Sunnuntain tuplapalkkaa katoaa ja lomapäivätkin supistuvat, oletko jo tyytyväinen ?
Laskin että vuoden 2017 alusta vuosituloistani katoaa 4500 euroa. Lomista lähtee 6 päivää pois. Kumpikin syö aika tavalla tällaisen yh lähihoitajan elintasoa. Hei, mutta Suomihan lähtee nousuu !
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntaikorvaukset tuntuu kieltämättä omituisilta, kun teen töitä järjestyksenvalvojana. Työt on ilta-, yö- ja viikonloppupainotteisia, ja muuten palkka on sama viikonpäivästä ja kellonajasta riippumatta, mutta sunnuntain tunneilta tulee tuplat. Joku tässä systeemissä mättää ja pahasti.
No jos sä et pidä puoliasi, niin oma on ongelmasi.
Itsekin olen järkkäri ja vartijoiden tes on käytössä. Todellakin tulee ilta- ja yölisät kuten myös lauantailisä. Ei ne varsinaisesti pienuutensa takia motivoi, mutta maksetaan kuitenkin.Järkkäreillä ei ole yleissitovaa tessiä. En tiedä yhtään firmaa, joka maksaisi rutiinina festarikeikoista ja vastaavista muita kuin sunnuntailisiä. Ja läheskään kaikki ei maksa edes niitä.
Kerrohan tyhmälle, miten tapahtumaturvallisuuden puolella työskentelevä jv voi pitää puoliaan? Keikkatöissä on helppo päästä eroon vääränlaisista tyypeistä, kun jostain löytyy aina uusia nuoria sällejä jotka tarjoutuu töihin alle kympillä tunti. Ja jos saa maineen hankalana (=oikeuksiaan vaativana) työntekijänä, se seuraa helposti perässä muihinkin firmoihin.
Mä valitsin työnantajaksi sellaisen, joka noudattaa tessiä. Ensin tein pari vuotta lähinnä keikkaa ja nykyään on ihan täydet tunnit.
Elämä on valintoja ja jos antaa potkia itseään päähän, niin aivan varmasti niitä potkuja satelee.Elämä on tosiaan valintoja. Olen itse yrittäjä, ja mulle järkkäröinti on keino saada lisätienestejä etenkin silloin kun yritykseni parissa on vähemmän töitä. Keikkatyö tapahtumaturvallisuuden parissa on siis mun juttuni, ei vakityö tai esim. JLVJ:n hommat joiden avulla voisi päästä tessin ja parempien lisien pariin.
Tuossa tilanteessa en itsekään paljoa jaksaisi lisistä välittää, sen verran pienoä ovat. Vaikka totta puhuen onhan se niin, että kun joku aina ne hommat halvalla tekee, niin ei se tilanne siitä paranekaan.
-sama-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunnutain tuplapalkka on mielestäni suhteettoman suuri. Ensinnäkin lauantailisät jää yleensä kauas taakse, vaikka lauataityöt rajoittaa elämää usein jopa enemmän. Toisekseen yölläkin tienaa vähemmän kuin sunnuntaisin, vaikka yötyöt jos mitkä on haitallisia niin sosiaaliselle elämälle kuin terveydellekin.
Mielestäni sunnuntailisää olisi syytä pienenää, mutta ehdottomasti niin että vaikutus kompensoidaan täysimääräisesti muita lisiä korottamalla.
Vuorotyöläisenä olen varovaisesti samaa mieltä - ihan yhtä paljon sunnuntait on paskaa olla töissä kuin lauantaitkin, joten en näe syytä näiden kahden erolle - tämä vain ei ole usein puheenaihe, koska... Missä ollaan lauantaita enemmän töissä kuin sunnuntaita??
Yötöistä en ole samaa mieltä. Voisin ihan hyvin tehdä viikottaista 23-07 yötyötä ja saisin olla vapaalla silloin kuin kaikki muutkin. Tietysti se että nukkuisi puolison kanssa harvoin samaan aikaan, on ja olisi pirun rasittavaa, mutta ei yhtä musertavaa kuin jatkuvat viikonloppumenojen missaukset.
Se ei kylläkään ole mikään mielipidekysymys, vaan yötyö ihan tutkitusti aiheuttaa hyvin monenlaisia terveyshaittoja. Syöpää, sydänvaivoja, diabetesta, keskenmenoja jne. Tämä pitäisi TODELLAKIN näkyä palkassa.
Ohis
En tietenkään ole tyytyväinen, mutta en silti valita, koska ymmärrän mitä on tulossa. Suomi ottaa globalisoituneessa maailmantaloudessa sen paikan joka sille kuuluu. Ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunnutain tuplapalkka on mielestäni suhteettoman suuri. Ensinnäkin lauantailisät jää yleensä kauas taakse, vaikka lauataityöt rajoittaa elämää usein jopa enemmän. Toisekseen yölläkin tienaa vähemmän kuin sunnuntaisin, vaikka yötyöt jos mitkä on haitallisia niin sosiaaliselle elämälle kuin terveydellekin.
Mielestäni sunnuntailisää olisi syytä pienenää, mutta ehdottomasti niin että vaikutus kompensoidaan täysimääräisesti muita lisiä korottamalla.
Vuorotyöläisenä olen varovaisesti samaa mieltä - ihan yhtä paljon sunnuntait on paskaa olla töissä kuin lauantaitkin, joten en näe syytä näiden kahden erolle - tämä vain ei ole usein puheenaihe, koska... Missä ollaan lauantaita enemmän töissä kuin sunnuntaita??
Yötöistä en ole samaa mieltä. Voisin ihan hyvin tehdä viikottaista 23-07 yötyötä ja saisin olla vapaalla silloin kuin kaikki muutkin. Tietysti se että nukkuisi puolison kanssa harvoin samaan aikaan, on ja olisi pirun rasittavaa, mutta ei yhtä musertavaa kuin jatkuvat viikonloppumenojen missaukset.
Se ei kylläkään ole mikään mielipidekysymys, vaan yötyö ihan tutkitusti aiheuttaa hyvin monenlaisia terveyshaittoja. Syöpää, sydänvaivoja, diabetesta, keskenmenoja jne. Tämä pitäisi TODELLAKIN näkyä palkassa.
Ohis
No en todellakaan ole tyytyväinen. Sunnuntailisän poisto ei nosta Suomea suosta. Kuuleeko joku vakavissaan valtionvelan pienenevän vaikka kaikki tekisivät 8 tuntia palkatonta työtä sunnuntaisin. Aivan tasan yhtä tehokasta kuin työntää dildo perseeseen ja toivoa olevansa raskaana.
Eiköhän näitä normeja voisi oikeasti purkaa jos jotain haluttaisiin muuttuvan. Jos tietäisitte millainen compliancehelvetti täällä vaaditaan aivan kaikkeen jotta yritys voisi kasvaa.
Mulle tulossa 7 päivää putkeen töitä ja sunnuntai on niistä yksi, jonka avulla jaksan tällä hetkellä kun saa tuplapalkan! Masentavaa jos se loppuu
Tietenkään kukaan teistä ei kuitenkaan viitsi vastustaa tätä muutosta?
Sunnuntain tuplapalkka ei ole mulle niin tärkeä, koska mulle sopii olla sunnuntaina töissä. Mutta lomarahojen leikkaus suututtaa. En kuitenkaan syytä poliittikoja. Työmarkkinajärjestöillehän ei käynyt työajan pidennys. Mulle olis sopinut, kunhan lomarahat olisi pysyneet ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten työkkäriin pääsee töihin?
Suhteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kirkkoon kuulumattomilta voitaisiin hyvin ottaa tuo sunnuntailisä pois. Eihän pyhä ole heille sen kummempi päivä kuin mikään muukaan!
Lässytilää. Kirkkoon kuuluvat töihin lauantaisin ja lomat pois. Ei kirkon pyhissä kirjoituksissa puhuta mitään muista vapaista kuin sunnuntaista. Minun uskonnossani vapaata pitäisi olla perjantaista maanantaihin. On hirmuisen huutava vääryys, että näin ei ole. En nyt kyllä kestä tätä yhtään.
Mulla maanantaista perjantaihin. Uskonnonharjoitusta, ei pysty venyyn töihin.
Mielestäni olisi hyvä, jos laki velvoittaisi maksamaan sunnuntaisin 60 % ja lauantaisin 40 % korkeampaa palkkaa. Isommista lisistä voisi tietysti sopia vapaasti, mutta nuo olisi hyvät minimikorvaukset menetetyistä viikonlopuista.
onko unelmahöttöiset nyt tyytyväisiä?
Kannattaa miettii ketä vaaleissa äänestää.
Jos tämä toteutuu, niin extrat tehkööt mun puolesta viikonloppuja. Ainoastaan lisien takia olen mielelläni tehnyt viikonloppuisin no life -työvuoroja jo useamman vuoden. Ihan mielelläni teen vain ma-pe duunia ja käytän viikonloput erilaisiin rientoihin. Ja tosiaan meidän firmassa tarvitaan extroja, joten sama se sitten on heidän tehdä viikonloppuna, kuin vaikka maanantaina ja tiistaina, kun minulla on vapaata.
Yhteiskunta ei pyöri missään maailmassa 24/7. Vai oletteko useinkin käyneet hoitamassa verotusasioita kolmen aikaa vaikkapa maanantaiaamuyöllä? Tai sopinut tapaamisen pankinjohtajan kanssa perjantaina yhdeksältä illalla?
Niimpä, älkää siis ulisko jostain 24/7 yhteiskunnasta, kun semmoista ei ole olemassa muuten kuin viihteen maailmassa. Ja siksi meille maksetaan lisäpalkkaa, että jaksamme viikonlopusta toiseen, vuodesta toiseen palvella huvittelevia asiakkaita. Toki mun puolesta sunnuntain tuplapalkkaa voidaan keventää ja siirtää perjantai-illan ja lauantain tunteihin kompensaatio. Palkan aleneminen ei todellakaan ole vaihtoehto. Vai koska ostokyvyn heikkeneminen on parantanut taloutta?
Ainiin, viihdetyöntekijöiden työnteko heijastaa toki lastenhoitoon ja terveyspalveluihin. Noh, kohta ei tarvitse miettiä, tuleeko ambulanssi yöllä vai ei. Saattaa mennä monta tuntia ja sinne kuolette. Ja jos lanssi tulisikin, niin kauan mahtaa kestää, että ensiavussa saadaan hoitaja tai lääkäri paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä toteutuu, niin extrat tehkööt mun puolesta viikonloppuja. Ainoastaan lisien takia olen mielelläni tehnyt viikonloppuisin no life -työvuoroja jo useamman vuoden. Ihan mielelläni teen vain ma-pe duunia ja käytän viikonloput erilaisiin rientoihin. Ja tosiaan meidän firmassa tarvitaan extroja, joten sama se sitten on heidän tehdä viikonloppuna, kuin vaikka maanantaina ja tiistaina, kun minulla on vapaata.
Yhteiskunta ei pyöri missään maailmassa 24/7. Vai oletteko useinkin käyneet hoitamassa verotusasioita kolmen aikaa vaikkapa maanantaiaamuyöllä? Tai sopinut tapaamisen pankinjohtajan kanssa perjantaina yhdeksältä illalla?
Niimpä, älkää siis ulisko jostain 24/7 yhteiskunnasta, kun semmoista ei ole olemassa muuten kuin viihteen maailmassa. Ja siksi meille maksetaan lisäpalkkaa, että jaksamme viikonlopusta toiseen, vuodesta toiseen palvella huvittelevia asiakkaita. Toki mun puolesta sunnuntain tuplapalkkaa voidaan keventää ja siirtää perjantai-illan ja lauantain tunteihin kompensaatio. Palkan aleneminen ei todellakaan ole vaihtoehto. Vai koska ostokyvyn heikkeneminen on parantanut taloutta?
Esimieshän se työvuoroluettelot laatii ja päättää, kuka on minäkin päivänä töissä. Ei työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kirkkoon kuulumattomilta voitaisiin hyvin ottaa tuo sunnuntailisä pois. Eihän pyhä ole heille sen kummempi päivä kuin mikään muukaan!
Mitä helvettiä kirkko kuuluu esim.siihen, että lapset ovat viikolla koulussa ja viikonloppuna vapaalla? Normipalkallako pitäisi viikonloput olla töissä ja olla iloinen kun ei lapsia näe viikonloppuisinkaan ja siitä hyvästä saa tavallisen palkan. Itse en tee mitään vapaalla keskellä viikkoa. Kannattaisi vaan kaikkien hoitajienkin olla menemättä viikonloppuna töihin. Kyllä ne potilaat sen aikaa jeskenään pärjää..
Vierailija kirjoitti:
Ap, unohdit sen palkattoman lisätyöajan. Oliko se nyt 8 minuuttia päivässä, tai jotain? Sillä se Suomi nousee lamasta lisää ahertamalla!
Se oli 24h vuodessa, paikallisesti sovitaan kuinka tuo käytännössä tehdään. Itselläni tarkoittaa yli 3 kokonaista PALKATONTA työpäivää vuodessa joko viikonlopuille tai arkipyhille sijoitettuna. Voin kertoa, että 3 kertaa vuodessa tulee vituttamaan äärettömästi, ja tämä vitutus tulee näkymään työmotivaatiossani ja -tehossani paljon pidempään kuin tuon ilmastyöpäivän ajan.
Elämä on tosiaan valintoja. Olen itse yrittäjä, ja mulle järkkäröinti on keino saada lisätienestejä etenkin silloin kun yritykseni parissa on vähemmän töitä. Keikkatyö tapahtumaturvallisuuden parissa on siis mun juttuni, ei vakityö tai esim. JLVJ:n hommat joiden avulla voisi päästä tessin ja parempien lisien pariin.