Jo 1,3 miljoonaa suomalaista on lähtenyt etsimään parempaa elintasoa maailmalta
Ajatelkaa, meitä voisi olla yli 6,5 miljoonaa. Eipä oo, koska osa porukasta on lähtenyt hakemaan isompaa leipää maailmalta. Menneet vapaaehtoisesti maahanmuuttajiksi :)
http://www.siirtolaisuusinstituutti.fi/files/jpg/maahan-_ja_maastamuutt…
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
taalla maailmalla tajuaa, etta suomi on todellinen perakammari.
kannattaa hypata pois ennen kuin maa uppoaa elakelaisiinsa.
Joo Ranskassa on ihanan nuori väestö joka on suuri rikkaus ja voimavara kuten tiedämme
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt lähdetään pakoon mamutusta ja työttömyyttä ja surkeaa politiikkaa ja himoverotusta.
Me lähdimme maailmalle uteliaisuudesta. Myytiin talo, ostettiin isompi Saksasta, parempi auto ja lapset pääsevät pian päiväkotiin.
Mutta ei täällä halpaa ole.
Eikä näkööjään töitä kun sulla aikaa keskellä päivää roikkua netissä. Saksan kesälomathan on vasta elokuussa
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät ole paperittomana tunkeneet mihinkään elätiksi vaan laillisesti vaihtaneet maata.
Tosin en kyllä arvosta näitäkään, jokaisen pitäisi tehdä töitä kotimaassa
.. ja elättää kaltaisiasi
Vierailija kirjoitti:
Olen yksi niistä. Lähdin v.2002.
Hyvin on kannattanut. Jäin pois työelämästä vähän yli 5-kymppisenä ja nyt elelen pääomatuloilla palmujen alla.
Tuo ei ole sama asia kuin paremman elintason perässä muuttaminen. Eli et kuulu porukkaan, koska lähdit vasta, kun olit saanut asiasi siihen kuntoon, että saatoit elää mukavasti muualla.
Vierailija kirjoitti:
Itse lähdin viime vuosituhannella, ja se oli paras päätös ikinä.
Minne lähdit?
Roomassa törmättiin vanhaa suomalaispariskuntaan ihan sattumalta. Ihmeteltiin missä lie se ja se nähtävyys. Sitten takaa kuului vanhan miehen opastus selkeällä savolla :) Olivat asuneet 12 vuotta kaupungissa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni heistä on raiskannut tai terroroinut?
Muutamat pikkurikokset Ruotsissa ovat aika vähäpätöisiä.
Et varmaan muista Juha Valjakkalaa ja hänen pikkurikoksiaan.
Yleistiedossa ja älykkyydessä puutteita?Kannattaa lukea.
http://www.kaleva.fi/mielipide/kolumnit/suomalaiset-vangit-ruotsin-vank…
Että oikein Valjakkala tehnyt murhan 80 luvulla. Oletko kuullut että joku polttaa siellä lähiöitä joka viikkonloppu. Ilmeisesti näistä ei tuomita vankilaan eikä muutenkaan tai sitten polttajat on suomalaisia
Vierailija kirjoitti:
"Huono työllisyystilanne Suomessa sai suuren joukon perheitä ja yksineläviä lähtemään työnhakuun Ruotsiin 1960-luvulla. Oli helppoa lähteä vailla kielitaitoakin, sillä lähtiessä ajatuksena oli tehdä muutama vuosi töitä ja palata sitten takaisin kotiin. Muuttoa pidettiin väliaikaisena ja se vaikutti kotiutumiseen uudessa maassa; ei edes yritetty sopeutua tai opiskella maan kieltä.
Kielen huono hallinta vaikutti erityisesti perheen mukana muuttaneisiin lapsiin ikävällä tavalla. Ruotsalaisissa kouluissa ei opetettu suomenkieltä, eivätkä suomalaiset lapset pystyneet seuraamaan opetusta vielä ruotsiksi. Suomessa hyvin menestyneitä lapsia joutui erityisluokille psyykkisten häiriöiden vuoksi ja vain muutamat suomalaisnuoret läpäisivät lukion."
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/02/11/finne-ruotsinsuomalaiset
Asuinmaan kielen osaaminen on äärimmäisen tärkeä asia. Sanoisinpa, että kaikkein tärkein asia sopeutumisessa - oman aktiivisen tahdon lisäksi. Kun maahantulija ei opiskele kohdemaansa kieltä, voi siitä vetää jo pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mitä tulee kotoutumisen onnistumiseen (myös valtaväestön kannalta katsottuna).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt lähdetään pakoon mamutusta ja työttömyyttä ja surkeaa politiikkaa ja himoverotusta.
Me lähdimme maailmalle uteliaisuudesta. Myytiin talo, ostettiin isompi Saksasta, parempi auto ja lapset pääsevät pian päiväkotiin.
Mutta ei täällä halpaa ole.
Itseäni ahdisti Saksassa se loputon ihmismäärä. Eli kuitenkin voin paremmin Suomessa, vaikka luulin ensin toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni heistä on raiskannut tai terroroinut?
Muutamat pikkurikokset Ruotsissa ovat aika vähäpätöisiä.
Et varmaan muista Juha Valjakkalaa ja hänen pikkurikoksiaan.
Yleistiedossa ja älykkyydessä puutteita?Kannattaa lukea.
http://www.kaleva.fi/mielipide/kolumnit/suomalaiset-vangit-ruotsin-vank…
Että oikein Valjakkala tehnyt murhan 80 luvulla. Oletko kuullut että joku polttaa siellä lähiöitä joka viikkonloppu. Ilmeisesti näistä ei tuomita vankilaan eikä muutenkaan tai sitten polttajat on suomalaisia
Jehovat saisivat sinusta hyvän jäsenen. Taidanpa antaa vinkin.
Asun Virossa. Olen korkeakoulutettu, mutta Suomessa ei ole töitä. Tienaan Virossa n. 900-1000€/kk (netto), millä elelee täällä ihan kivasti. Säästöön ei ihan hirveästi jää, mutta en halua muuttaa huonompaan kämppään.
Paikalliset tienaavat moni huomattavasti vähemmän, eikä täällä ole enää edes kovin halpaa. Paitsi alkoholi. Kahvikin on kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Huono työllisyystilanne Suomessa sai suuren joukon perheitä ja yksineläviä lähtemään työnhakuun Ruotsiin 1960-luvulla. Oli helppoa lähteä vailla kielitaitoakin, sillä lähtiessä ajatuksena oli tehdä muutama vuosi töitä ja palata sitten takaisin kotiin. Muuttoa pidettiin väliaikaisena ja se vaikutti kotiutumiseen uudessa maassa; ei edes yritetty sopeutua tai opiskella maan kieltä.
Kielen huono hallinta vaikutti erityisesti perheen mukana muuttaneisiin lapsiin ikävällä tavalla. Ruotsalaisissa kouluissa ei opetettu suomenkieltä, eivätkä suomalaiset lapset pystyneet seuraamaan opetusta vielä ruotsiksi. Suomessa hyvin menestyneitä lapsia joutui erityisluokille psyykkisten häiriöiden vuoksi ja vain muutamat suomalaisnuoret läpäisivät lukion."
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/02/11/finne-ruotsinsuomalaiset
Asuinmaan kielen osaaminen on äärimmäisen tärkeä asia. Sanoisinpa, että kaikkein tärkein asia sopeutumisessa - oman aktiivisen tahdon lisäksi. Kun maahantulija ei opiskele kohdemaansa kieltä, voi siitä vetää jo pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mitä tulee kotoutumisen onnistumiseen (myös valtaväestön kannalta katsottuna).
Luin keväällä pitkän artikkelin eräästä pienviljelijäperheestä joka lähti Ruotsiin. Isä oli kirvesmies, äiti ompelija ja lapsia kaksi juuri kouluiän kynnyksellä. Autotehtaalle ja ompelijaksi piti mennä.
Autotehtaalta tuli pätkätöitä ja ompelijan hommat olivat loppuneet. Kielitaidoton ei päässyt muualle. Lapset aloittivat koulun, mutta se sujui surkeasti.
Kolme vuotta kestivät, kunnes oli pakko muuttaa takaisin. Kotimaassa tilanteet olivat kuitenkin muuttunut niin, että kumpikin aikuisista ei saanut enää töitä. Lapset pääsivät vihdoin suomenkieliseen kouluun.
Voi sitä elämän surkeutta.
Tallinnassa asuu kymmeniä suomalaiseläkeläisiä, jotka ovat vuokranneet oman asuntonsa pk-seudulta ja asuvat niillä rahoilla Virossa. Siistiä.
Ulkomailla asumisessa on paljon hyviä puolia. Parempi elintaso on vain yksi niistä. Jokaisen täytyy kuitenkin omalla kohdallaan saada selvyys, onko riittävän sopeutuvainen elämään ulkomailla vuodesta, vuosikymmenestä toiseen. Siihen ei usein saa vastausta ennen kuin on kokeillut.
Tsemppiä kaikille ulkomaalle muuttaville. Itse muutin ensin vuosiksi, tulin takaisin Suomeen ja kaksi vuotta sitten muutin uudestaan. Vasta nyt toiselle kerralla tiedän sen olevan pysyvää.
Ei se ruoho ole aina vihreämpää muualla. Itse olin aina sanonut muuttavani Saksaan joskus jos ulkomaille muutan, koska Saksalla menee hyvin ja ruoka on halpaa. No, tapasin saksalaisen miehen ja tälläkin hetkellä täällä olen, väliaikaisesti. Kaipaan kovasti Suomea ja suomalaisia ja ärsyttää henk.koht. jatkuva suomalaisten mollaaminen mitä tälläkin palstalla näkee.
Saksa on esimerkiksi säihköistymisen kannalta ihan kehitysmaa, paperisotaa joka paikassa ja monet yksinkertaiset asiat kuten pankkiasiat ovat moninpaikoin vaikeita. Mieheni on kertonut, etteivät useat saksalaiset esimerkiksi omista asuntoa vaan vuokralla asuminen on yleisempää kuin esimerkiksi Suomessa. Ruoka on toki halpaa ja ihmiset hyvin samankaltaisia kuin Suomessa, mitä nyt esimerkiksi tuntemattomia moikataan useammin. Englantia osataan surkeasti, mikä nyt ei sinänsä yllätä kun kaikki ohjelmat, pelit yms. ovat Saksan kielellä. Nuoremmat toki osaavat paremmin.
Toki se riippuu ihmisestäkin, jotkut viihtyvät paremmin ulkomailla kuin toiset. Itse odotan pääsyä Suomeen. Vaikken täällä vuosua ollekaan ollut ja kokemukseni Saksasta voivat olla hyvin erilaiset kuin monilla muilla, mutta itse olen oppinut arvostamaan Suomea entistä enemmän. Puhdas juomakelpoinen vesi, rajaton internetyhteys, suomen kieli, asioiden hoitaminen sähköisesti, näitä kaipaan itsestäänselvyyksistä. Saksa on todella hyvä maa, Suomi vaan on parempi juuri minulle. :)
Vierailija kirjoitti:
Asun Virossa. Olen korkeakoulutettu, mutta Suomessa ei ole töitä. Tienaan Virossa n. 900-1000€/kk (netto), millä elelee täällä ihan kivasti. Säästöön ei ihan hirveästi jää, mutta en halua muuttaa huonompaan kämppään.
Paikalliset tienaavat moni huomattavasti vähemmän, eikä täällä ole enää edes kovin halpaa. Paitsi alkoholi. Kahvikin on kalliimpaa.
Jep. Asuin Tallinnan Haaberstissä puoli vuotta vuokralla. 33m kaksio oli 270 e/kk. Ei paha, joten palkasta jäi kiva siivu.
Kämppä oli jotain tätä tasoa.
http://kinnisvaraportaal-kv-ee.postimees.ee/uurile-anda-2-toaline-korte…
Vierailija kirjoitti:
Niin saa hävetä kun suomalaiset mamuttaa ympäriinsä. Vitun loiset, hoitaisivat oman maansa asiat kuntoon.
Taidat olla s-omppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakikohan ne turvapaikkaa.
1930-luvulla kommunistit lähtivät Neuvostoliittoon jne..
Voi kun lähtisivät nytkin, tänään tietenkin pohjois-koreaan tai no, ihan mihin vaav kunhab päästäisiin noista.
Ja saataisiin yhteiskunta jossa peruskoulutuskin olisi rahalla maksettava erikoisoikeus,vanhukset eläisivät vain Punaisen ristin ja Pelastusarmeijan avulla ja tuella ja järjestämissä majoitustiloissa,jossa työssä vammautuminen ,merkitsisi vain tappiota työnantajalle ja sen jälkeen lopputiliä firmasta ja koko perheen kerjuullelähtöpakkoa ja jossa tietenkin lapsityövoiman käyttö olisi täysin laiilsta ja rikkaat selviäisivät rahoineen kuin koirat veräjästä kaikessa.
Vaikka sitten murhista ja raiskaustuomioistakin äärimmillään, eli järjestelmän ollessa jo kokonaan rahan vallan edessä antautunut. Joku sellainenlatinalais-amerikkalainen valtio,kuten Kolumbia tarjoaa hyvän esimerkin siitä millaista elämä olisi liberaalin riistokapitalismin 'Mekassa' ja rikkaiden paratiisissa.Suosittelisi jopa muuttamista sinne joksikin aikaa...
Tai sitten poliittisten aatteiden historiaan tutustumista hiukan paremmin, että tietäisi paremmin jotain siitä mistä puhuu.Jos ei muun takia,niin tajutakseen itsekin omien syytöstensä ja väitteidensä järjettömyyden.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ruoho ole aina vihreämpää muualla. Itse olin aina sanonut muuttavani Saksaan joskus jos ulkomaille muutan, koska Saksalla menee hyvin ja ruoka on halpaa. No, tapasin saksalaisen miehen ja tälläkin hetkellä täällä olen, väliaikaisesti. Kaipaan kovasti Suomea ja suomalaisia ja ärsyttää henk.koht. jatkuva suomalaisten mollaaminen mitä tälläkin palstalla näkee.
Saksa on esimerkiksi säihköistymisen kannalta ihan kehitysmaa, paperisotaa joka paikassa ja monet yksinkertaiset asiat kuten pankkiasiat ovat moninpaikoin vaikeita. Mieheni on kertonut, etteivät useat saksalaiset esimerkiksi omista asuntoa vaan vuokralla asuminen on yleisempää kuin esimerkiksi Suomessa. Ruoka on toki halpaa ja ihmiset hyvin samankaltaisia kuin Suomessa, mitä nyt esimerkiksi tuntemattomia moikataan useammin. Englantia osataan surkeasti, mikä nyt ei sinänsä yllätä kun kaikki ohjelmat, pelit yms. ovat Saksan kielellä. Nuoremmat toki osaavat paremmin.
Toki se riippuu ihmisestäkin, jotkut viihtyvät paremmin ulkomailla kuin toiset. Itse odotan pääsyä Suomeen. Vaikken täällä vuosua ollekaan ollut ja kokemukseni Saksasta voivat olla hyvin erilaiset kuin monilla muilla, mutta itse olen oppinut arvostamaan Suomea entistä enemmän. Puhdas juomakelpoinen vesi, rajaton internetyhteys, suomen kieli, asioiden hoitaminen sähköisesti, näitä kaipaan itsestäänselvyyksistä. Saksa on todella hyvä maa, Suomi vaan on parempi juuri minulle. :)
Juuri näin.
Suomalaisten mollaajat eivät varmasti joitain poikkeuksia lukuun ottamatta ole asuneet ulkomailla pitkiä aikoja. Yleensä etäisyyden pasta vasta tajuaa, miten vähän meitä suomalaisia on maailmassa ja miten hyvä maa meillä ongelmistaan huolimatta on.
t. 50
Suomalaiset eivät ole paperittomana tunkeneet mihinkään elätiksi vaan laillisesti vaihtaneet maata.
Tosin en kyllä arvosta näitäkään, jokaisen pitäisi tehdä töitä kotimaassa