Tunnetko ketään tosi ylipainoista? Mitä hän syö?
Kun musta oikeasti tuntuu että geenit vaikuttaa painoon kaikista eniten. Tuskin ylipainoisetkaan syö ihan valtavia määriä vai syökö? Toisille ne kilot vaan kertyy helpommin. Itse esim voin syödä roskaruokaa lähes päivittäin ilman että se kauheasti näkyy painossa.
Kommentit (126)
Minä olen lihava (163/87). Olen lihonut syömällä ihan tavallista ruokaa yksinkertaisesti liikaa + herkutellut toisinaan. Lisäksi olen yrittänyt laihduttaa kaikenlaisilla vippaskonsteilla lentoemäntädieetistä nutraukseen.
Tänä kesänä jokin on kuitenkin kolahtanut aivoissa ja olen saanut ateriarytmin ja annoskoot kutakuinkin kuriin. Esim. sen ymmärtäminen, että perunoita/pastaa/riisiä ei oteta kauhakaupalla, vaan n. nyrkillinen, on auttanut paljon. Leivästä olen toistaiseksi luopunut kokonaan, se + päälliset ovat minulle suuri ongelma. Paino on nyt laskusuunnassa ja olo on oikeasti hyvä. Olen opetellut laittamaan erilaisia ruokia ja erityisesti aamu- & välipalojen kehittely on ollut hauskaa. Täytyy tsempata että uudet tavat pysyvät myös kun arki alkaa loman jälkeen...
Olin sairaalloisen ylipainoinen. Söin isoja annoksia vaikka ruoka olisi ollut terveellistäkin, napostelin aina kun esim. katsoin telkkua, olin koneella jne. Söin melkein päivittäin jotain herkkuja, roskaruokaa pari kertaa viikossa (ainakin). Ihan itse mätin ruokaa vauhdilla naamaan että sain kilot.
Nykyään syön ehkä neljäsosan siitä mitä ennen (eikä tule nälkä kuin vasta juuri ennen kuin syön), herkkupäivä kerran viikossa (kohtuudella), roskaruokaa kerran viikossa jos silloinkaan, en napostele enää ollenkaan. Paino putoaa hitaasti mutta varmasti.
Parin ystäväni ylipainoon on syynä ahmimishäiriö. Ei-syömishäiriöisen ylipainoisen ystäväni kanssa en ole hirveästi hänen syömisasioistaan puhunut, mutta olen havainnoinut että hän napostelee tosi paljon päivän mittaan. Syö ihan "normaalia kotiruokaa" mutta niiden välissä napostelee jatkuvasti pähkinöitä, sipsejä, karkkeja, jugurttia tms. välipaloja. Ja juo sokerilimuja. En siis mitenkään tarkoituksella kyttää toisten syömisiä, mutta en voinut olla huomaamatta tuota napostelun määrää. Siitä kertyy yllättävän paljon ekstrakaloreita päivässä.
Itse olen lievästi ylipainoinen ja syy siihen on herkkujen syöminen ja liian vähäinen liikunta. Syön stressiin ja ahdistukseen. Nyt kun olen ollut lomalla mökillä, niin huomaan selvästi että painoa on hieman tippunut, kun täältä ei pääse kauppaan toteuttamaan jokaista mielitekoa, kun lähin on 30km päässä ja tulisi turhan kalliiksi lähteä hakemaan jotain yhtä karkkipussia. Eikä ole tehnyt oikeastaan mielikään mitään herkkuja, kun ei ole stressiä. Ja liikuttua tulee luonnostaan kun häärää koko ajan tässä mökin ympärillä jotain. Voispa olla aina näin...
Serkkuni 164cm/135kg.
Aamulla tekee "terveellisen" smoothien marjoista ja banaanista, sekaan dl sokeria
Työpäivinä syö lounaan hesburgerissa, tilaa yleensä aina neljä euron juustoa ja ison coca colan
Iltapäivällä syö sokerijugurttia ja vaaleaa pullamössöleipää 6-8 palaa
Illalla kaikkea mitä kaapista löytyy
Yöllä herää usein ja syö majoneesipohjaisia salaatteja/valmisnugetteja ja lihapullia tai nakkeja
Koomisinta tässä on se, että yksissä häissä hän ei huolinut alkumaljaa koska "kuohari lihottaa"
Faktahan on se että salaatin popsiminen ei auta jos syö lasangnea tai nakkeja esim päivittäis ja isoja annoskokoja. Esim leivän päälle rasvainen juusto voi pahimmillaan tuoda 100kalorin lisän aamupalaan. Itse en koskaan ole ollut ylipainoinen mutta pyöreähkö ja laihduttanut 15kiloa. Nyt raskauden lopussa ja edelleen mahtuu samat housut jalkaan. Kiinni se on eniten siitä mitä syö. Lääkkeet voi vaikuttaa mutta fakta on se että jos syö vähemmän ku kuluttaa ei se paino kerry vaikka söisi joka pv mäkkärissä... Eli jos on liikapainos on kertakaikkiaan syönyt liiikaa. Lisättäköön tähän että suomalainen kotiruoka ei ole terveellistä todellakaan kun käytetään sikanautaa normi makaroonia ja tehdään esim ruskeaa kastiketta. Ravintoarvot nollassa
Lopettakaa maitotuotteiden käyttö! Siinä ratkaisu paino-ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
just. täällä 172/55 juon maitoa ja syön gluteeini ym "myrkkyjä". Ihan hyvin pärjään, en ole ylipainoinen eikä iho huonossa kunnossa. Ihme pelottelua ja poppaskonstien etsimistä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sitä kuulee.
Serkkuni ovat kaikki todella ylipainoisia olleet aina. He syövät isoja annoksia ravintoköyhää ruokaa, kuten vaaleaa makaronia, sika-nauta jauhelihaa, kermakastikkeita, ranskalaisia, hampurilaisia, pizzaa ym. Kasviksia ja juureksia en ole nähnyt kenenkään syövän muutamaa kurkun siivua lukuun ottamatta. Ruoan kanssa juovat cokista, jota menee litroittain päivässä. Välipalaksi syövät sokerijogurtteja, keksejä, pullaa, piirakkaa, vaaleaa leipää kermajuustolla ja kinkulla jne. Jouluna syövät kinkkua kilokaupalla rosollin ja laatikoiden ohella.
Olen itse sairaalloisen ylipainoinen(120kg/164cm). Aamupalaksi smoothie ja muutama maustamaton cashew-pähkinä, päivällä jotain ihan perus kotiruokaa(nyt kesällä paljon salaatteja ja uusia perunoita, proteiinilähteenä feta, halloumi, tofu, pavut, siemenet yms.) ja illalla jotain pientä. Syön aivan liian harvoin ja liian suuria annoksia kerralla. Herkuteltua tulee 1-3 kertaa viikossa, silloin syön yleensä sipsiä tai jäätelöä. Alkoholi maistuu 1-3 kertaa kuussa. Mitään varsinaista mättöruokaa(pizzat, hampparit, kermaräjähdykset) en juurikaan syö.
Näitä juttuja lukiessa alkoi tuntua siltä että elän valtavassa itsepetoksessa. Onneksi painon nousu on nyt kurissa ja tästä ei suunta voi olla kuin alaspäin.
aineenvaihdunta + siihen liittyvät sairaudet vaikuttavat tietysti. Samoin tunnesyöminen, vaikeassa elämäntilanteessa toinen syö ja lihoo, toinen ei pysty syömään mitään, oksentelee ja laihtuu.
Perusjuttu on kuitenkin se, että lihotessa syö enemmän kuin kuluttaa. Jotkut ylipainoiset jotka tunnen, keskittyvät paljon siihen syömispuoleen: että mitä tänään syödään aamiaiseksi, lounaaksi, välipalaksi, illalliseksi. Ei niin, että hampparii kaksin käsin, mutta syöminen on the juttu, tärkeä asia. Itselle se on joskus sitä, erikoispäivänä ravintolaan tai perjantaina teen erikoishyvää ruokaa illalliseksi perheelle. Mutta paljon päiviä menee niin, että syöminen on sivujuonne, jotain syödään, mutta ei niin nokonuukaa. Ei ole 5 ateriaa päivässä, vaan ehkä 2-3, miten nyt on nälkä ja jaksaa tehdä ruokaa. myöskään en koskaan lapsillekaan tuputa lisää enkä toisaalta kiellä herkkuja, vaan saavat melko vapaasti valita mitä ja miten paljon milloinkin syövät, en tee ruokailusta suurta numeroa. Vihoviimeisintä on sellainen, nyt on pakko syödä, koska Afrikassa nähdään nälkää -tyyppinen ajattelu. Mitä se auttaa nälänhätään, että me syömme enemmän kuin kulutamme / niin paljon, että tulee huono olo
Tunnen itseni +100 kg, pituus 164 cm. Aamiaisella rasvaton jukurtti marjoilla,.kahvi ja voileipä sekä tuoremehulasi. Lounas ja päivällinen nirmikitiruokaa, työaikana lounas töissä. Käytän rasvatonta maitojuomaa ja vettä ruuan kanssa. En polta, juon harvoin alkoholia. En pidä karkeista paljoakaan. Herkuttelen kahvileivillä ja roskaruualla toisinaan. Pidän kävelystä, uinnista ja pyöräilystä. En ahmi ruokaa koskaan jääkaapin edessä. Pidän herkullisista ruuista ja saatan silloin santsata. Buffet pöytä ei sovi minulle!
Syön kolmen, neljän tunnin välein ja silti painan vaan 60 kg. Teen istumatyötä, enkä harrasta liikuntaakaan säännöllisesti, joten mulla taitaa olla aika hyvä aineenvaihdunta.
Tunnen ylipainoisen joka mättää koko ajan karkkia, sipsejä ja energiajuomia. Ihan ihmetten, ettei hän lihomenempää vaan pysyy samoissa mitoissa. saattaa kyllä olla bulimiakin hänellä.
Kaikki lihavat ihmiset eivät ole lihavia siksi, että söisivät joka päivä hamppareita ja pitsaa kaljan kera, ja ainoa liikunta olisi sohvan ja jääkaapin välin kävely oikean käden koukistajan ahkeran treenaamisen lisäksi.
On olemassa sairauksia, jotka joko sinällään tai lääkitysten takia sotkevat aineenvaihdunnan täysin, vaikka ihminen noudattaisi kuinka terveellisiä elintapoja. Tällainen on esimerkiksi nivelpsoriasis.
ISO mies. Ruokamäärät aivan tajuttomia. Monta kukkurallista lautasellista ja painottuen niihin epäterveellisiin ruokiin. Esim. kalaa ei syö ollenkaan eikä juuri rehuja. Salaatti on just se aneeminen ja mauton seos lehtisalaattia, kurkkua ja vetistä tomaattia jota en itse ymmärrä ollenkaan, päälle sitten turautetaan kerros jotain valmiskastiketta. Alkoholia menee. Jopa 3 viinipulloa kerralla jos on oikein railakas ilta. Päivät grillailee ja kyttää satatuumaista taulutelkkariaan karkkia syöden. Istumatyö.
Jännä muuten miten tässä(kin) ketjussa useampi rankasti ylipainoinen kertoo syövänsä äärettömän vähän tai nsitten ihan "normaalisti" ja korkeintaan ihan vaan pari keksiä yli, kun taas sivusta seuraajat yhtä lukuunottamatta (se lihavan kasvissyöjän tapaus) ovat havainneet, että läskit tosiaan mättävät tavaraa kitusiinsa lähes jatkuvalla syötöllä.
Sukulaismieheni painaa varmaan lähes 150 kiloa (135 viimeksi kun punnittiin, on varmaan hieman sen jälkeen lihonut vielä mutta en osaa oikein sanoa paljonko)
Hän syö kyllä ihan mahdottomia määriä. Monta kertaa päivässä. Toki hän on niin isokokoinen ja minä vastaavasti tosi pieni, niin luonnostaankin hänen annoskoot on isommat, mutta ihmettelen miten hän ei tuon enempää liho kun syö kilotolkulla joka päivä (en liioittele nyt yhtään!). Tyyliin aamulla 5 sämpylää, päivällä valtava satsi jotain ruokaa, parin tunnin päästä hampurilaisaterialle, kotiin päästyä sitä samaa ruokaa mitä päivällä, illalla jotain herkkuja ja ehkä vielä siihen päälle suolaista ruokaa.
Ei se kyllä hauskaa ole, olisi kamalaa olla itse tuollaisessa tilanteessa että yrittää päästä lihavuudesta mutta ei vaan onnistu. monta kertaa hän on yrittänyt laihduttaa ja tuloksetta. Tietysti varmaan jos hampparit jne jättäis pois niin laihtuisi, vaikka söisikin määrällisesti edelleen paljon (hänellä on koko ajan nälkä), mutta kun aina hän vaan "sortuu" niitä syömään, niin kyllä se on minusta vähän henkisen puolen ongelma :(
Ja siis hän on minulle rakas ja läheinen ja toivoisin hänelle terveyttä, en tällaista ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset, joiden paino pysyy samaa, syövät ihan tavallisesti.
Ei ihan niinkään. Mietipä, jos ylipainoa on vaikka >50 kg, kuinka paljon tuollaisen massan kantaminen kuluttaa kaloreita jo sinällään? Kyllä todella obeesit ihmiset myös syövät koko ajan paljon.
Minä olen ollut 130kg jo jotain 13 vuotta, ja en syö koko ajan, joskus menee koko päivä etten syö kuin jugurttia aamupalaksi ja iltapalaksi vähän suklaata. Syön sen minkä kulutan koska paino ei ole noussut enää. Koskaan en ole ollut mikään ahmija, aina olen syönyt määrällisesti vähän, kalorit kyllä tulee kasaan, mutta laihat ihmiset syövät enemmän kuin minä. Mun 7-vuotias poika joka on sata kiloa kevyempi, syö isompia annoksia ruokaa kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset, joiden paino pysyy samaa, syövät ihan tavallisesti.
Ei ihan niinkään. Mietipä, jos ylipainoa on vaikka >50 kg, kuinka paljon tuollaisen massan kantaminen kuluttaa kaloreita jo sinällään? Kyllä todella obeesit ihmiset myös syövät koko ajan paljon.
Minä olen ollut 130kg jo jotain 13 vuotta, ja en syö koko ajan, joskus menee koko päivä etten syö kuin jugurttia aamupalaksi ja iltapalaksi vähän suklaata. Syön sen minkä kulutan koska paino ei ole noussut enää. Koskaan en ole ollut mikään ahmija, aina olen syönyt määrällisesti vähän, kalorit kyllä tulee kasaan, mutta laihat ihmiset syövät enemmän kuin minä. Mun 7-vuotias poika joka on sata kiloa kevyempi, syö isompia annoksia ruokaa kuin minä.
Niin ja tuo että "sillä on koko ajan nälkä", ei mulla ainakaan sillä näläntunteella ole juurikaan tekemistä sen kanssa kuinka paljon syön ja mitä syön, minä syön silloin kun kerkiän, näläntunteen saa pois jos juo vähän, tai odottaa jonkin aikaa, ei se maha kurise ja ole nälästä kipeä koko ajan.
Eräs sukulaisen miesystävä painaa yli 130kiloa, pituutta 170cm, syö kebabbia ja pizzaa joka päivä, pelaa pelikonsoleilla, mielenterveysongelmia, kuulemma yötyö aiheutti sen. Ikää kaverilla 31v
Kyseinen herra painoi 60kg 8 vuotta sitten. Että silleen se läski tulee.
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä