tiedät heistä kaiken.

Vierailija
5/16 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5643 kirjoitti:

Itse tunnen kolme lestadiolaisperhettä. Naisilla on korkeakoulututkinto, miehet taas ovat duunareita/yrittäjiä ammattikoulupohjalta. Kannattaa myös huomioida, että näitä lestadiolaisuuden suuntauksia on useampia ja liike elää jatkuvasti ja liikkeiden sisällä on niin erittäin konservatiiveja kuin liberaalejakin. Jos olet tavannut jonkun vanhoillis tai esikoislestadiolaisen, se ei tarkoita, että tiedät heistä kaiken.

Mitä nainen, jolla on 15 lasta, tekee korkeakoulututkinnolla? Mäkin tunnen yhden lastenlääkärin, joka tehtaili lapsia. Ei siis töissä ollut. Suku löi perheen tyttärestä vetoa, että ehtiikö (malttaako) valmistua yliopistosta vai mennä naimisiin.... kas siinä vaihtoehdot.

.

Päivärinnan ohjelmassa yllä  onkin, että yhä useampi lestaperhe käyttää ehkäisiyä nykyään, eli 5-6 lasta "vain". Erottamisen uhalla.

Vierailija
6/16 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lestadiolaisesta perheestä, ateisti. Sängyssä hyvin liberaali pervo, vaikka kotikasvatus oli hyvin jyrkkä. Estyneisyys ei välttämättä liity taustaan.

Vierailija
7/16 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kertoo se, että ovat kovia koulukiusaajia, siis tytöt.

Vierailija
8/16 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sga kirjoitti:

Entisen poikaystäväni suku on lestadiolaisia ja mielestäni olivat ihan sympaattista porukkaa. Minut otettiin hyvin vastaan ja kaikki olivat minulle aina ystävällisiä, vaikka olen ko. uskon ulkopuolelta. Poikaystäväni oli eronnut uskosta, mutta normaaleissa väleissä sukulaistensa kanssa. Hänen lapsuutensa kuulosti ihanalta! Siihen kuului sellaisia retkiä, yhdessäoloa ja tekemistä, mitä en voisi kuvitellakaan omaan lapsuuteeni, vaikka olen ihan ns. Normaalista perheestä ja teimme perheenä paljon asioita. Hän oli myös kultaisin ja välittävin mies kenet olen tavannut. Selvästi hyvän moraalin ja arvot oppinut. Vieläkin välillä kaiholla muistelen häntä. Seksiin hänellä oli kylläkin aika rajoittunut suhtautuminen ja esimerkiksi itsetyydytyksen hän koki ällöttävänä.

Eli tiivistetysti oma kantani on, että mukavia ihmisiä, joilla on ihanat perhearvot, mutta tietysti myös huonoja puolia on.

Ai ihanat perhearvot ja nainen näivettyy vastentahtoisesti kotona pimennossa elämänmenosta?

Vierailija
9/16 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain kertoo se, että ovat kovia koulukiusaajia, siis tytöt.

Myös pojat.

Vierailija
10/16 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lestadiolaisesta perheestä, ateisti. Sängyssä hyvin liberaali pervo, vaikka kotikasvatus oli hyvin jyrkkä. Estyneisyys ei välttämättä liity taustaan.

Kyllä tiukka uskonnollinen kasvatus valitettavasti tuo paineita useille. Itselläkin oli yksi mies, vapaakirkkolainen tosin, jolla oli erittäin tiukka kasvatus ollut. Oli koko ikänsä oireillut omantunnontuskien kanssa seksuaalisuuden suhteen. Vasta lähes viiskymppisenä alkoi päästä eroon kaikista "eistä". Pitkä matka.

.

Itse tosiaan tunnen paljonkin lestadiolaisia, Pohjanmaalta kun olen. Pääosin ystävällisiä ja kivoja ihmisiä, lapset erittäin hyviä kerhonohjaajia (tottuneet lapsilauman hallintaan ja komentamiseen; ovat taitavia peruskerhojutuissa kuten kokkauskerhot, askartelut, liikuntaleikit jne.). Silti en jaksa ymmärtää uskonnolla pakottamista (missään uskonnossa) - ihan minusta terve kehitys, että mm. ehkäisy tulee sallituksi. Naisille ja tytöille edes jotain jakoa muussakin kuin synnytyskoneena.

Vierailija
11/16 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sga kirjoitti:

Ai ihanat perhearvot ja nainen näivettyy vastentahtoisesti kotona pimennossa elämänmenosta?

Etkö t o d e l l a k a a n kykene saamaan aikaan kommenttia, jossa argumentoiden puolin ja toisin esittäisit oman mielipiteesi?

Vierailija
12/16 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kaveriporukassa lapsina myös kaksi jehovantodistajalasta. Heitä lähinnä säälittiin, kun eivät saaneet ottaa osaa mihinkään joulujuttuihin ym. Edes kuusijuhlaan koulussa jne. Muuten ok - mutta noita rajoituksia kanssa kovasti.

En muista kiusaamisia puolin eikä toisin uskontojutuissa.

Vierailija
13/16 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sga kirjoitti:

Etkö t o d e l l a k a a n kykene saamaan aikaan kommenttia, jossa argumentoiden puolin ja toisin esittäisit oman mielipiteesi?

No totuus sattuu.

Vierailija
14/16 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kaveriporukassa lapsina myös kaksi jehovantodistajalasta. Heitä lähinnä säälittiin, kun eivät saaneet ottaa osaa mihinkään joulujuttuihin ym. Edes kuusijuhlaan koulussa jne. Muuten ok - mutta noita rajoituksia kanssa kovasti.

En muista kiusaamisia puolin eikä toisin uskontojutuissa.

Meidän koulussa taas jehovat osallistui kaikkiin koulun juhliin mukaan lukien joulujuhlat. Sanoivat että voihan siellä on vaikkei juhlikaan sitä asiaa.

Samaten jehovat saivat jouluna ja syntymäpäivinä lahjoja kotonaan kun voihan sitä jotain kivaa toisille antaa vaikka ei juhlikaan.

Tanssivat myös vanhat tanssit.

Vierailija
15/16 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hyvää sanottavaa. Pysyköön Oulussa

Vierailija
16/16 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea Päästä meidät pelosta sivut 70-80