Tunnetko ketään tosi ylipainoista? Mitä hän syö?
Kun musta oikeasti tuntuu että geenit vaikuttaa painoon kaikista eniten. Tuskin ylipainoisetkaan syö ihan valtavia määriä vai syökö? Toisille ne kilot vaan kertyy helpommin. Itse esim voin syödä roskaruokaa lähes päivittäin ilman että se kauheasti näkyy painossa.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan että alkoholi lihottaa,ja kai vissiin niin onkin.Mutta miksi minä olen tuntenut ihmisiä,etupäässä miehiä,jotka joivat kuin sienet ja olivat laihoja kuin kastemadot.
Sitten olen tuntenut naisia,jotka käytännöllisesti katsoen ovat olleet raittiita ja kauheitä "öhkömönkiäisiä".
Vastaavasti tiedän pari aika innokasta kupinottajanaista,jotka ovat siroja ja hoikkia kuin mitkä.Tosin nämä edustavat ravintolaottajia,niin että tyylikäs ulkonäkö on ehkä tärkeää.Molemmat kyllä myös käyvät töissä,että mistään alkkiksista ei ole kysymys.Mutta siideri,olut ja viini kyllä maistuu viikollakin.
Ei se mulle kuulu,käyn itsekin joskus bubissa viikolla,mutta vaan nämä yleistykset ihmetyttää.
Alkoholi ei lihota, krapulamätöt ja humalassa nautittu ruoka lihottavat. Jokainen joka väittää muuta kuuluu yleensä itse näihin kännisyöppöihin... Ihmiset joilla alkoholi vie ruokahalun yleensä laihtuvat vain kosteampina aikoina. Toki pöhötystä alkoholi tuo.
Itse olen tosi lihava. Syön ihan tavallista kotiruokaa, en juo, en syö roskaruokaa enkä herkkuja. Olen sairauksieni vuoksi vankina neljän seinän sisällä, joten liikunnan puute ja varmaan liian suuret annoskoot ovat syynä.
Mä oon normaalipainon ylärajoilla, haluaisin pudottaa ~7kg.
Mun "ylipaino" johtuu siitä, etten jaksa tehdä ruokaa ja sitten nälkään syön herkkuja. Esim syön terveellisen aamupalan, töissä meen vain kahvilla, koska en oo jaksanut valmistaa eväitä, ja töiden jälkeen ostan kotiin sipsiä/karkkia jne. Näin menee varmaan joka toinen päivä...
Mun syömistottumuksiin nähden on kuitenkin suuri ihme, että en oo tän pullukampi :o ihan sama mitä syön niin paino ei tästä nouse.
Muutaman kerran oon onnistunut tsemppaamaan ruoanlaiton kanssa ja laihtunut, mutta aina repsahtanut ja paino on palannut entiselleen, mutta ei kuitenkaan kertaakaan korkojen kera.
Veljeni, ja äitin oli myös. Tosi paljon leipää. Äitini ei mielestäni syönyt määrällisesti paljon, mutta eli lähes leivällä ja söi usein illalla myöhään, koska teki iltatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ei lihota, krapulamätöt ja humalassa nautittu ruoka lihottavat. Jokainen joka väittää muuta kuuluu yleensä itse näihin kännisyöppöihin... Ihmiset joilla alkoholi vie ruokahalun yleensä laihtuvat vain kosteampina aikoina. Toki pöhötystä alkoholi tuo.
No mutta kun vaan lihottaa. Desi koskenkorvaakin sisältää 210kcal mistään sokerisista juomista ja oluesta puhumattakaan.
Yhdellä tutulla n. 40-50 kg ylipainoa, ruokavalio koostuu lähinnä karkeista, energiajuomista (+muut limut ja sokeriset juomat) ja sipseistä. Surettaa kun kyseessä nuori, alle 30-vuotias ihminen.
Useimmille tulee huomaamatta, vuosien aikana. Jos painoa tulee 100g kuukaudessa, niin vuodessa se on jo 1.2kg ja 10v. 12 kg, 20 vuodessa 24 kg.
Ja kukaan ei edes huomaa 100g painoa, mutta pitkällä aikajaksolla jo näkyy.
Veljeni entinen tyttöystävä: alkoholi maistui ja aina etkoilla meni jo pussi sipsiä jne, baarin jälkeen mäkkiateria ja vielä seuraavana aamuna krapulassa mättöä, grilliruokaa, sipsiä jne. Ja tämä toistui joka viikonloppu.
Arkena söi kermaperunoita yms eineksiä ja iltamättöä.
Veljeni ja eksänsä erosivat tytön alkoholinkäytön takia, ja mitä välillä häntä baarissa nään niin sama meno on jatkunut ja painoa kertynyt vielä enemmän. Nykyään painoa on varmaan jo 100kg, silloin kun seurusteli veljeni kanssa oli 65kg ---> 80kg (160cm)
Useimmille ylipaino tulee aivan muusta, kuin liiasta syömisestä esim. stressistä, liian lyhyistä yöunista, liikkumisesta, liiasta istumisesta jne.
Ja siksi ihmetyttää, kun ylipainoon yhdistetään aina liika syönti tai roskaruoka, joka on vain yksi osatekijä lihavuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Useimmille ylipaino tulee aivan muusta, kuin liiasta syömisestä esim. stressistä, liian lyhyistä yöunista, liikkumisesta, liiasta istumisesta jne.
Ja siksi ihmetyttää, kun ylipainoon yhdistetään aina liika syönti tai roskaruoka, joka on vain yksi osatekijä lihavuuteen.
Lääketiede ei tunne univajeen tai stressin varastoitumista rasvakudokseksi. Sen sijaan noin 7000kcal energiaa on yksi rasvakilo. Eli jos syöt vaikka joka päivä 1000kcal enemmän kuin kulutat lihot noin kilon viikossa. Seuraavaksi väität varmaan vielä harvemman olevan oikeasti ylipainoinen vaan kyseessä on vain isot luut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset, joiden paino pysyy samaa, syövät ihan tavallisesti.
Ei ihan niinkään. Mietipä, jos ylipainoa on vaikka >50 kg, kuinka paljon tuollaisen massan kantaminen kuluttaa kaloreita jo sinällään? Kyllä todella obeesit ihmiset myös syövät koko ajan paljon.
Mutta siitä huolimatta oman kulutuksensa verran. Eikä peruskulutuksessa loppujen lopuksi ole niiiiin suuria eroja yli- ja normaalipainoisen välillä, puhutaan kuitenkin vain joistakin sadoista, eli ehkä tyyliin parista voileivästä päällysteineen, mitä niistä nyt tulisi, joku 400kcal. Ja unohdetaan nyt ne hillittömät läskit tai kammottavat vinkuheinät ja verrataan esim. 60-kiloista ja 100-kiloista.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nuo mainitsemasi ovat ennemmin niitä osatekijöitä. Lopulta rasva muodostuu kuitenkin ravinnon mukana tulleista kaloreista eikä stressistä.
Ystäväni painaa 130kg.Viikolla syö tosi terveellisesti paljon saalattia, hedelmiä jne.Mutta kun viikonloppu koittaa ostelee valtavat määrät herkkuja.Limua, sipsejä,irtokarkkeja.Pidän
Ystävästäni todella paljon .Hän on aivan ihana ihminen ja yksi pitkäaisemmista ystävistä.Nyt olen alkanut huolestumaan hänestä,sillä hän on joutununut aloittamaan kolestroli lääkityksen ja ikää on alle 40v.Minä en vain löydä sanoja millä puhuisin hänelle.
Ystäväni juo kyllä aika paljon ja veikkaan, että on luonnostaan tukeva. Ei olla tunnettu niin kauan, että osaisin lapsuudestaan sanoa, mutta hänellä on myös monirakkulaiset munasarjat ja mitähän vielä niin en muista lihottiko se vai lääkkeet joita hän syö. Varmaan molemmat?
Olen nyt 140kg. Tänään söin perunamuussia ja 4 soijanakkia, litraa kokista ja vissyä, 4 rieskaa, tattarisuurimoita voinokareella ja kastiketta, kokonainen avokado, pari tomaattia, 2 ampparijäätelöä ja pieni kourallinen pähkinöitä.
Tää on ehkä ihan peruspäivä, saatan syödä ihan terveellisesti mutta en erota nälkää ja mielihaluja ja mulle ähky on kylläisyyden tunnetta. Se yleensä menee ahminnaksi ja naposteluksi, varsinkin kaikki hiilari ja pullamössöleivät on parasta. Annoskoot on ongelma myös ja limukat, voin kevyesti juoda neljäkin litraa kokista tai muuta limsaa. Välillä olen päässyt koukusta ja ollut juomatta ehkä kuukauden pisimmillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset, joiden paino pysyy samaa, syövät ihan tavallisesti.
Ei ihan niinkään. Mietipä, jos ylipainoa on vaikka >50 kg, kuinka paljon tuollaisen massan kantaminen kuluttaa kaloreita jo sinällään? Kyllä todella obeesit ihmiset myös syövät koko ajan paljon.
Aloituksessa puhut "tosi ylipainoisista", se on aika laaja käsite. Ihminen, joka ei liho, syö sen verran kuin kuluttaa. Kulutus vaihtelee yksilöllisesti. Luonnollisesti isompi syö enemmän kuin pienempi.
Tunnen. Ei laita juuri koskaan itse ruokaa, vaan syö pääasiassa eineksiä. Eikä siis niitä ravintoarvoiltaan parhaimpia, vaan tyyliin makaronilaatikkoa ja pizzaa. Ja kaupan grillipisteestä mitä milloinkin. Ei syö käytännössä ollenkaan kasviksia. Syö liikaa. Muutaman kerran kun ollaan käyty jossain buffetissa, niin huh huh.
Tunnen, appiukkoni. Painaa tällä hetkellä ehkä 130kg.
Itse olen himourheilija ja syön suht terveellisesti niin tuntuu tosi pahalta katsoa vierestä kun ihminen hitaasti tappaa itseään.
Hänen ruokavalionsa kostuu pitkälti hiilihydraateista ja rasvasta. Aamiaiseksi paljon leivonnaisia. Lounaalla perunaa ja mahdollisimman rasvaista lihaa tai pastaa kermakestikkeessa. Illalliseksi suht samaa, mutta kylkeen olutta ja punaviiniä ja joka päivä jälkiruoka. Telkkaria katsellessa rasia suklaata tai jotain suolaista ja lisää olutta. Jos ei saa haluamaansa niin rupeaa käyttäytymään kuin pikkulapsi.
Vihannekset ja kasvikset menevät ainostaan kermaviili/majoneesikastikkeessa ja hedelmät ja marjat jäätelön tai kermavaahdon kanssa tai jälkiruokaan piilotettuna.
Ajaa autolla 200 metrin matkan lapsensa asunnolle ja ulkoiluttaa koiraansa niin että ajaa autolla metsään, päästää koiran vapaasti juoksemaan ja sitten autolla takaisin kotiin.
Tiedän olevani hirveä, mutta joskus huvitan itseäni kurkkimalla ihmisten ostoskärryihin. Halvat on huvit.
Pyöreämmät ostavat usein rasvatonta maitoa, margariinia, leipää, valmisleivonnaisia, eineksiä ja light-tuotteita. Kyydissä on erittäin usein sokeroimattomia limppareita.
Juuri näin. Ylläpitovaiheessa syödään normaalisti, suositusten mukaan. Se on todella, todella vaikea asia ymmärtää joillekin.