Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ketään tosi ylipainoista? Mitä hän syö?

27.07.2016 |

Kun musta oikeasti tuntuu että geenit vaikuttaa painoon kaikista eniten. Tuskin ylipainoisetkaan syö ihan valtavia määriä vai syökö? Toisille ne kilot vaan kertyy helpommin. Itse esim voin syödä roskaruokaa lähes päivittäin ilman että se kauheasti näkyy painossa.

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskoot ovat isoja ja ateriavälit pitkiä, eikä vettä juoda riittävästi. Liikunnan ja aktiivisuuden määrä ruokaan nähden olematon.

Vierailija
42/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ylipainoinen ystäväni juo järkyttävät määrät limpparia. Ei ehkä itsekään tajua, kuinka paljon kaloreita niistä saa. Ihan sokerillisia. Muuten syö melko terveellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä191 kirjoitti:

Kun musta oikeasti tuntuu että geenit vaikuttaa painoon kaikista eniten. Tuskin ylipainoisetkaan syö ihan valtavia määriä vai syökö? Toisille ne kilot vaan kertyy helpommin. Itse esim voin syödä roskaruokaa lähes päivittäin ilman että se kauheasti näkyy painossa.

Ei ehkä näy painossa, mutta kehonkoostumus muuttuu koko ajan huononpaan suuntaan, lihas häviää ja rasva% kasvaa. Se että pysyy normaalipainoisena vaikka syö roskaruokaa ei kerro paljon mitään kehon terveydentilasta :)

Vierailija
44/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syövät enemmän mitä kuluttavat. Ylös ulos ja lenkille ja läskit saa kyytiä.

Vierailija
45/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmille ylipaino tulee aivan muusta, kuin liiasta syömisestä esim. stressistä, liian lyhyistä yöunista, liikkumisesta, liiasta istumisesta jne.

Ja siksi ihmetyttää, kun ylipainoon yhdistetään aina liika syönti tai roskaruoka, joka on vain yksi osatekijä lihavuuteen.

Lääketiede ei tunne univajeen tai stressin varastoitumista rasvakudokseksi. Sen sijaan noin 7000kcal energiaa on yksi rasvakilo. Eli jos syöt vaikka joka päivä 1000kcal enemmän kuin kulutat lihot noin kilon viikossa. Seuraavaksi väität varmaan vielä harvemman olevan oikeasti ylipainoinen vaan kyseessä on vain isot luut?

Kyllä siitä on ihan lääketiett.näyttöä, samoin hormoonitoiminnasta.

Olen pienikokoinen nainen ja vielä hoikka, enkä juuri tarkkaile syömisiäni ja syön n. 30% enemmän samaa ruokaa kuin mieheni, ilman lihomista kun taas mieheni painon kanssa on ongelmia, vaikka liikkuukin enemmän.

Painonhallinnassa yksilölliset erot ovat suuret. Ja onhan tutkimuksissa tullut esille myös geenien vaikutus.

Useissa painonhallinan keskustelussa itse asia on vain sivujuoni ja pääroolissa on oman egon pönkittäminen ja läheisten mollaaminen, eikä todellista keskustelua aiheesta edes synny.

Vierailija
46/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miltä ulospäin näyttää ei tosiaan kerro kehon terveydentilasta mitään. Tällä minäkin olen lohduttautunut, kun olen ylipainoni kanssa kamppaillut lähes koko aikuisiän. Painan nyt 95kg ja todella vaikea on saada kiloja tippumaan. Heti kun kuukauden loman aikana säännöllinen liikunta hetkeksi lopahti ja sallin itselleni hieman enemmän herkkujen syöntiä lihoin seitsämän kiloa. Tiedän paljon ihmisiä, jotka vetävät herkkuja jatkuvasti ja ovat silti todella hoikkia. Voitte arvata, että eräänkin kerran on kateus meinannut vallata mielen.

Vierailija
47/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, ja todellakin tämä henkilö syö paljon. Nimenomaan arkiruokaa isoina annoksina, eikä niin, että stereotyyppisesti jatkuvasti mupeltaa jotain hampurilaista. Ja helposti olen tämän huomannut arjessa, kun kyseinen henkilö on kämppikseni (kun joku kuitenkin meinaa heittää tähän "mistä tiedät miten syö kun et ole paikalla?!?").

Jos syödään kotona, hän syö helposti yhdellä aterialla määrän, joka riittäisi minulla kolmelle aterialle. Isompi kulho/lautanen vaan käytössä, tai ottaa santsia, niin ei edes huomaa syövänsä niin paljon. Sama jos käydään ulkona syömässä, ja minä totean jo, etten jaksa enään ja lautaselleni jää vielä jotain, niin kämppikseni vetää loput minunkin lautaseltani, vaikka on jo vetänyt oman ison ravintola-annoksensa. Näiden päälle hän sitten syö välipaloiksi esim. omenaa tai salaattia ja kurkkua etikkaisella kastikkeella, ja ihmettelee, kun paino ei putoa, vaikka on niin terveelliset välipalat.

Vierailija
48/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden ylipainoisen olen tuntenut kouluajoista lähtien. hän  ei harrasta mitään liikuntaa, jo koululaisena hän vain istua nökötti sisällä. Aikuisena istuminen on jatkunut, tekee toimistotöitä päivisin, iltaisin istuu taas kotona. Ostoskärryissä on juuri niitä herkkuja joita pitäisi välttää. Ilman sipsi- tai karkkipussia ei takuulla lähden kaupasta ulos. Ja ylipainoa on kymmeniä kiloja.

Vierailija
49/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä191 kirjoitti:

Geenit. No, ehkä geenit vaikuttaa ihmisen alttiudelle itsepetokseen.

Ai, eikä ole kauaakaan kun asiantunteva professori luennoi aiheesta aamutv:ssä. Ja muita dokkareita tulee tämän tästä ym. Mikä tässä on niin hankalaa? Myöntää se, että kaikki lihavat ei VÄLTTÄMÄTTÄ mässäile, vaan lihovat paljon herkemmin kuin geeneiltään erilaiset? Ja oli muitakin eri syitä lihomiseen, kuin geenit eri ihmisryhmillä. Linkit voit hakea itse, niitä riittää. Ylipainoisuutta en silti puolustele.

Vaikka kuinka lihava ärsyttää, niin ota kuitenkin, vaikka  hammasta purren  tosiasiat huomioon. Ja loppujen lopuksi hyvä huolehtia vain omista asioistaan, jotta ei ala otsasuoni niin herkästi ratkeilemaan ja verenpainetauti vaivaamaan.

Vierailija
50/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoon vaikuttaa geenien, liikunnan ja syödyn ruoan lisäksi _yleinen aktiivisuus_ ja _juodun veden määrä_.

Kerronpa lisää näistä. On ihmisiä, jotka istuvat töissä koko päivän, jonka jälkeen käyvät tunnin lenkillä ja istuvat loppuillan. Sitten on taas ihmisiä, jotka menevät edes takaisin koko päivän ja käyvät vielä lenkilläkin. Nämä viimeisimmät eli runsaan aktiivisuuden ihmiset tuppaavat olemaan laihempia. Kuulun tähän viimeksi mainittujen joukkoon. Olen kotiäitinä, enkä todellakaan ehdi sohvalla makoilla, paitsi lasten päikkäreiden ajan. Ja sen ajan makaankin aina, koska muuten en jaksa tulla ja mennä koko päivää :)

Niillä ihmisillä, jotka eivät juo vettä kuin melko vähän, tuppaa suoli toimimaan harvemmin. Käydään kakalla joka toinen pv tms. Ne taas, jotka juovat runsaasti vettä, suoli toimii useasti, esim kaksikin kertaa päivässä, esim aina ison ruoan jälkeen. Tästähän seuraa, että ruoka ei ole suolistossa kovin kauaa, jolloin kaikkea siitä saatavaa energiaa elimistö ei ilmeisesti ehdi käyttämään hyväksi.

Mun neuvoni teille jotka laihtua haluavat, on siis nämä kaksi. Nostakaa aktiivisuuttanne (esim uusi harrastus) ja huolehtikaa että suolenne tyhjenee usein. Kun nämä hommat ovat kunnossa, ei ole niin pilkun tarkkaa, mitä syö.

Mä voin syödä melkein mitä vaan, vaikka olinkin teininä pullukka :) Mut silloin en harrastanutkaan liikuntaa ja makoilin vaan kotona. Varsinkin matkoilla olin ihan ummella. Nykyisin lentokoneessa mun paras harrastus on juoda vettä niin että lentoemotkin jo hermostuu. Niin, ja mulla on kilpparin vajis. Ei se ainakaan mulla ylimääräisinä kiloina näy.

Vierailija
51/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kerran 30 kiloa pudottaneena voin kertoa että kyse on enemmän siitä liikunnan vähäisyydestä kun syömisestä. Itse kun pudotin nuo ylimääräiset söin joka viikko kunnon rasvapizzan ja keksejä vähän väliä, silti paino putosi. En usko mihinkään dieetteihin, liikuntaa vaan huomattavasti lisää niin tulosta tulee.

Useimmat lihavat tuttuni ovat niitä joille on uskomaton suoritus kävellä pari kilsaa, kavuta neljö kerrosta portaita tai kantaa jotain painavaa paria askelta enempää. Se on sitä laiskuutta.

Vierailija
52/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähän kaikkea. Todella ikävä tilanne - sairaus lopetti liikunnan, ja samalla useasta lääkkeestä peräti kolme aiheuttaa painonnousua ja/tai ruokahalun lisääntymistä. Ja ruokahalu tosiaan kasvoi ihan mielettömäksi; annokset tuplaantuivat entisestä, ja silti on kuulemma aina nälkä.

Sama tapahtui yhdelle toiselle tietämälleni nuorelle naiselle, joka sai mielisairauteen lääkityksen kuntoon. Valitettavasti lääkityksen myötä ennen todella hoikka ja siro lihosi käsittämättömän nopeasti (about parissa kuukaudessa) ylipainoiseksi. En olisi uskonut olevan mahdollista.

Vierailija
53/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmille ylipaino tulee aivan muusta, kuin liiasta syömisestä esim. stressistä, liian lyhyistä yöunista, liikkumisesta, liiasta istumisesta jne.

Ja siksi ihmetyttää, kun ylipainoon yhdistetään aina liika syönti tai roskaruoka, joka on vain yksi osatekijä lihavuuteen.

Lääketiede ei tunne univajeen tai stressin varastoitumista rasvakudokseksi. Sen sijaan noin 7000kcal energiaa on yksi rasvakilo. Eli jos syöt vaikka joka päivä 1000kcal enemmän kuin kulutat lihot noin kilon viikossa. Seuraavaksi väität varmaan vielä harvemman olevan oikeasti ylipainoinen vaan kyseessä on vain isot luut?

Sillä on vanhentunutta tietoa. Kyllä lääketiede tuntee univajeen ja stressin vaikutuksen painonhallinnassa. Sen sijaan ihan kaikki lääkärit eivät ehkä vielä tunne. Aiheesta on tullut viime aikoina paljon uutta tutkimustietoa.

Vierailija
54/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen hyvin erään todella ylipainoisen, noin 40 kg ylimääräistä on tällä miehellä, ja hän syö kyllä todella paljon.

Vierailija
55/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukseni on lihava. Hän ei juuri liiku ja syö epäterveellisesti. Perusruokaakin menee, mutta tietokoneella istuessa mättää sipsejä, keksejä, limua jne. Ja tissutteleekin usein samalla. Sisarukseni on ollut koko ikänsä pulleamman puoleinen, mutta nykyään tilanne on riistäytynyt käsistä. Minä ja toinen sisarukseni olemme normaalipainoisia, ja olemme aina olleet. Tämän lihavan sisarukseni tilanne huolestuttaa, varsinkin kun hänellä on lisäksi (ykköstyypin) diabetes. Lihavuus on kuitenkin hänelle arka aihe, joten en oikein viitsi siitä suoraan töksäyttää :(

Vierailija
56/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerihimon kun saa loppumaan niin sen jälkeen menee hyvin eli paino lähtee tippumaan ja muutenkin on hyvä olo.

Aloittaa liikuntaharrastuksen niin ajatukset jatkuvasta napostelusta jää.

Vaikeintahan täs on alottaminen mutta kun kaksi eka päivää takana niin sit helpottaa. Ja joo jos tietää että sokeripitoisten tuotteiden syönti lähtee lapasesta niin lopettaa kokonaan vaikka karkin syönnin ja syö vaikka

jäätelöä jota ei ehkä tule syötyä niin usein.

Vierailija
57/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen on se juttu, ei niinkään liikkuminen tai liikkumattomuus. Yleinen harhaluulo on, että "kun alan käydä tunnin kävelylenkillä neljä kertaa viikossa ja kerran viikossa salilla, alan varmasti laihtua". No et varmasti ala, jos edelleen syöt enemmän kuin kulutat. Sori ohis.

Vierailija
58/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmassa kirjoitti:

En halua sanoa kuka perheenjäsenistä on hyvin ylipainoinen mut hän on nyt 8 vuoden aikana syönyt tunteisiin, tylsyyteen karkkia, sipsiä, reilusti rasvaa sisältäviä ruokia.(perheessä koettu murhenäytelmä vähän selittää tätä). Kun ollaan jossain ruokapaikassa/piknikillä/pöydässä niin huomaa heti, että ottaa enemmän, oli se sitten leipää, makaroonia tai jälkiruokaa.

Kuulin, että iltaisin alkaa mässytys TV:n edessä.

Kaikki naispuoliset perheeseen kuuluvat ovat ylipainoisia, paitsi minä 176/70

"Kaikki muut ylipainoisia, paitsi sinä?" Haha, 176/70 ON ylipainoinen, terv. normaalipainoinen 176/55

Vierailija
59/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni on aika lihava, pituutta 160 cm ja painoa yli 90 kiloa. Reissataan jonkin verran viikonloppumatkoilla, jolloin syödään ravintolassa; tilaa aina pepsimaxia tms. kaloritonta ja ruuaksi salaatin.

Vierailija
60/126 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmassa kirjoitti:

En halua sanoa kuka perheenjäsenistä on hyvin ylipainoinen mut hän on nyt 8 vuoden aikana syönyt tunteisiin, tylsyyteen karkkia, sipsiä, reilusti rasvaa sisältäviä ruokia.(perheessä koettu murhenäytelmä vähän selittää tätä). Kun ollaan jossain ruokapaikassa/piknikillä/pöydässä niin huomaa heti, että ottaa enemmän, oli se sitten leipää, makaroonia tai jälkiruokaa.

Kuulin, että iltaisin alkaa mässytys TV:n edessä.

Kaikki naispuoliset perheeseen kuuluvat ovat ylipainoisia, paitsi minä 176/70

"Kaikki muut ylipainoisia, paitsi sinä?" Haha, 176/70 ON ylipainoinen, terv. normaalipainoinen 176/55

Ei ole ylipainoinen! Katopa painoindeksi!!! 176/55 on anorektikko, jos kyse aikuisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän