Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ketään tosi ylipainoista? Mitä hän syö?

27.07.2016 |

Kun musta oikeasti tuntuu että geenit vaikuttaa painoon kaikista eniten. Tuskin ylipainoisetkaan syö ihan valtavia määriä vai syökö? Toisille ne kilot vaan kertyy helpommin. Itse esim voin syödä roskaruokaa lähes päivittäin ilman että se kauheasti näkyy painossa.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa yksi todella ylipainoinen. Yksinkertaisesti syö enemmän kuin tarpeeksi. Jos kutsun syömään, ottaa ruokaa lautaselle yhtä paljon kuin meidän kolme kasvavaa ala-asteikäistä lasta yhteensä, enemmänkin. Sen mukaan sitten ruokakin valmistetaan.

Vierailija
62/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän lihavan, joka vain maistelee leipasemiaan kakkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitä syö vaan miten paljon, toki ravintoköyhä ruoka aiheuttaa pidemmän päälle harmia  kehossa vitamiininpuutoksia, väsymystä yms.. ihan normaalipainoisillakin.

Jos ruokavalio koostuu vaikka lihapiirakasta, vaaleasta leivästä, makkara makaroni mössöstä tai pizzasta yms...  ja limpparista + satunnaisista naposteltavista herkuista, eikä saa hyviä rasvoja tai proteiineja juuri lainkaan tai juo vettä niin kyllä siinä itsekukin on parin viikon päästä mielenkiintosessa olotilassa, voin sanoa että aivot on aika kuutamolla ja jatkuva väsymys päällä. Useammat makkaratkin on suurimmilta osin pelkkää jauhoa. Ei normaalipaino takaa sitä että keho voi hyvin, normaalipainoinenkin voi syödä ravintoköyhää ruokaa mut jos se syö kulutuksen verran nii ei se liho. 

Vierailija
64/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä nämä ylipainoiset kaverit harvoin itseasiassa syö määrältään paljon, mutta ruoan sisältö on täyttä roskaa. Aamupala skipataan, välipaloja ei syödä ja hyvä terveellinen koululounas jätetään väliin, koko päivä menee järkyttävässä kalorivajeessa. Sitten kun päästään kotiin, heikottaa ja päätä särkee, vähemmästäkin.

Sitten alkaa se mättäminen, koko päivän ruoka ahdataan yhdellä kertaa, paljon rasvaa ja sokeria. Ruokavaliosta puuttuu täysin proteiinit ja hyvät rasvat. Kaikki ruoka on jollain tapaa käsiteltyä.

Kun kroppa ei saa tarpeeksi ruokaa, se menee ns. säästöliekille. Kaikki energia minkä se saa varastoidaan. Eli käytännössä lihakset surkastuu ja rasva säilötään. Kaikilla tämä ei näy ulos päin, mutta sisäelin rasvat nousevat vaarallisesti.

Itse syön n.2000 kcal per päivä ja kannan jatkuvasti jotain syötävää laukussa. Parin tunnin välein pitää saada välipala että nälän tunne pysyy poissa ja on skarppi olo.

Parhaat tapaukset mitä olen nähnyt on töissä. Työkaveri herää aamu 6-7 välillä ja tulee töistä kotiin n.17.00 aikaan. Aamulla ei tietenkään syödä sitä aamupalaa ja koko työpäivän aikana vedetään yksi viilis. Yllättäen tällä kaverilla on diabetes ja järkyttävä ylipaino.  Saman työpäivän aikana syön kaksi 250 kcal välipalaa ja  400kcal lounaan. Itse olen perusterve 170/56.

Harmittaa katsoa sivusta kun syytetään geenejä ja podetaan syyllisyyttä syömisestä. Se ruoan vähentäminen ei ole ratkaisu! Jos haluaa säilyttää täyden olon vatsassa ja laihtua, kannattaa syödä kasviksia. Niissä ei ole melkeinpä ollenkaan kaloreita mutta luo täyden tunteen yllättävän nopeasti. Tähän vielä protskut, hiilarit ja (yllättävän paljon) hyviä rasvoja, niin ihan varmasti laihtuu ja tulee hyvä olo :)

Vierailija
65/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen entinen sairaalloisen ylipainoinen. Entisessä elämässä söin jatkuvasti, lähinnä eineksiä, voileipiä, hedelmiä ja suklaata. Saatoin syödä esimerkiksi rasiallisen italiansalaattia seisaaltaan jääkaapin edessä, ja sen jälkeen oli vielä nälkä, koska kylläisyyden tunne tulee vasta 20 minuutin kuluttua.

Nyt olen laihduttanut lievään ylipainoon, mutta siinäkin pysyminen on jokapäiväistä taistelua, koska minulla on koko ajan nälkä ja tuntuu, että syömäni ruokamäärä ei ole riittävä. Mutta jos söisin niin, että tuntisin itseni kylläiseksi, lihoisin erittäin nopeaa vauhtia.

Lihominen tapahtuu ihan yksinkertaisesti niin, että syö enemmän kuin kuluttaa. Jos syö joka päivä yhden ylimääräisen suklaapatukan, lihoo vuodessa 10 kiloa ja viidessä vuodessa 50 kiloa. Samalla liikkuminen muuttuu vaikeammaksi joten liikunnan määrä vähenee entisestään.

Kasvikset loistavat poissaolollaan? Oikeastiko?

Ruokavalio tai kylläisyydentunne... jotain on pielessä, jos kokoajan on nälkä. Ei kuuluisi olla.

Vierailija
66/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muuta kuin että on vegaani.

Vierailija
67/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmille ylipaino tulee aivan muusta, kuin liiasta syömisestä esim. stressistä, liian lyhyistä yöunista, liikkumisesta, liiasta istumisesta jne.

Ja siksi ihmetyttää, kun ylipainoon yhdistetään aina liika syönti tai roskaruoka, joka on vain yksi osatekijä lihavuuteen.

Minä lihoin 15v aikana 48->83kg ja roskaruokaa en syönyt edes joka kuukausi. Tällä hetkellä n 60kg. Lihon älyttömän helposti ja syön muiden mielestä todella vähän. Jopa silloin kun lihoin. Jopa ravintoterapeutit ihmettelivät. Mutta esim oliiviöljyssä on valtavasti kaloreita, joudun olla tarkkana koko ajan.

Vierailija
68/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi todella ylipainoista ihmistä. Kumpikin käyttää ruokajuomana vain limonaadeja tai cocista, syövät usein ja paljon kaikenlaista suolaista naposteltavaa (pähkinöitä, sipsejä ym.). Syövät myös paljon kermaisia ruokia, makkaroita ja rasvaisia juustoja.

Vierailija
69/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä nämä ylipainoiset kaverit harvoin itseasiassa syö määrältään paljon, mutta ruoan sisältö on täyttä roskaa. Aamupala skipataan, välipaloja ei syödä ja hyvä terveellinen koululounas jätetään väliin, koko päivä menee järkyttävässä kalorivajeessa. Sitten kun päästään kotiin, heikottaa ja päätä särkee, vähemmästäkin.

Sitten alkaa se mättäminen, koko päivän ruoka ahdataan yhdellä kertaa, paljon rasvaa ja sokeria. Ruokavaliosta puuttuu täysin proteiinit ja hyvät rasvat. Kaikki ruoka on jollain tapaa käsiteltyä.

Kun kroppa ei saa tarpeeksi ruokaa, se menee ns. säästöliekille. Kaikki energia minkä se saa varastoidaan. Eli käytännössä lihakset surkastuu ja rasva säilötään. Kaikilla tämä ei näy ulos päin, mutta sisäelin rasvat nousevat vaarallisesti.

Itse syön n.2000 kcal per päivä ja kannan jatkuvasti jotain syötävää laukussa. Parin tunnin välein pitää saada välipala että nälän tunne pysyy poissa ja on skarppi olo.

Parhaat tapaukset mitä olen nähnyt on töissä. Työkaveri herää aamu 6-7 välillä ja tulee töistä kotiin n.17.00 aikaan. Aamulla ei tietenkään syödä sitä aamupalaa ja koko työpäivän aikana vedetään yksi viilis. Yllättäen tällä kaverilla on diabetes ja järkyttävä ylipaino.  Saman työpäivän aikana syön kaksi 250 kcal välipalaa ja  400kcal lounaan. Itse olen perusterve 170/56.

Harmittaa katsoa sivusta kun syytetään geenejä ja podetaan syyllisyyttä syömisestä. Se ruoan vähentäminen ei ole ratkaisu! Jos haluaa säilyttää täyden olon vatsassa ja laihtua, kannattaa syödä kasviksia. Niissä ei ole melkeinpä ollenkaan kaloreita mutta luo täyden tunteen yllättävän nopeasti. Tähän vielä protskut, hiilarit ja (yllättävän paljon) hyviä rasvoja, niin ihan varmasti laihtuu ja tulee hyvä olo :)

Minulla kylläisyys ei tule kasviksilla vaan heikko olo jatkuu. Proteiinit ja rasva auttavat. Oleellista on etteinkoskaan tule liian nälkä eli syö säännöllisesti.

Vierailija
70/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä ylipainoisena voin sanoa, että kaikkea huttua ja todella epäsäännöllisesti. Karkkia ja herkkuja, leipää, isoja annoksia ruokaa. Liikuntaa ei nimeksikään.

Viimeiset 10 vuotta olen ollut normaalipainoinen. Sen saavutin ihan vaan säännöllisellä ateriarytmillä, kasvisten lisäämisellä ja turhan napostelun lopettamisella. Ja tietysti lisäämällä liikuntaa.

Vierailija
71/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari ja molempia yhdistää se, ettei osata rytmittää ja tasapainottaa syömistä. Ruokailujen välillä on suuria aukkoja, esimerkiksi ei syödä aamupalaa ja lounaalla heitetään huiviin hervoton annos ruokaa tai vaihtoehtoisesti haetaan hampurilaiset. Sitten ollaan taas syömättä iltaan saakka, jolloin tilataan pizzaa koska on niin nälkä ettei jaksa odottaa että ruoka valmistuu. Normaalipainoinen/hoikka ehkä pohtii myös että jos illalla on luvassa ravintolassa syöminen tai on sovittu että tilataan pizzat ettei sitten koko päivää kisko kaloripitoista ruokaa vaan syö kevyemmin. Kalorien pitäisi pysyä tasapainossa, mutta toisaalta täydellinen syömättömyys päivällä ja 3000 kcal tankkaus illalla ei ole ratkaisu sekään. Viikottainen kokonaisuus on myös tärkeää, koska kokonaiskuvan kannalta ei ole merkittävää jos syö yhden epäterveellisen aterian, juo alkoholia tai syö karkkia kunhan toiminta ei ole jokapäiväistä. 

Tietenkin joku voi olla ylipainoinen vaikka söisi suhteellisen terveellisestikin mutta liikaa. Oma kokemukseni on tosiaan yllämainittu, jota on tietysti normaalipainoisena vähän vaikeakin ymmärtää. Näen kyllä miten ylipainoon päädytään syömällä liikaa ja kierrehän on pitkäaikainen, usein tavat on opittu jo lapsuudessa. 

Vierailija
72/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan että alkoholi lihottaa,ja kai vissiin niin onkin.Mutta miksi minä olen tuntenut ihmisiä,etupäässä miehiä,jotka joivat kuin sienet ja olivat laihoja kuin kastemadot.

Sitten olen tuntenut naisia,jotka käytännöllisesti katsoen ovat olleet raittiita ja kauheitä "öhkömönkiäisiä".

Vastaavasti tiedän pari aika innokasta kupinottajanaista,jotka ovat siroja ja hoikkia kuin mitkä.Tosin nämä edustavat ravintolaottajia,niin että tyylikäs ulkonäkö on ehkä tärkeää.Molemmat kyllä myös käyvät töissä,että mistään alkkiksista ei ole kysymys.Mutta siideri,olut ja viini kyllä maistuu viikollakin.

Ei se mulle kuulu,käyn itsekin joskus bubissa viikolla,mutta vaan nämä yleistykset ihmetyttää.

Alkoholi ei lihota, krapulamätöt ja humalassa nautittu ruoka lihottavat. Jokainen joka väittää muuta kuuluu yleensä itse näihin kännisyöppöihin... Ihmiset joilla alkoholi vie ruokahalun yleensä laihtuvat vain kosteampina aikoina. Toki pöhötystä alkoholi tuo.

Kirkas viina ei juu taida niin lihottaa, mut esim kaljan ja makeiden siidereiden sokeri lihottaa ihan törkeesti. Siiderivalaat on siksi isoja kun kittaa sokerilitkuja

Vierailija
73/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kylläisyys ei tule kasviksilla vaan heikko olo jatkuu. Proteiinit ja rasva auttavat. Oleellista on etteinkoskaan tule liian nälkä eli syö säännöllisesti.

Totta! Rasvat a proteiinit ovatkin niitä "täyttävämpiä", missä pienikin määrä luo täyden olon tunteen. Mutta niissäkin pitää olla kohtuus. Jos on saannut päivän annoksen täyteen, mutt silti on nälkä niin tähän tilanteeseen kasvikset sopii hyvin. Varsinkin laihduttaille ketkä ovat tottuneet suuriin annoksiin.

Vierailija
74/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla ainakin yksi. Syö 'ihan normaalia' ruokaa, tosin ei salaatteja. Mutta joka ip-kahvilla on suklaapatukka (tai pari) tai muu herkku.

sit on niitä, jotka on ylipainoisia, syö salaatteja (siis ei mitään majoneesissa uitettuja, liikkuvat paljon jo töissä, enkä näe napostelua. Mutta läskiä riittää, mikä lie..)

Vierailija
75/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin tänään aamiaiseksi kaurapuuroa voisilmällä. Lounaaksi kala-kasviscurrya riisin kera ja yksi tomaatti. Välipalaksi syön ehkä vesimelonia jonkin verran ja persikan. Illalliseksi aion tehdä tonnikalasalaatin, johon laitan myös fetaa ja oliiveja.

Bmi vielä n. 40, mutta laskee koko ajan.

Vierailija
76/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon 175/107. Juoksen 6km lenkkejä 3 x viikossa. Syön aamulla muroja/leipää/jogurttia. Päivällä ehkä yhden ruuan mitä nyt sattuu olemaan tarjolla. Kahvia paljon. Iltapäivällä toinen lämmin ruoka joskus, joskus vaan jotain näkkäriä tms. Sit illalla alkaa se herkkujen syöminen. Taidan olla vaan riippuvainen niistä jo.

Vierailija
77/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheessä 2 todella ylipainoista, molempia yhdistää pitkälti samat ongelmat. Ensinnäkin syöminen on epäsäännöllistä, yleensä vaan 2 krt/päivä. Silloin syödään sitten liiankin paljon, kun ruvetaan. Ja se laatu...Ruoka on rasvaista, esim.kermakastike, maustevoi tai majoneesi tungetaan joka ruokaan kun muuten ei muka ole kana, kala, jauheliha tai pihvi tarpeeksi hyvää. Perunaa on aina lisukkeena, kasviksia ei juuri koskaan. Jos joskus sitten onkin salaattia, siinä on enemmän salaattikastiketta ja esim.fetaa kun nitä kasviksia. Vaaleaa leipää menee, reilulla oivariinikerroksella tietenkin + usein vielä monta siivua juustoa. Ja maidon lisäksi juodaan aina limsoja ja mehuja, vettä korkeintaan lasi päivässä jos sitäkään. Varsinaisesti karkkia, sipsiä, pullaa, jäätelöä, pizzaa tai muuta eivät syö sen enempää kuin me hoikatkaan, mutta tuo perusruoka on mitä on.

Toinen ongelma on todellakin liikkumattomuus. Koneella ja telkkarin ääressä istutaan paljon, ulkona käydään pari kertaa viikossa ja sielläkin lähinnä seisoskellaan tai istuskellaan. Ehkä kerran viikossa saan seurakseni kävelylle, mutta hyvä jos kilometrin suostuvat kävelemään. Toinen ainakaan yleensä ei, toinen vähän paremmin tsemppaa asiassa. Tähän vielä päälle stressi, huono unirytmi yms. Nekin yhdistävät molempia vahvasti. Molemmat tiedostavat olevansa terveydelleen vaarallisesti ylipainoisia ja puhuvat päivittäin laihduttamisesta, mutta mitään ei oikein tapahdu. En tiedä mten voisin auttaa. Ymmärrän, että vaikeaahan se laihduttaminen on, mutta niin moni siihen kuitenkin pystyykin niin mikseivät he? Aina jos päättävät aloittaa tänään terveellisemmän ruokailun, jo seuraavana päivänä syövät taas mitä sattuu eli korkeintaan sen päivän päätös pitää. Ihan käsittämätöntä. Rakastan molempia eikä asia muuten kuulu kuin heille itselleen, mutta aidosti huolissani olen, kun tiedän heillä olevan jo terveyshaittoja painostaan + huono olo kropassaan, joka näkyy itsetunnossa ja sen kautta ihmissuhteissa yms.elämässä. Ja toinen on 50 v, toinen 30 v eli molemmilla voisi vielä olla kymmeniä vuosia edessä hyvää, antoisaa ja melko tervettäkin elämää.

Vierailija
78/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jojo-laihduttaminen voi hidastaa aineenvaihduntaa ja pitemmän päälle ihminen alkaa kuluttamaan vähemmän energiaa kuin sellainen, joka ei ole laihduttanut. Asiaa on tutkittu Yhdysvalloissa biggest loser -kilpailijoiden osalta ja siitä on uutisoitu ainakin Jenkeissä.

Vierailija
79/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä oon 175/107. Juoksen 6km lenkkejä 3 x viikossa. Syön aamulla muroja/leipää/jogurttia. Päivällä ehkä yhden ruuan mitä nyt sattuu olemaan tarjolla. Kahvia paljon. Iltapäivällä toinen lämmin ruoka joskus, joskus vaan jotain näkkäriä tms. Sit illalla alkaa se herkkujen syöminen. Taidan olla vaan riippuvainen niistä jo.

Tuohon viisaammat (Patrik Borg) neuvoo, että pitäisi uskaltaa syödä enemmän aamiaisella, lounaalla ja päivällisellä. Sitten ei tulisi se tajuton syömishimo illalla.

Vierailija
80/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jojo-laihduttaminen voi hidastaa aineenvaihduntaa ja pitemmän päälle ihminen alkaa kuluttamaan vähemmän energiaa kuin sellainen, joka ei ole laihduttanut. Asiaa on tutkittu Yhdysvalloissa biggest loser -kilpailijoiden osalta ja siitä on uutisoitu ainakin Jenkeissä.

Ei kuulosta kovin vakuuttavalta tutkimukselta... Tuollaiset tutkimukset pitäisi tehdä paljon isommalla joukolla kuin a) Biggest Looser -kisassa b) huomattavasti laihtuneet c) takaisin lihoneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi