Sinä, joka viihdyt hyvin suomalaisella pikkupaikkakunnalla tyyliin Ikaalinen, Mynämäki, Virrat: minkälainen on elämäntapasi?
Tuon ketjun perusteella aloin miettimään asiaa: http://www.vauva.fi/keskustelu/2614963/pikkukaupunki_ikaalisen_ilmapiir…
Minkälainen ihminen nauttii siitä, että saa asua Ikaalisissa? Arvot, elämäntilanne, perhetilanne, harrastukset?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri lomailemassa pienessä kaupungissa Pirkanmaalla. Kaupassa käynti on kyllä ahdistavaa, sitä tuijotuksen määrää! Olen ihan tavis eli tuijotettavaa ei pitäisi olla. Kaikki todella tuntee toisensa ja kaupan kassa osaa selittää jokaisen asiakkaan perhetilanteet ym. Sukulainen töissä kaupassa.
Täällä on 7000 asukasta tietääkseni.
En koskaan voisi asua täällä , lomilla käyn sukuloimassa.
Omituista. Minä mökkeilen pienessä kaupungissa Pirkanmaalla, ts. mökki on kyllä ihan maaseudulla järven rannassa, mutta virallisestihan se on kaupunkia kuitenkin. Kaupungin keskustassa käydään kaupoilla, en tunne sieltä ketään, enkä silti kaupassa ole mitään tuijotusta koskaan huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Virrat tuntuu siltä kuin kello olisi pysähtynyt 1970-luvulle. Kaikki isommat taajamat vähintään sadan kilsan päässä.
Virrat oli 70-luvulla vilkas verrattuna siihen mitä nykyään on. Mummoni asui Ruovedellä ihan umpimaaseudulla silloin, ja Virrat oli ihan järkevä paikka käydä esim. vaateostoksilla.
Rakastan Tampereella asumista, mutta koska olen pitkäaikaistyötön, minulla ei ole kohta täällä enää varaa sellaiseen asuntoon jossa haluan asua (viherpeukalona haluan pihan), joten harkitsen muuttoa minnepä muuallekaan kuin Virroille. Sama se kai missä olen työttömänä, kun en ikäni takia enää kumminkaan työllisty. Ei minulla ole varaa hyödyntää rakkaan kotikaupunkini kulttuuri- ja ravintolatarjontaa, joten sama se kai sitten, missä asun.
Asun tällä hetkellä ison kaupungin lähistöllä mutta maaseudulla, tämä sopii itselle hyvin, pääsen nopeasti töihin ja alue on kuin pienessä kylässä asuisi. Mutta jos ei työt velvoittaisi, olisi kivaa asua jossain vieläkin syrjemmässä maalla. Sehän olisi oikein kivaa, saada nauttia luonnosta ja kuitenkin voisi jotain harrastellakin, omat harrastukset on semmoisia etten juuri tarvitse niihin seuraa. Itselläni ei ole enää mitään intoa kaupunkien keskustoihin, oltu ja nähty ja aikansa kutakin, nautin rauhasta, puhtaasta ilmasta ja että ikkunoista näkyy luontoa eläimineen eikä naapureiden touhuja jnejne.
Vierailija kirjoitti:
Virrat lakkaa kohta olemasta. Väkiluku siellä laskee joka vuosi. Kauppoja lopetetaan. Lääkäreistä pula tai ulkolaisia, joiden puhetta ei ymmärrä. Ihmiset kyräilee.
Ehkä sinne saadaan nykyisellä asumis- ja toimeentulotukipolitiikalla paljon työttömiä ja eläkeläisiä, ja väkiluku rupeaa taas nousemaan? Siellä sentään vielä on kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja muutama tarjolla.
Siinäpä sitä piisaa kantavirtolaisilla kyräiltävää, kun joukon jatkoksi ilmestyy muutama tuhat peukalonpyörittäjää!
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa mainituissa on kaikki palvelut Alkosta Lidliin.
Missä Virroilla on Lidl?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virrat lakkaa kohta olemasta. Väkiluku siellä laskee joka vuosi. Kauppoja lopetetaan. Lääkäreistä pula tai ulkolaisia, joiden puhetta ei ymmärrä. Ihmiset kyräilee.
Ehkä sinne saadaan nykyisellä asumis- ja toimeentulotukipolitiikalla paljon työttömiä ja eläkeläisiä, ja väkiluku rupeaa taas nousemaan? Siellä sentään vielä on kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja muutama tarjolla.
Siinäpä sitä piisaa kantavirtolaisilla kyräiltävää, kun joukon jatkoksi ilmestyy muutama tuhat peukalonpyörittäjää!
Jos on jumittunut bunkkeriasujaksi, niin silloin Virroilla ei ole paljon tarjottavaa, toisaalta onko jollain Tesoman bunkkerilla sen enempää annettavaa?
Aika samnalainen kuin se oli pääkaupunkiseudullakin, joskin täällä muualla on omien harrastusten puittessa helpompi harrastaa. Mutta siis työssäkäynti, kodinhoito, kaupassakäynti, siivoukset sun muut ylläpitotyöt, pelaaminen/somettaminen ja telkun edessä joskus löhöäminen. sekä omat harrastukset joka vie paljon aikaa nykyisin kun niitä on helppo harjoittaa. Silloin tällöin suunntataan kaupungin rientoihin (kuten tehtiin kaupungissakin, ei me koko aikaa jossain juostu).
Vierailija kirjoitti:
Virrat tuntuu siltä kuin kello olisi pysähtynyt 1970-luvulle. Kaikki isommat taajamat vähintään sadan kilsan päässä.
Näin pk-seudulla asuvana tuo kuulostaa ihan hitonmoiselta plussalta.
Aamuisin menen ajoissa huoltoasemalle kahville jossa kuulen kylän uusimmat tapahtumat tuoreeltaan. Sitten menen töihin. Siellä käydään kylän asiat syvemmin läpi. Töissä on muutenkin rento meininki. Kun pääsen töistä ajan huoltoaseman kautta. Siellä juon taas kahvit ja jatketaan aamuista keskutelua uusin tiedoin. Katsellaan vähän aikaa ketä kylällä kulkee ja kenen kanssa. Sitten käyn kaupassa. Lähikauppa on hyvä. Siellä saa boonusta ja on niin nätti plikka kassalla että tulee käytyä kahdestikin illassa siellä. Laitan ruokaa, syön, käyn vielä huoltoasemalla kahvilla ennen kuin se menee kiinni. Jutellaan vielä onko jotain uutta. Sitten käyn saunassa. Ehkä kaupassa vielä sen perään. Jos se plikka on siellä. Juon kahvit ja menen nukkumaan. Viikonloppuna muuten sama mutta käyn parilla kaljalla huoltoasemalla.
Mym kirjoitti:
Työt on täällä. Talot halpoja (40 000€). Luonto ja meri ihan vieres. Kolme keskikokosta kaupunkia 25km säteellä. Kyläkoulu. Iso tontti (1.5ha). Rauhallista. Tän talon voi myöhemmin pitää kesämökkinä jos kaupunki houkuttaa vanhemmiten. Mut tääl on lapsen hyvä kasvaa. Nautin omasta rauhasta. Puhtaasta ilmasta. Maalaisuudesta.
Miten talot niin halpoja maalla? Meidän kodin rakennus maksoi 750 000€ , olisko maalle halvempi rakentaa?
Vierailija kirjoitti:
Aamuisin menen ajoissa huoltoasemalle kahville jossa kuulen kylän uusimmat tapahtumat tuoreeltaan. Sitten menen töihin. Siellä käydään kylän asiat syvemmin läpi. Töissä on muutenkin rento meininki. Kun pääsen töistä ajan huoltoaseman kautta. Siellä juon taas kahvit ja jatketaan aamuista keskutelua uusin tiedoin. Katsellaan vähän aikaa ketä kylällä kulkee ja kenen kanssa. Sitten käyn kaupassa. Lähikauppa on hyvä. Siellä saa boonusta ja on niin nätti plikka kassalla että tulee käytyä kahdestikin illassa siellä. Laitan ruokaa, syön, käyn vielä huoltoasemalla kahvilla ennen kuin se menee kiinni. Jutellaan vielä onko jotain uutta. Sitten käyn saunassa. Ehkä kaupassa vielä sen perään. Jos se plikka on siellä. Juon kahvit ja menen nukkumaan. Viikonloppuna muuten sama mutta käyn parilla kaljalla huoltoasemalla.
Kuulostaa hyvälle.
Aloittaja: Onko näillä paikkakunnilla jokin henkilökohtainen merkitys sinulle vai millä perusteella valitsit ne? Näistä Mynämäki on kunta, josta on hyvin lyhyt matka yhteen Suomen suurimmista kaupungeista eli Turkuun. Sillä on todella suuri merkitys, asuuko ihminen oikeasti jossain todella syrjässä vai ison kaupungin työssäkäyntialueella.
Itse asun Turussa ja voisin hyvin kuvitella asuvani jossain sen ympäristökunnista, vaikka ne ovatkin itsessään pienempiä. Olen kotoisin sellaisesta 2000 asukkaan kunnasta, josta on 100 km lähimpään "oikeaan" kaupunkiin. Sellaiseen en muuttaisi enää ikinä.
Kyllä kysyit kirjoitti:
Asun pk-seudulla.
Kuten alituksesta varmasti huomasit niin kysymystä ei esitetty suurkaupunkien asukkaille niin mikä sai sinut vastaamaan kysymykseen mitä sinulle ei esitetty?
Vierailija kirjoitti:
Näissä asuinpaikka keskusteluissa jää monesti huomioimatta se,että ihmiset muuttavat paljon. Kun lukee vaikka kuolinilmoituksia, huomaa,että ihmiset ovat lähes aina syntyneet ihan eri puolella Suomea, kuin mikä on paikkakunta jossa on kuoltu. Harva varmaan elää koko elämäänsä samalla paikkakunnalla. Joten kyllä sitä voi yhtä hyvin viihtyä sama ihminen sekä Helsingissä tai sitten siellä Virroilla. Sanotaanko näin,että ihminen viihtyy siellä missä on perhe ja rakkaat ihmiset.
Mistä lehdestä luet näitä kuolinilmoituksia? Siellä mistä minä olen kotoisin, ilmestyy kaksikin paikallislehteä muutaman pikkukunnan alueella. On hyvin harvinaista, että ne kuolinilmoitusten vainajat olisivat jostain ihan muualta kotoisin, paitsi jotkut Karjalan evakot.
Odottakaa siellä Virroilla kun poliitikot saa aikaiseksi sähköistetyn kaksoisraiteen Pori - Pieksämäki välille. Virroille tulee satamalaajennus syväväylineen ja uusi lentokenttä. Vt 23 muutetaan motariksi koko matkaltaan, eli voi millä tahansa vehkeellä käydä nopsaan iltakahveilla Porissa tai Joensuussa.
Olen kotoisin pikkupaikkakunnalta. Opiskelin ja työskentelin 10 vuotta Helsingissä. Oli selvää kokoajan ettei tämä ole se loppuelämän asuinpaikka. Miehen kanssa muutettiin 25 vuotta sitten pikkupaikkakunnalle länsirannikolle- hän on kotoisin täältä. Perustettiin perhe ja eletään tavallista arkea
Iso omakotitalo merenrannalla. Lyhyt työmatka. Harrastan puutarhanhoitoa, lukemista ja käsitöitä. Kolme lasta ovat jo aikuisia. Kesämökille järvenrantaan 30 km. Savolaisesta taustastani huolimatta ,henkinen kotini on aina ollut Varsinais-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mym kirjoitti:
Työt on täällä. Talot halpoja (40 000€). Luonto ja meri ihan vieres. Kolme keskikokosta kaupunkia 25km säteellä. Kyläkoulu. Iso tontti (1.5ha). Rauhallista. Tän talon voi myöhemmin pitää kesämökkinä jos kaupunki houkuttaa vanhemmiten. Mut tääl on lapsen hyvä kasvaa. Nautin omasta rauhasta. Puhtaasta ilmasta. Maalaisuudesta.
Miten talot niin halpoja maalla? Meidän kodin rakennus maksoi 750 000€ , olisko maalle halvempi rakentaa?
Tonttimaa on halvempaa ja löytyy runsaasti valmiita taloja. Ei tarvitse pistää 750 k rakentamiseen. Toki rakentaminen ja rakennustarvikkeetkin ovat halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä asuinpaikka keskusteluissa jää monesti huomioimatta se,että ihmiset muuttavat paljon. Kun lukee vaikka kuolinilmoituksia, huomaa,että ihmiset ovat lähes aina syntyneet ihan eri puolella Suomea, kuin mikä on paikkakunta jossa on kuoltu. Harva varmaan elää koko elämäänsä samalla paikkakunnalla. Joten kyllä sitä voi yhtä hyvin viihtyä sama ihminen sekä Helsingissä tai sitten siellä Virroilla. Sanotaanko näin,että ihminen viihtyy siellä missä on perhe ja rakkaat ihmiset.
Mistä lehdestä luet näitä kuolinilmoituksia? Siellä mistä minä olen kotoisin, ilmestyy kaksikin paikallislehteä muutaman pikkukunnan alueella. On hyvin harvinaista, että ne kuolinilmoitusten vainajat olisivat jostain ihan muualta kotoisin, paitsi jotkut Karjalan evakot.
Maakuntalehdistä tai Hesarista?
Olen perheellinen, akateeminen yksinyrittäjä. Lapset käyvät läheistä kyläkoulua, jossa on noin sata oppilasta ja kaikki opettajat tuntevat jokaisen lapsen nimeltä. Kaikki tuntevat kaikki, missä on huonot mutta ehdottomasti myös hyvät puolensa. Vapaa-aika kuluu lasten harrastuskuskailuissa lähikaupunkiin, voimistelua, jääkiekkoa jne. Naapurustosta löytyy kaikkia "yhteiskuntaluokkia" (voiko niin edes nykyaikana sanoa) juristista opettajiin, maanviljelijöihin, duunareihin ja työttömiin. Rasismia ei juurikaan ole, ihmiset kohdataan ihmisinä taustasta riippumatta, mikä on ehkä yllättävääkin. Olen erittäin tyytyväinen elämääni, ympäristööni ja halpoihin elinkustannuksiin. Teen etätöitä, ja kaupunkeihin pääsee halutessaan "kulttuuririentoihin" ym. Negatiivisimpana puolena ovat pihatyöt, joita olisi valtavasti, kun vain olisi intoa tehdä.