Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä muilla outoja fobioita?

Vierailija
25.07.2016 |

Itse pelkään kosketusta. Tälle on joku monimutkainen nimikin. En tykkää koskea kehenkään, mutta perheenjäsenet ja lapset on pahimpia. Paljaan ihon kosketus on kamalin, mutta paksujen talvitakkienkin läpi se on karseaa. Ihoa polttelee kummasti, tulee ällöttävä olo ja pakokauhu. Kätteleminenkin aiheuttaa pientä huimausta. Inhoan myös semmoisten esineiden koskemista, joihin joku muu on juuri koskenut. Tulee tosi hauskaa, kun mun pitäisi taas käydä lääkärissä ja lääkärin pitää koskea... Ihmiset kuvittelee usein, että mulla on bakteerikammo, mutta se on hyvin kaukana totuudesta.

Tämä rajoittaa elämää jonkin verran, mutta ei niin paljon kuin luulisi. Välttelen ruuhkia, tiedän kaupungin keskustan vähäväkisimmät kävelyreitit, kävelen paljon, koska bussissa ahdistaa, eikä ole autoa, mua ei saa halata (moni halaa kuitenkin väkisin), lääkäriin en helpolla mene. Pesen käsiä paljon, jotta pääsisin eroon siitä tunteesta, että olen "epäsuorasti" koskenut vaikka kehen. Saan välillä käsiin ihottumaa sen pesemisen takia. Kumma kyllä, mulla on ollut parisuhteita, mutta exä tosiaan sitten jätti, kun en enää kyennyt seksiin. Rakastuessa pystyn koskemaan, mutta kun exällä oli meikkiä tai se näytti muuten jotenkin vieraalta, en enää voinut. Se on kai aika tyypillistä, että tämä fobia on vähän valikoiva. Yleensä kai pelätään vain toisen sukupuolen edustajien kosketusta.

Sellasta elämää. :D Mitä fobioita teillä on?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään perhosia ihan hirveesti.

N25

Vierailija
2/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään perhosia ihan hirveesti.

N25

Mulla oli joskus kaveri, joka pelkäsi hyönteisiä. Ei perhosia tosin niin paljon, mutta se oli hurjaa, kun sitä ahdisti kirjatkin, joissa oli sisällä kuvia ötököistä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä reikiä. Aloin itkemään kun luonto-ohjelmassa jollain isolla veden asukilla oli sellaiset viiltomaiset"reiät" mahan puolella. Tätä kirjoittaessa alkaa jo etomaan ja särkemään päätä.

Vierailija
4/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä reikiä. Aloin itkemään kun luonto-ohjelmassa jollain isolla veden asukilla oli sellaiset viiltomaiset"reiät" mahan puolella. Tätä kirjoittaessa alkaa jo etomaan ja särkemään päätä.

Eikö tuon nimi ole tryptofobia tai joku vastaava? Mullakin on lievänä jotain saman suuntaista, reiät ja tietynlaiset rykelmät on inhottavia. Ällöttävää. Mulle on jäänyt elävästi mieleen, kun joskus halkaisin pahaa aavistamattomana granaattiomenan ja se sisus... Se sisus! Hyi helvata.Tuli vähän huono olo tuosta sun kuvauksesta, mutta onneksi mulla ei ole noin pahana.

Ap

Vierailija
5/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty uimaan syvässä vedessä. Veneessä ollessa pystyn hallitsemaan pelon, mutta ajatus veden varaan joutumisesta kaukana rannasta missä on kymmeniä tai satoja metrejä vettä alla on yksinkertaisesti ihan hirveä.

Vierailija
6/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkään myös reikiä. Pelkään myös ilmalaivoja - onneksi niitä ei tarvi nähdä irl. Lisäksi pelkään ajaa autolla ylämäkiä.

Vierailija
7/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä pelkoni on hait ja sitä kautta pelko pimeään/syvään veteen. Jo pelkkä hain muotokieli ahdistaa. Hain kuvat itkettää tai aiheuttaa paniikkikohtauksia.

Tuttavani pelkää jatkuvasti, että hänen kimppuunsa hyökätään. Kaikki vieraat ihmiset ovat potentiaalinen uhka. Hän pelkää murhaajien vaanivan hänen nukahtamistaan (uniongelmia seurauksena) ja jokainen vastaantuleva koirankusettaja on raiskaaja. Ovat kuulemma kouluttaneet koiran auttamaan tässä missiossa.

Vierailija
8/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty uimaan syvässä vedessä. Veneessä ollessa pystyn hallitsemaan pelon, mutta ajatus veden varaan joutumisesta kaukana rannasta missä on kymmeniä tai satoja metrejä vettä alla on yksinkertaisesti ihan hirveä.

Tuohan on oikestaan aika loogista, jos ajattelee asiaa evoluution kannalta. Ihminen ei yleensä ole kauhean hyvä uimari, eikä se pärjää veteen jouduttuaan kovin hyvin, ellei pääse rantaan suht nopeasti. On aika luonnotonta lähteä syviin vesiin. Melkein kaikki maaeläimet taitaa vältellä uimista ja uidessaan pysyvät lähellä rantaa.

Ap

Vierailija
9/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään kaloja ihan älyttömästi. En ui luonnonvesissä ja uimahallissakin varjot ahdistaa. Torilla myytävät muikut pelottaa, enkä vois kuvitellakaan kalastavani tai kattovani läheltä kalojen kuvia. Kalapuikko on tyylii ainoa muoto, ku ne ei pelota, mut toisaalta säälin kaloja eli en siedä niitäkää.

Vierailija
10/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^^^^

Vierailija
11/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se, kun jalka osuu siellä synkän veden pohjassa olevaan kiveen. Hyi helvetti, aina tulee mieleen että se on joku valtava sammakko siellä pohjassa kyhjöttämässä. En ui joka vuosi.

Vierailija
12/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lapsena Kivikasvojen Maitonaama-musikaalin, ja siitä jäi hirveä pelko sähkötuolia kohtaan. Siinähän syytön taksikuski teloitettiin niin, että tuoliin jäi vain savuavaa tuhkaa. En ole voinut aikuisenakaan katsoa Vihreää mailia. Olen lukenut sen kirjana ja siitäkin tuli hirvittävät väristykset.

Älytöntä, tiedän. Mutta todellista.

Vierailija
13/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on emetofobia eli oksentamisen pelko. Ollut lapsesta asti ja vaikuttaa kyllä elämään aika lailla, varsinkin kun on 2 lasta, jotka sairastavat myös vatsatauteja.

Vierailija
14/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on emetofobia eli oksentamisen pelko. Ollut lapsesta asti ja vaikuttaa kyllä elämään aika lailla, varsinkin kun on 2 lasta, jotka sairastavat myös vatsatauteja.

Täällä toinen emetfoobikko. Lapsia ei ole, en pystyisi edes hankkiutumaan raskaaksi tämän fobian takia. Mulla ollu kans lapsesta asti ja vaikuttaa joo ihan kamalasti elämään. Oon huomannu, että tosi moni vähättelee tätä pelkoa. Pari viikkoa sit soitin terveyspalveluiden neuvontaan ja siinä keskustellessa tää fobia tuli ilmi. Sairaanhoitaja siellä langan toisessa päässä kysyi sangen ymmärtämättömänä, että "mitä sä oikein siinä oksentamisessa pelkäät? Se on kehon luontainen reaktio, ei siinä oo mitään pelättävää". Meinasin suuttua, mut annoin sit olla. Just oli kuitenkin juttua siitä, että oksentamista pelätään melkein yhtä paljon ku käärmeitä.

Vierailija
15/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, siis *emetofoobikko. Ja sori avautumisesta.

-14

Vierailija
16/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään kuollakseni kärpässieniä. Muut sienet vielä siedän, mutta kärpässienet on jotain aivan hirvittävää. Samoin voikukat, en voi kävellä nurmikolla, jossa niitä kasvaa 😂

Syvän veden pelko, ilmapallofobia, emetofobia..

Pelkään myös tukehtumista. Paniikkikohtauksen yhteydessä tuleva puristava tunne on kamala.

Vierailija
17/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pelko on kyllä ihan normaali, minä ainakin hukkuisin kuin kivi tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
18/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reikäpelkoinen täälläkin. Granaattiomenat ja puuron kiehuminen aiheuttavat kylmänväreitä. Vielä pahempaa on, jos reiästä tulee jotakin ulos, hunajakenno on pahinta mitä tiedän. Luontodokumentin kennokonna sai minut itkemään.

Vierailija
19/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäksi hämähäkin iiiik. Nään niistä myös yöllä painajaisia. Jos herää painajaiseen on pakko laittaa valot ja katsoa ympärilleen ettei vaan oo hämähäkki makuuhuoneessa hui.

Vierailija
20/46 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yritin sanoa pitkä koipi hämähäkki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä