Miksei kauneudestaan saa olla ylpeä?
Aloin pohtimaan tätä asiaa eilen, kun juttelin äitini kanssa ulkonäöstä ja siitä, miten sitä voi hyödyntää. Tuntuu, että on ikään kuin väärin olla ylpeä siitä, miltä näyttää. Tosi asia kuitenkin on, että kauneus antaa paljon ja tekee ainakin omasta elämästäni huomattavasti helpompaa. Äitini mielestä ajatusmaailmani on törkeä ja elämässä pitäisi kuulemma pärjätä muilla avuilla. Vaikka olen kaunis, niin opiskelen kuitenkin alalla, jonne on vaikea päästä, eli tyhmäksi en itseäni luokittelisi. Paljon on muitakin asioita, mistä olen itsessäni ylpeä.
Kauneuden vuoksi tiedän saaneeni esim. yhden työpaikan. Lisäksi monissä erinäisissä paikoissa saa erityiskohtelua ulkonäön vuoksi. Miksi siis ei saisi olla ylpeä kauneudestaan? Miksi ihminen saa olla ylpeä esim. siitä että on luonnostaan lahjakas urheilussa? Tai että on hyvä matematiikassa? Mikä siitä tekee enemmän sallittua?
Itse kyllä kannustan kaikkia kauniita naisia arvostamaan omaa ulkonäköä ja olemaan ulkonäöstään ylpeä!!
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kauneus on siinä mielessä hassu ylpeyden aihe, että se ei ole millään lailla absoluuttisesti mitattavissa. On aina katsojan vallassa se, kuinka kaunis katseen kohteena oleva henkilö on. Lisäksi kauneuskäsitykseen vaikuttaa aina aikakausi ja tietyt trendit.
Tiedän itsekin useita itseään kauniina pitäviä naisia, enkä voi olla miettimättä, miten tyhmiltä saavat itsensä kuulostamaan kehuessaan ulkonäköään, kun en esimerkiksi itse ole samaa mieltä. Olen joskus jopa hiukan hämmentynyt siitä, miten erilainen kauneuskäsitys minulla on ollut jonkun itseään kehuneen naisen kanssa. Tilanne on ollut pelkästään kiusallinen. Siinä mielessä tuntuu hölmöltä, että joku voisi olla ylpeä asiasta, joka on täysin subjektiivinen.
Toisaalta pieni buustaus suomalaiselle itsetunnolle ei varmasti ole pahitteeksi. Tuntekaa toki itsenne kauniiksi! Mutta ei sitä varmaan mainostaa kannata, koska joku voi olla asiasta eri mieltä.
Onko se eri mieltä oleva (sinä) sitten oikeassa, kun sanoo, etteivät itseään kauniiksi kehuvat ole kauniita? Etkö juuri itsekin sanonut, ettei kauneutta voi mitata? Miksi siis heidän arvio kauneudestaan olisi yhtään sen tyhmempi kuin sinun arviosi siitä, että he eivät ole kauniita?
Ymmärsitkö yhtään mitä sanoin tuossa? Kyse on makuasiasta, kukaan ei ole oikeassa. Enkä tarkoittanut, että henkilöiden arvio itsestään olisi tyhmä, vaan tulee vain tyhmä vaikutelma ihmisestä, joka puhuu omasta kauneudestaan absoluuttisena totuutena, kun itse katsojana olen ihan eri mieltä.
Kauneus on aina makuasia. Toki jotain aikakauteen yms liittyviä yleispäteviä ihanteita on olemassa, mutta niidenkään mukaan summattu ihminen ei ole kaikkien mielestä kaikkialla kaunis. Tiedätte, että jopa missit ja näyttelijät jakavat mielipiteitä - yhden mielestä tosi kaunis voi olla toisen mielestä ihan mitättömän näköinen. Siksi on hassua olla ylpeä asiasta, jonka heti seuraava vastaantulija voi riitauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hassua tuntea ylpeyttä asiasta tai ominaisuudesta mihin ei ole ollut itsellä osaa eikä arpaa. Jos 2 hyvännäköistä ihmistä menevät lisääntymään niin todennäköisesti jälkeläisestä tulee hyvännäköinen. Ulkonäkö on täysin geneettinen ominaisuus, on ihan tuuripeliä syntyykö hyvännäköiseksi vai rumaksi. Sama juttu kansallisuuden kanssa; on typerää tuntea suurta ylpeyttä suomalaisuudesta koska kukaan meistä ei ole valinnut syntyä nimenomaan Suomessa, se oli vanhempien valinta.
Moni ihmisen ominaisuus on ainakin osittain geneettinen. Aloittajakin puhui esim. lahjakkuudesta urheilussa, joka on perinnöllistä, mutta tietenkin varsinainen menestys riippuu myös omasta toiminnasta. Miksei saisi olla tyytyväinen siitä mitä on saanut? Huippujalkapalloilijakaan ei voi pitää menestystään vain omana ansionaan, sillä hänen vanhempansa ovat maksaneet hänen treeninsä ja kisamatkansa, sen jälkeen sponsorit, ja valmentaja on opettanut hänelle tärkät taidot. Silti hän saa olla ylpeä. Mielestäni kauneudesta saa ihan yhtä lailla olla ylpeä.
Huippu-urheilijaksi tuleminen vaatii paljon omaa vaivannäköä. Toki geeniperimällä on erittäin suuri merkitys mutta kyllä nousu huipulle kysyy myös paljon hikeä ja kyyneleitä. Kauniin naisen tai komean miehen ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään hyvännäköisyyden eteen, kasvonpiirteet ja pituus määräytyvät yksinomaan geenien perusteella. Toisilla käy parempi onni kuin toisilla.
Minusta ulkonäöllä rehvastelevat ovat yhtä fiksuja kuin Leijona-mölisijät toreilla. Ollaan niiiiiin ylpeitä täysin tuntemattomien ihmisten saavutuksista. Ainoa yhteys perus-pulliaisen ja kiekkosankarin on että kummankin vanhemmat lisääntyivät maassa nimeltä Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisen kauneuden eteen ei tarvitse tehdä mitään. Se on pelkkää sattumaa. Ylpeilisitkö myös kadulta löytyneellä kolikolla?
Jos taas näet vaivaa kauneuden eteen, niin se on jo vähän kunnioitettavampaa, mutta silti melko pinnallista. Saman ajan voi käyttää johonkin rakentavampaan.
Lue aikaisemmat vastaukseni vastaavanlaisiin kommentteihin. Kysyin että miksi ihminen saa olla ylpeä esim. luovista taidoistaan? Niiden eteen harvoin on tehty mitään: toisilla on luova silmä ja toisilla ei. Tästä saa kuitenkin olla ylpeä, mutta omasta kauneudestaan ei. Sitä tässä lähinnä ihmettelen.
Sanot ettet ole tyhmä ja silti väität tällaista... Jessus sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisen kauneuden eteen ei tarvitse tehdä mitään. Se on pelkkää sattumaa. Ylpeilisitkö myös kadulta löytyneellä kolikolla?
Jos taas näet vaivaa kauneuden eteen, niin se on jo vähän kunnioitettavampaa, mutta silti melko pinnallista. Saman ajan voi käyttää johonkin rakentavampaan.
Lue aikaisemmat vastaukseni vastaavanlaisiin kommentteihin. Kysyin että miksi ihminen saa olla ylpeä esim. luovista taidoistaan? Niiden eteen harvoin on tehty mitään: toisilla on luova silmä ja toisilla ei. Tästä saa kuitenkin olla ylpeä, mutta omasta kauneudestaan ei. Sitä tässä lähinnä ihmettelen.
Kyllä silti joku piirtää kuvan mistä näkee esim taiteellisuuden ja ovat ylpeitä siitä piirrustuksesta eivät taiteellisuudesta. Olet aika tyhmä jos et tajua eroa. Sun äitin pitäisi siis olla ylpeä kun loi sun naamasi tähän maailmaan, sinä et sitä itse 'piirtänyt'. Ihan eri asia olla onnellinen kauneudestaan mutta rumaa olla ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kauneus on siinä mielessä hassu ylpeyden aihe, että se ei ole millään lailla absoluuttisesti mitattavissa. On aina katsojan vallassa se, kuinka kaunis katseen kohteena oleva henkilö on. Lisäksi kauneuskäsitykseen vaikuttaa aina aikakausi ja tietyt trendit.
Tiedän itsekin useita itseään kauniina pitäviä naisia, enkä voi olla miettimättä, miten tyhmiltä saavat itsensä kuulostamaan kehuessaan ulkonäköään, kun en esimerkiksi itse ole samaa mieltä. Olen joskus jopa hiukan hämmentynyt siitä, miten erilainen kauneuskäsitys minulla on ollut jonkun itseään kehuneen naisen kanssa. Tilanne on ollut pelkästään kiusallinen. Siinä mielessä tuntuu hölmöltä, että joku voisi olla ylpeä asiasta, joka on täysin subjektiivinen.
Toisaalta pieni buustaus suomalaiselle itsetunnolle ei varmasti ole pahitteeksi. Tuntekaa toki itsenne kauniiksi! Mutta ei sitä varmaan mainostaa kannata, koska joku voi olla asiasta eri mieltä.
Onko se eri mieltä oleva (sinä) sitten oikeassa, kun sanoo, etteivät itseään kauniiksi kehuvat ole kauniita? Etkö juuri itsekin sanonut, ettei kauneutta voi mitata? Miksi siis heidän arvio kauneudestaan olisi yhtään sen tyhmempi kuin sinun arviosi siitä, että he eivät ole kauniita?
Ymmärsitkö yhtään mitä sanoin tuossa? Kyse on makuasiasta, kukaan ei ole oikeassa. Enkä tarkoittanut, että henkilöiden arvio itsestään olisi tyhmä, vaan tulee vain tyhmä vaikutelma ihmisestä, joka puhuu omasta kauneudestaan absoluuttisena totuutena, kun itse katsojana olen ihan eri mieltä.
Kauneus on aina makuasia. Toki jotain aikakauteen yms liittyviä yleispäteviä ihanteita on olemassa, mutta niidenkään mukaan summattu ihminen ei ole kaikkien mielestä kaikkialla kaunis. Tiedätte, että jopa missit ja näyttelijät jakavat mielipiteitä - yhden mielestä tosi kaunis voi olla toisen mielestä ihan mitättömän näköinen. Siksi on hassua olla ylpeä asiasta, jonka heti seuraava vastaantulija voi riitauttaa.
Miksi ihmeessä sen vastaantulijan mielipiteellä pitäisi olla merkitystä? Mikään asia ei ole absoluuttinen - minä olen todella ylpeä siitä, että jaksoin painaa suhteemme vaikeiden aikojen läpi ja selvisimme perheenä. Kuitenkin seuraava vastaantulija voi kertoa todella karun tarinan mistä itse on selvinnyt ja väittää, että minun kokemukseni ei ole siihen verrattuna mitään. Mitäs sitten? Kuka tässä vertailee? Ei ole kysymys siitä, että olen ylpeä siitä että olen kauniimpi kuin kukaan muu, vaan siitä, että olen ylpeä että olen kaunis (omasta mielestäni). /rautalanka.
Itse olen onnellinen, että olen saanut nykyisiä kauneusihanteita vastaavan ulkoisen olemuksen. Kauniit kasvot, sopusuhtainen ja suhteellisen vähällä työllä sopivan lihaksikkaana ja sporttisena pysyvä vartalo. (Näin fitness-buumissa on ihan kiva, kun on lihaksikas vartalo. Teininä, kun ihannoitiin tikkulaihaa, se oli ihan kamalaa.) Ulkonäöllä saa paljon etuja, mutta itse ainakin kohtaan myös paljon esineellistävää kohtelua varsinkin näin kesäisin. Olen nuoresta asti saanut osakseni urheilupiireissä vanhojen setämiesten pervoja heittoja. Valitsemani ala on sellainen, jossa ulkonäöllä ei ole mitään väliä. Joskus tuntuu olevan jopa haittaa, kun on naisvaltainen ala. En jaksa olla kauhean ylpeä, kun en ole tämän eteen juurikaan mitään tehnyt. Enemmän olen ylpeä niistä asioista, joiden eteen olen tehnyt töitä ja sen jälkeen saavuttanut jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hassua tuntea ylpeyttä asiasta tai ominaisuudesta mihin ei ole ollut itsellä osaa eikä arpaa. Jos 2 hyvännäköistä ihmistä menevät lisääntymään niin todennäköisesti jälkeläisestä tulee hyvännäköinen. Ulkonäkö on täysin geneettinen ominaisuus, on ihan tuuripeliä syntyykö hyvännäköiseksi vai rumaksi. Sama juttu kansallisuuden kanssa; on typerää tuntea suurta ylpeyttä suomalaisuudesta koska kukaan meistä ei ole valinnut syntyä nimenomaan Suomessa, se oli vanhempien valinta.
Moni ihmisen ominaisuus on ainakin osittain geneettinen. Aloittajakin puhui esim. lahjakkuudesta urheilussa, joka on perinnöllistä, mutta tietenkin varsinainen menestys riippuu myös omasta toiminnasta. Miksei saisi olla tyytyväinen siitä mitä on saanut? Huippujalkapalloilijakaan ei voi pitää menestystään vain omana ansionaan, sillä hänen vanhempansa ovat maksaneet hänen treeninsä ja kisamatkansa, sen jälkeen sponsorit, ja valmentaja on opettanut hänelle tärkät taidot. Silti hän saa olla ylpeä. Mielestäni kauneudesta saa ihan yhtä lailla olla ylpeä.
Huippu-urheilijaksi tuleminen vaatii paljon omaa vaivannäköä. Toki geeniperimällä on erittäin suuri merkitys mutta kyllä nousu huipulle kysyy myös paljon hikeä ja kyyneleitä. Kauniin naisen tai komean miehen ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään hyvännäköisyyden eteen, kasvonpiirteet ja pituus määräytyvät yksinomaan geenien perusteella. Toisilla käy parempi onni kuin toisilla.
Minusta ulkonäöllä rehvastelevat ovat yhtä fiksuja kuin Leijona-mölisijät toreilla. Ollaan niiiiiin ylpeitä täysin tuntemattomien ihmisten saavutuksista. Ainoa yhteys perus-pulliaisen ja kiekkosankarin on että kummankin vanhemmat lisääntyivät maassa nimeltä Suomi.
Harva "geneettisesti kaunis" näyttää niin kauniilta väärän värisillä hiuksilla, väärän kokoisissa vaatteissa, vääränlaisella meikillä, jne. Kyllä aika moni joutuu siis jotain tekemään sen kauneutensa eteen, enemmän tai vähemmän tietoisia valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin, ulkonäkö on tiettyyn pisteeseen asti subjektiivinen, mutta asiasta on tehty lukuisia tutkimuksia joissa ihan selvästi todetaan että on olemassa ns. universaali käsitys kauneudesta ja tietyt ulkoiset piirteet ovat yleisesti kauniina pidettyjä, kulttuurista riippumatta. Se on evuluutiobiologiaa miksi pidämme tietyn näköisiä ihmisiä viehättävinä, haluamme jälkeläisillemme mahdollisimman hyvät ja terveet geenit. Kauniilla ihmisillä on tutkitustikin esimerkiksi keskimäärin korkeampi älykkyysosamäärä kuin rumilla ihmisillä.
No, ei tasan tarkkaan ole! Jos sinulla on oikeaa tutkimustietoa, laitat tietenkin linkkejä sellaisiin tutkimuksiin, jotta voimme tarkistaa sinun mielipiteesi. Mutta tietenkään et pysty, koska sellaisia oikeita, kaikki mahdolliset tieteelliset kriteerit täyttäviä tuloksia ei ole olemassa. Nämä mutu-jutut eivät kuule paljon vaakakupissa paina.
Ohis, mutta aiheesta ihan oikeasti on tutkimustietoa:
http://www.businessinsider.com/studies-show-the-advantages-of-being-bea…
https://www.psychologytoday.com/blog/the-scientific-fundamentalist/2010…
Miten ihmeessä jotkut tietävät saaneensa parempaa palvelua ulkonäkönsä ansiosta? Oletteko te olleet edellisessä elämässänne rumia ja saaneet huonompaa palvelua? Vai meneekö teillä nyt kauneus sekaisin meikin ja kauniiden vaatteiden kanssa.
Minä olen saanut aina pääsääntöisesti hyvää palvelua, en nuoruuteni kauneuden tai keski-iän rumuuden perusteella vaan siksi että olen kohtelias, hymyilen ja katson silmiin. Tietyissä paikoissa toki pukeutuminen ym. vaikuttaa.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sen vastaantulijan mielipiteellä pitäisi olla merkitystä? Mikään asia ei ole absoluuttinen - minä olen todella ylpeä siitä, että jaksoin painaa suhteemme vaikeiden aikojen läpi ja selvisimme perheenä. Kuitenkin seuraava vastaantulija voi kertoa todella karun tarinan mistä itse on selvinnyt ja väittää, että minun kokemukseni ei ole siihen verrattuna mitään. Mitäs sitten? Kuka tässä vertailee? Ei ole kysymys siitä, että olen ylpeä siitä että olen kauniimpi kuin kukaan muu, vaan siitä, että olen ylpeä että olen kaunis (omasta mielestäni). /rautalanka.
Niin, no, kysyttiin mielipiteitä siitä, että miksi kauneudesta on hassua olla ylpeä. Tämä oli minun mielipiteeni.
Kukaan ei voi vesittää sinun kokemuksiasi, jotka olet käynyt läpi, eikä niistä tarvitsekaan kilpailla muiden kanssa. Jokainen vastaantulija voi kuitenkin vesittää käsityksen jonkun kauneudesta. Periaatteessa kauneutta ei ole, jos katsoja ei sitä kohteessa näe. Se lakkaa olemasta. Miksi olisit ylpeä tyhjästä? Asiasta, joka on sinun mielessäsi mutta ei muiden?
Kuten sanoin jo alkuunsa, minusta on pelkästään hyvä jos ihmiset tuntevat itsensä hyviksi ja kauniiksi. En kuitenkaan ymmärrä, miksi siitä pitäisi olla jotenkin nimenomaan ylpeä. Ulkonäköään kehuvat ihmiset sitä paitsi ovat lähes poikkeuksetta itserakkaan oloisia, eikä kusipäisyys ainakaan kaunista ketään muiden silmissä.
Totta kai saa olla iloinen siitä, että on kaunis. Se, että on ylpeä jostain, liittyy mielestäni aina saavutuksiin. Ei voi olla ylpeä siitä mitä on vaan siitä millaiseksi on toimintansa ansiosta kehittynyt. Eli jos olisi ollut mitäänsanomaton ja oppinut meikkaamaan yms. nijn että näyttää upealta, voi olla ylpeä.
Mutta ylpeys on tunne. Tuskin kukaan on sitä vastaan. Ongelma on sijnä miten ylpeytensä tuo esiin. Ei siitäkään tykätä, jos ylpeilee sillä, että on saavuttanut menestystä urheilussa, työelämässä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin, ulkonäkö on tiettyyn pisteeseen asti subjektiivinen, mutta asiasta on tehty lukuisia tutkimuksia joissa ihan selvästi todetaan että on olemassa ns. universaali käsitys kauneudesta ja tietyt ulkoiset piirteet ovat yleisesti kauniina pidettyjä, kulttuurista riippumatta. Se on evuluutiobiologiaa miksi pidämme tietyn näköisiä ihmisiä viehättävinä, haluamme jälkeläisillemme mahdollisimman hyvät ja terveet geenit. Kauniilla ihmisillä on tutkitustikin esimerkiksi keskimäärin korkeampi älykkyysosamäärä kuin rumilla ihmisillä.
No, ei tasan tarkkaan ole! Jos sinulla on oikeaa tutkimustietoa, laitat tietenkin linkkejä sellaisiin tutkimuksiin, jotta voimme tarkistaa sinun mielipiteesi. Mutta tietenkään et pysty, koska sellaisia oikeita, kaikki mahdolliset tieteelliset kriteerit täyttäviä tuloksia ei ole olemassa. Nämä mutu-jutut eivät kuule paljon vaakakupissa paina.
Ohis, mutta aiheesta ihan oikeasti on tutkimustietoa:
http://www.businessinsider.com/studies-show-the-advantages-of-being-bea…
https://www.psychologytoday.com/blog/the-scientific-fundamentalist/2010…
Rehellisesti tuo business insiderin kohta #6 missä komeat yritysjohtajat nostivat firman tulosta on ihan älytön. Ihan kuin ulkonäkö auttaisi siinä! Aivan muut kohdat analysoidaan tiukkojen parametrien sisällä ja CEO:n ulkonäkö ei liity siihen tippaakaan.
Saa siitä olla ylpeä mutta ei saa olla leuhka. Suurin osa niistä yleisesti kauniina pidetyistä joita tunnen selkeästi tietävät kauneutensa ja olemuksellaan näyttävät muille olevansa jotenkin parempia.
Ulkonäköhän ei tee kenestäkään mitenkään parempaa ihmistä. Sillä voi olla juuri päinvastainen vaikutus.
Minua monet ovat sanoneet kauniiksi. Poikaystäväni sanoo että ulkonäköni takia hän ei meinannut uskaltaa tulla puhumaan koska ajatteli minun olevan eri liigassa ulkonäöllisesti. Itse en näe itsestäni mitään kauneutta ja jos sitä on, en osaa käyttää hyväkseni sitä. Mutta tiedän että minulla on hyvä luonne ja sillä.pärjään.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no, kysyttiin mielipiteitä siitä, että miksi kauneudesta on hassua olla ylpeä. Tämä oli minun mielipiteeni.
Kukaan ei voi vesittää sinun kokemuksiasi, jotka olet käynyt läpi, eikä niistä tarvitsekaan kilpailla muiden kanssa. Jokainen vastaantulija voi kuitenkin vesittää käsityksen jonkun kauneudesta. Periaatteessa kauneutta ei ole, jos katsoja ei sitä kohteessa näe. Se lakkaa olemasta. Miksi olisit ylpeä tyhjästä? Asiasta, joka on sinun mielessäsi mutta ei muiden?
Kuten sanoin jo alkuunsa, minusta on pelkästään hyvä jos ihmiset tuntevat itsensä hyviksi ja kauniiksi. En kuitenkaan ymmärrä, miksi siitä pitäisi olla jotenkin nimenomaan ylpeä. Ulkonäköään kehuvat ihmiset sitä paitsi ovat lähes poikkeuksetta itserakkaan oloisia, eikä kusipäisyys ainakaan kaunista ketään muiden silmissä.
Onkohan meillä erilainen käsitys sanasta ylpeä? Ei se, että on ylpeä jostain tarkoita kehumista. En minäkään kulje kadulla kehuskelemassa, että hei, kioskinmyyjä, oletko tietoinen että minun mittani ovat täysin samat kahden lapsen jälkeen kuin olivat ennen synnytystä! Olen kuitenkin asiasta ylpeä. Se ei tarkoita nenä pystyssä kulkemista, vaan sitä, että vaalii sitä ominaisuutta itsessään ja on ylpeä omasta vartalostaan ja sen kyvyistä. Samoin kuin olisin jos olisin kyennyt synnyttämään luomusti, mihin en kyennyt. En pidä itseäni sen vähempiarvoisena, kuin luomusynnyttäjiä, mutta arvostaisin sitä ominaisuutta. Arvostan sitä muissakin.
Minä vaalin ja arvostan sitä, että olen kaunis. Samoin sitä, että minulla on sisaruksia. Olen ylpeä niistä asioista. Olen ylpeä lapsistani, olen ylpeä miehestäni. Ne eivät tarkoita, että pidän itseäni parempana kuin muut - ainoastaan yhtä ainutlaatuisena, kuin muutkin ovat.
Huumorin varjolla voi vaikka kehua omaa kauneuttaan jooo.;/
Mutta ei kannate sit ihmetellä jos omat tyttäret lähettävät kuviaan nettiin ja kyllä sen ilmeestä voi jo päätellä ovatko he täynnä itteään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jepjep, ja pystyt varmaan laittamaan meille linkit näihin "tutkimuksiin", joissa kauniit ihmiset todistetaan älykkäämmiksi kuin rumat?
Ylpeys omasta kauneudesta tuo aina negatiivisia mielikuvia, ehkä se on sananvalinnasta kiinni. Jos on kaunis, sehän on aivan mahtava juttu, mutta siinäkin pitää olla aivot mukana, ettei se itsensä rakastaminen mene ns. yli (mikään ei enää riitä, kauneusleikkaukset, pistokset, jne.jne.) Tänä instagramin ja somen aikakautena jokainen haluaa olla oman elämänsä supermalli ja se on tietysti ihan ok, mutta elämä pitää rakentaa ihan jonkun muun kuin ulkonäön ympärille.
That being said, kauneus kuitenkin on valitettavasti yksi niistä asioista, jonka voi menettää sekunnin sadasosassa. Enkä tarkoita vanhenemista, se on luonnollista ja tapahtuu hitaasti ja vanhuskin voi olla aivan jumalattoman kaunis (esim. tämä vastikään 100 vuotta täyttänyt Tuulen Viemää -näyttelijätär). Tarkoitan sitä, että päivänä muutamana saatat esim. menettää hampaasi, hiuksesi, silmäsi, lista on loputon.
Yleensä kaunis ihminen on kovin esteettinen muutenkin ja jos jotain sille kauneudelle käy vielä kun on nuori, voivat henkiset vammat muodostua niin isoiksi fyysisen olemuksen muututtua, ettei halua enää elää.
Ja minulla on tästä ihan henkilökohtaista kokemusta.
Suomalaisessa kulttuurissa ihaillaan kauneutta, mutta ihminen ei saa näyttää, että on tietoinen kauneudestaan. Koska sisäisenä kauneutena pidetään sitä, että väheksyy omaa ulkonäköään. Suomalaiset eivät ole kovin ulkonäkökeskeistä kansaa. Se näkyy katukuvassa ja myös terveydessäkin.
Miksi se ulkonäkö iän myötä huononisi? Onhan ihmeellinen ajatus. Kyllä minä aion olla kaunis vanhanakin :D Katsokaa vaikka Helen Mirreniä tai muita luomuvanhentuneita, tai vaikka Priscilla Presleytä, jos pitää sellaisesta vanhenemisesta.
Jokaisen tulisi olla ylpeä omasta kauneudestaan - se on ainutkertainen.