Jo 1,3 miljoonaa suomalaista on lähtenyt etsimään parempaa elintasoa maailmalta
Ajatelkaa, meitä voisi olla yli 6,5 miljoonaa. Eipä oo, koska osa porukasta on lähtenyt hakemaan isompaa leipää maailmalta. Menneet vapaaehtoisesti maahanmuuttajiksi :)
http://www.siirtolaisuusinstituutti.fi/files/jpg/maahan-_ja_maastamuutt…
Kommentit (101)
Oon varmaan tulevaisuudessa yksi heistä ellei täältä Suomesta löydy mielenkiintoista työtä.:)
T: 22-vuotias nuori mies/poika
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni heistä on raiskannut tai terroroinut?
Muutamat pikkurikokset Ruotsissa ovat aika vähäpätöisiä.
Kuten esim.se Valjakkalan alias nykyisin " Nikita Fougantinen" suorittama perheen raaka murha sielläpäin ?
hassua, että täällä espanjassa on sama suurten ikäluokkien ongelma kuin suomessakin. taitaneeko vaivata koko eurooppaa, että yli puolet väestöstä on syntynyt 1940 - 1950?
ei ihmekään että rakenteet muuttuvat, eläkejärjestelmistä halutaan eroon ja töitä pitäisi tehdä aiempaan pienemmällä palkalla.
täällä on kauheasti laittomia maahanmuuttajia, jotka tekevät pitkää päivää vihannes- ja hedelmätarhoissa, eikä palkka ole kuin 20 e päivä.
Onneksi oon opetellut jo kieliä joten se helpottaa asiaa.:)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oon opetellut jo kieliä joten se helpottaa asiaa.:)
Se on viisasta. Hyvää jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse lähdin viime vuosituhannella, ja se oli paras päätös ikinä.
Silti notkut täällä ;)
Kukapa täältä, kansalaisilleen vapaasta maasta estäisi muuttamasta vaikka minne,mistä vain arvelee paremman palkan omasta työstään jne. saavansa ja ammatillaan ja koulutuksellaan itselleen pystyvänsä hankkimaan .
Demokraattisessa mielessä, eli siis koko kansan aineellinen hyvinvointi puntarissa ja kaikilla kriteereillä kansalaisten elämisen edellytyksiä arvioiden ja mitattuna 'paremman elintason' maata saa maailmasta kyllä hakea ja uskoisinpa että nekin muutamat löytyvät vain pohjoismaisista lännen naapurivaltioista.
Maiden vertailussa tältä pohjalta ja eri maiden elintasosta puhuttaessa ja niitä tilastollisesti vertaillessa kriteeriksi vertailussa ei siis riitä vain pelkkä vastaus kysymykseen ' missä maassa minä itse pystyisin omalla koulutuksellani ja omaa ammattiani siellä harjoittaen saamaan siitä paremmin palkkaa kuin täällä Suomessa?'
Itse asiassa tällä ei ole mitään tekemistä valtioiden elintasovertailun pisteytyksien kanssa vaan se on vain yksilökeskeistä ja pelkästään omaan napaansa tuijottavaa pohdintaa ja ihan kokonaan asian vierestä.
Vierailija kirjoitti:
'paremman elintason' maata saa maailmasta kyllä hakea ja uskoisinpa että nekin muutamat löytyvät vain pohjoismaisista lännen naapurivaltioista.
Katseesi on kovin suppea. Varmaan puolustat pakkoruotsiakin kun maailmankuvasi on tuollainen. Itse en muuttaisi Ruotsiin koskaan, heillä on edelleen negatiivinen kuva suomalaisista eivätkä arvosta meitä.
Nykyaikaa on se että nuori hakee töitä vaikka Espanjasta, Ruotsista tai Virosta. Kun Suomesta ei töitä löydy, niin haetaan niitä muualta.
Ite oon ollut töissä täällä Malagassa pian 2 vuotta. Ei ole ollut Suomi-ikävä, enkä jaksa oikein seurata uutisia, mutta tämä palstailu on kivaa tälläi vapaapäivänä.
Sehän on nyt vanha totuus, että palkansaajana Suomessa et kyllä rikastu. Itse olen ollut parissa länsimäisessa teollisuusmaassa hommissa ja molemmissa jäi reilusti enemmän käteen ja kaikki terveyspalvelut, koulut ym. oli myös ilmaisia ja jopa ilman lääkekuluja ja käyntimaksuja.
Nykyään turhaa pulinaa, että Suomi on hyvä maa. Suomi ei ole enää kärkikymmenikössä ja huonommin vain menee. Moni ulkosuomalalainen koulutettu työntekijä pärjää ja on pärjännyt muissa maissa selkeästi paremmin ja eläke- ym. asiat ovat myös hoituneet mainiosti.
Työskentelen kansainvälisessä firmassa ja mm. irtisanomisissa on kovasti eroja; potkujen jälkeen suomalainen ravaa ma-aamuna työvoimatoimistoon ilmoittautumaan, kun taas ulkomainen kollega ottaa parin kuukauden loman jä lähtee lämpimään pelaamaan golfia tai pyöräilemään. Toisella on varaa, toisella ei.
Vierailija kirjoitti:
"Huono työllisyystilanne Suomessa sai suuren joukon perheitä ja yksineläviä lähtemään työnhakuun Ruotsiin 1960-luvulla. Oli helppoa lähteä vailla kielitaitoakin, sillä lähtiessä ajatuksena oli tehdä muutama vuosi töitä ja palata sitten takaisin kotiin. Muuttoa pidettiin väliaikaisena ja se vaikutti kotiutumiseen uudessa maassa; ei edes yritetty sopeutua tai opiskella maan kieltä.
Kielen huono hallinta vaikutti erityisesti perheen mukana muuttaneisiin lapsiin ikävällä tavalla. Ruotsalaisissa kouluissa ei opetettu suomenkieltä, eivätkä suomalaiset lapset pystyneet seuraamaan opetusta vielä ruotsiksi. Suomessa hyvin menestyneitä lapsia joutui erityisluokille psyykkisten häiriöiden vuoksi ja vain muutamat suomalaisnuoret läpäisivät lukion."
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/02/11/finne-ruotsinsuomalaiset
mitähän ihmettä? Mulla on ruotsissa 5 serkkua jotka ovat syntyneet vuosina 1978-1985 ja kaikki kävivät aluksi suomenkielistä koulua joka asteittain muuttui ruotsinkieliseksi ja lopulta opetus oli ruotsiksi, asuvat göteborgissa. Vai voisko olla niin että tuo päti ensimmäisiin suomalaislapsiin 60-luvulla ja lopulta opetusta muutettiin jotta suomalaiset ei syrjäytyisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'paremman elintason' maata saa maailmasta kyllä hakea ja uskoisinpa että nekin muutamat löytyvät vain pohjoismaisista lännen naapurivaltioista.
Katseesi on kovin suppea. Varmaan puolustat pakkoruotsiakin kun maailmankuvasi on tuollainen. Itse en muuttaisi Ruotsiin koskaan, heillä on edelleen negatiivinen kuva suomalaisista eivätkä arvosta meitä.
En kannata ruotsinkielen opetuksen (suomenkielisten poliitikkojen ylläpitämää) pakollisuutta suomalaisessa kouluopetuksessa,mutta en myöskään näe miten koko tuo kysymys nyt tähän,eri maiden elintasovertailuun liittyisi. Ei meitä suomalaisia kukaan Ruotsiin ole pakottanut ketään muuttamaan.
Kaikki ne meistä ketkä siellä ovat,ovat siellä omasta halustaan täältä lähteneinä ja pärjäävät ja saavat työstään arvostusta siellä kukin omien kykyjensä mukaan eli käytännössä sen mukaan millainen koulutus heillä on ollut ennen sinne lähtöään.
Yleiset 'mielikuvat' suomalaisista eivät päde suomalaissyntyisen professorin tai ydinfyysikon kohdalla .
Ne sellaiset pätevät vain jossain 'Sverige demokraterna'-puolueen 'syvissä riveissä' . ( syyttäisin heitä kuitenkin noiden kahden,sinänsä hienon sanan törkeästä omavaltaisesta vääristelystä ja väärinkäytöstä)
Niin, on myös ollut suomalaisia siirtolaisia. Nykyään tännepäin pyrkii vain kehitysmaiden siirtoloisia.
Vierailija kirjoitti:
Tutustuhan sellaiseen termiin kuin "inhimillisen kehityksen indeksi" ja tsekkaa vuoden 2015 tilastot. Kuuden kärki Norja, Australia, Sveitsi, Tanska, Alankomaat, Saksa. Ruotsikin vasta sijalla 14, Suomi 24...
Sanoisin että on suorastaan älyllistä epärehellistyyttä väittää, etteikö olisi selkeästi enemmän paremman elintason maita kuin "muutama".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustuhan sellaiseen termiin kuin "inhimillisen kehityksen indeksi" ja tsekkaa vuoden 2015 tilastot. Kuuden kärki Norja, Australia, Sveitsi, Tanska, Alankomaat, Saksa. Ruotsikin vasta sijalla 14, Suomi 24...
Sanoisin että on suorastaan älyllistä epärehellistyyttä väittää, etteikö olisi selkeästi enemmän paremman elintason maita kuin "muutama".
Mutta edelleenkin: mikään ei estä ketään suomalaista muuttamasta niihin (jos vain ottavat) .
Norja muuten ON pohjoismaa,samoin tuolla listalla neljäntenä näkyvä Tanska.
Esim. Saksassa työttömyysturva ei todellakaan ole ollenkaan niin hyvä kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutki sä itte vähän tilastoja paremmin.
http://yle.fi/ylex/uutiset/tutkimus_suomalaisilla_on_paras_elamanlaatu_…
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaa on se että nuori hakee töitä vaikka Espanjasta, Ruotsista tai Virosta. Kun Suomesta ei töitä löydy, niin haetaan niitä muualta.
Ite oon ollut töissä täällä Malagassa pian 2 vuotta. Ei ole ollut Suomi-ikävä, enkä jaksa oikein seurata uutisia, mutta tämä palstailu on kivaa tälläi vapaapäivänä.
Onko sinulla työ, joka elättää, ja mukava asunto?
Nuorempana mikä ettei, näin vanhempana ajatus muutosta yksin hirvittää, koska ihmissuhteet ovat Suomessa enimmäkseen ja turvallisuudentunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta edelleenkin: mikään ei estä ketään suomalaista muuttamasta niihin (jos vain ottavat) .
Norja muuten ON pohjoismaa,samoin tuolla listalla neljäntenä näkyvä Tanska.
Esim. Saksassa työttömyysturva ei todellakaan ole ollenkaan niin hyvä kuin Suomessa.
Työttömille ja muille lusmuille Suomi onkin hyvä paikka. Veronmaksajalle se ei sitä ole. Akateemisen elintaso on korkeampi lähes missä tahansa kehittyneessä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutki sä itte vähän tilastoja paremmin.
http://yle.fi/ylex/uutiset/tutkimus_suomalaisilla_on_paras_elamanlaatu_…
"Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota taloudellisen elintason sijaan sosiaalisiin seikkoihin, jotka parantavat elämänlaatua.
Tutkimuksen kolme keskeistä indeksiä olivatkin ihmisen perustarpeet, hyvinvoinnin perusta sekä mahdollisuudet. Järjestö selvitti esimerkiksi ihmisten pääsyä terveyspalveluihin ja korkeakoulutukseen. "
Näiden kriteerien mukaan Suomi on hyvä paikka sellaisille rassukoille, jotka eivät osaa pitää huolta itsestään. Korkeakoulutukseen pääsee liiankin helposti, minkä todistaa korkea ja lisääntyvä akateemisten työttömyys. Onko kunnianhimoinen ihminen tyytyväinen kun ihmisen perustarpeet ja hyvinvoinnin perusta on kunnossa? Minä ainakin haluan enemmän. Suomi on hyvä maa sellaiselle, joka tyytyy vähään tai ei vaikka halua käydä töissä ollenkaan. Hänen maailmanlaajuisesti huipputasoisen elintason kustantaa sitten stressaantuneet veronmaksajat. Hyi olkoon mikä sosialismin onnela tämä Suomi.
Missä asut? Ihan uteliaisuutta kysyn.