Hei, vela, onko sinulla itsestä riippuvaisia kotieläimiä?
Kommentit (92)
Etsin parhaillaan itselleni hevosta. Jos minulla olisi lapsia, ei minulla olisi aikaa tai rahaa edes harkita moista.
Olen sen verran vastuuntunnoton, kypsymätön, villi ja vapaa kaupunki-ihminen, että aion kaiken huipuksi viedä hevoseni täyshoitotallille. Siellä se ruokitaan, juotetaan, tarhataan ja sen karsina siivotaan päivittäin. Totta kai hevonen pitää liikuttaa joka päivä, mutta jos tarvitsen vapaata muihin menoihini, voin esimerkiksi hankkia hevoselleni hoitajan tai vuokraajan, joka käy tallilla silloin kun olen itse estynyt. Suurin osa hevosista kestää vapaapäiviäkin ihan hyvin silloin tällöin, joten ei ole katastrofi, jos tallille ei pääsekään jonain päivänä (kunhan vain tallin henkilökunta on ammattitaitoista ja omistaja voi luottaa, että hevonen hoidetaan hyvin).
Jotenkin hankala verrata tilannetta siihen, että huolehdittavana olisi ihan oikea pieni ihminen.
Mä olen omasta tahdostani lapseton ja mulla on kaksi koiraa. En voi töiden jälkeen lähteä rilluttelemaan, koska koirat odottaa lenkittäjää ja seuraa. Miten tää liittyy millään lailla lapsettomuuteen? Koska mulla on koiria niin salaisesti haluaisinkin lapsia? Meneeks tää nyt myös niin että kaikki lasten vanhemmat haaveilee salaisesti lemmikistä? :D Kyllä on taas ontuvaa logiikkaa ap:lla. Mulla on kaksi koiraa eikä kahta lasta koska mä halusin kaksi koiraa enkä kahta lasta. Ymmärsitkö? Häh? Ymmärsitkö? Nih.
Kissamme ovat suhteellisen itsenäisiä, vaikka ovatkin "riippuvaisia" meistä omistajista. Ei vaadi niin paljon tapojen opetetamista, ei ole uhmaikää, ei niin törkeä rahanmeno (koska kissamme haluavat vain pahvilaatikon ja vessapaperirullan), ei tarvitse kantaa vastuuta kun ei joudu lähettämään maailmalle vaaroihin, ja niin edelleen. Mt-ongelmaisena en ehkä voi pitää huolta lapseni mallikkaasti kasvatuksesta, kun taas kissamme ovat aikaistuneen ihan itse.
Sitä paitsi pidän kissoja ja koiria söpömpinä ja parempana seurana kuin uhmaikäisiä ja vaativia kersoja. En ole koskaan nähnyt kenenkään raivoavan julkisesti niin paljon kuin ihmisten omille lapsilleen, mistäköhän tämä johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen omasta tahdostani lapseton ja mulla on kaksi koiraa. En voi töiden jälkeen lähteä rilluttelemaan, koska koirat odottaa lenkittäjää ja seuraa. Miten tää liittyy millään lailla lapsettomuuteen? Koska mulla on koiria niin salaisesti haluaisinkin lapsia? Meneeks tää nyt myös niin että kaikki lasten vanhemmat haaveilee salaisesti lemmikistä? :D Kyllä on taas ontuvaa logiikkaa ap:lla. Mulla on kaksi koiraa eikä kahta lasta koska mä halusin kaksi koiraa enkä kahta lasta. Ymmärsitkö? Häh? Ymmärsitkö? Nih.
Sinä et ole ymmärtänyt yhtään mitään. Turha puhua ontuvasta logiikasta kun ei tajua, mistä on ollut kyse.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomanakin minusta tietynlaista järjen köyhyyttä verrata eläintä ja lasta keskenään. Osaan ihan ilman omaa lastakin hahmottaa sen, että esim. koira ei vaadi läheskään niin paljon jatkuvaa huolenpitoa kuin vauva tai pieni lapsi. Vai onko nykyään lastenkin hoito sitä, että käyttää lapsen tunnin lenkillä, antaa ruuan ja jättää yksin kotiin, kun lähtee terassille juomaan oluen kesäloman kunniaksi? Provohan tämä on, mutta hiton huono...
En minä ainakaan ottaisi koiraa, en jaksaisi monta kertaa päivässä lenkittää sitä, ja hankala se olisi saada hoitoon jos lähtisi jonnekin. Ja kuulemma niille iskee ripulikin tämän tästä ja sitten on matot paskassa kun tulet töistä kotiin.
Vauvaa pitää hoitaa paljon, samoin koiranpentua, monet ottavat töistä vapaata kun ottavat koiranpennun. Mulla on 7v. kaksoset, ja huomattavasti helpompia ne on huoltaa kuin jos olisi kaksi koiraa, ruokaa kun laittaa naaman eteen, ei tarvi ulkoiluttaa, illalla sanoo että nyt syötte iltapalan, keräätte lelunne ja menette maate. Jos ne aamulla herää ennen mua, voin sanoa että nyt ootte hiljaa kun minä nukun pitkään kun on vapaapäivä, jos olisi koira, sitä olisi pakko lähteä kusettamaan oli keli mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakas Ap. Olen vela ja minulla on koira. Minulle vapautta ilman lapsia on lähteä koiran kanssa vaikka viikoksi Lappiin. Vaellamme yhdessä ja tämä on sitä mitä rakastan. Koirani on minusta riippuvainen, totta. Elämäni pyörii koiran ympärillä koska se on sitä mitä minä rakastan.
En voi lähteä Jamaicalle koska rahani eivät riitä ja en nyt oikeasti sinne edes halua. Viikonloppuna on agility-kisat 20 kilometrin päässä ja sinne haluan. Väität tuntevasi minut ja mitä minä haluan. Olen vapaa tekemään sitä mitä rakastan eli harrastamaan koirani kanssa. Tätähän sinä et koskaan halua ymmärtää.
Käy lukemassa velaketjuja yleensä, niitä löytyy kyllä, ja katso, mitä he kertovat tekevänsä/harrastavansa ja miten vapaita heidän päivänsä ovat ja kuinka vapaita he ovat ja se jo monesti lueteltu fantasiaketju elämän mahdollisuuksista. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että heillä ei ole lemmikkejä. Ei voi olla, tai he ovat hirviöitä, jotka pitäisi ampua tavatessa. Koska niin monilla kuitenkin on, nämä velat valehtelevat. Ymmärsitkö? Sitä ei sinun yksittäistapauksesi muuta miksikään. Ymmärsitkö vieläkään?
Rakas Ap. Ei, en ymmärtänyt. Olenko minä nyt valehtelija vai yksittäistapaus?
Lopeta lässytys. Hyi helvetti miten imelää, säästä tuo koirallesi. Annoin sinulle ohjeeet, et ilmeisesti noudattanut. Jos olisit noudattanut, et kyselisi. Älä viitsi tuhlata enempää aikaani.
Rakas Ap. Koirani saa kyllä tarpeeksi lässytystäni. Jos aikasi on oikeasti niin arvokasta niin miksi notkut vauva-palstalla nollatutkimuksesi kanssa?
Aivan samoin velaketjuissa on niitä veloja, jota eivät elä vapaata unelmaelämään, vaan käyvät töissä, huolehtivat lemmikeistään, hoitavat vanhempiaan jne. velvollisuuksiaan. Miksi ap:lle on niin kova paikka, ettei kaikki velat ole samanlaisia?
Vierailija kirjoitti:
No heipä hei. Minulla ei ole kotieläimiä, mutta jos pääsisin omakotitaloon asumaan, ottaisin mielelläni pari isoa, reipasta koiraa turvaksi ja seuraksi.
Lapsia minulla ei ole, koska ihmisten ja apinoiden poikaset inhottavat minua. Muista eläimistä pidän sekä pieninä että isoina.
Sinäkin olet joskus ollut ihmisen poikanen.
No voi että, kovasti tuntuu kiinnostavan lapsettomien tapa elää. Miksi se teitä niin häiritsee jos joku sanoo että on vapautta tehdä vaikka mitä? Niin no koska itsepä ette voi enää.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikin voi lopettaa tai antaa pois. Lasta ei.
Lemmikki ei kasva mahan sisällä 9 kk ja tuhoa kroppaa ulos tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No heipä hei. Minulla ei ole kotieläimiä, mutta jos pääsisin omakotitaloon asumaan, ottaisin mielelläni pari isoa, reipasta koiraa turvaksi ja seuraksi.
Lapsia minulla ei ole, koska ihmisten ja apinoiden poikaset inhottavat minua. Muista eläimistä pidän sekä pieninä että isoina.
Sinäkin olet joskus ollut ihmisen poikanen.
Arveletko, etten tiedä sitä? Ja miten tämä liittyy keskustelun kohteeseen?
Nro 5
Lopeta lässytys. Hyi helvetti miten imelää, säästä tuo koirallesi. Annoin sinulle ohjeeet, et ilmeisesti noudattanut. Jos olisit noudattanut, et kyselisi. Älä viitsi tuhlata enempää aikaani.