Ihmiset! Jättäkää nyt helvetti minun rusketus rauhaan!
Minua niin ärsyttää nämä tuttujen ja tuntemattomuen kommentit rusketuksestani.
Kuulen joka päivä miten kamalalta näytän ja miten epäterveellistä on olla ruskea. Minua haukutaan ryppykasaksi (vaikka yhtään ryppyjä ei ole, sillä hoidan ihoani) ja ihmetellään miten kukaan vlitsii maata auringossa (mitä en edes tee, katso jäljempänä), kun voisi istua pitkähihaisissa sisällä.
Nämä vihaajat (kyllä olen oppinut ilmaisun tyttäreltäni) ovat yleensä 20-60 vuotiaita naisia, joilla on valkoiset taikinaläskit ja huomattava ylipaino liikunnan puutteen ja holtittoman syömisen seurauksena. Monet tupakoivat ja ovat ottaneet ihoonsa tatuointeja ties millä väriaineilla. Ristiriitaista!
Olen 43-vuotias, 176/58 urheilullinen ja pidän itsestäni huolta. Harrastan juoksemista ja purjehdusta. Hoidan kotona puutarhaa (lähes 1,5 ha) ja mökillä saaressa olen ulkona koko ajan. Liikun ulkona useib bikineissä tai shortseissa ja pienessä topissa. Saaressa jätän yleensä bikinien yläosan pois.
Saan aurinkoa ja päivetyn koko kesän. Käytän suojavoiteita ja laadukkailla itseruskettavilla häivytän rajoja.
Lyhyesti sanottuna olen ruskea kuin papu ja se sopii minulle.
Mutta täällä Suomessa se on kummallinen ärsytyksen aihe! Toisin on esim Ruotsissa, missä rusketus on ihan tavallista ja ok. Olen asunut siellä yli 10 vuotta, enkä kohdannut mitään tällaista!
Lopettakaa taikinakäsivarret toisten asioihin puuttuminen!
Kommentit (91)
Liiallinen rusketuskaan ei enää ole kaunista.
Tiedän joitakin papu-naisia jotka ruskettaa itseään aina vaan kamalamman näköiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni eri ihminen on arvostellut rusketustasi? Onko niistä monikin ollut sulle tuntematon?
Varmaan kymmenen ihmistä tänäkin kesänä. Puolet ihan ventovieraita, usein kännisiä keski-ikäisiä naisia esim vierasvenesatamia lähellä olevilla terasseilla. Toinen puoli jotain työkavereita ja naapureita. Monia ärsyttää esim se, että käyn talvisin Keniassa juoksemassa. Ja takaisin tulen ruskeana tottakai.
On tökeröä huomautella toisen rusketuksesta. Mutta ilmeisesti Suomessa se on mahdollista. Kun lukee tätä vauvaa, niin tulee käsitys, että huutelu tuntemattomille on suomalainen kansanhuvi.
Ei noista huomauttelijoista kannata välittää.
Kas kummaa, kun en ole tähän huuteluun törmännyt elävässä elämässä koskaan. En kohteena enkä ulkopuolisena.
Eli ei liene kansanhuvi. Ap a, valehtelee, b, on itse riitaa haastava henkilö.
Ettei ap:llä ole tanoreksia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tanoreksia
Hyväähän ne huomattelijat tarkoittavat. Liiallisesta alkoholin käytöstäkin tulisi läheisten huomautella.
Melanooma tulee kyllä herkimmin vaaleaihoisille jotka palaa herkästi auringossa ja lutraa aurinkovoiteiden kanssa. Luonnollisesti ruskettuva iho ei ole sen sairaampi kun lumikinvalkoinenkaan.
Itse asiassa suomalaisille auringosta saattaa olla jopa enemmän hyötyä kun haittaa. Suuret annokset d-vitamiinia taistelee erilaisia syöpiä vastaan. Näin on eräs lääkäri tutkinut.
Kuinkahan paljon melanoomaa on esim. Aasiassa tai aurinkoisilla tyynenvaltameren saarilla joissa ihmiset on aina ruskeita. Ei kuitenkaan mustaihoisia.
muuta ap sinne ruotsiin, siellä on sulle niitä ruskeita papuja vähän enemmänkin. ovat varmaan mielissään, jos kuljet sielläkin tissit paljaana. tulee rikastettua.
Vierailija kirjoitti:
Sanon vielä, että kymppi menee aikaan 56 ja puolimaraton reilusti alle kahden.
Hih, noilla tuloksilla en kauheasti leveilisi. Olen saman ikäinen ja kymppi menee 46 min, puolikas 1:45 enkä todellakaan pidä näitä muina kuin suht ok aikoina harrastelijalle..
On toi huomauttelu kyllä joillekin ihan huviakin ilmeisesti. Mulle kommentoidaan joka kesä vaaleudesta. Olen siis hyvin kalpea yleensäkin ja kesällä se ilmeisesti oikein korostuu, kun suurin osa ihmisistä on edes vähän päivettyneitä.
Olisin mielelläni ruskeampi, mutta en rusketu. Ihan kuin ihostani olisi pigmentit jääneet kokonaan pois, koska edes itseruskettavat tuotteet eivät juuri auta. Sellaisilla saan ihooni hyvin kevyen sävyn, joka sekin kuluu pois vuorokaudessa.
Jotkut ihmiset sitten katsovat aiheelliseksi huomauttaa. Ei heitä toki paljoa ole, mutta ihmetyttää ylipäätään se tarve sanoa tuollaisesta. Jotkut sanovat, että kai sitä nyt vähän voisi ulkona auringossakin uskaltaa olla, kun Suomessa on suurimman osan vuotta niin pimeää kuitenkin. Ja mä ulkoilen mielelläni, en vain rusketu. Jotkut taas kehuvat sitä että maltan pysytellä varjossa ja suojata ihoni huolellisesti. Enkä mä oikeasti välttele aurinkoa mitenkään, en pukeudu pitkähihaisiin helteellä enkä käytä edes suuria suojakertoimia. En vaan rusketu. Joskus huvittaa, kun joku kehuu kuinka maltan pysyä vaaleana, eikä voi tietenkään mitenkään arvata mun loikoilleen just edellisenä päivänä puoli päivää aurinkotuolissa päättäen, että jos jotain väriä voin saada, niin nyt sen hommaan... 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon vielä, että kymppi menee aikaan 56 ja puolimaraton reilusti alle kahden.
Hih, noilla tuloksilla en kauheasti leveilisi. Olen saman ikäinen ja kymppi menee 46 min, puolikas 1:45 enkä todellakaan pidä näitä muina kuin suht ok aikoina harrastelijalle..
Joo... mikähän tarkoitus oli tuoda ylipäänsä jokin juoksukunto esiin? Kysehän oli ruskettuneisuudesta.
Jonkinlainen provo nyt tämäkin taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon melanoomaa on esim. Aasiassa tai aurinkoisilla tyynenvaltameren saarilla joissa ihmiset on aina ruskeita. Ei kuitenkaan mustaihoisia.
Australia on maailman johtava maa ihosyöpien esiintyvyydessä: maan syöpäjärjestön mukaan noin kaksi kolmesta australialaisesta sairastuu tautiin 70. ikävuoteen mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni eri ihminen on arvostellut rusketustasi? Onko niistä monikin ollut sulle tuntematon?
Varmaan kymmenen ihmistä tänäkin kesänä. Puolet ihan ventovieraita, usein kännisiä keski-ikäisiä naisia esim vierasvenesatamia lähellä olevilla terasseilla. Toinen puoli jotain työkavereita ja naapureita. Monia ärsyttää esim se, että käyn talvisin Keniassa juoksemassa. Ja takaisin tulen ruskeana tottakai.
Mä en usko tota juttua. Ihmettelen aina miten vieraat ihmiset tulee haukkumaan tuntemattomia, kun mulle ei koskaan käy niin. Ja mistä ne tuntemattomat tietää missä sä käyt juoksemassa, vai tarkoitatko sanoa et tutut on kateellisia?
Tutut arvostelee sitä, että olen ruskea talvella esim juuri näiden juoksuleirien jälkeen.
Ja erityisesti keski-ikäiset ja vanhemmat naiset ovat todella herkkiä ilkeilemään tuntemattomillekin. Usein toki verhotusti esin huoleen melanoomasta. Pahin oli ehkä tämä: no jos et syöpää pelkää, niin luulis ryppyjen pelottavan tollaista vaateripustinta. Mitä v....a??!!
Kielenkäyttösi (ja ilmeisesti käyttäytymisesi) taitaa pompata vierassatamissa ja työpaikalla? Tuskin yleensä ihmisten rusketukseen suuremmasti kiinnitetään huomiota.
YLI RUSKETUS NYT ON VAAN RUMAA JA WT JA NIIN LAST SEASON MYÖS RUOTSISSA !!!
No olen kyllä samaa mieltä siitä, että on asiatonta päivitellä toisen (varsinkaan tuntemattoman!) ihonväriä. Oma äitini on tuollainen samanlainen papu, vaikka hän ei ota mitenkään aktiivisesti aurinkoa. Käy uimassa maauimalassa ja pyöräilee työmatkat, ja kun ei käytä ollenkaan aurinkorasvaa, niin on heti alkukesästä tumma kuin Pohjois-Afrikan ihmiset. Minua kyllä pelottaa, että hän saa vielä ihosyövän, mutta häntä itseään ei tunnu asia laisinkaan huolettavan. Ei voi kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta.
Jaa eli koska ruskettuu, saa ihosyövän? Pitkissä vaatteissako pitäisi kulkea koko kesä? Saako sortseja ja toppeja pitää vain jos on vaalea?
Itse rusketun myös hyvin ja helposti. Auringossa makaamista en ole harrastanut koskaan ja viihdyn muutenkin enemmän varjossa. Mikä tässä on niim väärää että joku ruskettuu?
Iso osa Australialaisista on perimältään englantilaisia eli vaaleita ja punakoita. Nämä palavat helposti eli noilla aurinkomäärillä ei ihme, että melanoomaa esiintyy. Tässä edellisessä kommentissa varmaan viitattiin niihin alkuperäisiin asukkaisiin (indonesia, aboriginaalit yms)
Vierailija kirjoitti:
Ja seuraavalta melanoomasta huutelijalta kysyn onko hänellä mahd kakkostyypin diabetes.
Suhtaudut ihmeen kevytmielisesti melanoomaan, joka on kuitenkin suht tappava syöpä.
Jos noista kahdesta pitäisi valita niin ottaisin diabeteksen, siinä on kuitenkin parempi mahdollisuus jäädä henkiin.
Ja en kommentoi muiden rusketuksia ja en ole läski.
Mulle ei tulisi mieleenkään moittia toisen rusketusta. Ihmisten ihotyypit on erilaisia. Sanon kyllä, jos huomaan selkeän ihomuutoksen, että kannattaisiko käydä vilauttamassa lääkärille.
Terv. tatuoitu, kalpea aave, joskin hoikka ja treenattu
Voi AP-raukkaa. Hän, jos kuka, on saanut kärsiä aatteensa vuoksi. Toivotan hänelle voimia ja sitkeyttä. Lopussa kiitos seisoo. Kirjaimellisesti.
Myhäilethän nyt tyytyväisenä, kun saat meidän keski-ikäisten naisten mielen pahoitettua? Meidäthän joutaisi jo viedä sanunan taakse, sillä emme ole hyvännäköisiä, eikä meistä ole muutakaan iloa tälle yhteiskunnalle. Haluaisitko tulla henkilökohtaisesti päättämään päiväni?
N47