Ravintolan asiakkaat: sen nyt vaan on niin, että jos siihen siivoamattomaan edellisten asiakkaiden jälkiä täynnä olevaan pöytään marssii, niin tiedossaa EI ole hyvää palvelua.
Ihan totta. Se vaan on niin. Se kuuluu normaalin käytökseen että odotetaan, kunnes henkilökunta osoittaa vaikka vain nyökkäämällä tai muuten ohjeistamalla,että "tervetuloa ja olkaapa hyvät, tässä on teille hyvä paikka"
Kesällä kun on tuota sesonkia ja isompia ryhmiä usein tulossa, niin tosiaan semmoisten suurperheiden ja serkkulaumojen kanssa leiriytyvät voisivat myöskin ihan rauhassa odottaa että saadaan teille järjestettyä se pöytä.
Kyllä varmasti jaksaa lapset odottaa että pöytä siivotaan ja tuolit noudetaan paikalle. Ei nimittäin kestä kuin muutama minuutin.
Jos minun asemalleni kaiken kiireen keskellä,kun plokkaan puolijuoksussa pöytiä ja juoksutan annoksia asiakkaille, marssii joku porukka sanan puhumatta taikka päivää sanomatta likaiseen pöytään tönöttämään, niin sitten mä oletan kyllä, että kysessä on ne edelliset asiakaat jotka jostain syystä jääneet imeskelemään hampaitaan pitkästi ruokailun jälkeen.
Joko niin, että minä itse, tai ravipäällikkö tai omistaja tms. käy siivoamassa pöydän ja ohjaa asiakkaat paikalle.
Jos siellä sitten aletaan pönöttään likaisten servettien takana ja kuikuilemaan jonnekin että mitäs nyt, niin antaapa sitten kuikuilla.
Ja kesän vakituiset alennuskuponkien muistelijat: en usko, en tänäkään kesänä, enkä aiemminkaan, että "teidän ammattiliiton lehdessä" (??) olisi ollut joku 50 % alennuskuponki meidän ravintolan mihin tahansa annokseeen kesäkaudeksi. En vaan usko. Ottakaa jooko se lehti mukaan kun lähdette ruokailemaan ja laskun jo tultua - alennusta pyytämään...
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unelma olisi ravintola jossa joutuisi mahdollisimman vähän vuorovaikutukseen tarjoilijan kanssa. Eteisessä olisi automaatti johon laitat seurueen henkilömäärän ja kone antaa pöytäkartat missä sinun vapaat paikkasi ovat.
Naulakot ja wc-tilat on selkeästi kyltitetty, et tarvitse tarjoilijaa niiden löytämiseen.
Menet pöytään ja siistissä ja katetussa pöydässä on tabletissa menu. Menu löytyy eri kielillä, annoksista löytyy sisältävät ruoka-aineet ja jopa kuvat vastaavista annoksista. Teet tilauksen näppärästi ja nopeasti koneella suoraan keittiöön.
Näet tarjoilijan ensimmäistä kertaa kun hän kantaa juomat pöytään. Ruuan jälkeen tilaat vielä näppärästi jälkiruokajuomat ja laskun tabletilla. Laskun pystyt maksamaan itseoalveluna.
Poistut hyvällä tuulella seurueesi kanssa näkemättä tarjoilijaa joka tulee siivoamaan pöydän seuraavalle asiakkaalle huonolla tuulella.
Mä käytän itsepalvelua ja automaatteja aina kun se on mahdollista.Väität illallisesi onnistuvan erikoistoiveinesi kanssa automaatin välityksellä? Jepjep.
Käy siellä Rossossa, missä mikroruoalla ei ole merkitystä, oikeassa ravintolassa et ole koskaan käynytkään.
Paremmin koneen kanssa kuin elämäänsä kyllästyneen tarjoilijan kanssa joka on kiukkuinen palkastaan, työmäärästään, esimiehestään, työkavereistaan ja vielä ne perkuleen asiakkaat joita pitää sietää.
Käytän aina itsepalvelua kun se on mahdollista esim. pankkiasioissa, verotusasioissa, terveysasioissa, ajanvarauksissa, lentolippujenvarauksissa, lähtöselvityksissä, kännykkälipuissa, kirjojentilauksissa, pakettiautomaatissa yms. Elämä on helppoa kun joutuu mahdollisimman vähän vuorovaikutukseen 'asiakaspalvelijoiden' kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ainoa maa, missä pitää laittaa näitä "odota pöytiinohjaista" kylttejä, koska ihmiset eivät kunnioita mitään käytöstapoja. Kun on vaan mahdotonta avata se suu ja kysyä, mihin pöytään sitä voisi istua. Sellaisia suomalaiset ovat niinkuin tästäkin ketjusta näkee. Mutta kun mitään tapoja ei ole, ei lentokoneissa (lähdetään rynnimään vieruskaverin yli kun halutaan vessaan, eikä saada suuta auki, tämä on koettu lukettomattomia kertoja), julkisissa kulkuvälineissä jne.
Kyllä minä luulen, että enemmänkin tyhmänä kuin hienostuneena käyttäytyjänä tarjoilijat minua pitäisivät, jos joka ikinen kerta kyselisin, minne saan istua, vaikka jo vuosien ajan on ollut tiedossa, että saan istua ihan mihin haluan, kuten aina ennenkin.
Suomessa nyt iso osa ravintoloista vaan toimii niin, että asiakas saa itse valita paikkansa. Se on ravintoloiden tehtävä palata pöytiinohjauskäytäntöön, jos se kerran on sitä, mitä siellä halutaan. Sitten kun tämä on yleinen käytäntö eikä vain harvojen, itseään tasokkaina pitävien paikkojen tapa, niitä kylttejäkään ei enää tarvita.
No en tiedä, missä persereijässä asut, jos käytöstapoa pidetään tyhmänä. Et ilmeisesti turha paljon ravintoloissa maailmalla käy? säälittävää kuvitella, että peruskäytöstavat ovat jotain hienostelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ainoa maa, missä pitää laittaa näitä "odota pöytiinohjaista" kylttejä, koska ihmiset eivät kunnioita mitään käytöstapoja. Kun on vaan mahdotonta avata se suu ja kysyä, mihin pöytään sitä voisi istua. Sellaisia suomalaiset ovat niinkuin tästäkin ketjusta näkee. Mutta kun mitään tapoja ei ole, ei lentokoneissa (lähdetään rynnimään vieruskaverin yli kun halutaan vessaan, eikä saada suuta auki, tämä on koettu lukettomattomia kertoja), julkisissa kulkuvälineissä jne.
Monessa maassa olisi ravintolan tasosta riippuen tarjoilijan/sisäänheittäjän/hovimestarin moka, mikäli asiakas joutuisi itse kysymään, mihin pöytään voisi istua. Tässä huomaakin sen eron, kun Suomessa ei ole tippikulttuuria, niin tarjoilijatkin ovat "vain töissä täällä". Ei monessa maassa ravintolassa tulisi kuuloonkaan, että asiakas ehtii tulla ravintolaan sisään ja kävellä pöytään asti ennen kuin kukaan henkilökunnasta on ehtinyt ottaa heidät vastaan, toivottaa tervetulleeksi ja ohjata pöytään/odottamaan pöydän valmistumista.
Koska sinä alat antamaan sitä tippiä?
Ei ikinä, kun kyseessä on perinteinen suomalainen pihi lehmä, joka tunkee ison perseensä minne haluaa, milloin haluaa.
Plokkarihan on siis se ravintolan alimman kastin edustaja. Ei edes tarjoilija vaan se, joka vain kerää likaiset astiat pöydistä. Monet ei edes tiedä että tällainen "ammattiryhmä" on olemassa. Ei vaadi mitään koulutusta.
Miksi kukaan siis säätäisi käytöstään plokkarin mielipiteen takia? ;DD Ravintolassa on ihan muut ihmiset jotka päättää onko ravintolassa pöytiin ohjaus vai ei. Ja vaikka olisikin, plokkari ei todellakaan ohjaa asiakkaita pöytiin. Plokkarit ei ole asiakkaiden kanssa missään tekemisissä.
Mua jotenkin liikuttaa nämä "Et sitte oo Kuortin ABC:a kummosemmissa paikoissa tainnu käydä" -tyypit. Varsinaisia globetrottereita :D
Vaikka itse olen ihan vallan asunutkin ulkomailla useamman vuoden (kuvitelkaa nyt) ja käynyt jos jonkinlaisissa - tosi hienoissakin - ravintoloissa (joo, myös Kuortin ABC:lla) elämäni aikana, kehtasin silti mennä perheineni pöytään, jossa oli 2 tyhjää lasia ja aikaisemman asiakkaan kuitti! Ja tämä siis ravintolassa, jossa luki ovella "Valitse mieleisesi pöytä, ole hyvä" tms. En todellakaan tajunnut, että sillä eleellä tilasin itselleni töykeää asiakaspalvelua. Jos se nyt siis siitä johtui.
Semmonen metsäläinen minä oon.
Mie ja hän kirjoitti:
Mua jotenkin liikuttaa nämä "Et sitte oo Kuortin ABC:a kummosemmissa paikoissa tainnu käydä" -tyypit. Varsinaisia globetrottereita :D
Vaikka itse olen ihan vallan asunutkin ulkomailla useamman vuoden (kuvitelkaa nyt) ja käynyt jos jonkinlaisissa - tosi hienoissakin - ravintoloissa (joo, myös Kuortin ABC:lla) elämäni aikana, kehtasin silti mennä perheineni pöytään, jossa oli 2 tyhjää lasia ja aikaisemman asiakkaan kuitti! Ja tämä siis ravintolassa, jossa luki ovella "Valitse mieleisesi pöytä, ole hyvä" tms. En todellakaan tajunnut, että sillä eleellä tilasin itselleni töykeää asiakaspalvelua. Jos se nyt siis siitä johtui.
Semmonen metsäläinen minä oon.
Tässä ketjussa nyt ei vaan puhuttu niistä 0,1% ravintotloista, joissa on tuo kyltti vaan kaikista muista.
Hohhoijaa..
Tekstistä huomaa selkeästi että kyseessä on nuori, ja vasta vähän aikaa alalla ollut. Vanha ammattilainen pahoittelee (tuntematta silti mitään, kunhan vaan näyttää siltä) sekä siivoilee pöydän kun kerkiää (eli töissä on tietty järjestys)...ilman mitään koston ajatuksia, kun ei vaan jaksa yksittäisiin ihmisiin enää ajatusta uhrata, ja työtä tehdään robottimaisesti typerä hymy naamalla.
Tuu ap sitte uhoamaan kun olet tota paskaa tehnyt 15 vuotta. Ei kannata yrittää opettaa ihmisisä ensinäkään A. opettamaan tavoille tai B. ajattelemaan niin että SINUN työsi on helpompaa.
Parempi vaan on että teet hommasi kuin robotti, tai menet ja hakeudut kouluun ja opiskelet itsellesi oikean ammatin.
niin, ja mitä enemmän kapinoit ajattelemattomia asiakkaista vastaan, sen enemmän ammut itseäsi jalkaan. Kun aikas teet tota hommaa niin ymmärrät mitä tarkoitan.
Opiskelen yliopistossa mieluisaa alaa, jolla on varma työllisyys. Työkseni teen ekstroja ravintoloissa ja kahviloissa. Viihdyn kyllä noissakin, suurin osa asiakkaista on mukavia ja asiakaspalvelu ihan okei väliaikaisduunia. Valitettavasti iloa syö alalla lisääntyvä "samat työt vähemmällä porukalla" - ilmiö. Varsinaisesti en jää valmistuttuani kaipaamaan...
Mistä mahtaa johtua se, että suomalainen nainen on kaikkein vaikein asiakas ja miellytettävä, asiassa kuin asiassa? Metatyömammojen pää sanoo poks, jos kaikki ei tapahdu juuri niin kuin metatyömamma on pienessä päässään ajatellut? Koskee niin ravintolakäyntiä kuin omaa miestäkin. Peili?
On se kumma, miten tämäkin ketju kääntyi suomalaisten naisten (ja erityisesti "mammojen") haukkumiseksi, vaikka ihan yleisestä suolalaisten ravintola-asiakkaiden käyttäytymisestä oli alun perin kyse...
Kovin on uuttera tämä eräs naisia vihaava mammapalstalainen.
Vierailija kirjoitti:
Olin kauhean huono tarjoilija aikoinani. Todellakaan en mennyt juoksujalkaa siivoamaan pöytää jos siihen oli mun mielestä törkeesti ilman mitään lupia käyty jos istumaan. Painelin ohi ko. pöydän useaan kertaan ja sitten kun asiakas vihdoin sai huomioni kiinnittymään ohimennessäni, olin olevinani aivan valtaisan hämmästynyt että mitä haluatteko te taas tilata, ai ette olekaan tilanneet, ai niinkö, ihanko uusia asiakkaita, enpä ole huomannutkaan että likaisiin pöytiin on tultu istumaan. jne jne.
Mitään erikoiskahveja ei mun osastolle tullut kuin espresso. Maidonvaahdotin oli justiins silloin rikki, kun niitä multa tilattiin.
Toisaalta ei siellä muutkaan niin loistaneet. Ei asiakkaat eikä henkilökunta. Omistaja ei muusta huolehtinut kuin että ei missään nimessä liikaa katkarapuja annokseen ja salaattiin vaan pohjalle kiinansalattia reilusti ja 4 kuutiota fetajuustoa riittää. Että se semmoista. Nää nykyiset somejuoruiljat ja facevalittijat olis saaneet slaagin niihin aikoihin.
Pomon käytös piti kostaa asiakkaille?
Vierailija kirjoitti:
Kerran kyllä sanoi aika laittamattomasti kyyppari-kollega lapsiperheen äidille, joka hieman anteeksipyydellen sitten vihdoin nousi sen laumansa kanssa pöydästä, joka oli niin täydellisen hävityksen vallassa, ettei siitä enää siihen illalle paikkoja saatu; pöytäliinat lattioilla, liiskassa ja käytetty varmaan ruokalappuina. Astiastot; kaikki mahdolliset kokomallit syvistä lautasista pieniin kahvilautasiin käytetty ja sotattu. Liiskaantuneita paperiservetteja jokaisen ruokalajin päällä, puoliksi syötyjä annoksia ja kaikkea siltä väliltä.
Rouva sanoi herra Tarjoilijalle, että tästä näytti tulevan vähän sotkua. Tarjoilija katsoi pöytää ja totesi että joo, onneksi mun ei tarvii nähdä, miltä teillä kotona näyttää": Ja lähti siitä sitten niskojaan nakellen hakemaan isompaa brikkaa että pääsee siivoomaan.
Ei siihen oikein voinut mitään itse sanoa. Lähdin huolehtimaan omista asiakkaistani.
Siis mitä? Työntekijä ei saanut siksi illaksi siivottua kyseistä pöytää? No, jos ravintolan sulkemisaikaan oli vartti aikaa, niin sitten ihan ymmärrettävää.
Entäs se, että lautasista oli kaikkia käytetty. Miksi pöydässä ylipäätään olisi lautasia, joita ei ole tarkoitus käyttää?
Kannattaa katsoa peiliin, jos aina saa huonoa palvelua. Samaten suosittelen alan vaihtoa, jos kaikki asiakkaat on ihan aina mulkkuja.
Me jäätiin kerran perheen kanssa odottamaan, että tarjoilija näyttää meille pöydän, kun takaa tuleva pariskunta rynni siihen ainokaiseen vapaana olevaan pöytään. Ja tarjoilijan avustuksella jopa vielä. En tee sitä virhettä enää toiste.
Täytyyhän ap:n, lattialuutusta seuraavan, jollain päteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä luulen, että enemmänkin tyhmänä kuin hienostuneena käyttäytyjänä tarjoilijat minua pitäisivät, jos joka ikinen kerta kyselisin, minne saan istua, vaikka jo vuosien ajan on ollut tiedossa, että saan istua ihan mihin haluan, kuten aina ennenkin.
Suomessa nyt iso osa ravintoloista vaan toimii niin, että asiakas saa itse valita paikkansa. Se on ravintoloiden tehtävä palata pöytiinohjauskäytäntöön, jos se kerran on sitä, mitä siellä halutaan. Sitten kun tämä on yleinen käytäntö eikä vain harvojen, itseään tasokkaina pitävien paikkojen tapa, niitä kylttejäkään ei enää tarvita.
No en tiedä, missä persereijässä asut, jos käytöstapoa pidetään tyhmänä. Et ilmeisesti turha paljon ravintoloissa maailmalla käy? säälittävää kuvitella, että peruskäytöstavat ovat jotain hienostelua.
Siellä taitaa kommentoida varsinainen maailmanmatkaaja hienoine käytöstapoineen. ;)
Todellakin tarjoilija pitää tyhmänä asiakasta, joka kerta toisensa jälkeen tivaa lupaa istua, vaikka täysin selväksi olisi aiemmin tehty jo lukemattomia kertoja, että vapaasti saa istua mihin haluaa. Minusta moinen vänkyttäminen on jo erittäin huonoa käytöstä, mutta siellä sinun "suuressa maailmassasi" taitaa olla ihan omanlaiset käytösnormit.
Tietenkin kysyn, mikä on käytäntö, jos menen uuteen paikkaan jossa sitä ei henkilökunnan taholta ymmärretä asiakkaalle oma-aloitteisesti ilmaista. Mutta jos olen paikassa ennenkin käynyt ja tiedän, miten siellä on tapana toimia, en toki ala temppuilla ja esittää "maailmankansalaista hienoine käytöstapoineen" silkasta esittämisen ilosta. Jos sinusta tuommoinen keekoilu on tarpeellista, kaikin mokomin, mutta luulenpa että outona pitävät...
Hohhoi, kylläpä on ikävä tällaista keskustelua lukea ravintolatyöntekijänä.
Osa minkä alan hyvänsä asiakaspalvelijoista ärsyyntyy nopeammin kuin joku toinen, niin se vaan on ja varmasti tulee olemaankin. Tuo likaiseen pöytään istuminen kun ei mielestäni ole mikään suuri ongelma, kiire se on joka tapauksessa ja se muutaman lasin kerääminen nyt ei sitä tilannetta kovin radikaalisti muuta. En IKINÄ ole nähnyt tilannetta, että esim taaperoiden jälkeiseen pommi-pöytään kukaan on istunut, sen siivoaminen kun kestää taas vähän pidempään. Toki ihmettelen sitä, että kertomatta/kysymättä istutaan likaiseen pöytään, koska olen pari kertaa todistanut tilanteen, että sellaiseen pöytään on istuttu, jonka asiakkaat ovat olleet tupakalla/vessassa :D On nimittäin hieman nolo tilanne, jos asiakas ehtiikin palaamaan, ennen kuin uudet asiakkaat on ohjattu muuhun pöytään.
On muuten todella inhottavaa kuulla noita "hanki oikea ammatti" jne huuteluita. Meillä on töissä aivan ihania, ammattitaitoisia ja taitavia tarjoilijoita ja kokkeja, jotka todellakin ovat jo siinä oikeassa ammatissa. Lisäksi olen itsekin 'kotiutunut' jo tähän työhön, kaikille korkeakoulututetuille kun ei niitä oman alan hommia löydy niin pakko tehdä sitä mitä löytää ja missä pärjää!
Vierailija kirjoitti:
Hohhoi, kylläpä on ikävä tällaista keskustelua lukea ravintolatyöntekijänä.
Osa minkä alan hyvänsä asiakaspalvelijoista ärsyyntyy nopeammin kuin joku toinen, niin se vaan on ja varmasti tulee olemaankin. Tuo likaiseen pöytään istuminen kun ei mielestäni ole mikään suuri ongelma, kiire se on joka tapauksessa ja se muutaman lasin kerääminen nyt ei sitä tilannetta kovin radikaalisti muuta. En IKINÄ ole nähnyt tilannetta, että esim taaperoiden jälkeiseen pommi-pöytään kukaan on istunut, sen siivoaminen kun kestää taas vähän pidempään. Toki ihmettelen sitä, että kertomatta/kysymättä istutaan likaiseen pöytään, koska olen pari kertaa todistanut tilanteen, että sellaiseen pöytään on istuttu, jonka asiakkaat ovat olleet tupakalla/vessassa :D On nimittäin hieman nolo tilanne, jos asiakas ehtiikin palaamaan, ennen kuin uudet asiakkaat on ohjattu muuhun pöytään.
On muuten todella inhottavaa kuulla noita "hanki oikea ammatti" jne huuteluita. Meillä on töissä aivan ihania, ammattitaitoisia ja taitavia tarjoilijoita ja kokkeja, jotka todellakin ovat jo siinä oikeassa ammatissa. Lisäksi olen itsekin 'kotiutunut' jo tähän työhön, kaikille korkeakoulututetuille kun ei niitä oman alan hommia löydy niin pakko tehdä sitä mitä löytää ja missä pärjää!
Mun mielestä tän ketjun "äänensävy" määräytyi tuon ap:n turhan ärhäkällä aloituksella ja juntiksi haukkumisella.
ihan rehellisesti: mä en ollut edes sen enempää aiemmin ajatellut koko puhdas/likainen pöytä asiaa. Olen istunut perheineni siihen, mikä on tuntunut hyvältä, ja niin aion tehdä jatkossakin. Kun täällä on ihmetelty sitä, miksi pitää mennä likaiseen pöytään, niin mulla siihen on ainakin ihan selkeitä syitä:
- inhoan istua keskellä salia, joten jos reunoissa on tilaa, menen sinne.
- kun lapset oli pieniä, asetuttiin aina mahdollisimman lähelle mahdollista leikkipaikkaa, ettei mukelot ramppaile pitkin ravintolaa toisten kiusana
- istun aina mieluummin looshissa kuin avoimessa pöydässä.
Jos nyt puhutaan että asiakkaat on moukkia, niin eipä ne tarjoilijatkaan mitenkään innolla ota kontaktia ja toivota tervetulleeksi, vaan suuri osa, vaikka ihan selvästi näkee asiakkaiden astuvan ovesta sisään, parhaansa mukaan välttää katsekontaktia - turha siinä sitten itkeä, että menivät paskat likaiseen pöytään istumaan.
PS. Aina kun saan hyvää palvelua, muistan kyllä kiittää siitä kunnolla. Luulisi että se olisi tarjoilijastakin kivaa saada hyvää palautetta. Sitä ei kyllä paskalla palvelulla ja asiakkaiden "virheistä" kostamisella heru.
Käyttäjä2310 kirjoitti:
On olemassa hyvin erilaisia ravintoloita. Kiva niille, jotka työskentelevät ja asioivat pienissä ja hyvin johdetuissa.
Itse olen toista kesää (kyllä, siis kauheeta että uusiakin työntekijöitä alalla on, etenkin näin kesäisin) töissä eräässä ison ketjun isossa ravintolassa (jos terassit on auki, asiakaspaikkoja on VIITISENSATAA). Kuitenkin, meitä on vuorossa ihan maksimissaan ehkä hyvä jos viittätoistakaan todella aurinkoisina ja ruuhkaisina päivinä (eli kun terassitkin ovat auki ja täynnä). Ap:n viesti oli ehkä vähän kitkerästi muotoiltu, mutta ihan oikeasti: jos minulla on kiireisimpinä päivinä montakymmentä asiakasta -> kymmenenkin pöytää, niin se ei hoidu ihan nätisti. Ruokia on viemässä onneksi saliapu (joskus hekin tarvitsevat roudausapua jos ovat yksin vuorossa). Mutta sen lisäksi että otan teidät vastaan/siivoan pöydän, otan juomatilauksen, haen/teen/lasken juomat, otan ruokatilauksen, lyön ne koneelle, kysyn miten ruoka maistuu, kerään lautaset, koitan myydä jälkiruokaa, käyn tekemässä annokset koska keittiössä on todnäk liian kiire, teen mahdolliset erikoiskahvit ja drinkit, tuon laskun ja... Siivoan pöydän. Tässä välissä olen plokannut ja siivonnut pöytiä, tiskannut, roudannut sun mitäkin kippoja ja kuppeja paikalleen, hakenut jäitä, juossut ympäri taloa etsimässä milloin kahvilusikoita, drinkkihedelmiä tai vuoropäällikköä jotta saan vaihtorahaa. Siinä kohtaa, kun juokset vaikka vain viiden pöydän "rinkiä" tekemässä tuota mainitsemaani rumbaa, on aivan mahdotonta ehtiä siivoamaan kaikkia pöytiä asiakkaiden lähdettyä. Monesti ei ehdi tarjoamaan lisää tuotteita, vaan asiakkaat pyytävät syötyään laskun (ymmärrän, ovat saattaneet joutua odottamaan ruokiakin pahimmillaan tunnin) ja vien laskun suoraan likaiseen pöytään, jotta he pääsevät jatkamaan matkaa jos on kiire ja minä pääsen viemään JO TILATTUJA juomia tai ruokia nykyisille asiakkaille ja juoksemaan 20 muutakin asiaa, mitkä JO OLIVAT asialistallani.
Tottakai olisi kiva, jos ravintola olisi aina siisti ja meillä aikaa siivota, mutta miljoonista ruikutuksista huolimatta sekä kristallipallon puuttuessa joskus on todella pahakin alimiehitys, ja tätä karusellia pyöritetään alle 10 tarjoilijalla. Ei, homma ei todellakaan toimi, olen samaa mieltä. Mutta jos on todella se superkiire, niin todellakaan en ehdi siivota aina pöytää kun edelliset ovat lähteneet tai huomata, että pöydässä on uudet. Minulla saattaa myös olla pöytiä muualtakin kuin yhdeltä alueelta.
Lisäksi, kokeilkaa itse siivota tehokkaasti pöytää muruista ja tahroista, kun pöydässä istuu asiakkaita. Jos pöytä on tyhjä, siivous ja pyyhkiminen käy hujauksessa, jos pöydässä istuu ihmisiä, joudun kurkottelemaan ja väistelemään (esimerkiksi looseja on vähän vaikea siivota muualta kuin pöydän päästä), joten pöytää ei meinaa ylettää edes siivota kunnolla. Siksi pyyntöni onkin, että jääkää vain nätisti seisomaan pöydän viereen. Tarjoilijat huomaavat teidät heti, ja yrittävät samantien rynnätä siivoamaan, koska seisotte. Jos istutte pöytään, se on vaikeampi siivota, teitä ei ehkä huomata heti, ja jos kaikilla tarjoilijoilla on tulipalokiire, te sentään istutte siinä. Ei ole ok odotuttaa, mutta seisten saatte parempaa palvelua. Puolijuoksu oli kyllä juuri oikea termi ap:lta. Ette ehkä sitten ole käyneet isommissa ravintoloissa tai pitäneet silmiä auki, mutta älkää missään käykö likaiseen pöytään jos haluatte olla fiksuja.
Onneksi suurin osa asiakkaista on ystävällisiä ja ymmärtäväisiä, sillä kyllä me todella teemme parhaamme, joka helvetin päivä, pahimpina hikinorot otsalla, tuntikausia ilman vessataukoa tai ruuan murentakaan. Ja siitä huolimatta, suurin osa meistä toivoo, että asiakkailla olisi mukava ruokailukokemus ja he poistuisivat ravintolasta hyvällä mielellä.
AAMEN!!!!!
Minua ei kiinnosta hittojakaan jonkun plokkarin väninä. Hanki koulutus ja oikea ammatti. Jos et hoida hommiasi niin valitan sinusta esimiehellesi, eli kenelle tahansa muulle ravintolan työntekijälle. Parempiakin työntekijöitä kyllä löytyy eivätkä kaikki ole edes kusipäitä kuten sinä.