Kuinka monta aikuista tunnet, joilla ei ole nettiä?
Ihmettelen miten nykyaikana pärjää ilman tietokonetta/nettiä, luulisi että elämä on hankalaa ilman nettipankkia yms. Vanhuksissa on paljonkin näitä mutta omassa nelikymppisten kaveripiirissäkin on yksi, joka ei halua olla missään tekemisissä tietokoneiden tai netin kanssa. Ei ole sähköpostia edes työpaikalla. Jokseenkin hsnkala tapaus -ja itse asiassa on käytännössä pudonnut porukasta kun tapaamiset sovitaan yleensä jossain mediassa ja jutellaan ryhmänä fb:ssä/whatsapissa. Aluksi jaksettiin lähettää tekstaria tälle nettiä/tietokoneita vihaavalle tyypille mutta vuosien saatossa se on jäänyt eikä hänkään ota yhteyttä millään tavalla. Onko muilla samantapaisia kokemuksia?
Kommentit (15)
Yhden alkoholistin tunnen, joka ei edes saa nettipankkia luottotietohäiriöiden vuoksi.
Kuusikymppinen äitini ei käytä nettiä, ei osaa eikä halua opetella. Isällä on äidinkin verkkopankkitunnukset.
Meillä kolmekymppisten kaveriporukassa käytetään kyllä fb:n ryhmäkeskusteluja, mutta paljon myös perinteisiä tekstareita ja puheluita, koska kaikilla ei ole fb-profiilia ja vielä harvemmalla on whatsappia.
Tiedän iäkkäitä monta. Enoni, joka on hirveästi kehitysvammainen myös.
Tiedän monta joilla ei ole facea tai muuta sosmediaelämää.
Hyvin sujuu tekstarilla tiedotus heidän kanssaan.
Tapahtumarikas ja sisällökäs elämä muutoin heillä, tekevät kaikkea livenä. Suosittuja ovat, paljon kavereita, mutta tosiaan peukutuksia nolla netissä koska profiilia ei löydy.
En tunne ainoatakaan. Reippaasti yli 7-kymppiset vanhempanikin käyttävät nettiä koko ajan.
Kymmenkunta tulee heti mieleen, nuorin taitaa olla just 50 täyttänyt.
Ei mun miehelläkään, 46v, ole mailiosoitetta tai älypuhelinta, en usko hänen jääneen paitsi mistään tuttujensa puheenaiheista. En ole itsekään aktiivisesti somessa, kaverisuhteet hoituu meilillä ja kasvotusten.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla on ilmeisesti paljon nuorehkoja ihmisiä ilman nettiä tai älypuhelinta. Pankkiasioita hoidettaessa voi joutua ajamaan yli 100km lähimpään konttoriin.
Miksi ajattelet noin? Itse taas väitän ihan päinvastaista. Olen asunut maalla elämäni ensimmäiset 20 vuotta ja nyt asun pk-seudulla. Maalla otetaan tällaiset uudet elämää helpottavat asiat tervetulleina vastaan. Tietysti yhteyksien pelaaminen voi vielä nytkin aiheuttaa pieniä ongelmia. Mutta tosiaan arvelen, että maalla lähes kaikilla on tietokone ja älypuhelin. Poikkeuksen tekevät sitten osa vanhuksista, kuten kaupungeissakin.
Ja tosiaan maalla ei lähdetä sadan kilometrin päähän hoitamaan pankkiasioita, vaan kyllä ne sillä tietokoneella hoidetaan.
Omassa nuoruudessani ei ollut tietokoneita, mutta esimerkiksi ajokorttiin sain isältä rahat heti, kun täytin 18 v. Ajokortti ja auto oli ja on enenevässä määrin välttämätön juuri maalla.
Vanhempani (molemmat jo yli 80v) eivät ole koskaan käyttäneet internetiä eikä älypuhelinta, eikä se heitä kiinnosta lainkaan. Tavallista kännykkää kyllä käyttävät. Olisin äidilleni mielihyvin opettanut tietokoneen / tabletin / älypuhelimen käyttöä mutta ei halua, ei ole aikaa sellaiseen kun on kuulemma niin paljon muita asioita koko ajan mitä pitää tehdä. Oppisi varmasti jos hauaisi ja olisi kiinnostunut. Joskus pyytää minua tekemään jotain google-hakuja jostain asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuusikymppinen äitini ei käytä nettiä, ei osaa eikä halua opetella. Isällä on äidinkin verkkopankkitunnukset.
Meillä kolmekymppisten kaveriporukassa käytetään kyllä fb:n ryhmäkeskusteluja, mutta paljon myös perinteisiä tekstareita ja puheluita, koska kaikilla ei ole fb-profiilia ja vielä harvemmalla on whatsappia.
Minunkin kuusikymppinen äitini on samanlainen. On ollut ikänsä perhepäivähoitaja niin ei ole työn kautta ollut ikinä pakkoa käyttää tietokoneita. Osti joku vuosi takaperin itselleen täppärin, mutta tarvitsisi varmaan jonkun seniori kurssin jossa opeteltaisiin kaikki alkeista lähtien. Minun opastamana ei ole nimittäin alkanut laitetta käyttää, ei varmaan vain uskalla. Minua mietityttää miten pärjää tulevaisuudessa kun kaikki pankkiasiat sun muut siirtyvät yhä enemmän nettiin.
Käytän konetta, meren ole missään yhteisössä: whatsupp, naamakirja, insta ja mitä näitä on. Soitan, tekstaillen ja sähköposti toimii myös.
Äitini on eräässä Helsingin marttayhdistyksessä, jossa on noin 50 jäsentä. Puolella on kotona nettiyhteys ja oma sähköposti.
Tunnen monia yli 60 vuotiaita, joilla ei ole tietokonetta ja osalla vielä lankapuhelinkin. Pankkiasioita hoitaa sitten joku näiden läheisistä.
Yhden, hänkin on jo 65-vuotias. Omat 80-vuotiaat isovanhempanikin käyttävät. Kovasti en tunne muita vanhuksia, mutta eivätköhän hekin paljolti nykyään käytä, jos vain järki pelaa.
Maaseudulla on ilmeisesti paljon nuorehkoja ihmisiä ilman nettiä tai älypuhelinta. Pankkiasioita hoidettaessa voi joutua ajamaan yli 100km lähimpään konttoriin.