Iäkkäiden vanhempien/isovanhempien jne. kummalliset tavat/pihistely oudosti jne?
Otsikko hieman kökkö. Mutta siis millaisia ihmeellisyyksiä ja erikoista on iän myötä tullut sukulaisille jne. päivittäiseen elämään. Joka saa kohottelemaan kulmia tai reagoimaan muuten. Jota asianomainen ei pidä mitenkään poikkeavana.
Kommentit (35)
Merkki ja kauppauskollisuus. Lidl on suoraan saatanasta. .siellä ei asioida. Matkustelu on turhaa, parempi pysyä kotona. Auton ovia ei tarvi lukita, kaupassa käynnin ajaksi voi jättää avaimet virtalukkoon. Lääkäriin ei mennä tyhjän takia. Esimerkiksi mummo kaatui liukkaalla ja loukkasi kättä. Ei käynyt lääkärissä, vaan oli käsipuolena monta kuukautta. Myöhemmin loukkasi saman käden, nyt meni vastaanotolle. Käsi hoidettiin, mutta vieläkin on jotain vikaa. .epäilemättä sillä aiemmin sattuneella vahingolla osuus. Ja ei ollut sanonut mitään, että taas sama käsi.
Isoisä 80+ kun kuuli, että taloyhtiön vedenkulutus on noussut niin oivoivoi nyt pitää pihistellä, suihkussa ei enää käydä kun kerran viikossa max ja vessaa ei vedä kuin ison hädän jälkeen. Kämpässä löyhkää ihan rehti kusi.
Taloyhtiössä, jossa on 100 asuntoa ja kiinteä vesimaksu sen pari kymppiä kuussa tuskin vanhan miehen vessan vetämättä jättäminen vaikuttaa tuon taivaallista. Jos vedenkulutus on tavattomasti noussut yhtäkkiä niin eikö se nyt kerro siitä että jossain asunnossa voi olla vaikka pyntty hajalla ja liruttaa tai vastaavaa. Mutta eihän isoisä sitä usko vaan nyt kaikki muutkin ovat varmasti samanlaisella säästökuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti syöminen on jonkinlainen kilvoittelun aihe! Appi käy ostamassa lidstä pussin perunoita ja halvinta grillimakkaraa ja paistetaan niistä sitten ateria. Sekä anoppi että appi pitää itsensä jotenkin puolinälkäisenä ja syö kahvin kanssa korppuja...
Kun sitten me laitamme ruokaa ja silloin syödään kermalohta ja jälkkäriä niin ne huonosti pystyy edes pidättelemään sitä ahmimista.
Niillä on rahaa aikaa ja kuntoa kyllä syödä hyvin. Askeesi on kuitenkin hyve ja siinä sitten istutaan vatsa kurnien... Miksi oi miksi?
Omat anoppilassa käynnit olivat juuri näitä fiestoja. Kun vein muka koko viikonloppua varten ruokatarpeet kuudelle hengelle ja laitoin koko poppoolle ruokaa, niin isäntäväki istui pöydässä kolmen santsikierroksen ajan, vetivät täysiä lautasellisia, ja kun lopuksi olin saanut taaperot ruokittua ja itse ehdin istumaan ja kuorimaan perunoita itselleni, ruokaa ei enää ollutkaan kuin rippeet. Ja kun minä olin ajatellut, että selviän yhdellä kokkauspäivällä, ja seuraavana päivänä voitaisiin vain lämmittää. Sinne meni uunilohi ja lihakastikkeet yhdellä istumalla. Lähdettiin sitten kotiin aamiaisen jälkeen sunnuntaina.
Ne rutiinit ja niistä ei voi joustaa yhtään. Esim. kinkku pitää olla tietystä kaupasta tiettyä merkkiä ja kissanhiekka samoin. Mitään merkitystä ei ole että enää ei itse pääse kauppaan vaan vanha sisko joutuu niitä roudaamaan. Mutkun minä haluun...
Tämä ketjuhan on ihan loistavaa terapiaa!!! Olen ollut välillä ihan hiilenä asiasta, koska olen joutunut nyt siivoamaan vanhempieni sotkuja ja se on ollut erittäin turhauttavaa (ja turhaa) touhua.
Äitini kuoleman jälkeen vanhempieni kodin siivouksen yhteydessä löytyi esim Windows 3.1 ja 2000 manuaalit. Heitin nämä tietenkin paperinkeräykseen ja isä lupasi viedä nämä sitten kierrätykseen. Mutta siellä ne nyt on isäni olohuoneen pöydällä + läjä muuta pois heittämääni. Taloudessa ei tietenkään kyseisten käyttöjärjestelmien tietokoneita. Sen 20 vuotta vanhan rikkinäisen skannerin vein ½ tunnin neuvottelujen jälkeen kierrätykseen... ja taloudessa on siis ihan uusi toimiva skanneri-tulostin-kopiokone.
Tuo askeettinen syöminen on myös tuttua (3 perunaa ja jokin einesliha), mutta pakastimessa säilötään sitä sisäfilettä vuosia.
(Nro 17 , joka ei todellakaan aio jatkaa "kuolinpesän" siivousta)
Ilkeys ja röyhkeys. En tiiä onko missä vika, kun aiemmin perusystävällinen ja käytöstapoja omaava muuttuu aivan toiseksi. Ilkeilee ja sikailee. Välillä hävettää, kun kaupassa kassalle on ylimielinen ja nuorelle vittuilee "eikö täällä ole joku,joka osaa tämän asian kunnolla". Käyttäytyy kuin muut olisi alempaa luokkaa. Muiden arvostelu, onpa hauska lapsille vääntää ettei toisia haukuta ulkonäön tai minkään muun takia. Niin mutta kun mummi ja ukki tekee niin. Itsensä loppuunpolttaminen, ryysätään vaikka ei mikään tarve enää. Myös arvostelu alkoholin/tupakan käytöstä. .Kun itse ei käytä niin ei kukaan muukaan tarvitse. .luonteenheikkoutta kuulemma.
Kauhulla odotan, koska joutuu vanhempien talon tyhjentämään. Yläkerrassa on kaksi ullakkoa täynnä kaikkea. Lisäksi kaksi huonetta täynnä tavaraa. En tiedä,missä umpiossa ovat olleet. .kun kaikki jemmattu. Lastenvaatteet jne. olisi varmaan voinut kierrättää. .mutta ehei. Omia nuoruusaikaisia tavaroita on jonkin verran jäänyt, mutta siitä nousee elämä kun OMIA kamoja veisi pois. Mihin ja miksi. .suunnilleen auto ratsataan lähtiessä. Varmaan luulevat, että niitä 30v vanhoja valittuja paloja kähvellän.
Risojen ja epäsiistien vaatteiden käyttö. Jos housut on revennyt, se ei haittaa, hyvin niitä voi vielä käyttää. Hävettää välillä mennä johonkin vähän hienompaan ravintolaan, kun toisella on ihan kulahtaneet vaatteet. Ymmärrän, että voi olla joku kansaneläkkeellä kituuttava, jolla ei oikeasti ole varaa uusia vaatteitaan, mutta tässä kyseessä taas se erittäin varakas vanhus, jolla kyllä olisi varaa ostaa vaatteet vaikka räätäliltä, jos haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
...Myös arvostelu alkoholin/tupakan käytöstä. .Kun itse ei käytä niin ei kukaan muukaan tarvitse. .luonteenheikkoutta kuulemma.
Kun olin aikani kuunnellut anopin valitusta naapurinsa viinanjuonnista, niin sanoin, että samalla tapaahan sinä olet koukussa kahviin. Sitä pitää keittää aamulla, päivällä ja illalla useampi kupillinen. Ei tulisi kuuloonkaan että anoppi luopuisi kahvinkittaamisesta.
Kolikkopelit on riippuvaisten hommia. Samaan aikaan omassa lompakossa on lottoa ja muita kuponkeja, arpoja unohtamatta. Bingo on myös kivaa. Mutta ne ei ole niin pahoja kuin kolikkopelit. Kutsuihin ei vastata, esimerkiksi häät. Joissa kuitenkin aina se ilmoitathan tulostasi tai jos et pääse. Kauppa valitaan bonusten mukaan, hinta saa olla aivan sama. Ja tarjoushintaan jos saa vaikka ämpärin, niin hyvin voi ajaa ylimääräistä ajoa. Säästö nolla, mutta halvalla sai
Kahvinkeitin oli mennyt rikki. Keitti, mutta ei pysynyt kuumana. Vuoden oli tilalle hankittu paketissa odottamassa. Yleensä kaikki hellat ja pyykkärit otetaan vastaan ilmaiseksi. Siis ne vikojen vuoksi pistetään pois. Tosin ei niitä vikoja kyllä korjata edelleenkään.
75-vuotias äitini on hamstraaja ja erikoistunut turhaan, likaiseen ja rikkinäiseen roinaan. Mitä risaisempi jokin tavara on, sitä vaikeampi siitä on luopua, ja selitys on aina että "siitä voi vielä tehdä jotain" - esim. reikäisen villapaidan voi purkaa ja siitä voi neuloa vaikka uuden villapaidan... Jokin aika sitten äiti jäi kiinni rikkinäisten ja homeisten jogurttipurkkien piilottelusta (selitys: "minä pesen ne myöhemmin ja kasvatan niissä taimia") ja luopui purkeista vasta, kun uhkasin toimittaa hänet pakkohoitoon.
Kaikki uudistus aiheuttaa vastarintaa. Esimerkiksi keittiön kaapistot on aivan järkyssä kunnossa, mutta ei ei ne välttää. Tiedä sitten, onko niin iso tunnenarvo? Kierrätys on humpuukia, kaikki mikä palaa poltetaan. Ja pakasteet, kodinkoneet kuskataan "kaatopaikalle", joka on syrjässä oleva kaivanto. Ruoka on aivan syötävää, vaikka mujuu hellalla yön yli kesällä. No ei ainakaan ummetusta tule. Ja tämä on huipennus; lapsia voi kuskata ilman turvaistuinta ja turvavyöt ei ole tarpeen. Ei lapset muuten isovanhempien kyytiin mene.
Kaikki muualta tulleet ovat epämääräisiä ja mistään mitään tietämättömiä. Esimerkiksi korkeaan virkaan valitaan toiselta puolen suomea oleva pätevä henkilö. Ja pahimmassa tapauksessa NAINEN. Voi sitä taivastelua ja kyräilyä. Kun siihen paikalle olisi ollut parempi jonkun sukulais-mies..joka ikänsä asunut paikkakunnalla. Ja puolueuskollisuus. .hyvissä ajoin ennen vaaleja aletaan kotona käydessä puhua, kuinka hyvä ehdokas siinä Keskustassa on. Mitään muita vaihtoehtoja ei saa olla..kritiikkiä ei kannata antaa,kun uhkaillaan jätettävän perinnöttä. Näin meillä.