"Ugh, olen puhunut" sekä muut kommentit ja tokaisut joista sietäisi joutua linnaan
Kieleemme on kasvaimen lailla tunkenut helevatan karmeita kommentteja ja tokaisuja joista pitäisi automaattisesti joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen. Kirjoitin otsikkoon sen joka nyppii minua kaikista eniten. Mitkäs teitä ärsyttää?
ps jos keksit hyvän rangaistuksen kunkin kommentin käyttäjälle kirjoita sekin kommenttiisi
Kommentit (416)
Joskus joku keksi sanonnan "vuonna miekka ja kivi", joka oli siihen aikaan ihan oivaltava, kaikki ymmärsi, että joskus luolamiesten aikaan. Mutta sitten joku mukanokkela keksi siihen kymmenen variaatiota, joista typerimmät oli tyyliä "vuonna nakki ja muusi", eli ööh...80-luvulla? Sanonta tietty viittasi ylipäätään menneeseen aikaan, mutta miksi siitä piti tehdä noin typerä väännös.
"Lomalle lompsis!" on yks mun suosikki-inhokeistani, kun tokaisuista puhutaan. Tämä heitetään yleensä siinä vaiheessa kun a) kenenkään muun kuin sanojan loma ei vielä ala pitkiin aikoihin tai b) kaikki muut paitsi sanoja on kesälomansa jo pitänyt ja kärvistelee töissä seuraavaa kesää odottaen.
Oli kummin päin tahansa, "lomalle lompsis" on typerä tapa aiheuttaa pahaa mieltä työkavereille, varsinkin, kun itse sanonta on niin junttimainen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä liian usein nähty "miksi, oi miksi..."
ugh tälle.
Vierailija kirjoitti:
Piste.
Tuo. Ja piste! Tyyppi yrittää lopettaa keskustelun omaan kommenttiinsa kieltäen muita vastaamasta. Anoppi harrastaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
"Feminismi ajaa molempien sukupuolien tasa-arvoa."
Jopa Yle tuottaa todenmukaisempia tekstejä.
Ei ole mitään "molempien sukupuolten tasa-arvoa". Joko on sukupuolten välinen tasa-arvo tai sitä ei ole.
Nettikeskusteluissa lukijoiden niputtaminen ja kutsuminen pronominilla "te".
> *te av-mammat*, *te kaikki ajattelette vain ______*, *te ette ymmärrä mitään*
Deittipalstaloilla kaikki klisheet.
> *Täällä tarjolla yhdennaisenmies*, *kaipaan sinun kainaloosi*, *mieluiten viettäisi iltani kynttilänvalossa kahden sinun kanssasi*, *juon vain harvoin, joskus lasin viiniä ruoan kanssa*
Puhelimessa keskustelun päättävä "mmmmoiii". Alku suuta maiskauttaen.
"ei se mun persettä kutita"
"aamen" muuten kuin rukouksen lopussa
"paskamyrskyä odotellessa" varsinkin jos mielipide on luokkaa "kaurapuuro on pahaa"
jne jne monet mitkä täällä on jo mainittu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mistä toi ugh tulee? mahtava aion käyttää sitä tästä lähtien!
"
17. Sanoivatko intiaanit "ugh"?
Useissa lännenelokuvissa intiaanit sanoivat jonkun kohdatessaan ugh tai how. Todellisuudessa kyse on samasta sanasta, eikä se ole tervehdys. Ugh ja how ovat kaksi erilaista tapaa kirjoittaa muskogee-intiaanien ilmaus, jota he usein käyttivät puheen alussa – vähän kuin sanoja ”siis” tai ”okei” usein käytetään suomeksi.
Sanaa käytettiin vain etelässä, eikä sitä tunnettu esimerkiksi tasankointiaanien keskuudessa."
Ei, kyllä lakotaksi Terve on Hau (kun sen sanoo mies). Esim. Hau kola, tarkoittaa Terve, ystävä. Joten länkkäreissä joissa yleensä kerrotaan tasankointiaaneista se on kohtuullisen looginen tervehdyksenä. Tosin filmit sijoittuvat 1800-luvulle ja kyseinen sanonta on intiaaneilla ollut käytössä vasta myöhemmin.
Mutta ym. hau on siis ihan eri sana kuin muskogeen hvo. Jos taas käytetään sanontaa "olen puhunut", silloin muscogee-kielinen hvo (how, ugh) vaikuttaa alkuperältä, tosin toisen teorian mukaan hyvin samanyyppinen sana olisi ollut samanlaisessa yhteydessä käytössä myös huroneilla.
Tai sitten sana viittaa amerikanenglannin sanaan, jonka James Fenimoore Cooper ymppäsi stereotyyppisten inkkareidensa kieleksi ja jota saksalaistaustainen länkkärikirjailija Karl May myös sovelsi germaaniseen tyyliin niin että termit olivat howgh ja uff.
"Meni tunteisiin".
Rangaistus käytöstä:
Katsottava Temptation Island Suomen kausi 1 nonstoppina kertaa 6.
Perään kausi 2sta joka ilta 4 tuntia kunnes kausi 3 alkaa.
Puputtaa ja no niin se vaan on. Puputtaa nyt ei ole mikään tokaisu mutta karmea sana muuten.
Ugh ugh. Joo sori, vaihdoin puheenaihetta.
"Palataan astialle"
Siis tuon kuulin ekan kerran jo 1980-luvun lopulla ja vieläkin jotkut ystäväni käyttävät sitä. Hauska yhden kerran kuultuna, mutta...uskomatonta, että edelleen...
"Lomalle lompsis" -tokaisun olen itse kuullut muodossa "Lomille lomps" ekaa kertaa intissä 90-luvulla. Minusta se on siinä kontekstissa ihan mainio. Vastapainona intin "tahdissa mars" -meiningille esimies toivottaa varusmiehille hyvää lomaa ja painottaa vielä että sinne lomille ei tarvitse lähteä ryhdikkäästi marssien, vaan löysästi lompsien.
"Mun mielipiteeni on tämä, SORI VAAN!" Eli alkuperäisen mielipiteen vastustaja pyytelee anteeksi sitä, että on eri mieltä. Miksei voisi vain sanoa, että olen eri mieltä kanssasi. Tosin tätä on mielestäni käytetty enemmän alakoululaisten ja teinien keskuudessa kuin aikuisten. Mutta ärsytti jo lapsena.
" ei millään pahalla, mutta... " * tähän vapaavalintainen loukkaus*
Mielensäpahoittaja! Kun joku esittää ihan perusteltuakin kritiikkiä, niin aina joku amispudokas rientää siihen kuittaamaan toisen mielipiteen "turhaksi mielensäpahoittamiseksi". Tyypillisesti tuota termiä käyttävät ihmiset, jotka eivät ole lainkaan ymmärtäneet mistä kritiikissä on kysymys.
Nettikeskusteluissa käytetty "niinpä" veemäiseksi tarkoitetun kysymyksen jälkeen.
"Osaatko itse vaihtaa auton renkaat? Niinpä."
Suoraan saata*asta tuo.