Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelette KonMarista?

Vierailija
21.07.2016 |

Haluaisin keskustella ilmiöstä ja sen herättämistä ajatuksista, mutta en uskalla sitä kyseisessä facebook-ryhmässä tehdä, etten saa lynkkausta.

Mielestäni aihe on mielenkiintoinen ja olen itsekin innostunut "marittamaan" kotiani, mutta samalla pohdin että missä määrin minun tulisi ottaa vastuu kaikesta siitä roinasta jota olen vuosien mittaan kerännyt. Moni marittaja viskoo kaiken kylmästi jätesäkkeihin "poissa silmistä, poissa mielestä", mutta mielestäni se on kestävän kehityksen vastaista. Hyvä olisi kyetä kierrättämään mahdollisimman paljon, antaa turhat astiat, lakanat ym. vaikka pakolaisille tms.

Toisekseen olen miettinyt missä kohtaa maritus uhkaa muuttua siivousortoreksiaksi tai jonkinlaiseksi pakkomielteeksi. On vähän ikävää jos esim. kajotaan puolison tai lasten tavaroihin ja suututaan jos eivät suostu luopumaan riittävän paljosta. Mietinkin, että missä määrin perheen konmaritus-touhu on yksinomaan yhden perheenjäsenen päsmäröimää ja kärsiikö muut siitä.

Joku totesi HS:n kolumnissa tai kommetissa, että "tavarasta on tullut uusi läski", mikä kuvaa ilmiötä loistavasti. Tavarapaljous on jotenkin hävettävää ja joidenkin mielestä se kertoo ihmisen huonosta itsekurista. En sano, etteikö ajatuksessa voisi olla jotain tervehdyttävääkin tämmöisille länsimaalaisille pösilöille, jotka ovat surutta ahnehtineet lisää ja lisää ja nyt vaikeroivat tavaravuoriensa alla.

Noniin. Eipä mulla muuta. Tämän olisin siis halunnut kirjoittaa face-ryhmään, mutta en viitsinyt, kun tunnelma siellä on mikä on.

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa se ammattijärjestelijä käy säännöllisesti teillä sitten siistimässä. Konmarin idea on, että teet itse homman kerran ja sen jälkeen ei tarvitse tehdä.

Nyt tajuan! Näistä jankkausviestien kirjoittajista ja uusien ketjujen avaajista osa on varmasti ammattijärjestelijöitä, ja onhan se toki pelottavaa kun asiakkaat hoitavat homman ihan itse ja oma työ katoaa alta!

Vierailija
82/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä oli tehokasta karsintaa, kun oikein uusia kaappejakin piti hommata. Aika hauska juttu. Tuolla ei sitten tosiaankaan ole mitään tekemistä KonMarin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Maricon kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Maricon kirjoitti:

Tulen juuri paikallisesta kirjakaupastamme ja lahjaostosteni siellä suorittamisen ohessa pyysin saada vielä nähtäväkseni tätä Konmari opusta. (Hinta oli 17,90)  Myyjä otti sen hyllystä ja ojensi tarkasteltavakseni. Katselin sitä n. vartin verran.

Huomasin esim. että siellä oli kokonainen luku omistettu pelkästään sukkien ja sukkahousujen varastoinnin ja säilytyksen jalojen taitojen opastukselle. 

Minulla ne ovat yleensä ensin avaamattomassa muovitetussa ostopakkauksessaan ja  se pari jota käytän on käytössäni tai sitten lllalla pesuvadissa huuhdottavana ja sen jälkeen ripustan ne kuivamaan kuivatustelineeseen kylpyhuoneessani.

Käytössä on ytht'aikaa esillä  siis vain kahdet .

Useampia pakkauksia en turhaan avaa ja näin kesällä käytänkin yleensä  vain polvisukkia. Harvat kestävät viikkoa kauempaa,vaikka kuinka ne huolellisesti jalkaan laittaisi ja hyvin niistä huolehtisi.

Epäilen muuten aika vahvasti, että ihminen jolla on vähintään muutama miljoona painostuloja pankkitilillään (Kuten rva Kondolla taatusti jo on) oikeasti jaksaisi ihan hirveästi stressata niistä sukkapareistaan siellä kotona Japanissa  säilytyslaatikossaan ja niiden 'Pyhästä Järjestyksestä' siellä elämänsä ihan sinä keskeisimpänä asiana...

Sukkien tarkat hoito,pesu- ja säilytysohjeetkin on muuten painettu melkein joka sukkapakkauksen takakanteen,tai siihen pahviliuskaan jolla ne on kiinnitetty yhteen, myyntitelineeseensä  muovikoukustaan roikkumaan laitettaviksi.

Ne on siis  syytä lukea tarkkaan  jos ei sukkienhoito vielä itseltä kunnolla  suju.Sieltä ne selviävät kyllä  kaikki tarpeelliset ohjeet - ihan siis  ilman mitään ylimääräistä opustakin. 

Olisit lukenut tarkemmin. Siellä esitettiin ihan järkisyyt.

Kerro sinä järkisyyt tuollaiselle sukkahousujen paimentamiselle ja hypistelylle,varsinkaan enää sitten  jos tilillä on jo miljoonia euroja ...

( ...ellei nyt sitten  satu  olemaan kyseessä  joku asialleen fanaattisesti, henkeen ja vereen vihkiytynyt vaatefetisisti)

Onko se siis mielestäsi  mielekästä ajankäyttöä ?

Eikö siinä siis todellakaan  ole  mitään sijaa koko  tuollaisen puuhastelun mielekkyyden  kritisoimiselle ?

Totta kai on. Mutta rehellisesti, minulla on tililläni useita miljoonia dollareita, ja kuitenkin hypistelin sukkahousut asiaankuuluvasti. Se kuuluu siihen arvostuksen opetteluun - ei ole mitään syytä hoitaa tavaroitaan huonosti, vaikka rahaa olisi kuinka. KonMari nimenomaan opettaa pois kertakäyttökulttuurista. 

Sitten kun on metodin mukaisesti käynyt koko kotinsa läpi voi vapaasti päättää mitä haluaa tehdä. Minä en viikkaile sukkia, koska ne ovat meillä vain vähän aikaa - lapset kasvavat ja mies kuluttaa sukkia tehokkaasti. Mutta en tosin myöskään rullaa niitä pallolle tai venytä niitä muuten. Viikkasin kaikki kuitenkin koko metodin lävitse, koska tiesin sen psykologisen syyn siihen harjoitukseen. 

Tarkoitat varmaan miehesi pankkitilillä? Ja jos sulla itselläsi olisi miljoonia, niin miten ihmeessä et tekisi jotain hiukkasen järkevämpää, kuin yksin itse karsisit tavaramääriäsi palkkaamatta siihen ammattijärjestelijää?

Vierailija
84/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä oli tehokasta karsintaa, kun oikein uusia kaappejakin piti hommata. Aika hauska juttu. Tuolla ei sitten tosiaankaan ole mitään tekemistä KonMarin kanssa.

Kysymyksessä on kodin järjestyksen ylläpito. Sen luulisi olevan Konmarinkin tähtäin? Se taas sujuu helpommin, kun tavarat joita on pakko olla mahtuvat jonnekin eli toisinsanoen niillä on jokaisella paikkansa. Ja se toteutui hankkimalla vaatekaappi. Sanoinhan, että meillä oli de facto liian vähän säilytystilaa alunalkaenkin, eikä sille ollut tullut tehtyä mitään. Ensin kun lapset olivat vauvoja pärjättiin, mutta lasten kasvaessa ei :)

Vierailija
85/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa se ammattijärjestelijä käy säännöllisesti teillä sitten siistimässä. Konmarin idea on, että teet itse homman kerran ja sen jälkeen ei tarvitse tehdä.

Nyt tajuan! Näistä jankkausviestien kirjoittajista ja uusien ketjujen avaajista osa on varmasti ammattijärjestelijöitä, ja onhan se toki pelottavaa kun asiakkaat hoitavat homman ihan itse ja oma työ katoaa alta!

Siis mitä tämä tarkoittaa? Teet siistimisen kerran ja sen jälkeen ei tarvitse enää siistiä? Mitä tarkoitat siistimisellä? Siivoamista, kuten pölyjen pyyhintää ja imurointia? Miksi ihmeessä ammattijärjestäjäätarvittaisiin siihen? Ja jos taas tarkoitat että Konmarittamalla kerran ei tarvitse enää koskaan karsia tavaroitaan niin nauran.

Vierailija
86/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin kerran kirjakaupassa vartin verran yhtä laihdutusopasta. Ihan hirveetä huijausta, en ole laihtunut yhtään!

Vierailija
87/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse mitään Konmaria arvostaakseni tavaraa. Ja eikö ihmisten tavaranhankkimisongelmat johdu pitkälle siitä, että hurahdetaan milloin mihinkin. Ihminen muuttuukin. Aika ankeaa, jos pitää pitäytyä samassa lookissa tavaroidenkin suhteen koko elämä. Minä olen esimerkiksi elämäni aikana ihastunut lukuisiin eri tyyleihin astioissa, joita on sitten pitänyt kokeilla. Olisi ollut tosi ankeaa Konmari-tyyliin sanoa itselleen, että arvostan nyt tätä tyyliä, joka mulla on, kun sisimmässäni tiedän, että en kuitenkaan arvosta. Onneksi kokeiluni tein sinkkuna, niin ei tarvinnut kovin isoa määrää ostaa astiastoa kokeillakseen sitä. Näin 4-kymppisenä koen jo voivanikin asettua pariin astiastoon, mutta mistä sitä tietää, jos vielä 6-kymppisenä haluan uuden? ;)

Vierailija
88/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin kerran kirjakaupassa vartin verran yhtä laihdutusopasta. Ihan hirveetä huijausta, en ole laihtunut yhtään!

Mutta muista, että jos olet jo valmiiksi laiha, et saa sanoa siitä oppaasta mitään. Etkä myöskään, jos olet lihava. Sinulla saa olla mielipide laihdutusoppaasta vain, jos olet laihtunut juuri sen oppaan ohjeita tarkasti noudattaen.

89/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Maricon kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Maricon kirjoitti:

Tulen juuri paikallisesta kirjakaupastamme ja lahjaostosteni siellä suorittamisen ohessa pyysin saada vielä nähtäväkseni tätä Konmari opusta. (Hinta oli 17,90)  Myyjä otti sen hyllystä ja ojensi tarkasteltavakseni. Katselin sitä n. vartin verran.

Huomasin esim. että siellä oli kokonainen luku omistettu pelkästään sukkien ja sukkahousujen varastoinnin ja säilytyksen jalojen taitojen opastukselle. 

Minulla ne ovat yleensä ensin avaamattomassa muovitetussa ostopakkauksessaan ja  se pari jota käytän on käytössäni tai sitten lllalla pesuvadissa huuhdottavana ja sen jälkeen ripustan ne kuivamaan kuivatustelineeseen kylpyhuoneessani.

Käytössä on ytht'aikaa esillä  siis vain kahdet .

Useampia pakkauksia en turhaan avaa ja näin kesällä käytänkin yleensä  vain polvisukkia. Harvat kestävät viikkoa kauempaa,vaikka kuinka ne huolellisesti jalkaan laittaisi ja hyvin niistä huolehtisi.

Epäilen muuten aika vahvasti, että ihminen jolla on vähintään muutama miljoona painostuloja pankkitilillään (Kuten rva Kondolla taatusti jo on) oikeasti jaksaisi ihan hirveästi stressata niistä sukkapareistaan siellä kotona Japanissa  säilytyslaatikossaan ja niiden 'Pyhästä Järjestyksestä' siellä elämänsä ihan sinä keskeisimpänä asiana...

Sukkien tarkat hoito,pesu- ja säilytysohjeetkin on muuten painettu melkein joka sukkapakkauksen takakanteen,tai siihen pahviliuskaan jolla ne on kiinnitetty yhteen, myyntitelineeseensä  muovikoukustaan roikkumaan laitettaviksi.

Ne on siis  syytä lukea tarkkaan  jos ei sukkienhoito vielä itseltä kunnolla  suju.Sieltä ne selviävät kyllä  kaikki tarpeelliset ohjeet - ihan siis  ilman mitään ylimääräistä opustakin. 

Olisit lukenut tarkemmin. Siellä esitettiin ihan järkisyyt.

Kerro sinä järkisyyt tuollaiselle sukkahousujen paimentamiselle ja hypistelylle,varsinkaan enää sitten  jos tilillä on jo miljoonia euroja ...

( ...ellei nyt sitten  satu  olemaan kyseessä  joku asialleen fanaattisesti, henkeen ja vereen vihkiytynyt vaatefetisisti)

Onko se siis mielestäsi  mielekästä ajankäyttöä ?

Eikö siinä siis todellakaan  ole  mitään sijaa koko  tuollaisen puuhastelun mielekkyyden  kritisoimiselle ?

Totta kai on. Mutta rehellisesti, minulla on tililläni useita miljoonia dollareita, ja kuitenkin hypistelin sukkahousut asiaankuuluvasti. Se kuuluu siihen arvostuksen opetteluun - ei ole mitään syytä hoitaa tavaroitaan huonosti, vaikka rahaa olisi kuinka. KonMari nimenomaan opettaa pois kertakäyttökulttuurista. 

Sitten kun on metodin mukaisesti käynyt koko kotinsa läpi voi vapaasti päättää mitä haluaa tehdä. Minä en viikkaile sukkia, koska ne ovat meillä vain vähän aikaa - lapset kasvavat ja mies kuluttaa sukkia tehokkaasti. Mutta en tosin myöskään rullaa niitä pallolle tai venytä niitä muuten. Viikkasin kaikki kuitenkin koko metodin lävitse, koska tiesin sen psykologisen syyn siihen harjoitukseen. 

Tarkoitat varmaan miehesi pankkitilillä? Ja jos sulla itselläsi olisi miljoonia, niin miten ihmeessä et tekisi jotain hiukkasen järkevämpää, kuin yksin itse karsisit tavaramääriäsi palkkaamatta siihen ammattijärjestelijää?

Meillä on yhteiset rahat. Mitä "järkevämpää" tekisin? Ylipäätään minua ihmetyttää se ihmisten käsitys, että jos olisi rahaa he tekisivät kummallisia juttua. Kuten matkustelisivat koko ajan, eivät koskaan enää siivoaisi kotiaan yms. No, en jaksa matkustella koko ajan. Haluan olla mieheni kanssa ja pienet lapset eivät ole kamalan hyvää matkaseuraa. Kyllä meillä käy siivooja, mutta ei todellakaan joka päivä. Ja vaikka minulla olisi rahaa ostaa joka päivä uudet vaatteet, en koe sitä kovin ekologisena tai eettisenä, vaan huolehdin tavaroistani hyvin.

Ammattijärjestelijä ei auta KonMari-metodissa tippaakaan. Ei ole kyse järjestelystä, vaan psykologisesta metodista, jolla koti laitetaan kerralla kuntoon ja elämää/tavaroitaan arvostaa sen jälkeen enemmän. 

Hieno juttu, että jollekin oli tässä threadissa ammattijärjestelijä toiminut. Kuitenkin ammattijärjestelijä oli ostattanut lisää säilytystilaa :O. Ja mitään takuita ei ole, että ammattijärjestelijää ei tarvittaisi enää. KonMarissa on, sillä oikein tehtynä se muuttaa kulutustottumuksia radikaalisti. 

Vierailija
90/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksessä on kodin järjestyksen ylläpito. Sen luulisi olevan Konmarinkin tähtäin? Se taas sujuu helpommin, kun tavarat joita on pakko olla mahtuvat jonnekin eli toisinsanoen niillä on jokaisella paikkansa. Ja se toteutui hankkimalla vaatekaappi. Sanoinhan, että meillä oli de facto liian vähän säilytystilaa alunalkaenkin, eikä sille ollut tullut tehtyä mitään. Ensin kun lapset olivat vauvoja pärjättiin, mutta lasten kasvaessa ei :)

Ei, se on paljon enemmän kuin että "tavarat mahtuvat johonkin"

Vierailija
91/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä tämä tarkoittaa? Teet siistimisen kerran ja sen jälkeen ei tarvitse enää siistiä? Mitä tarkoitat siistimisellä? Siivoamista, kuten pölyjen pyyhintää ja imurointia? Miksi ihmeessä ammattijärjestäjäätarvittaisiin siihen? Ja jos taas tarkoitat että Konmarittamalla kerran ei tarvitse enää koskaan karsia tavaroitaan niin nauran.

Se on sen idea ja se toimii. Kannattaa lukea se kirja.

92/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta muista, että jos olet jo valmiiksi laiha, et saa sanoa siitä oppaasta mitään. Etkä myöskään, jos olet lihava. Sinulla saa olla mielipide laihdutusoppaasta vain, jos olet laihtunut juuri sen oppaan ohjeita tarkasti noudattaen.

KonMari metodin edut: 

-arvostat jokaista tavaraasi

-sinulla ei ole yhtään turhaa tavaraa

-olet onnellinen vähien tavaroittesi kanssa

-elät elämääsi tiedostaen tarkkaan mitä haluat

-et osta tavaraa, ellet välttämättä sitä tarvitse

-et tee virheostoksia

-sinulla ei ole ongelmaa antaa pois sitä lahjaksi saamaasi tuikkukippoa

-olet kiitollinen kodistasi ja elämästäsi, niin että tunnet sen

-kotisi on harmoninen, sotkua ei synny sillä kaikelle on niin looginen paikka

-huolehdit kaikista tavaroistasi erinomaisesti - olivat ne euron sukat tai 2.300e käsilaukku

Jos nuo ovat kunnossa, niin et varmaankaan saa mitään uutta KonMarista. Onneksi olkoon.

Vierailija
93/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni KonMari-järjestelmä on hyvä, ja siitä saa uusia ideoita. Itse olen viikannut kaappiin vaatteet toisinpäin, ja esim tämä pystyyn viikkaaminen on parempi. 

Mutta tätä varten täytyykin olla lipastoja joissa on ne hyvänkokoiset laatikot. sama määrä puseroita menee aina samankokoiseen, ei ne pienene vaikka viikkaisi mitenpäin tahansa.

Järkevintä onkin ottaa vain itselle sopivat vinkit KonMarista, eikä tehdä siitä jotain idolia jota pitää palvoa ja toimia tasan sen systeemin mukaisesti.

Taatusti jokaisella on sellaista tavaraa, joka ei juuri ilahduta, mutta se saattaa puolen vuoden päästä ilahduttaa omia lapsia, tai vaikkapa lapsenlapsia.

Kohtuus kaikessa, hävittämisessäkin. Ja jokaisen oma koti, siitähän on jo sanonta: kotini on linnani, ei sinne tarvitse kaikenmaailman kondoja päästää huseeraamaan, siis päänsä sisälle varsinkaan.

P.S. sitäpaitsi sillä kirjalla on myös tarkoitus rahastaa, ei maailmassa kukaan ilmaiseksi mitään tee.

94/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma tahto kirjoitti:

Mielestäni KonMari-järjestelmä on hyvä, ja siitä saa uusia ideoita. Itse olen viikannut kaappiin vaatteet toisinpäin, ja esim tämä pystyyn viikkaaminen on parempi. 

Mutta tätä varten täytyykin olla lipastoja joissa on ne hyvänkokoiset laatikot. sama määrä puseroita menee aina samankokoiseen, ei ne pienene vaikka viikkaisi mitenpäin tahansa.

Järkevintä onkin ottaa vain itselle sopivat vinkit KonMarista, eikä tehdä siitä jotain idolia jota pitää palvoa ja toimia tasan sen systeemin mukaisesti.

Taatusti jokaisella on sellaista tavaraa, joka ei juuri ilahduta, mutta se saattaa puolen vuoden päästä ilahduttaa omia lapsia, tai vaikkapa lapsenlapsia.

Kohtuus kaikessa, hävittämisessäkin. Ja jokaisen oma koti, siitähän on jo sanonta: kotini on linnani, ei sinne tarvitse kaikenmaailman kondoja päästää huseeraamaan, siis päänsä sisälle varsinkaan.

P.S. sitäpaitsi sillä kirjalla on myös tarkoitus rahastaa, ei maailmassa kukaan ilmaiseksi mitään tee.

Eli mielestäsi ei ole järkevää ottaa kaikkia metodin tarjoamia hyötyjä, vain ottaa vain muutama mieluinen juttu? En mielestäni pidä KonMaria idolinani tai palvo metodia. Käytin metodin hyväkseni ja otin sen tarjoamat edut. Nyt toimin joidenkin asioiden suhteen eri tavalla, mutta en olisi saanut kaikkia hyötyjä, jos olisin soveltanut kamalasti. 

Minullakin on oma tahto - ja sen mukaanhan kirjassa juuri käsketään toimimaan. Ja tietenkään kukaan ei tee ilmaiseksi mitään, mutta miksi pidätte mahdottomuutena sitä, että hän on huomannut asiakkaistaan metodin toimivan ja kirjoittanut siksi kirjan (rahastaakseen). Ei suinkaan niin, että hän on istunut miettimässä millä kummalla ansaitsisi miljoonia, no hitto, keksimpä kummallisen siivousmetodin ja rahastan sillä! Tunnen kirjailijoita, tiedän kuinka rankkaa on saada aikaan toimiva konsepti. Siksi minusta on aivan päivänselvää, että Kondolla on ollut ensin toimiva konsepti, joka on sitten laitettu vain kirjaksi. Pienellä markkinoinnilla se on saanut nopeasti tuulta alleen. Näin ei olisi käynyt jos metodi ei olisi toimiva. Tai no, kellään kirjallisuuspiireissä ei ole minkäänlaista selitystä 50 shadesin menestykselle. 

Vierailija
95/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maricon kirjoitti:

Lueskelin eilen espanjalaisten mielipiteitä ko. Konmari-metodista. Siellä sitä markkinoidaan nimellä " La Magia del Orden" ( 'järjestyksen taika') Oikeastaan aika paljon enemmän niitä kriittisiäkin mielipiteitä näkyi siellä. Samoin ranskalaisillakin tuntui olevan kriittisiä mielipiteitä.

Saksalaiseen 'järjestyksen ja perusteellisuuden kansaan' japanittaren sanoma on saattanut upota hieman paremmin ,mene tiedä, mutta saksan kielen ymmärtämiseni on sen verran noita kahta ensinmainittua heikompaa etten niillä eväillä jaksa enkä viitsi ottaa selvää. Halusinhan vain vaihtoehtoista tietoa siitä miten ko.kirjanen on otettu vastaan muualla kuin meillä.

Vastaanotto on yhtäällä tietysti parempi kuin toisaalla ja olettaisin tämän johtuvan kansallisuuseroista.

Meitä on maailmassa tietysti moneksi ,mutta ainakin yleisesti ottaen  espanjalaiset ja varsinkin latinalaiset ovat sen verran kaikkea barokkimaista runsautta sisustuksessaankin rakastavia ja suosivia ihmisiä,että harva heistä ottaa tuollaista konmari-filosofiaa

( kaikkine esineenpalvonta-animismeineen ) edes todesta.

Intiaan ja Afrikkaan opusta lienee (helposti ymmärrettävistä syistä)

Tekisi kuitenkin mieli esittää eräs hauska ja mielenkiintoinen kysymys kaikille konmarittajille ja muillekin Konmari-opusten fanittajille....

Oletetaan...siis 'visioidaan' ensinnäkin...että kotisi olisi täydellisessä Konmari järjestyksessä. Niin hienossa ,että saisit siitä kansainvälisen Konmari-liiton kunniakirjan ja erityismaininnan ja itsensä Mari Kondon kädestä tietenkin jossain luennolla luentosaliksi muutetussa katsomossa hänen matkojensa varrella...sitten matkustaisit tietenkin iloisella mielellä kotiin.

Olisit kokonaan unohtanut tarkastaa viime viikolla jättämäsi . lottokupongin arvontatuloksen. Yllätykseksesi tapaisit Oy Veikkaus&Lotto Ab:n edustajat kotiovellasi kukkapuskan kanssa. Saisit tietää voittaneesi,sanokaamme vaikkapa  neljän ja puolen miljoonan pääpotin kierroksella.

Nyt seuraakin vasta se  varsinainen kysymys: Jatkaisitko viitsisitkö ja haluaisitko rahojen tililläsi näkymisen jälkeen jatkaa yhä vain suuremmalla innolla  vanhaan malliin tuttua 'siksakkia' kotonasi siististi viikattujen sukkapakkausten,ihanteellisen kompaktisti laskostettujen astiapyyhkeittesi ja kirjahyllysi  kaunisselkäisten kirjojesi välillä,niitä katseellasi siellä hyväillen ja ihaillen ja niiden ilonsäteilyannoksista ohikulkiessasi mielenorgastisesti  nauttien ?

Vai tekisikö mielesi jotain muuta ? (Esim.vaikka sitten   viitata puhtaalla kintaalla koko näpertelylle...)

*(ps olen jo varautunut kivisateeseen täällä)

Toi sun postskriptumis... Tiesit jo itsekin, miten typerästi kirjoitit, mutta pitipä silti, koska olet niiiiin tän kaiken yläpuolella.

0/5

Vierailija
96/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos joku kokee valaistumisen jossain asiassa vaikka kirjan kautta, niin mikä minä siihen olen sanomaan, että väärin tajuttu? Miksi ylipäätään vaikka luetaan tai seurataan tv-ohjelmia, jos niistä ei voi tai saa ottaa vaikutteita? En ole itse lukenut Kondon kirjaa, mutta en ymmärrä tätä paheksumista. Jos tavarakasojen yltäkylläisyyteen turtunut nykyihminen saa kulutustottumuksensa johonkin järkevään mittaan, onko siinä jotain moitittavaa? Kyllä enemmistöllä suomalaisistakin on ne ei-niin-rakkaat appiukon sorvaamat kynttilänjalat ja äidin Myrna-astiastot siirtymässä muuttokuormasta toiseen ja ilman "marittamista" jäävät vielä lastenkin häkkikomerojen täytteeksi. Jos omaa suhdettaan tavaraan ja ostamiseen tulee tutkailtua tarkemmin kirja lukemalla niin go for it!

Sitten lapset voivat kirota, miten mutsi maritti kaikki mummon myrnat ja muut aarteet ulos kodista ja korvasi ne kiinaiittalalla kun se tuotti hänelle iloa.

Samalla tavalla lähtivät billnäsit roskalavalle 70-luvulla, kun kaikkien piti saada lastulevyä. Ei mitään uutta auringon alla.

Lapset eivät päätä, millaisia tavaroita äiti saa omistaa tai millaisessa kodissa hän tykkää asua. Jos on kiinnostusta joihinkin esineisiin, niin kannattanee kertoa etukäteen, mutta yhä siltikin, kukin ympäröiköön itsensä haluamillaan tavaroilla.

Vierailija
97/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, se on paljon enemmän kuin että "tavarat mahtuvat johonkin"

Jaa, no aika monille riittäisi se, että tavarat mahtuvat johonkin ;)

Vierailija
98/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

KonMari metodin edut: 

-et tee virheostoksia

-huolehdit kaikista tavaroistasi erinomaisesti - olivat ne euron sukat tai 2.300e käsilaukku

Jos nuo ovat kunnossa, niin et varmaankaan saa mitään uutta KonMarista. Onneksi olkoon.

Eli tarkoitus on kuitenkin paitsi karsia tavaraa, karsia sitä niin että jäljelle jää vain vähän? Eikö se pointti ollutkaan, että säästää iloa tuottavat tavarat?

99/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

KonMari metodin edut: 

-et tee virheostoksia

Eli tarkoitus on kuitenkin paitsi karsia tavaraa, karsia sitä niin että jäljelle jää vain vähän? Eikö se pointti ollutkaan, että säästää iloa tuottavat tavarat?

On. Olet aivan oikeassa. Tein typerän oletuksen siitä, että muillakin olisi yhtä vähän tärkeitä tavaroita, kuin minulla. Sehän nimenomaan ei ole KonMarin pointti, vaan juurikin säästää ne iloa tuottavat tavarat/hankkia iloa tuottavia tavaroita mahdollisuuksien mukaan. Ja ei enää koskaan ostaa sellaista, joka ei tuota iloa.

Vierailija
100/139 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

KonMari metodin edut: 

-et tee virheostoksia

On. Olet aivan oikeassa. Tein typerän oletuksen siitä, että muillakin olisi yhtä vähän tärkeitä tavaroita, kuin minulla. Sehän nimenomaan ei ole KonMarin pointti, vaan juurikin säästää ne iloa tuottavat tavarat/hankkia iloa tuottavia tavaroita mahdollisuuksien mukaan. Ja ei enää koskaan ostaa sellaista, joka ei tuota iloa.

Niinpä. Koska tavaran vähäisyys ei ole KonMarin tarkoitus, ei pidä olettaa että KonMarin seuraus olisi vain vähäinentavaramäärä, tai esimerkiksi että prosessin jälkeen ei tarvittaisi uusia säilytysratkaisuja, kuten vaikka vaatekaappia.

On varmasti paljon ihmisiä, joille KonMari on ensisijaisesti tavaran karsimista, mutta sitten taas on paljon sellaisiakin, joille KonMari on tarpeen tavaroiden järjestelyssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän