Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin sinä tiesit, mitä haluat tehdä "isona"?

Vierailija
27.07.2016 |

Jotkut tuntuvat olevan jo lukioikäisenä perillä siitä, mihin haluavat kouluttautua ja mitä tehdä työkseen. Moni keksii sen "oman juttunsa" viimeistään päälle parikymppisenä.

Minä olen pian 30 ja mietin edelleen... Osittain ehkä siksi, että vanhempien ja suvun puolesta tuli nuorena kovaa painostusta tälle nykyiselle alalle. Olen sen verran suorittajatyyppi, että rämmin opiskelut kiitettävästi läpi ja työelämässäkin on sujunut mukavasti, mutta homma alkaa jo maistua puulta pahemman kerran. Olen pari vuotta miettinyt alan vaihtoa, mutta en ole aivan varma, missä viihtyisin. Aavistuksia kyllä on.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 22v eikä minkäänlaista aavistustakaan. Mikään ei oo oikein koskaan kiinnostanut enkä oo hyvä oikein missään.

Vierailija
2/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oikein ole varma vieläkään,

tai saahan sitä haluta, mutta ...

terv, keski-ikäinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 vuotiaana päätin että musta tulee insinööri.

Vierailija
4/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana. Päätin silloin etten mene ikinä töihin ja se päätös on pitänyt.

Vierailija
5/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tehdä jotain maailman hyväksi ihan työkseni, en vielä tiedä mitä, ja mihin mulla on henkisiä voimavaroja. Sen tiesin jo yläkoulussa.

Vierailija
6/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25v eikä ole hajuakaan.

Vierailija
7/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön maisteri 37v. enää ei ole kysymys siitä mitä haluaa tehdä tai miksi haluaa isona vaan siitä että kunhan edes joku huolisi minut johonkin hommiin. Tää maailma on ihan hullu. Minulla on näennäisesti kaikki maailman vapaus, mutta tunnen itseni kahlitummaksi kuin koskaan ennen. Olen täysin riippuvainen Suomen valtiosta ja sen vielä onneksi tarjoamasta minimitoimeentulosta. 

8/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa kun sain tietää mitä ystäväni opiskeli. Mitähän olisin ollut, 23?

Vierailija
9/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47 ja seitsemän lapsen äiti..aloitan uudelleen koulutuksen syksyllä, enkä vieläkään tiedä, mitä teen lopputyöelämän..

Vierailija
10/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30 enkä tiedä mitä haluaisin tehdä isona. En ainakaan nykyistä pienipalkkaista työtä, johon opiskelin, kun en muutakaan keksinyt. Olen aina ollut keskiverto kaikessa, en siis hyvä enkä huono missään enkä ole kokenut intohimoa mitään kohtaan. En viihdy nykyisessä työssäni lainkaan enää, mutta en tiedä mitä muutakaan tekisin. Opiskelutekniikka yms on niin hukassa etten varmaan pärjäisikään missään älyä vaativissa opinnoissa. Toisaalta tuntuu, että juna on mennyt jo ohi...

Vierailija
11/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut mahdollisuutta asiaa edes miettiä. Maksolin kotiin vuokraa jo 15v ikäisestä, muutin pois kotoa 17v iässä, opiskelin jotain ja päädyin alalleni. Olen asiasta ikuisesti katkera äidilleni.

Vierailija
12/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tänä keväänä, kun viimein sain korkeakoulusta opiskelupaikan.

N28

Vierailija
13/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa 2. tai 3. keksin että haluan opiskella tietokoneisiin liittyviä asioita. Kävin lukiossa kaksi kurssia ATK:tä ja ohjelmoitiin muutamia ohjelmia. Ei kun paperit alan opistoon (insinööri) ja sisään pääsi silloin (-89) pelkästään hyvällä keskiarvolla. Ei ollut edes valintakokeita. Sillä alalla olen vieläkin yli 25 vuoden jälkeen enkä vaihtaisi millään. Koodannut tosin en ole moneen vuoteen. Alaakin olen opiskellut lisää AMK:ssa ja yliopistossa.

Vierailija
14/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa 2. tai 3. keksin että haluan opiskella tietokoneisiin liittyviä asioita. Kävin lukiossa kaksi kurssia ATK:tä ja ohjelmoitiin muutamia ohjelmia. Ei kun paperit alan opistoon (insinööri) ja sisään pääsi silloin (-89) pelkästään hyvällä keskiarvolla. Ei ollut edes valintakokeita. Sillä alalla olen vieläkin yli 25 vuoden jälkeen enkä vaihtaisi millään. Koodannut tosin en ole moneen vuoteen. Alaakin olen opiskellut lisää AMK:ssa ja yliopistossa.

Siis piti olla: EI insinööri.

Vierailija
15/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan tule ikinä tietämään, mikään ei varsinaisesti kiinnosta, mielenkiinnon kohteitani en halua tehdä työkseni. Esim treenaaminen, tutut on ehdotellu personal trainer hommia, hierojaa jne. Mutta kun ei vaan kiinnosta. Tavallaan voisin tehdä ihan jotakin perusduunia lopun elämääni, postin jakamista, varastohommia tai jotain. Mutta toisaalta haluaisin tähdätä vähän korkeammalle, lukea jonkun kunnon ammatin. Mutta minkä....

M22

Vierailija
16/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 25-vuotiaana vihdoin sen tiedän: en mitään.

Vierailija
17/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 30v vailla tietoa mitä "isona" tekis. Eläinten kanssa työskentely tai näytteleminen kiinnostanu aina, mutta ei kumpaakaan oo saanu aikaseksi toteuttaa. Perusduunia tehnyt ja peruskoulut käynyt, nykyinen kotimamma vaan.

Vierailija
18/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kiinnostunut vähän kaikesta, mutta en mistään tarpeeksi. Olen opiskellut yliopistossa sosiologiaa, kauppatieteitä ja valtiotieteitä, mutten kiinnostuksen puutteesta valmistunut mistään. Puhun sujuvasti viittä kieltä, olen tehnyt työkseni vähän kaikenlaista Suomessa ja ulkomailla (työkokemusta löytyy siis oikeasti kymmeniltä aloilta, myös yrittäjänä), mutta koskaan ei ole vielä tullut sellaista tunnetta, että tietäisin haluavani tehdä sitä koko loppuelämän.

Olenkin tullut sellaiseen helpottavaan päätelmään, että kaikille ei yksinkertaisesti sovi elämä, jonka tarkoitus on löytää jokin oma ammatti ja tahkoa siellä vuosikaudet.

Ylipäätänsä huomattavan osan elämästä omistaminen työnteolle, vaikka se olisikin intohimo, on mielestäni huono ja elämännälkääni epätyydyttävä tavoite. N26

Vierailija
19/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ollut mahdollisuutta asiaa edes miettiä. Maksolin kotiin vuokraa jo 15v ikäisestä, muutin pois kotoa 17v iässä, opiskelin jotain ja päädyin alalleni. Olen asiasta ikuisesti katkera äidilleni.

Käytännössä jokainen tällä hetkellä työelämässä oleva on opiskellut tai tulee opiskelemaan uuden ammatin, tai muuten vain vaihtaa alaa. Näin voit tehdä sinäkin, ja lakata kuvittelemasta, että äitisi on määrännyt elämäsi suunnan. Jos et ole tyytyväinen nykytilaan, muuta se! Päätä tavoitteesi ja tee työtä sen eteen. Onnea uuteen elämään!

Vierailija
20/30 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan vielä tässä 30 ikävuoden jälkeen tiedä. Vakityössä olen ja viihdynkin, mutta en tiedä, viihdynkö loppuelämääni.