Kauheimmat kuukautiskokemukset!
Kerätään ketjuun ällöjä ja erikoisia sattumia liittyen tähän naisena olemisen ihanuuteen, kuukautisiin!
Omat pahimmat kokemukset liittyvät menkkaripuliin. Kerran asioin työpaikan vessassa, hirveä vuoto ja ripuli yhdistettynä kauheisiin menkkakipuihin. Tyhjensin itseni oikein antaumuksella ja siinä vaiheessa kun pönttö oli täynnä verta, paskaa ja kusta, tajusin, että paperia on koko loossissa vain arkin verran jäljellä. Käsisuihkuakaan ei ollut. Kuuntelin, ettei vessassa vaan ollut ketään muita, vedin vessan ja käytetyllä siteellä alapään roiskeita peitellen kompuroin housut kintuissa toiseen koppiin.
Kommentit (351)
Jotain iloa on vanhainkodissa työskentelystä, työkaverit on tottuneet eritteisiin ja housut voi käydä vaihtamassa vain ilmoittamalla että nyt pääsi vahinko, jos siteet on loppu voi lainata tenoja, tosin ne on niin suuria ettei niitä mielellään lainaa, mutta meillä on tapana pitää henk.kunnan vessassa varasiteitä, pitää vaan muistaa aina viedä uutta tilalle kun on lainannut.
puolukkapäivät kirjoitti:
Miehet! Suklaalevy, kuumavesipullo, rauhallinen tila & pehmoinen viltti! Nämä ainakin voit antaa naisellesi, kun hän kärvistelee menkkakivuissaan. :)
Tässä kirjoittaa ihminen, joka ei tiedä mitä on sietämättömän kuukautiskivut.
Mielenkiintoista luettavaa. Aloin miettiä omiani. Kyllä ne lähinnä alkuaikoihin liittyvät kun käytin liian pienen imukyvyn suojia ja luulin kärsiväni runsaista vuodoista, vaikka en ilmeisesti sittenkään niin reunsaista kärsinyt, vaikka normaalin imukyvyn suojat eivät oikein riittäneetkään. En ymmärtänyt, miksi en uskaltanut itse ostaa suuremman imukyvyn suojia tai pyytää niitä. Noina alkuaikoina sotkin lakanan ja alushousuja ja sain huudot. Nykyään vaikka vuoto on paljon niukempaa kuin alkuvuosina käytän vain pitkiä suojia ja yösiteitä. Tilanne helpottui huomattavasti kun vasta noin kaksikymppisenä tajusin noiden olemassaolon. En ymmärrä, miten aikoinaan selvisin ilman noita. Edellisten kuukautisten aikana jouduin vääntämään hirveän kuukautisripulin Stockmannin wc:hen. Tuolloin minulla oli myös hirveä päänsärky. En tosin usko tuon ripulin johtuneen kuukautisista, sillä kärsin erilaisista ruoansulatusvaivoista, kuten närästyksestä ja ripulista ja noihin liittyvä mahakipu on jopa pahempaa kuin kuukautisiin liittyvä. Eilen esim. syötyäni viisi Dominoa sain hankittua itselleni kunnon ruoansulatusvaivat. Joudunkin usein juoksemaan usein yleisiinkin vessoihin juuri näistä ruoansulatusvaivoistani johtuen. Kuukautiseni alkavat jostain syystä yleensä myöhään illalla tai yöllä, joten olen yleensä alkuhetkellä kotona.
Onhan näitä. Mulla on aina ollut tosi runsaat menkat ja kierin kivuissa ekat kaksi päivää. Tavaraa tulee niin paljon, että tarviin yösiteen ja supertamponin ja vahdan niitä puolen tunnin välein. Hb laskee aina alle 110 vuodon jälkeen ja maha on aivan sekaisin + aina käynnistyy migreeni!
Kamalin ja nöyryttävin kokemus oli kun jouduin onnettomuuteen ja viikoksi sairaalaan. Alkuun en pystynyt kävelemään (luita murtunut) ja tietenkin just silloin alkoi vuosisadan kamalimmat menkat. Oksensin, tavaraa tuli niin ettei mitkään sairaalan siteet riittänyt, vaan jouduin soittamaan hoitajan tunnin välein vaihtamaan sidettä + housuja +pikkareita. Ne pikkarit oli mallia Uuno Turhapuron venyneet kalsarit eikä edes kroonikkovaippa meinannut pysyä niissä paikallaan. Aamulla kun lääkäri tuli kierrokselle tutkimaan mua, niin mulla oli tietty just vuotanu läpi ja kauhee läikkä perseessä kaiken sen muun nuhjuuden päälle. Hoitajat jaksoi aina välillä heittää läppää, että "taas tuli tää Japanin lippu tähän". Sitten jouduin vielä niissä verisissä housuissa kerran tt-kuviin ja sellainen ihana nuori komistus joutui auttamaan mua siihen alustalle makaamaan ja mä olin koko ajan hyvin tietoinen siitä, että mulla on A. valtava kroonikkovaippa perseessä ja B. se vaippa on vuotanut aivan helvetisti läpi ja se kundi näkee sen kaiken komeuden. Vaikka mulla olikin silloin aivotärähdys ja oksensin vihreetä limaa kolme päivää, niin toi menkkasotku alensi mun ihmisarvoo ihan tuhannella. Tiedän, että ne on sairaalassa tottuneet pahempaankin, mutta jotenkin itselle oli aika alentavaa. Hyi, vieläkin puistattaa... Jos joku niistä hoitajista lukee tätä, niin kiitoksen lähetän, teette hienoa ja arvokasta työtä!
Miehet! Jos naisella ei ole kipuja ja hän pyytää niin antakaa munaa :)
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista luettavaa. Aloin miettiä omiani. Kyllä ne lähinnä alkuaikoihin liittyvät kun käytin liian pienen imukyvyn suojia ja luulin kärsiväni runsaista vuodoista, vaikka en ilmeisesti sittenkään niin reunsaista kärsinyt, vaikka normaalin imukyvyn suojat eivät oikein riittäneetkään. En ymmärtänyt, miksi en uskaltanut itse ostaa suuremman imukyvyn suojia tai pyytää niitä. Noina alkuaikoina sotkin lakanan ja alushousuja ja sain huudot. Nykyään vaikka vuoto on paljon niukempaa kuin alkuvuosina käytän vain pitkiä suojia ja yösiteitä. Tilanne helpottui huomattavasti kun vasta noin kaksikymppisenä tajusin noiden olemassaolon. En ymmärrä, miten aikoinaan selvisin ilman noita. Edellisten kuukautisten aikana jouduin vääntämään hirveän kuukautisripulin Stockmannin wc:hen. Tuolloin minulla oli myös hirveä päänsärky. En tosin usko tuon ripulin johtuneen kuukautisista, sillä kärsin erilaisista ruoansulatusvaivoista, kuten närästyksestä ja ripulista ja noihin liittyvä mahakipu on jopa pahempaa kuin kuukautisiin liittyvä. Eilen esim. syötyäni viisi Dominoa sain hankittua itselleni kunnon ruoansulatusvaivat. Joudunkin usein juoksemaan usein yleisiinkin vessoihin juuri näistä ruoansulatusvaivoistani johtuen. Kuukautiseni alkavat jostain syystä yleensä myöhään illalla tai yöllä, joten olen yleensä alkuhetkellä kotona.
Vai niin.
Mulla on hirviömenkat ja olen kyllä niistä lapsillenikin vapaasti kertonut. Kerran oltiin tytön kanssa suihkussa ja vaikka olin pessyt ja yritin nopsasti pyyhkiä ja vetää pikkarit päälle, niin lattialle ehti mötkähtää valtava möhkäle tytön jalkojen eteen. Tyttö, joka on kuusi vuotias vähän siitä traumatisoitui viissiin, koska seuraavan kerran kun meillä oli vieraita, niin he saivat ruokapöydässä kuulla kauhutarinan "siitä möhkäleestä, joka ryömi äidin pimpistä, kun äidillä on ne naisten päivät..." Nykyisin käyn yksin noina pahimpina päivinä suihkussa, ettei kellekään tuu enempää traumoja.
Ihmettelen muuten aina myös sitä, että AINA kun meillä on jotkut työpaikan virkistys/pikkujoulu/kesäpäivät tai what ever pitkät kokoukset, niin ne helvatun megamenkat tuuppaa just sille päivälle! Sitten saa juosta koko ajan vessassa sen pussukkansa kanssa ja kaikki kattoo "Ahaa, tolla on siis TAAS menkat!"
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei onneksi ole kovin kivuliaita tai erityisen runsaita kuukautisia, joten julkisia ohivuotoja ei ole sattunut. Alkavatkin tiputellen. Tunnen itseni onnekkaaksi! Mutta kuukautisiin liittyvä häpeä on hankaloittanut elämää.
Olin abi ja minulla sattui alkamaan menkat juuri ylioppilaskirjoitusten aikaan. Koska kokeisiin ei saanut tuoda eväitäkään kääreissään, piilotin salaa yhden varasiteen hupparini taskuun. No, heti toisella vessakäynnillä minulla sitten olikin verinen ongelma edessäni. Vietin vessassa luvattoman kauan vessapaperilla veristä sidettä paniikissa painellen. Ulos tullessani naisopettaja, joka toimi saattajana, kysyi olisinko tarvinnut terveyssidettä. Minua hävetti hirveästi, joten pudistin vain päätäni.
Muistan, miten olin yrittänyt etsiä etukäteen tietoa siitä, miten kirjoituksissa kuukautisten aikana oikein toimitaan, mutten ollut löytänyt. Abioppaassa (lukuvuosikalenteri, jossa oli olevinaan neuvoja abivuotta varten) kyseisen tilanteen kohdalla neuvottiin "fiksut tytöt hoitavat asian pois päiväjärjestyksestä jo etukäteen" tai jotain vastaavaa ei-konkreettista diipadaapaa.
(Btw, sama opas kehotti lukiolaisia masturboimaan koeaamuina. Että sellaisia vinkkejä!)
Näin jälkikäteen ajateltuna tuskinpa omien siteiden tuominen olisi ollut ongelma. Mikseihän koulu ollut sijoittanut niitä tarjoamiaan siteitä vessoihin?
Meillä oli aikoinaan kirjoituksissa vessoissa valmiiksi siteitä tarjolla. Tästä myös kerrottiin etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan antakaa just sillon, kun on niitä kipuja. Auttaa meinaan menkkakipuihin 100 kertaa paremmin kuin joku hel*etin suklaa tai viltti(??). Suklaa vaan turvottaa lisää, viltin pointtia en tajua ollenkaan, varsinkaan näin kesällä. Harmikseni nykyinen mieheni ei suostu menkkojen aikaan kuin suihkussa, enkä aina jaksa raahautua sinne asti, mikä toki on oma vikani.
Miten muuten haluaisitte, että miehet suhtautuvat teihin kuukautisten aikana? Mitä voidaan tehdä tai mikä on ehdoton nou nou?
Jos nainen pyytää suklaata - TUO sitä! Ja mielellään ainakin muutamaa eri merkkiä.Älä kysele, et mihin sitä tarvitaan, äläkä ainakaan moralisoi. (Todennäköisesti pieni määrä nautittuna "helpottaa" vitutusta ja itkuisuutta, mutta helpottaa tietää, että kaapista löytyy tarvittaessa lisää).
Muistan sen kun eilisen päivän. Oli joulu 2003 me olimme kotonamme ihan kolmistaan vain ei mitään hämminkiä tai häslinkiä uunissa paistui soijakinkku ja tunsimme miten joulunsanoma laskeutui meidän kaikkien ylle. Taisimme hoilata siinä muutaman joululaulun kun nautimme Portugalilaista luomu punaviiniä AH miten ihanaa. Sitten kaikki muuttui kun salama taivaltaa alkoi lattialle valumaan verta! Verta valui kun sika olisi lahdattu mutta ei meillä sikaa ollut olimme vegaaneja ja kammoksuimme tuota näkyä! Verta oli kaikkialla ja sitä valui vaan! Sitten huomasimme meidän kääpiövillakoiran Dinspun juoksuajan alkaneen ja se veri tuli rakkaan lemmikkimme peräpäästä! Paniikki levisi nopeasti kun koitimme pyyhkiä verta ja samalla kun pyyhdimme sitä levitimme sitä lisää! Raudan tuoksu leijaili kaikkialla peittäen soijakinkun tuoksun alleen. Sitten Makke eli Marko keksi ottaa talouspaperi rullan ja tunkea sen Dinspun takapäähän, samalla huutaen minulle " Tinsku TINSKU TIMPPA!!! TUO TEIPPIÄ! " No minä etsin paniikissa teippiä ja meinasin jo saada paniikkikohtauksen! Sitten kun tilanne meinasi levitä käsiin samoin kun talouspaperirulla Dinspun takapuoleen löysin rullan konttoriteippiä! Sitä läpinäkyvää ja heitin sen Maken käsiin ja toivoin, että talouspaperirullassa olisi vielä imukykyä jäljellä. No kaikki lopulta hyvin olimme kaikki veren peitossa ja väsyneitä. Ainut tappio oli palanut soijakinkku.
Kuukautiseni olivat helpot. 30 v ne kuitenkin alkoivat runsastua lyhyen ajan sisällä. Pian 3 viikkoa kuukaudesta. Gyne löysi kystan. Papaa ei saanut vuodon takia otettua.
Kun olin jo sairaalassa menossa kystaleikkauksen esitutkimukseen, niin homma pantiin seis. Sairaalan gyne oli havainnut muutakin. Sain kuulla, että minulla on kohdunkaulan syöpä.
Siihen päättyivät minun kuukautiset.
Joskus niitä olen kaivannut ja kohtuani, enkä lapsiakaan saanut. Nyt 50. Mutta näitä lukiessa en kyllä kaipaa yhtään kuukautisia.
Monet kyllä näyttää luulevan endometrioosiaan kuukautiskivuksi. Minä luulin syöpää menkoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei onneksi ole kovin kivuliaita tai erityisen runsaita kuukautisia, joten julkisia ohivuotoja ei ole sattunut. Alkavatkin tiputellen. Tunnen itseni onnekkaaksi! Mutta kuukautisiin liittyvä häpeä on hankaloittanut elämää.
Olin abi ja minulla sattui alkamaan menkat juuri ylioppilaskirjoitusten aikaan. Koska kokeisiin ei saanut tuoda eväitäkään kääreissään, piilotin salaa yhden varasiteen hupparini taskuun. No, heti toisella vessakäynnillä minulla sitten olikin verinen ongelma edessäni. Vietin vessassa luvattoman kauan vessapaperilla veristä sidettä paniikissa painellen. Ulos tullessani naisopettaja, joka toimi saattajana, kysyi olisinko tarvinnut terveyssidettä. Minua hävetti hirveästi, joten pudistin vain päätäni.
Muistan, miten olin yrittänyt etsiä etukäteen tietoa siitä, miten kirjoituksissa kuukautisten aikana oikein toimitaan, mutten ollut löytänyt. Abioppaassa (lukuvuosikalenteri, jossa oli olevinaan neuvoja abivuotta varten) kyseisen tilanteen kohdalla neuvottiin "fiksut tytöt hoitavat asian pois päiväjärjestyksestä jo etukäteen" tai jotain vastaavaa ei-konkreettista diipadaapaa.
(Btw, sama opas kehotti lukiolaisia masturboimaan koeaamuina. Että sellaisia vinkkejä!)
Näin jälkikäteen ajateltuna tuskinpa omien siteiden tuominen olisi ollut ongelma. Mikseihän koulu ollut sijoittanut niitä tarjoamiaan siteitä vessoihin?
Minäkin muistan tuon "abioppaan" neuvot! Kyllä nauratti, kun kuulun näihin monsterimenkkaisiin ja en voi käyttää hormonaalista ehkäisyä. Sitten ainoa neuvo on hoitaa hormoneilla menkat pois... Meillä siteet olivat vielä koko kirjoitussalin etuosassa opettajien pöydällä, eli yllättäen kukaan ei kehdannut mennä sieltä kaikkien nähden miesopettajilta kyselemään mitään maxisidettä. Onneksi omat menkat eivät osuneet kohdalle, mutta jottei elämä olisi liian helppoa, niin suolisto teki muutaman yllätysliikkeen jännityksen vuoksi.
Näistä tarinoista saa niin paljon vertaistukea, varsinkin tuo useilla alushousuilla, tummilla housuilla ja pitkällä paidalla varautuminen on niin arkipäivää vielä nyt päälle kolmekymppisenäkin kun arvaamattomat menkat hallitsevat elämää..
Ja sinä, joka kirjoitit pitkän tarinan taistelustasi endometrioosin ja lapsettomuuden kanssa, olen todella pahoillani puolestasi<3
puolukkapäivät kirjoitti:
Miehet! Suklaalevy, kuumavesipullo, rauhallinen tila & pehmoinen viltti! Nämä ainakin voit antaa naisellesi, kun hän kärvistelee menkkakivuissaan. :)
Miehet! Purkillinen 800 mg buranaa, 3 kuumavesipulloa (vatsalle, selkään ja haaroihin), kylmä rätti otsalle ettei pyörry ja pyyhe alle.
Enkä edes vitsaile. Tämä on meikäläisen arsenaali joka kuukausi ja silti tuskanhiki valuu otsalta. Onneksi tätä pahinta tuskaa on yleensä vain 24h ja sitten sellaista hillitympää tuskaa, johon Buranat jo tehoavat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten haluaisitte, että miehet suhtautuvat teihin kuukautisten aikana? Mitä voidaan tehdä tai mikä on ehdoton nou nou?
Jos nainen pyytää suklaata - TUO sitä! Ja mielellään ainakin muutamaa eri merkkiä.Älä kysele, et mihin sitä tarvitaan, äläkä ainakaan moralisoi. (Todennäköisesti pieni määrä nautittuna "helpottaa" vitutusta ja itkuisuutta, mutta helpottaa tietää, että kaapista löytyy tarvittaessa lisää).
Mutta älkää tunkeko sitä suklaata naiselle, jos ei sitä pyydä. Jos minulle joku tulisi hirveään tuskaan tuomaan suklaata avuksi, niin tuntuisi samalta kuin joku toisi laastarin ampumahaavaan. Ja monia kivuliaita oksettaa, joten mitään ei voi syödä. Särkylääkkeet ovat naisen paras ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan antakaa just sillon, kun on niitä kipuja. Auttaa meinaan menkkakipuihin 100 kertaa paremmin kuin joku hel*etin suklaa tai viltti(??). Suklaa vaan turvottaa lisää, viltin pointtia en tajua ollenkaan, varsinkaan näin kesällä. Harmikseni nykyinen mieheni ei suostu menkkojen aikaan kuin suihkussa, enkä aina jaksa raahautua sinne asti, mikä toki on oma vikani.
Jos pystyt edes ajattelemaan yhdyntää "kivun aikana", sinulla ei ole kivuliaat kuukautiset. Kivuliaissa kuukautisissa et joko pysty ulostamaan kivun takia tai sitten ripuloit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hirviömenkat ja olen kyllä niistä lapsillenikin vapaasti kertonut. Kerran oltiin tytön kanssa suihkussa ja vaikka olin pessyt ja yritin nopsasti pyyhkiä ja vetää pikkarit päälle, niin lattialle ehti mötkähtää valtava möhkäle tytön jalkojen eteen. Tyttö, joka on kuusi vuotias vähän siitä traumatisoitui viissiin, koska seuraavan kerran kun meillä oli vieraita, niin he saivat ruokapöydässä kuulla kauhutarinan "siitä möhkäleestä, joka ryömi äidin pimpistä, kun äidillä on ne naisten päivät..." Nykyisin käyn yksin noina pahimpina päivinä suihkussa, ettei kellekään tuu enempää traumoja.
Ihmettelen muuten aina myös sitä, että AINA kun meillä on jotkut työpaikan virkistys/pikkujoulu/kesäpäivät tai what ever pitkät kokoukset, niin ne helvatun megamenkat tuuppaa just sille päivälle! Sitten saa juosta koko ajan vessassa sen pussukkansa kanssa ja kaikki kattoo "Ahaa, tolla on siis TAAS menkat!"
Anteeksi, mutta vähän nauratti tuo tytär-osio, voi ressua on siinä ollut ihmettelemistä:D Ja lounasvierailla varsinkin:D Minulle voisi hyvin käydä juuri noin jos olisi lapsia.
Ihanaa tämä naisena olo, sievää ja kaunista.
Joo, näin 40-vuotiaana olen jo oppinut pelaamaan aiheen parissa, kun on 12-vuotiaasta asti kokemusta. Kivuliaat ja runsaat on, ja suht säännölliset. Selviän kun on aina mukana buranaa ja "rättejä", ja vihreä ob on ainoa jolla mitään teen, ja sitäkin saa vaihtaa jatkuvasti... Kamalimmat muistot liittyy siihen kun en syystä tai toisesta ole ottanut buranaa heti kun eka vihlaisu tulee. Esim. yöllä herään hirveään kipuun, siinähän makaan pari tuntia kippuralla ja laatta lentää eli mikään pilleri ei pysy mahassa. Mutta jos buranan ottaa ajoissa, pystyn urheileen, oleen duunissa ja tekeen mitä vain!
Aina jos on kylpylä/hotelli/tms matka varattu niin aina sattuu menkat, outo juttu. Etenkin parin yön erämaatelttavaelluksella toivoisin että ei olisi! Mutta varustus aina mukana, niin olen jo vuosia selvinnyt, mutta nuorena likkana kyllä olin pulassa monta kertaa. Ja jos on ollut viihteellä ja juonut liikaa ja mikään tabletti ei pysy mahassa, ja yöllä herää menkkakipuun jonkun jätkän luona.. näin nuorena joskus.. kyllä siinä on eräskin kaiffari katsonut vähän pitkään kun yhden illan prinsessa makaakin veskissä vaikeroiden aamuyöstä :) Kenenkään sohvaa en ole sotkenut ikinä, ihme sinänsä, mutta erilaisia vuorausmetodeita olen käyttänyt senkin edestä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on ollut muutama kerta kun kivut ovat olleet niin järkkyjä, että olen vain istunut vessassa vuoroin itkemässä ja vuoroin ripuloimassa ja siinä välissä meinannut oksentaa. Viimeisin kerta oli tähänastisesti kaikkein kamalin. Tunnin ajan hyppäsin pöntölle muutaman minuuntin välein ja kivut olivat niin kovat että siinä istuessa hikoilin jäätävästi ja meni aina jaloista hartioihin asti. Välillä sitten sikiöasennossa lattialla itkemässä ja yritin taistella ettei menisi taju. Oli aika lähellä etten jo meinannut ambulanssia soittaa kyllä ne tuskat oli sen verran kovat:O
Minulla oli juuri tuollaista teinivuosina. Sitten kun lopulta kuukautiset oli kerran kestäneet kuukauden, oli uskomattomat kivut ja runsaus, menin yksityiselle (kun julkisella vaan lässytettiin kipulääkkeistä) minulta löytyi pienehkö munasarjakysta. Se poistui omia aikojaan, ja sain pillerit. Ne tosin alkoivat tepsiä jäätäviin kipuihini vasta 2 vuotta sitten, kun vaihdoin merkkiä toista kertaa. Lisättäköön vielä, että minulta ei meinattu siellä yksityisellä saada verikoetta otteua, kun suonet oli niin tyhjinä sen jumalattoman vuodon takia. Kun hoitaja oli 4 kertaa yrittänyt molemmista käsistä, hän joutui ottamaan jonkun imulaitteen ja sillä sai sen verikokeen sitten otettua. Mistä lie johtuu, että hemoglobiini oli tuolloin kuitenkin 157(!), vaikka yleensä se on minulla jotain 135.
Nestehukka nostaa hemoglobiinia (olisiko ollut syynä myös tuohon suonien "tyhjyyteen"?)
Verenluovutuksen jälkeenkin on juotava runsaasti juuri tuon nestehukan takia - miksei siis myös runsaitten kuukautisten aikana?