Onko teillä muilla outoja fobioita?
Itse pelkään kosketusta. Tälle on joku monimutkainen nimikin. En tykkää koskea kehenkään, mutta perheenjäsenet ja lapset on pahimpia. Paljaan ihon kosketus on kamalin, mutta paksujen talvitakkienkin läpi se on karseaa. Ihoa polttelee kummasti, tulee ällöttävä olo ja pakokauhu. Kätteleminenkin aiheuttaa pientä huimausta. Inhoan myös semmoisten esineiden koskemista, joihin joku muu on juuri koskenut. Tulee tosi hauskaa, kun mun pitäisi taas käydä lääkärissä ja lääkärin pitää koskea... Ihmiset kuvittelee usein, että mulla on bakteerikammo, mutta se on hyvin kaukana totuudesta.
Tämä rajoittaa elämää jonkin verran, mutta ei niin paljon kuin luulisi. Välttelen ruuhkia, tiedän kaupungin keskustan vähäväkisimmät kävelyreitit, kävelen paljon, koska bussissa ahdistaa, eikä ole autoa, mua ei saa halata (moni halaa kuitenkin väkisin), lääkäriin en helpolla mene. Pesen käsiä paljon, jotta pääsisin eroon siitä tunteesta, että olen "epäsuorasti" koskenut vaikka kehen. Saan välillä käsiin ihottumaa sen pesemisen takia. Kumma kyllä, mulla on ollut parisuhteita, mutta exä tosiaan sitten jätti, kun en enää kyennyt seksiin. Rakastuessa pystyn koskemaan, mutta kun exällä oli meikkiä tai se näytti muuten jotenkin vieraalta, en enää voinut. Se on kai aika tyypillistä, että tämä fobia on vähän valikoiva. Yleensä kai pelätään vain toisen sukupuolen edustajien kosketusta.
Sellasta elämää. :D Mitä fobioita teillä on?
Kommentit (46)
Reikäpelko on mulle uusi asia, onko kaikki onkalot kamalia vai vaan pienet pyöreät? Kennokonna on kyllä iljettävän näköinen, hrrr... Että luonto keksiikin..
Vierailija kirjoitti:
Reikäpelko on mulle uusi asia, onko kaikki onkalot kamalia vai vaan pienet pyöreät? Kennokonna on kyllä iljettävän näköinen, hrrr... Että luonto keksiikin..
Pahimpia on ihossa olevat reiät, en kestä! Tänään aloin kaupassa voimaan pahoin kun näin puutarhaosastolla sellaisen "ötökkähotellin", hyi olkoon. Kaikki epäsäännöllisessä rykelmässä olevat reiät on järkyttäviä.
http://www.hky-palvelut.fi/images/hyonteishotelli.jpg
Ööölölrrrghhhhyäääääääkkhhhöööörrrzzhdjdjfjfjfjfjdikdbdlsnsldbdkfbfk!!!!!
Pelkään raskautta ja raskaana olemista ja kaikenlaisia raskauden ulkoisia merkkejä.
Erikoiseksi tämän tekee se, että olen mies.
Erittäin kova käärmeiden pelko. Olen varmaan 5 kertaa nähnyt painajaista niistä kuinka ne luikertelevat kadulla hyi.
Aina kun näen käärmeitä kuvissa alkaa heikottaa ja ahdistamaan.
Sammakko, kun se hyppää paljaille varpaille. Karvaiset hämähäkit koosta riippumatta.
Ap palaa "rikospaikalle". Täytyi aikaisemmin lähteä melkein heti. Tästähän on tullut jännä ketju. Taitaa ilmeisesti olla monien fobioiden kohdalla aika yleistä, ettei niitä oteta tosissaan. Hyönteispelolle naureskellaan, koskemista kammoavia halaillaan, emetofoobikkokin saa näköjään outoa kommenttia.
Ap
Mulla on neljä melko samanasteista fobiaa:
-araknofobia: nyt jo vähän helpottanut, mutta esim pienenä en voinut poistua huoneesta jos tiesin, et keittiössä on ollut hämis. Olen nähnyt livenä tarantellan kokosen hämiksen mun oman bungalowin vessassa Malesiassa. Paras olis se että sängyssä ei ollu hyttysverkkoa. En nukkunut siellä yötäni...
-trypofobia: en tiennyt tästä vasta kun pari vuotta sitten sen jälkeen kun googlailin oireitank sen jälkeen, kun olin halkassut granaattiomenan. En siedä mitään rykelmiä ihossa ja luonnonmuodostelmat (esim just se edellämainittu "kennokonna") saa mut voimaan pahoin
-tuntemattomat rannat (esim en voi mennä uimaan ellen näe pohjaa yms), vedenalaiset kivet, yhtäkkiset syvyyserot... HYI! Ja silti rakastan merta, vettä ja uimista!
-metsät...
Vierailija kirjoitti:
Reikäpelkoinen täälläkin. Granaattiomenat ja puuron kiehuminen aiheuttavat kylmänväreitä. Vielä pahempaa on, jos reiästä tulee jotakin ulos, hunajakenno on pahinta mitä tiedän. Luontodokumentin kennokonna sai minut itkemään.
Piti ihan mielenkiinnosta googlettaa tuo kennokonna (Common Suriname toad) ja huh huh minkälainen otus! Aivan uusi tuttavuus ja tunsin sellaista kihelmöintiä ja pientä puistatusta ihollani, ja minulla ei ole mitään kammoa reikiä, sammakoita ja vastaavia kohtaan. Reikäpelkoiset älkää googlettako tuota!
Mä pelkään penistäni. Se on niin helvetin iso, että erektiossa pelkään jääväni sen alle.
Mä en uskalla googlettaa tuota kennokonnaa. XD Jännä, miten muillakin on granaattiomenoista samanlaisia kokemuksia. Huh, mikä hedelmä.
Ap
Uutisissa näytettiin tänään niitä mehiläiskennoja, melkonen kylmänhiki ja puistatus tuli :O Pahin oli kun yksi mehiläinen oli puolittain siinä reiässä, meinasin ruveta kiljumaan.
Pelkään ilmapalloja. En ehkä ihan fobiaksi asti, mutta olen koko ajan vähän varuillani ja "kädet korvilla" lasten synttäreillä tms, jossa on paljon ilmapalloja. Joskus jossain yritysjuhlissa oli ilmapallotaikuri, joka sanoi että ilmapallofobia on ihan yleinen juttu.
Toinen asia jota kammoan on märät lasit ja posliiniastiat. En voi paljain käsin koskea, hyi olkoon mikä natina, puistatus ja hammassärky siitä tulee. Voin tiskata astioita pesuaineella, sillä silloin ne ovat liukkaita eikä tunnu pahalta. Huuhdella ei pysty, se nitisevä tuntuma on ihan hirveä.
Tosi paha hyönteispelko. Siis ihan perus kärpäsetkin suljetussa tilassa, (esim. koti tai bussi) saa aikaan semmoisen tärinän ja kylmän hien.
Ampiaiset. Voisin lukkiutua kotiin loppukesäksi.
Nokkoset. Ikinä en oo toista ihmistä tavannut, jolla olisi sama.
Googlatkaa "Common suriname toad giving birth". Poikaset syntyvat emon selasta!
En uskalla viittoa bussia pysähtymään kun odotan sitä pysäkillä. Monesti mennyt ohi kun en kertakaikkiaan uskalla nostaa kättäni ylös.
Mulla sama! Ihanaa, että meitä on muitakin. Ulkona ei ole niin paha, mutta sisällä olen ihan vauhkona jos perhonen tulee samaan tilaan. Ampiaisten ja mehiläisten kanssa pystyn hallitsemaan pelkoni ja hoitelemaan ne ulos, mutta perhosten kanssa kyse on pikemminkin kauhusta enkä pysty tekemään muuta kuin pakenemaan johonkin suljettuun tilaan.
Kerran olin suihkussa ja sinne kylppäriin tuli perhonen. Olin ihan kauhuissani ja juoksin eteiseen. Miestä vain nauratti. Sitten se perhonen vielä seurasi minua sitä pitkää eteiskäytävää pitkin ja olin niin kauhuissani että minusta pääsi ihan eläimellisiä ääniä! Sulkeuduin eteisen vessaan ja itkin siellä, tuntui niin pahalta kun mies ei heti auttanut minua hädän hetkellä :-(