Juristeja paikalla? Perintöasiaa!!!!
Jos mies kuolee, kuka tai ketkä näistä perii ja miten, jos testamenttia ei ole?
1. Miehen avopuoliso, joka asunut miehen kanssa melkeen 5 vuotta
2. Miehen vaimo, josta ei ole saanut erottua. Asuu eri paikkakunnalla.
3. Miehen aikuinen tytär vaimon kanssa, joka ei ole tavannut isäänsä vuosiin.
4. Avovaimon teini-ikäinen poika, joka on kuin miehen oma poika ja asunut näiden kanssa samassa talossa. Mies on luvannut pitää pojasta huolta monta kertaa
Omaisuus: talo, jossa asuvat, kesämökki, auto, rahaa tilillä noin 15000 €.
Mikä tässä on eritenkin 1 ja 4 asema?
Kommentit (269)
Jos mies suostuisi kirjoittamaan testamentin avovaimonsa hyväksi (ei vaarmaan suostu), voi hän sen kumota uudella testamentilla, josta avovaimo ei saa tietää pihaustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero ja uusiin naimisiin. Sitten miehesi voi adoptoida poikasi.
Adoptoida saa, vaikka ei ole naimisissa. Täytyy vain muistaa, että adoptio katkaisee yhteydet sitten sinne biologisen isän sukuun kokonaan. Mistäs me tiedetään, vaikka sieltä olis miljoonaperintö tulossa:)
Adoptio tässä kyseisessä tilanteessa ilman avioliittoa veisi myös äidin oikeudet lapseensa.
Näin juuri.
Perheen sisäistä adoptiota ei voida puoltaa/vahvistaa ennen kuin hakija ja lapsen biologinen vanhempi ovat olleet naimisissa vähintään kaksi vuotta. Naimisissaoloaika voi olla lyhyempi, jos perhe on asunut virallisesti yhdessä pidemmän ajan.
Ap voi tietysti antaa lapsensa adoptioon, mutta silloin luopuu omista oikeuksistaan lasta kohtaan.
Tässä kun on ollut kaikkia kysymyksiä mulle ja arvailuja asioista, niin ehkä mä nyt voin vähän kertoa näitä taustoja mitä tiedän. Paljon en kyllä mieheni ja hänen entisen perheensä väleistä tiedä, kun olivat jo erillään kun mä tulin näihin kuvioihin. Esim tytärtä en ole nähnyt koskaan ja entisen vaimon vain muutaman kerran jossain tilaisuuksissa. Mies ei todellakaan ole tän entisen rouvansa kanssa paljoa tekemisissä, ihan vaan välttämättömät asiat.
Heillä on siis ollut firma jonka yhdessä aloittivat joskus 1970-luvulla. Molemmat olivat töissä firmassa, tää entinen vaimo jäi pois ensin ja mies kun täytti 60 vuotta ja alkoi saada eläkettä.
Mies on edelleen hallituksen tai hallintaneuvoston puheenjohtaja ja vaimo on jäsen. Eli tapaavat vaan pari kertaa vuodessa, kun on jotain yhtiökokouksia tai muita edustusjuttuja.
Muuten nää ei näe toisiaan ja jos jotain yhteyksiä täytyy pitää ne hoituu sähköpostilla. Tää entinen vaimo asuu pääkaupunkiseudulla ja senkään vuoksi ei paljon törmäillä.
Itseasiassa mies olisi halunnut muuttaa Portugaliin jo vuosia sitten, mutta mä en halunnut jättää lasta mun äidin kanssa ja lapsella on koulu kesken. Mies edelleenkin puhui Portugaliin tai Espanjaan muutosta sitten kun poika pääsee ylioppilaaksi parin vuoden päästä. Hän on sanonut että ostetaan mulle ja pojalle talo sieltä Portugalista ja järjestetään elämä sinne. En oikein tiedä haluanko muuttaa niin kauas pois. Pojalla on tosin urheiluharrastus, jota voisi paremmin harrastaa siellä ja sitäkin mies varmaan ajattelee. Viimeksi puhuttiin tästä kun olin sairaalassa toissapäivänä. Että kunhan mies tervehtyy niin syksyllä voitaisiin lähteä katselemaan taloa Portugalista.
Ollaan siis asuttu yhdessä vuodesta 2011 asti. Sitä ennen seurusteltiin 4 vuotta mutta mulla oli oma asunto.
Mies on ollut eläkkeellä koko ajan kun ollaan asuttu yhdessä ja ihanaa aikaa on ollut. Ja hän on mun pojalle hyvä isä paitsi että hemmottelee pojan ihan pilalle. Ja kuten sanoin on siis luvannut pitää pojasta huolta ja hänen opinnoista ym kun niiden aika tulee.
Et semmosta. Olen nämä mitä täällä on sanottu ottanut kyllä vakavasti. Toivotaan vaan että mies parantuu ja päästään taas jatkamaan elämää. Ap
Miksiköhän se vaimo ei hae eroa? Varmaan siksi, koska tää on trolli.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kun on ollut kaikkia kysymyksiä mulle ja arvailuja asioista, niin ehkä mä nyt voin vähän kertoa näitä taustoja mitä tiedän. Paljon en kyllä mieheni ja hänen entisen perheensä väleistä tiedä, kun olivat jo erillään kun mä tulin näihin kuvioihin. Esim tytärtä en ole nähnyt koskaan ja entisen vaimon vain muutaman kerran jossain tilaisuuksissa. Mies ei todellakaan ole tän entisen rouvansa kanssa paljoa tekemisissä, ihan vaan välttämättömät asiat.
Heillä on siis ollut firma jonka yhdessä aloittivat joskus 1970-luvulla. Molemmat olivat töissä firmassa, tää entinen vaimo jäi pois ensin ja mies kun täytti 60 vuotta ja alkoi saada eläkettä.
Mies on edelleen hallituksen tai hallintaneuvoston puheenjohtaja ja vaimo on jäsen. Eli tapaavat vaan pari kertaa vuodessa, kun on jotain yhtiökokouksia tai muita edustusjuttuja.
Muuten nää ei näe toisiaan ja jos jotain yhteyksiä täytyy pitää ne hoituu sähköpostilla. Tää entinen vaimo asuu pääkaupunkiseudulla ja senkään vuoksi ei paljon törmäillä.
Itseasiassa mies olisi halunnut muuttaa Portugaliin jo vuosia sitten, mutta mä en halunnut jättää lasta mun äidin kanssa ja lapsella on koulu kesken. Mies edelleenkin puhui Portugaliin tai Espanjaan muutosta sitten kun poika pääsee ylioppilaaksi parin vuoden päästä. Hän on sanonut että ostetaan mulle ja pojalle talo sieltä Portugalista ja järjestetään elämä sinne. En oikein tiedä haluanko muuttaa niin kauas pois. Pojalla on tosin urheiluharrastus, jota voisi paremmin harrastaa siellä ja sitäkin mies varmaan ajattelee. Viimeksi puhuttiin tästä kun olin sairaalassa toissapäivänä. Että kunhan mies tervehtyy niin syksyllä voitaisiin lähteä katselemaan taloa Portugalista.
Ollaan siis asuttu yhdessä vuodesta 2011 asti. Sitä ennen seurusteltiin 4 vuotta mutta mulla oli oma asunto.
Mies on ollut eläkkeellä koko ajan kun ollaan asuttu yhdessä ja ihanaa aikaa on ollut. Ja hän on mun pojalle hyvä isä paitsi että hemmottelee pojan ihan pilalle. Ja kuten sanoin on siis luvannut pitää pojasta huolta ja hänen opinnoista ym kun niiden aika tulee.
Et semmosta. Olen nämä mitä täällä on sanottu ottanut kyllä vakavasti. Toivotaan vaan että mies parantuu ja päästään taas jatkamaan elämää. Ap
Ostaako talon sinun nimiisi? Jos ostaa omiin nimiinsä, niin se on osaksi vaimon omaisuutta.
Mitkään lupaukset huolenpidosta eivät ole päteviä jos miehesi nyt heittää lusikan nurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mies on ollut eläkkeellä koko ajan kun ollaan asuttu yhdessä ja ihanaa aikaa on ollut. Ja hän on mun pojalle hyvä isä paitsi että hemmottelee pojan ihan pilalle. Ja kuten sanoin on siis luvannut pitää pojasta huolta ja hänen opinnoista ym kun niiden aika tulee.
Et semmosta. Olen nämä mitä täällä on sanottu ottanut kyllä vakavasti. Toivotaan vaan että mies parantuu ja päästään taas jatkamaan elämää. Ap
Varmaan mies on vilpitön ja aikookin tehdä noin, mutta tosiasia silti on, etteivät pelkät hyvät aikeet ja suulliset lupaukset auta sinun ja pojan tilannetta yhtään, jos mies sattuu kuolemaan.
Todellakin se Portugalin talo pitäisi ostaa sinulle lahjaksi sinun nimiisi ja maksaa lahjavero. Muuten tämäkin menisi tyttärelle miehen kuoltua.
Ei tosin kannata yhteistä elämää pitemmän päälle suunnitella niin kauan kun mies on naimisissa. Älä ainakaan lähde mihinkään ulkomaille namisissa olevan miehen kanssa. Miten suostut tähän kaikkeen?
Toki mies voisi antaa nyt rahaa teille tulevaisuutta varten mutta summille on rajoitus ellette halua maksaa reilusti lahjaveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap
Ainoastaan jos katsotaan jotenkin holtittomaksi.
Miten holtittomaksi katsominen tehdään? Onko joku Kelan juttu? Ap
Helvetti Ap, vaikutat aivan idiootilta!
Palkkaa juristi joka on perehtynyt perintöasioohin.
Sä et ole lain mukaan vaimo eikä poikasi ole miehen rintaperillinen. Se on fakta jota ei voi muuttaa testamentilla. Vaikka biologinen tytär holtiton olisikin niin en usko, että on paatunut sarjamurhaaja joka viettää suljetulla vankioaastolla loppuelämänsä, joten hänen oikeutta isänsä perintöön ette myöskään voi sivuuttaa.
Niin epävarmalla pohjalla on nyt sinun ja poikasi tulevaisuus, että itse en nukkuisi öitäni. Etenkin, kun mies sairaalassa.
Miksi ap puhut entisestä vaimosta ja entisestä rouvasta, kun se tässä juuri eniten mättää, että hän on nykyinenkin vaimo.
Ap:n asema on nyt heikoissa kantimissa siksi, että hän ei käy töissä, eikä siten pysty kerryttämään omaisuuttaan eikä eläkettään.
Ensin ajattelin, että ap ei ole oikeutettu miehensä omaisuuteen, mutta koska tilanne on se että mies haluaa ap:n olevan kotirouva (kodinhoitaja?) niin miehen tulisi myös turvata ap:n taloudellinen tulevaisuus. Nyt kerrottujen tietojen perusteella näin ei ole tehty.
Pahimmassa mahdollisessa tilanteessa ap toimii tulevaisuudessa vuosia miehensä omaishoitajana, ja miehen kuoltua jää ilman työeläkettä ja perintöä. Hänen kannattaa nämä asiat miettiä ennen kuin tähän leikkiin ryhtyy. Ihminen tarvitsee rahaa, varsinkin vanhana.
Ap:n olisi syytä keskustella näistä asioista miehen kanssa.
Mies on ottanut itselleen palkattoman hoitajan viime päivikseen! Valinnut reilusti nuoremman, mutta kouluttamattoman ja huonosti palkatun, jolla ei ole alkutilanteessa ollut mitään menetettävää. Ap:tä on houkutellut ilmainen elanto itselle ja pojalle. Nokkelasti mietitty mieheltä, jolla ei liene koskaan ollut ajatustakaan turvata jalkavaimon ja pojan tulevaisuutta.
Miksi ap puhuu itsestään avovaimona? Kun mies on jo laillisesti naimisissa, ei hänellä voi samaan aikaan olla muita av(i)oliittoja. Ap on rakastajatar ja kämppäkaveri. Kummallakaan ei ole mitään laillisia oikeuksia miehen omaisuuteen.
On kummallista, jos tuollaisen työuran jälkeen mies ei olisi selvillä perintölainsäädännöstä. Todennäköisintä onkin, että mies on kyllä tiennyt koko ajan, kuinka heikoilla ap on tässä kuviossa, mutta ei jostain syystä ole halunnut mitenkään turvata ap:n asemaa taloudellisesti.
Mun mielestä tässä ei ole ongelmana mies tai miehen edelleen jatkuva avioliitto. Ei myöskään se, että ap ei tule perimään mitään (jos ei siis testamenttia).
Ongelma on nainen, joka ei kanna vastuuta omasta toimeentulostaan, vaan jää miehen elätettäväksi. Ja sitten ihmetellään...
Ei näin naiset (eikä miehet). Älkää koskaan ikinä olko noin naiiveja, tai luottako sinisilmäisesti lupauksiin ja puheisiin. Kuten joku aiemmin totesi; mies lienee täysin kartalla perintö- ym. kuvioista ja valinnat ovat täysin tietoisia.
Onko tämä äitihullun isän vaimo?
Juristit osaavat kyllä rahastaa ihmisten kuolemalla, varsinkin jos on sellaisia perillisiä jotka ei pysty keskenään sopimaan keskenään ilman ulkopuolista apua. Lakimiehet hyötyy rahallisesti siitä jos aikuiset ihmiset ei osaa kasvaa ulos lapsuudenaikaisista traumoista ja että on vanhemmat kohdellut epäreilusti suosinut
http://seura.fi/puheenaihe/kateus-yleensa-perintoriidan-taustalla-aikui…
Mun mielestä sä ap voit nyt asian suhteen nostaa kissan pöydälle ja keskustella asiasta miehen kaa.
Mies on halunnut sinun jäävän kotiin, näin ollen et pysty turvaamaan omaa vanhuuttasi etkä kartuttamaan omaa omaisuutta ja sitä kautta mahdollista perintöä pojallesi.
Jos tilanteeseen ei miehen puolelta muutosta tule, mene töihin ja kartuta omaa omaisuutta.
Mihinkään lupauksiin et voi luottaa, jos ei ole mustaa valkoisella.
Ikinä, ikinä ei saa jättää itseään taloudellisesti toisen ihmisen varaan.
No ei todellakaan rinnasteta, älä puhu paskaa.