Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset! Jättäkää nyt helvetti minun rusketus rauhaan!

Vierailija
27.07.2016 |

Minua niin ärsyttää nämä tuttujen ja tuntemattomuen kommentit rusketuksestani.

Kuulen joka päivä miten kamalalta näytän ja miten epäterveellistä on olla ruskea. Minua haukutaan ryppykasaksi (vaikka yhtään ryppyjä ei ole, sillä hoidan ihoani) ja ihmetellään miten kukaan vlitsii maata auringossa (mitä en edes tee, katso jäljempänä), kun voisi istua pitkähihaisissa sisällä.

Nämä vihaajat (kyllä olen oppinut ilmaisun tyttäreltäni) ovat yleensä 20-60 vuotiaita naisia, joilla on valkoiset taikinaläskit ja huomattava ylipaino liikunnan puutteen ja holtittoman syömisen seurauksena. Monet tupakoivat ja ovat ottaneet ihoonsa tatuointeja ties millä väriaineilla. Ristiriitaista!

Olen 43-vuotias, 176/58 urheilullinen ja pidän itsestäni huolta. Harrastan juoksemista ja purjehdusta. Hoidan kotona puutarhaa (lähes 1,5 ha) ja mökillä saaressa olen ulkona koko ajan. Liikun ulkona useib bikineissä tai shortseissa ja pienessä topissa. Saaressa jätän yleensä bikinien yläosan pois.

Saan aurinkoa ja päivetyn koko kesän. Käytän suojavoiteita ja laadukkailla itseruskettavilla häivytän rajoja.

Lyhyesti sanottuna olen ruskea kuin papu ja se sopii minulle.

Mutta täällä Suomessa se on kummallinen ärsytyksen aihe! Toisin on esim Ruotsissa, missä rusketus on ihan tavallista ja ok. Olen asunut siellä yli 10 vuotta, enkä kohdannut mitään tällaista!

Lopettakaa taikinakäsivarret toisten asioihin puuttuminen!

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama tilanne kuin AP:llä! Komppaan täysin!! Kateutta se on, ei siitä mihinkään pääse.

Erilaisuutta ei hyväksytä, niin se vain on. Pitäisi vain juoda kahvia ja syödä mansikkakakkua päivänvarjon alla...

Aurinkoista loppukesää sulle AP, hymyillään kun tavataan :)

t. toinen "rusina"

Sorkke beibe, ei ole kateutta. Ruma on ruma, vaikka voissa paistaisi. Rusketus on niin menneiden osastoa ja eräät ei sitä ymmärrä. No nelikymppisiltä ei voi enää olettaakkaan, että pysyisi muodissa mukana.

Vierailija
62/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä pahaa on rusketuksesta. Mä olen 21 ja todella ruskea!!! Mut täällä Ranskassa on ihan kaikki. Mennään rannikolle lomalla ja maataan auringossa koko aika. Mut täällä ei kellään ole tatuointeja niinkuin siellä teillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45-v ja eikä minulla ole rusketusta eikä taikinakäsivärsia. En katso pavunruskeita kanssasisariani kadehtien, vaan säälien heitä. Suomalaisen naisen iholle aurinko on paljon otettuna vihollinen, maksun aika tulee ennemmin tai myöhemmin, purjehti tai ei. On lapsellista kuvitella, että voi olla pavunruskeita ja rypytön, kun ikä alkaa jo nelosella.

Vierailija
64/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hauku minua kun olen vakoinen kuin lakana. En vain rusketu. Tulee vain täpliä ja iho palaa.

Vierailija
65/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä pahaa on rusketuksesta. Mä olen 21 ja todella ruskea!!! Mut täällä Ranskassa on ihan kaikki. Mennään rannikolle lomalla ja maataan auringossa koko aika. Mut täällä ei kellään ole tatuointeja niinkuin siellä teillä.

Uskon että tulee vielä päivä, jolloin ymmärrät miksi asiasta varoitetaan.

Vierailija
66/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ihan totta, että liiallisesti aurinko on pahaksi iholle. Varsinkin vaalealle pohjoismaalaiselle iholle. Kyllähän sen ruskeaksi saa käristettyä, mutta se on ihan eri asia mitä syvällä ihossa tapahtuu. Vielä voit nauttia siitä, ettei ryppyjä ole. Kyllä ne auringon aiheuttamat vahingot vielä näkyvät, toivottavasti et sairastu syöpään.

Sillä ei tosiaankaan ole väliä onko rusketus tullut makaamalla vai liikkumalla. Melanooma ei sitä kysele.

T. Kevyesti päivettynyt taikina...

Vierailija
67/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista. Kai ihmiset on niin saatu uskomaan ihotautilääkäreitä.

On kuitenkin ruotsalaisia tutkimuksia, että paljon auringossa aikaa viettävät ovat yleensä ottaen terveempiä. Eli vaikka aurinko ei ehkä ole iholle niin hyväksi, niin sillä on enemmän hyviä kuin huonoja terveysvaikutuksia.

Ärsyttävää tuollainen toisten kommentointi joka tapauksessa. Mitä se heille kuuluu.

Vierailija
68/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihan totta, että liiallisesti aurinko on pahaksi iholle. Varsinkin vaalealle pohjoismaalaiselle iholle. Kyllähän sen ruskeaksi saa käristettyä, mutta se on ihan eri asia mitä syvällä ihossa tapahtuu. Vielä voit nauttia siitä, ettei ryppyjä ole. Kyllä ne auringon aiheuttamat vahingot vielä näkyvät, toivottavasti et sairastu syöpään.

Sillä ei tosiaankaan ole väliä onko rusketus tullut makaamalla vai liikkumalla. Melanooma ei sitä kysele.

Pohjoismaalaisillakin on eri pigmenttitasoja ihossa. Osa ei päivety ollenkaan, osa kevyesti ja osa ei pala ollenkaan, menee vain ruskeaksi kuin papu.

Ei pidä yleistää.

Vierailija
69/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama tilanne kuin AP:llä! Komppaan täysin!! Kateutta se on, ei siitä mihinkään pääse.

Erilaisuutta ei hyväksytä, niin se vain on. Pitäisi vain juoda kahvia ja syödä mansikkakakkua päivänvarjon alla...

Aurinkoista loppukesää sulle AP, hymyillään kun tavataan :)

t. toinen "rusina"

Kyllä, ja ollaan pullea ja valkoinen. ...

Ihmiset ovat kateellisia ja monet pukevat sen ilkeilyyn tai tuollaiseen feikkihuolestuneisuuteen.

Ja monet nauttivat ihan jo siitä, että saavat pahoittaa toisten mieltä, tavalla millä vain.

Ignooraa vain nuo ihmiset. Ja voit tosiaan kertoa heille, että tieteellisten tutkimusten mukaan paljon auringossa oleilevat ihmiset ovat keskimääräistä terveempiä.

Se on sinun elämäsi ja kroppasi.

Vierailija
70/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituista. Kai ihmiset on niin saatu uskomaan ihotautilääkäreitä.

On kuitenkin ruotsalaisia tutkimuksia, että paljon auringossa aikaa viettävät ovat yleensä ottaen terveempiä. Eli vaikka aurinko ei ehkä ole iholle niin hyväksi, niin sillä on enemmän hyviä kuin huonoja terveysvaikutuksia.

Ärsyttävää tuollainen toisten kommentointi joka tapauksessa. Mitä se heille kuuluu.

Viestisi on omituinen - ihotautilääkärien uskominen ei niinkään.

Vierailija
71/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoismaalaisillakin on eri pigmenttitasoja ihossa. Osa ei päivety ollenkaan, osa kevyesti ja osa ei pala ollenkaan, menee vain ruskeaksi kuin papu.

Ei pidä yleistää.

Toki on erilaisia ihoja, mutta vaaleaihoiset ovat alttiimpia auringon aiheuttamille tuhoille vaikka iho ei palaisi koskaan.

Vierailija
72/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you!

Olen ikätoverisi, ja pigmentiltäni sellainen, että rusketun välittömästi kontaktissa aurinkoon. En erityisesti suojaudu auringolta, mutta pyrin siihen että teen pihatyöt aamulla aikaisin tai myöhemmin ollalla, en ikinä ota aurinkoa, hakeudun varjoon aina kun se on mahdollista. Silti rusketun. Todennäköisesti ruskettuisin, vaikka olisin burhka päällä parkkihallissa kesällä... 

Ärsyttää se iänikuinen saarna solariumin ja auringonoton vaaroista. 

Vierailija
73/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisin kateellinen ystävälleni hänen ruskeudestaan? Hän on nytkin ruskea kuin papu. Huoleatuttaa kovasti. Hänen ihossaan on sellaisia pieniä valkoisia pisteitä, ensimmäisiä muutoksia siis. Itsekin voisin olla ruskea. On oma suojattu piha ja uimaranta on muutaman minuutin päässä. En vain kertakaikkiaan uskalla grillata itseäni. Lapsillenikin olen opettanut auringon vaarat. Olethan ap opettanut sentään lapsillesi tuollaisen papuna kulkemisen suuret terveysriskit?

Eli olet kateellinen koska et itse uskalla.

Vierailija
74/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon melanoomaa on esim. Aasiassa tai aurinkoisilla tyynenvaltameren saarilla joissa ihmiset on aina ruskeita. Ei kuitenkaan mustaihoisia.

Australia on maailman johtava maa ihosyöpien esiintyvyydessä: maan syöpäjärjestön mukaan noin kaksi kolmesta australialaisesta sairastuu tautiin 70. ikävuoteen mennessä.

Se taas johtuu siitä, että australialaisilla isolla osalla on tämä brittiläinen punapigmentti, joka on erityisen herkkä auringolle. 

Vierailija
75/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä yleistää.

Toki on erilaisia ihoja, mutta vaaleaihoiset ovat alttiimpia auringon aiheuttamille tuhoille vaikka iho ei palaisi koskaan.

Vaalea tukka ei mene automaattisesti yhteen sellaisen vaalean ihon kanssa, joka ei kestä aurinkoa. Tämän huomaa selkeästi sekä saksalaisista että ruotsalaisista että osasta suomalaisia.

Sellainen britteinsaarten vaalea iho joka vain alkaa punottaa auringossa on eri asia.

Vierailija
76/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskea kuin papu? Olet silloin jo liian ruskea, mikä ei todellakaan näytä hyvältä.ihan kevyt rusketus näyttää. Minä pääsen sellaiseen kevyeen rusketukseen jo sillä, että olen lapsen kanssa tunni pari ulkona ja etsiskelen aina varjopaikkoja ja olen selin aurinkoon.

Vaikka kuinka voiteita käyttäisit, niin siltikin rusketus vanhentaa.

Vierailija
77/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon melanoomaa on esim. Aasiassa tai aurinkoisilla tyynenvaltameren saarilla joissa ihmiset on aina ruskeita. Ei kuitenkaan mustaihoisia.

Australia on maailman johtava maa ihosyöpien esiintyvyydessä: maan syöpäjärjestön mukaan noin kaksi kolmesta australialaisesta sairastuu tautiin 70. ikävuoteen mennessä.

Se taas johtuu siitä, että australialaisilla isolla osalla on tämä brittiläinen punapigmentti, joka on erityisen herkkä auringolle. 

Australiassa auringon uv -säteilyn voimakkuus on myös ihan eri tasoa kuin Suomessa.

Toisaalta, itse olen tosi tyytyväinen kun itseruskettavat on keksitty :-)

Vierailija
78/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vielä yksi helposti ruskettuva keski-ikäinen nainen. Rusketun jo toukokuussa ihan vaan koiralenkeillä ja tässä vaiheessa kesää olen aika papu. En ota aurinkoa enkä läträä kemikaalien kanssa. En myöskään pala.

Olen hoikka ja sitä myöten on muutama ryppy naamassa. Ihme kyllä mulle ei ole avauduttu rusketuksesta, mutta laihuudesta kyllä. Ap:ssä luulen että harmituksen ja avautumisen tarpeen saattaa luoda tietty elitistisyys: purjehtiminen ja Kenian treenilomat eivät ole joka mamman harrastuksia.

Vierailija
79/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruskea kuin papu? Olet silloin jo liian ruskea, mikä ei todellakaan näytä hyvältä.ihan kevyt rusketus näyttää. Minä pääsen sellaiseen kevyeen rusketukseen jo sillä, että olen lapsen kanssa tunni pari ulkona ja etsiskelen aina varjopaikkoja ja olen selin aurinkoon.

Vaikka kuinka voiteita käyttäisit, niin siltikin rusketus vanhentaa.

Eli jos ap ruskettuu helposti, niin koko kesän hänen pitäisi istua sisällä lukuunottamatta niitä paria tuntia joiden aikana saa jo kevyen päivetyksen?

Vierailija
80/91 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että purjehtiessa ja ulkoillessa ruskettuu väkisinkin. Mutta miksi pahentaa tilannetta vielä sillä, että heiluu bikineissä ja jopa ilman yläosaa? En yhtään ihmettele, että läheiset ja vieraammatkin ovat huolissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä