Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytön syntymäpäiväjuhlat HopLopissa, 8-vuotiaat eivät leikkineet koska se oli heistä "lapsellista"

Vierailija
21.07.2016 |

Istuivat pöydässä ja olivat puhelimillaan. Tyttöni oli todella pettynyt juhliin ja vieläkin on paha mieli tapahtuneesta. Pääsi sitten uimahalliin veljensä kanssa ja vähän piristyi.

En ymmärrä miksi kalliit älypuhelimet oli ylipäätään annettu mukaan tuollaiseen paikkaan. Tai ainakin oletin että säännöistä olisi sovittu, että soitetaan tarvittaessa vanhemmille muttei keskitytä toisen syntymäpäivillä siihen puhelimen tuijottamiseen.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehkä tarkistaa sitä kaveripiiriä jos noin on.

Näinpä.

Meillä poika (10v.) on saanut parikin kutsua HopLopissa vietettäviin synttäreihin viimeisen vuoden aikana ja aina siellä on "rehattu" hiki päässä. Ei siis puhettakaan että olisivat istuneet luurit käsissä.

Juuri näin. Meilläkin on koko porukka aina HopLop synttäreillä juossut hiki päässä, hyvä että malttavat syödä ne herkut, kun pitää jo päästä riehumaan ja kiipeilemään. Välillä haetaan karkkia ja juotavaa ja taas mennään. Mun lapsen kaveripiirissä on näistä tykätty tosi paljon. Isoillakaan synttäreillä (20 lasta, sekä tyttöjä että poikia) ei ole kukaan istunut nenä kiinni puhelimessa.

Superpark, Huimala, HopLop ja Megazone. Näissä paikoissa muksut on remunneet mielellään. Miksi tytöillä edes oli puhelimet mukana? Itse olen ottanut niiden vanhempien numerot joita en tunne, niin voin soittaa jos tulee joku hätä.  Suurimman osan lasten vanhemmista tunnen, ja kolmen lapsen synttäreitä olen järkännyt. Ikinä ei ole näin käynyt kuin ap:lla.

Ja haluan tähän lisätä vielä  sen, että annan päivänsankarin päättää juhlapaikan. Monesti lapset ovat sitten bestistensä kanssa jutelleet siitä, mihin olisi kiva mennä. 

Vierailija
42/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nannamanna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika! Ite leikin siihen asti, että menin yläasteelle, joten tuntuu käsittämättömältä tää nykyajan mukeloiden touhu... On aika kamalaa, jos jo tokaluokkalaisten mielestä leikkiminen on lapsellista. :( Mikseivät lapset saa/halua enää olla lapsia?

T. Kalkkis vm. -92

Olen kanssasi samanikäinen ja lopetin leikkimisen kouluun mennessä. Paras ystäväni leikki salaa legoilla kolmanteen luokkaan asti. Omasta mielestäni leikkimisessä ei ole mitää hävettävää ja leikin lasten kanssakin. Itseäni vain lakkasi kiinnostamasta.

Ihan puhtaasti uteliaisuudesta kysyn, että mitä sitten teit kaikki ala-asteen välitunnit ja kuinka vietit lapsuuden vapaa-aikasi, jos et kerran leikkinyt? Oliko tuttavapiirisi lasten keskuudessa paineita olla leikkimättä, jos kerran paras ystäväsikin joutui leikkimään legoilla salaa? Missä päin asuit lapsuutesi aikana, selittääkö sijainti tuota ilmiötä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HplLop-synttärit on melkoinen painajainen ei-riehuville pojille. Omat on kohteliaasti menneet paikalle, antaneet lahjan ja (aika usein) syöneet yksin, kun muu porukka on purkanut ADHD-patoutumiaan. Onneksi on sovittu, että haen kotiin jo noin 30 min kuluttua johonkin tekosyyhyn vedoten. Kaikki eivät nauti riehumisesta.

Jos kertomasi on totta, niin ei kannata sitten iltapulussa valittaa, kuinka lapset eivät saa koskaan kutsua kavereiden synttäreille. Oikeasti, ei millään pahalla. 

Miten iltapulu tähän liittyy?

http://m.iltapulu.fi/

No vaikka Iltapaska.

Vierailija
44/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noiden pikkupimatsujen käytös heijastelee mitä suurimmassa määrin vanhempien moukkamaisuutta ja vastuusta laistamista. Jos nämä neidit olisi kasvatettu kunnolla ja jos heidän vanhempansakaan eivät ole kasvaneet kiinni älypuhelimeen, olisi synttäreilläkin touhuttu ihan hiki päässä.

Miten me vanhat sukupolvet ollenkaan tultiin toimeen, kun joka perheessä ei ollut edes lankapuhelinta, vaan käytiin joko keskuksessa tai naapurilla soittamassa. Vielä opiskeluaikaan kävin soittamassa kotiin lennättimestä, kunnes kotikuntanikin liittyi automaattiverkkoon ja sitten saattoi soittaa puhelinkopista. Näin tein vielä ensimmäisinä työvuosinakin. Vasta viidentenä työvuonna hankin puhelinyhteyden. Vielä nytkin vanhana mummelina, kun menen syntymäpäiville tai muihin illanistujaisiin, niin puhelin ei ole näpeissäni muuta kuin sen aikaa, että panen sen äänettömälle ja taskuun tai laukkuun. Sitä samaa odotan muiltakin tilaisuuteen osallistuvilta.

Ja leikittiin käpylehmillä. 

Niin leikittiin, ja se oli kivaa! Kuusenkävyt oli lehmiä tai hevosia ja männynkävyt lampaita. Mielikuvituksen käyttö oli arvossaan.

Niin oli! Kumma, että nykylapset eivät niistä enää viehäty.

Veljenlapset (poika 5v ja tyttö 9) tykkäs tosi paljon kun tein heidän kanssa käpylehmiä ja muita elukoita. Metsässä käytiin mustikoita poimimassa ja kanttarelleja keräämässä. Nukuttiin isäni pihalla teltassa. Tytöllä on jo oma älypuhelin mutta ei koskenut siihen muuten kuin soittaakseen äidille. Kotona he tuijottaa tabletilta piirrettyjä tai pelaavat jotakin ja ulkona ollessa tytön älypuhelinta räpläävät. En ole käpylehmä sukupolvea mutta leikin niitä.

Vierailija
45/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestin keväällä omalle 8-vuotialleni HopLop-synttärit ja olivat oikein onnistuneet. Lapsia oli n. 10, pääosin samalta luokalta. Kaikki viihtyivät erinomaisesti ja tohottivat posket punaisina ympäri puistoa.

Olen todella pahoillani lapsesi puolesta. Mielestäni oli huonoa käytöstä tuollainen puhelimien räplääminen synttäreillä. Mitä normaalisti puuhaavat yhdessä?

Vierailija
46/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttärit ovat sekä sankaria, että vieraita varten. Vieraille on järjestetty tarjottavaa ja yhteistä toimintaa, mutta pääasiassa paikalla ollaan juhlimassa synttärisankaria. Miten tunnelma nousee, jos kaikki ovat puhelimien takana? On vain hyvien tapojen mukaista keskittyä asiaan, jonka vuoksi paikalle on tultu (muissakin tilanteissa). Päivänsankarin tulisi tuntea olonsa välitetyksi. Voisitteko kuvitella vastaavan tilanteen häissä? Miksi tällainen käytös olisi sallittava lapsille?

Vierailija
47/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös kohteliasta maistaa mitä tarjotaan, kuin myös osallistua järjestettyyn toimintaan, kun juhliin on tultu. Kaikki ei sovi tietenkään kaikille (ja joskus tarjoilu menee mönkään), mutta miksi tulla paikalle, jos vain sulkee itsensä tilanteesta? On aivan oikeutettua ilmoittaa, jos omalla lapsella on huonoja kokemuksia esim. HopLopista. Sankaria voi onnitella myöhemmin/leikkiä yhdessä joku toinen päivä. Tässä tapauksessa vieraiden motiivi juhlia sankaria huolettaa minua. Kuten aiemmin joku sanoi, kannattaisi tarkistaa, miten läheisistä väleistä on kyse. Jos lapset ovat todella keskenään kavereita, heidän olettaisi nauttivan toistensa seurasta, olivat juhlat missä tahansa. Myöskin sosiaalisten taitojen oppiminen on jo käynnissä ja siihen kuuluu harjoitella leikkimistä erilaisten ihmisten kanssa. Jos puhelin on ainoa, jonka kanssa kommunikoidaan, miten nuo taidot pääsevät kehittymään? Aikuisten vastuulla on rajoittaa puhelimen ja somen käyttöä (myöskin omaansa). Sen voisi tehdä positiivisen ja leikkiin innostamisen kautta. "Sinähän olet lapsi. Ole vapaasti lapsellinen. Onko joku sanonut, ettei saisi olla?" Puhukaa ongelmatilanteet auki.

Vierailija
48/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuohon näkökulmaan "nykyaikana täytyy panostaa enemmän". Vaikka nykyaika tarjoaa monenlaisia virikkeitä, on aikuisten määriteltävissä missä ja miten niitä käytetään. Lapselta viedään mahdollisuus luovuuteen, jos vanhoille asioille ei tarvitse itse keksiä uusia käyttötapoja ja aina lykätään käteen päivitetty/parempi lelu. Ko. tapauksessa puhelimen käyttö vaikuttaa sosiaalisiin taitoihin. Synttärisankari voi saada sen viestin, ettei ole niin kiinnostava/tärkeä. Syytä myös huomioida itse HopLop, vesipuistot ynms. käynnit. Kaikilla vanhemmilla ei ole varaa järjestää suuria synttäreitä. Esim. pidetään pienen porukan kesken mehubileet kotona. Tässä tulee tärkeäksi se, ettei pääasia ole virikkeet, vaan läsnäolo ja se, että lapsilla on hauskaa yhdessä. 

Jos vieras on epäkohtelias ja ilmaisee tylsyyttään vetäytymällä puhelimeen, voisi miettiä miltä se lapsesta tuntuu? Mielestäni kohtuutonta vaatia, että lasten synttäreistäkin tehdään kilpailua - kenellä on parhaat virikkeet vieraille? Ilmaisia leikkejä on lukemattomia ja leikki on lapsen ihmisoikeus. Lapset leikkivät edelleen, jos heitä on kannustettu siihen. Meidän pihalla eri ikäiset lapset leikkivät monena päivänä viikossa mm. vanhaa kunnon "Pallo purkissa/Pönttistä".

Kun lapsi oppii vaatimattomuutta, hän saattaa osata olla huomaavaisempi eri tilanteissa ja  ymmärtää, etteivät kaikki tule samanlaisista kodeista. Toinen lapsi on iloinen synttärikakusta ja lahjoista, toinen tarvitsee vähintään vesipuisto-reissun niiden lisäksi, ja kolmas ei edes ole varma, milloin hänellä on synttärit (koska vanhemmatkaan eivät tiedä/välitä). 

Vierailija
49/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tytöt eivät enää arvostaneet HopLopiin pääsyä. Huolestuttavaa on, ruokkiiko tällainen "trendikästä pitää olla"-ajattelu lainkaan kiitollisuutta siitä, mitä jo on. Sekä huomaavaisuutta niitä kohtaan, joilla ei ole välttämättä samanlaisia resursseja kuin itsellä. Myöskin nöyryyttä ja vieraanvaraisuutta tarjoavaa osapuolta kohtaan. Sekä ihan sitä läsnäoloa ja välittämistä ystävien kesken. HopLop ei välttämättä sovi kaikenlaisille lapsille, mutta pääasia on viettää hetki aikaa yhdessä ja luoda toivottavasti iloisia muistoja.

Vierailija
50/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iljettävää, että täällä haukutaan pikkulapsia siitä, etteivät ole innostuneet riehumisesta. Totta kai heillä on oikeus olla puhelimillaan, jos ne on heille mukaan annettu.

Vierailija
51/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pahoillani lapsesi puolesta. Itse leikein 13-vuotiaaksi asti joten kauhistuttaa, että jo 8v sanoo leikkejä vauvoille tarkoitetuksi.

No luulen, että nuo kyseiset lapset huomaavat myöhemmin, että heillä oli aika lyhyt lapsuus. Tai jos eivät huomaa, niin heistä ei kasva ainakaan kovin järkeviä aikuisia. Lapsena paljon leikkivillä on parempi mielikuvitus ja elämä, koska elämähän ei ole siellä ruudussa...

Vierailija
52/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka hyviä kavereita nämä tytöt nyt on keskenään? Kiusataanko ap:n tyttöä? Minun lasteni kaverit eivät meinaan ikinä tekisi noin ystävilleen. Jotenkin outo koko kuvio.

Vierailija
53/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen luokalla muutamallakin lapsella oli synttärit HopLopissa tai vastaavassa. Täyttivät siis myös 8. Aina oli lapsilla kivaa. Ruokapöydässä leikkivät rikkinäistä puhelinta, kiipeily/liukumäkisysteemissä vakoiluleikkejä ym. Eivät varsinaisesti riehuneet, mutta tekemistä riitti.

Vierailija
54/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nannamanna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika! Ite leikin siihen asti, että menin yläasteelle, joten tuntuu käsittämättömältä tää nykyajan mukeloiden touhu... On aika kamalaa, jos jo tokaluokkalaisten mielestä leikkiminen on lapsellista. :( Mikseivät lapset saa/halua enää olla lapsia?

T. Kalkkis vm. -92

Olen kanssasi samanikäinen ja lopetin leikkimisen kouluun mennessä. Paras ystäväni leikki salaa legoilla kolmanteen luokkaan asti. Omasta mielestäni leikkimisessä ei ole mitää hävettävää ja leikin lasten kanssakin. Itseäni vain lakkasi kiinnostamasta.

Minä olen hieman vanhempi, mutta meidän koulussa (pk-seutu)  kyllä kaikki leikkivät ala-asteen loppuun asti. Nyt 3kymppisenä leikkisin vaikka millä junaradoilla ja hoplopeissa, jos vain olisi mahdollisuus! Legot on myös yksi salainen haave ja jos joskus miehen kanssa saataisiin lapsukainen niin ostettaisiin varmaan jo "vauvalle" legoja ym, että voitaisiin itse rakennella:D Ja siis olen ihan vakavassa ammatissa ja vakava ihminen työelämässä.

Vierailija
55/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani tyttäresi puolesta, mutta numeron 15 kirjoituksessa oli totuuden siemen. Tosi moni 8 v tyttö on käynyt jo niin monta kertaa HopLopissa, että se ei ole enää mitään uutta ja kiinnostavaa. Liikunnallisemmat pojat saattavat siitä vielä innostuakin, mutta tytöille riittää ne viisi kertaa ja sen jälkeen "tää on niin nähty". Vieraiden viihtyminen on taitolaji, varsinkin, kun vieraina on hyvin erilaisia ihmisiä. Koskee sekä aikuisia että lapsia. Lasten kohdalla juhliin tulisi järjestää jotain tavallisesta arjesta poikkeavaa ja mielellään sellaista, mitä niillä viidellätoista, joiden synttäreille on viimeisen vuoden aikana ollut kutsuttu, ei juhlissaan ollut. 

Et tehnyt ap mitään väärin ja kutsuvieraat olivat epäkohteliaita, mutta maailma on muuttunut ja kiinnostavien juhlien järjestäminen muuttunut yhä vaikeammaksi ja vaatii aiempaa enemmän mielikuvitusta.

Oli pakko lukea kaksi kertaa, koska en ollut varma, oletko tosissasi. Tulin kuitenkin siihen johtopäätökseen, että olet, vaikka toivoinkin kommenttisi olevan sarkasmia.

Mistä kumpuaa nämä asiat, joista kirjoitit?  Aivan, lasten vanhemmista. Eivät lapset osaisi mitään kummempaa vaatia, ellei heitä olisi totutettu siihen. Eli vanhempien jatkuvasta halusta järjestää "elämyksiä" ja kilpailla keskenään siitä, kenen lapsen synttärit ovat tykätyimmät. Ja kenen synttäreillä vieraat saavat parhaat lahjat.

Minusta tuo on shoppailua; ostetaan lapselle kavereita. Huonoin mahdollinen perusta ihmissuhteiden syntymiselle.

Terveet, normaalit lapset keksivät kyllä leikkejä ihan itse, ei siihen tarvita ohjausta tai huikeita suunnitelmia etukäteen. Lasten on hyvä ihan tylsistyäkin välillä, sekin kehittää mielikuvitusta.

Vierailija
56/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelisin, että pitkä lapsuus ja leikkiminen on vahvuus myös myöhemmin parisuhteissa, kun puolison kanssahan voi vitsailla ja "leikkiä" ja muutenkin sellaista itsensä hölmöksi tekemistä hyvällä itsetunnolla. Leikkimielisyyttä;)

Vierailija
57/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iljettävää, että täällä haukutaan pikkulapsia siitä, etteivät ole innostuneet riehumisesta. Totta kai heillä on oikeus olla puhelimillaan, jos ne on heille mukaan annettu.

Ei täällä ketään haukuta, paitsi korkeintaan näiden pikkulasten vanhempia huonojen tapojen opettamisesta. Millaisia aikuisia näistä lapsista kasvaa, jos ei edes sen verran ole käytöstapoja/omaatuntoa, että ei halua pahoittaa synttärisankarin mieltä. Kännykät ei kuulu juhliin, vaan siellä ollaan ihan livenä touhottamassa tai vaikka sivistyneesti jutustellaan, jos ei ole riehuja lapsia.

Vierailija
58/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka puolustelee näiden tyttöjen käytöstä: Miltä itsestänne tuntuisi, jos olette järjestäneet omasta mielestänne kivat juhlat kavereille tarjoiluineen kaikkineen ja kun kaverit saapuvat istuvat he sohvalle tuijottamaan puhelintaan. Kukaan ei ihaile koristeitasi, ei maista leipomuksiasi, ei halua pelata singstaria vanhojen aikojen muistoksi ym.

Vierailija
59/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse noudatan sitä sääntöä, että kutsumme vain lasten parhaat kaverit. Näin kutsut onnistuvat aina nappiin.

Vierailija
60/93 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HplLop-synttärit on melkoinen painajainen ei-riehuville pojille. Omat on kohteliaasti menneet paikalle, antaneet lahjan ja (aika usein) syöneet yksin, kun muu porukka on purkanut ADHD-patoutumiaan. Onneksi on sovittu, että haen kotiin jo noin 30 min kuluttua johonkin tekosyyhyn vedoten. Kaikki eivät nauti riehumisesta.

Jos kertomasi on totta, niin ei kannata sitten iltapulussa valittaa, kuinka lapset eivät saa koskaan kutsua kavereiden synttäreille. Oikeasti, ei millään pahalla. 

Mitä tällä tarkoitat? Poikani on hyvin suosittu synttärivieras ja pidetty kaveri muutenkin. Ehkä juuri siksi, että vaikka juhla ei erityisemmin ole hänelle mieleen, hän tulee paikalle, antaa lahjan, käyttäytyy kohteliaasti ja esittää valittelunsa siitä, että samalle päivälle on jotain jo etukäteen sovittua. Hänen synttäreilleen toukokuussa tuli 16 poikaa eli kolme enemmän kuin oli kutsuttu. Niillä synttäreillä ei riehuttu vaan etsittiin vihjeiden perusteella merirosvon kätkemää aarretta ja suoritettiin tehtäviä kuten onkimatojen syömistä. Äidillä oli ehkä vähän enemmän vaivaa kuin HopLop-synttärien hapannaamoilla mammoilla, jotka oletavat, että lapsilla on hauskaa, kun he ovat uhrautuneet juhlat maksamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi