Kauheimmat kuukautiskokemukset!
Kerätään ketjuun ällöjä ja erikoisia sattumia liittyen tähän naisena olemisen ihanuuteen, kuukautisiin!
Omat pahimmat kokemukset liittyvät menkkaripuliin. Kerran asioin työpaikan vessassa, hirveä vuoto ja ripuli yhdistettynä kauheisiin menkkakipuihin. Tyhjensin itseni oikein antaumuksella ja siinä vaiheessa kun pönttö oli täynnä verta, paskaa ja kusta, tajusin, että paperia on koko loossissa vain arkin verran jäljellä. Käsisuihkuakaan ei ollut. Kuuntelin, ettei vessassa vaan ollut ketään muita, vedin vessan ja käytetyllä siteellä alapään roiskeita peitellen kompuroin housut kintuissa toiseen koppiin.
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Kamalia kuukautisia monilla. Aivan järkyttävää, jos pitää kärsiä vuosikymmenet. Hakekaa ihmiset apuja, jos kärsitte. Itsellä ei muuta kamalaa ole ollut, kun järkyttävät kivun ensimmäisenä vuotopäivänä teinivuosina. Ne oli kuin synnytyssupistuskivut, mutta jatkuvat. Ei hellittäneet. Semmoiset 8 tuntia hirveää kouristusta, että tuskanhiki iholla, oksentelua ja ripulointia. Huh.
Ei mulle ainakaan mitään apua ole tullut siitä, että ole kertonut useammallekin lääkärille, että on todella runsaat kuukautiset ja kivut. Särkylääkkeet (burana, mutta yliannosteltuna) riittää pitämään mut työkykyisenä ja lääkärien mielestä se riittää. Rautakuuria lääkärit on määränneet, että kannattaa silloin tällöin ottaa.
Rajoittaa elämää, mutta tätä se naiseus sitten on, 11-vuotiaan mun huoleton elämä loppui, sen jälkeen menkat on aina vähän mielessä olleet (onks suojia mukana? Matkoille tai vaikka illanviettoon mennessä miettii, että kai siellä on kunnon vessoja?), oli menkat tai vaikka vasta tulossa olevat. Jopa riparin jätin käymättä, koska olis pitänyt ilmoittautua niin ajoissa, etten voinut tietää, onko silloin menkat.
Järkyttävin kokemus: tyttärelläni yöllä ollut 1,5 tunnin kipukohtaus ja aamulla sama. Soitin terveysasemalle, voiko saada kipupiikin tai jotain muuta apua, kun särkylääke ei auttanut tyrmääviin kipuihin.
Vastaus: kannattaa kokeilla lämpötyynyä. Ja liikunta voi myös auttaa.
Sillä hetkellä unohdin kaikki äitini neuvot hyvästä käytöksestä.
Se ihana kombo kun vatsaan ja selkään sattuu aivan järkyttävästi, oksettaa, pyörryttää, kokoajan ripulihätä, kuuminen olo, järkyttävän kylmä, väsyttää ja näiden seurauksena vielä vituttaa..
Oltiin yhtenä jouluna anoppilassa kylässä. Mulla oli just silloin menkat. Olin ottanut särkylääkkeeb heti aamusta jotta olin kykenevä auttelemaan anoppia valmisteluissa. Mulla ainakin särkylääkkeet vähentävät vuodon määrää, kuten silloinkin kävi. Koko päivän aikana vuosin ehkä noin ruokalusikallisen verran. No, illalla sitten nukkumaan mennessä alkoivat kauheat mahakivut (lääkkeen vaikutus alkoi lakkaamaan). Kuulostelin siinä hetken että täytyyköhän lähteä vessaan "valuttelemaan" ja vähän ajan päästä päätin niin tehdäkin. Noustuani sängystä tuli ensimmäinen hulaus. Toisella askeleella toinen ja kolmannella kolmas. Tunsin että ei hemmetti nyt tuli verta oikein kunnolla. Huomasin että verta tuli reisille, oli siis valunut siteen reunojen yli. Ja koko ajan tulvi lisää. Makasin kontillani sängyn vieressä ja lattialle tippui koko ajan lisää verta. Pieni paniikki alkoi iskeä, millä ihmeellä saisin itseni ja lattian siivottua. Löysin matkalaukusta pojan käytetytn paidan ja pyyhin lattian sillä. Odottelin että anoppi meni nukkumaan (hän touhusi keittiössä ja vessa oli keittiön vieressä) ja kipitin vessaan siistiytymään. Tämän jälkeen vuorasin sängyn vielä pyyhkeellä ja tulva ei enää onneksi toistunut!
Huh, mitä tarinoita! Oon säälinyt itseäni koska kärsin melko pahoista kivuista (pakko vetää koko menkkaviikko ibumaxia muutaman tunnin välein tai oon taju kankaalla) mutta nyt tajuan päässeeni silti aika helpolla säännöllisten ja vähävuotoisten menkkojeni kanssa :/
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on pcos, joten menkat ovat todella epäsäännölliset, ja kun tulevat, kestävät jonkun kuukauden. Lääkityksen kanssa tämä on saatu jonkun verran kuriin, mutta kun lääkityksen aloitin, ne ensimmäiset menkat oli sellaset että huh huh.
Puolessa tunnissa niiden menkkojen aikaan vuosin läpi suurimman imukyvyn omistavasta tampoonista, yösiteestä, alkkareista, ja housuista. Vitutus oli aikamoinen. Siinä vaiheessa kun pääsin suihkuun verta tuli norona jalkaa pitkin. Laitoin tampoonin, uuden siteen, ja puolijuoksulla kaupasta ostin inkotenssisuojia, jotka ovat sellaisia vaipan kokoisia, niiden kanssa pärjäsin aina sen verran että ehdin kaupassa käymään, töihin menosta ei ollut puhettakaan.
Pahinta näissä menkoissa oli kyllä se, että en saanut nukuttua koskaan paria tuntia pidempään putkeen. 3 tunnin välein oli kello soittamassa, vaikka tässä vaiheessa "suoja" olikin tampooni, inkotenssisuoja, pyyhe käärittynä ympärille, ja pyyhe sängyn päällä, ja sängyn päällä oli vielä jätesäkki. Ja silti joka kerta oli käytävä suihkussa, kun kaikki paikat oli veressä. Voitte kuvitella millaiset 6 päivää oli kun ei nukkunut 3 tuntia pitempään putkeen, olin maailman poruisin ja kiukkuisin ihminen.
Sen jälkeen menkat on vieläkin olleet runsaat, mutta ei enään tollasta taistelua ole ollut onneksi. Itsellä on kuukuppi auttanut ihan älyttömästi, saa meikäkin nukuttua menkkojen aikaan.
Hieman ohi aiheen, mutta varmasti erittäin moni voi kuvitella tai ehkäpä jopa haaveilla jos 6 päivää ei ole nukkunut yli 3 tunnin pätkiä... Itsellä nyt menossa 8 kk kun näin on 😂😂 olen nimittäin pienen vauvan äiti ja poikani ei enempää anna nukkua, ja jos vaikka mieheni minulle tälläisen ihanuuden soisi, että saisin nukkua niin hormoonit pitävät siitä huolen, että valveilla ollaan!
Kamalilta kyllä kuulostavat sinunkin menkka oireesi, niinkuin useilla muillakin täällä! Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mua alkoi ahdistaa tämä ketju. En nyt muista mitään kovin kamalia itselleni tapahtuneen, mutta siskon teinitytöllä on ihan superrunsaat menkat ja aina hankaluuksia niiden kanssa, äidin (eli tytön mummon) vierassänky ja vuodesohva on ottanut hittiä useamminkin ja ohivuotoja moneen kertaan päivässä joskus kun meilläkin kyläilevät. Joskus ihan varovasti ehdottelin siskolle että josko veisi tytön lääkärille, saisi jotakin apuja näihin mutta ei halua "syöttää kehittyvälle nuorelle synteettisiä hormoneja" joten tyttöparka ei saa apua asiaan...
Olen töissä kouluterkkarina joten tiedän että näitä äitejä on paljon. Nyt sisuunnuin ja seuraavassa mahdollisessa välissä juttelen tytölle kahdestaan ja käsken käydä juttelemassa vaikka kouluterkkarin kanssa kahden kesken asiasta.
Auta tyttöä. Äidille ei tarvitse kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä se kerta kun olin kahden päivän koulutuksessa muistaakseni Tampereella jossain hotellissa, joka ei ole keskustassa. Menkat alkoi yllättäen ja alussa tulee paljon verta. Mukana oli 1 pikkuhousunsuoja ja 1 side. Jee. Kun koulutus päättyi iltapäivällä vaaputin hotellihuoneeseen, jossa makasin pyyhekasan päällä vessapaperin kanssa ja sama yöllä. En ole koskaan nukkunut niin liikkumatta sen yhden pikkuhousunsuojan ja pyyhkeiden kanssa. En sotkenut sänkyä eli hyvin meni. Aamulla sitten suihkuun, se 1 side paikalleen ja sillä koko päivä ja kotimatka ja täytyy sanoa että jos ei muuta niin always kyllä pitää nesteet sisällään. Mutta aika nihkeä oli olo.
Voi sinua pikku höpsykkää. Tampereella asuu myös naisia, ja siteitä myydään sielläkin ruokakaupoissa ja kioskeissa. Seuraavalla kotipaikkakuntasi ulkopuolelle suuntautuvalla koulutusreissullasi voit uskaltautua johonkin S- tai K-kauppaan yllättymään, miten ihan samanlaista tavaraa myydään eri puolilla maata. Alwaysejä löytyy kaikkialta. Ei ole mitään hätää.
Kuten sanottua, se oli jossain metsässä. Ei oikein innostanut lähteä taksilla, bussilla tai kävellen kilometrejä jonnekin. Se minkä olisin voinut tehdä oli kysyä respasta, mutta jostain syystä en halunnut. Tuli varmaan joku häpeäkohtaus.
Susta oli noloa kysyä, missä on lähin ruokakauppa? Voi sinua pikkuista, ei respalle olisi tarvinnut kertoa, mitä sieltä kaupasta olisit hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella kuukautíset alkoi kesken koulupäivän. Luokkakaveri lähti kesken pois koulusta vedoten menkkoihin, joten itse en jostain syystä kehdannut tehdä samoin vaikka kivut oli ihan järkyttävät.
Makoilin pulpetilla tuskissani, ja lopulta opettaja säikähti vitivalkoista naamaani ja käski lähtemään kotiin.
En keksinyt mitään muuta keinoa kuin huojua opettajien huoneeseen, sillä en päässyt omin avuin kotiin. Meinasin pyörtyä jo tuolla muutaman kymmenen metrin matkalla.
Loppujen lopuksi jouduin odottamaan tuntien päättymistä opettajien huoneen aulan sohvalla. Makasin, inisin kivusta, tuskanhikoilin ja varmaan piereskelinkin. Omaan kroppaan ei kerta kaikkiaan ollut mitään kontrollia niissä kivuissa.
Lopulta rehtori vei säälittävän oppilaan kotiin sillä vanhempani eivät päässeet paikalle. Seuraavana päivänä hävetti, sillä walk of shame rehtorin autoon kulki aulan läpi. Eihän suurin osa tietenkään tiennyt mistä oli kyse.
Kamala paikka sille 15-vuotiaalle teinille.
Lapsiparka. :( Onneksi sait apua ja rehtori vei sinut kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa ei voi kuin ihmetellä, kenellä menkat alkaa pienellä tiputtelulla? Itsellä ainakin alkaa kunnon vesiputous, monesti ilman ennakkovaroitusta (esim. kipuja). Yritäpä siinä sitten varautua, varoiksi kuljet suunnilleen viikon siteen kanssa menkkoja odotellessa. ><
Mulla alkaa normaalisti pienellä vuodolla. Olen tuo lukiossa penkkinsä vereen sotkenut. Tuon lisäksi elämäni aikana oliskohan 2-3 kertaa tullut holahtamalla, eikä koskaan siinä määrin kuin tuolla kertaa. Onneksi.. itse tykkään nykyisin käyttää kuppia ja sen voi laittaa ihan tihkuvuodon alussakin tai vaikka varmuuden vuoksi, eikä tarvi kärvistellä muovisessa pikkuhousunsuojassa (mun iho ei tykkää siitä).
Mistähän tuommonen jättivuoto johtuu? Tuntui kuin koko kohtu olisi kerralla sulanut ja tullut ulos. Raskaana en taatusti ollut, ellen sitten neitseenä raskaana ja joku jumalallinen olento päättikin, ettei toi tyyppi sovi lapseni äidiksi :D
Piti kanssa tulla sanomaan, että kuppi on kyllä hyvä mm. tuosta syystä. Ei kuivata eikä mitään, ja kerää yllätysvuodon kivasti. En nyt toki sitäkään lähtisi kuukauden jokaisena päivänä käyttämään jos on ihan kaoottisen epäsäännölliset menkat, mutta jos yhtään on sellainen olo että voisi kohta alkaa niin sen kun kuppi varmuuden vuoksi paikoilleen ja ei tarvi enää stressata.
Jos on tosi tosi runsaat menkat niin voi olla, että kuppia joutuisi olla tyhjentämässä koko ajan, jolloin tamponi voi olla näppärämpi ainakin jos ei ole kotona jossa kupin tyhjääminen on aika paljon helpompaa kuin kodin ulkopuolella liikkuessa. Mulla on sellaiset semirunsaat, ja isompi luneten kuppi täytyy tyhjätä lounastauolla parina ensimmäisenä päivänä. Loppupäivät onkin jo niin niukat, että selviän hyvin pienemmällä kupilla ja aamuin-illoin tyhjentämisellä. Olisi aika kammottavaa joutua käyttämään kuivattavia tamponeja tai hautovia siteitä 7 päivää, kun sitä runsasta vuotoa ei ole kuin pari päivää.
Kirjoituksia lukiessa tuli jälleen kerran mieleen tieto (mielestäni hyvä vitsi), jonka mukaan miehet kestävät kipua paremmin kuin naiset.
Eikö joku mieslääkäri tms sanonut joskus, että kuukautiskivut tuntuvat "pieneltä nipistelyltä"? Teki mieli potkaista arkaan paikkaan ja kysyä, tuntuuko nyt pientä nipistelyä.
Yläasteella 20v sitten. Istuin enkun tunnilla ja oli sellainen klassinen ruudullinen lyhyt hame päällä.. Veret levisi koko tuolille. Kysyin saanko mennä vessaan ja koitin livistää jotenkin väärinpäin solmussa ettei takamustani ainakaan pojat olis nähneet mutta näkihän ne kun vasiten kyyläsivät. En kehdannut mennä enää tunnille ja taisin lähteä kotiin. Myöhemmin kuulin että yksi poika oli istunut vahingossa siihen tuolille jossa oli vielä ne kuivuneet veret.
Ala asteella menkat alkoivat yhtäkkiä (silloin oli aika epäsäännölliset). Luokamme istui silloin 4 ryhmissä ja pulpetit oli yhdistetty. Juuri silloin meidän ryhmän ympärillä haisi järkyttävä "tonnikalan" lemu, kaikki syytti toista tyttö koska hän oli luokalla uusi oppilas (pieras, hiki jne), onneksi en jäänyt kiinni. Hävettää nyt mutta silloin en kehtanut myöntää :D
Alkuvuodesta mulla oli sellainen useamman kuukauden jakso, jonka aikana verta vaan hulahti yhtäkkiä älytön määrä, ja vuoto saattoi loppua siihen. Tehtiin testit jne., mitään ei löytynyt. No, olin laittanut vartti sitten puhtaan yösiteen ja jäin juuri bussista pois kaupalla. Tunsin että nyt muuten tulee tavaraa, ja vaapuin puolijuoksua noin 50 metriä kaupan vessaan. Istuin pöntölle ja vedin housut alas- side oli niin täynnä, että siitä oli tullut jo läpi! Päälimmäisenä siteessa oli vielä isohko hyytymä. Istuin hetken pöntöllä ja verta vaan valui lotisten. Lopulta totesin, että eiköhän tämä shoppailureissu ollut tässä. Vaihdoin siteen, kiiruhdin bussiin, ja pääsin nippanappa takasin kotiin kunnes piti taas vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö joku mieslääkäri tms sanonut joskus, että kuukautiskivut tuntuvat "pieneltä nipistelyltä"? Teki mieli potkaista arkaan paikkaan ja kysyä, tuntuuko nyt pientä nipistelyä.
Tämä on nyt ot mutta:
Eläköön sukupuolten ero :) Jostain nettikeskustelusta muistan, miten joku mies yritti selittää, miltä palleille potkiminen tuntuu. Keksi vertauksena, että on vähän saman tyylinen kipu kuin iskee kyynärpään - tiedätte sen erityisen aran kohdan siinä nivelen vieressä - vaikka pöydän kulmaan. Itse ainakin sain edes pienen aavistuksen tunteesta, koska kunnon mojaus juuri tuohon kohtaan melkein kyllä pistää oksentamaan.
Mutta miten selittäisitte tai olette selittäneet miehelle, miltä paha kuukautiskipu tuntuu? Kun miehellä ei ole sitä tiettyä sisätilaa, niin selittäisittekö tyyliin sitruunahappoa virtsarakossa viikon päivät ilman mitään kontrollia ja muutaman kerran tabascoa sekaan. Ideoita :)
Tää ei ole menkka vaan jälkivuotokokemus (anteeksi traumatisointi, lapsettomat). Olin synnyttänyt viikko sitten ja koska kyseessä oli eka lapsi, ihmettelin miksi kaikki oli varoitelleet jälkivuodosta. Ehkä 3-4pv oli vuotoa, ihan hyvin selvisi pikkuhousunsuojilla. Kävipä tuuri, mietin.
No, joka tapauksessa minun teki kovasti jo mieli saunaan joten saunan lämmitimme. Miehen kanssa siellä fiilisteltiin tuoretta vanhemmuutta. Saunassa alkoi tuntumaan että on kakkahätä joten poistuin suihkuun että pääsisin vessaan (toisella puolella taloa). Suihkussa "kakatus" yllättäen yltyi niin kovaksi kivuksi ja paineeksi alapäässä että lysähdin lattialle. Ilmeisesti kiljaisin koska mies ryntäsi katsomaan mikä on hätänä. Tunsin valtavaa tarvetta ponnistaa joten niinpä sitten tein, kunnon synnytysponnistukset karjaisuineen siinä suihkun lattialla. Römpsästäni turskahti ihan valtava, yli nyrkin kokoinen, suonikas, todella verinen inha klimppi/klöntti istukkaa. Kunnon pihvi! Verta suihkusi oikein kaaressa tulvehtien koko kylppärin lattialle. Mieheni meinasi pyörtyä, pystyi kuitenkin taluttamaan minut sänkyyn ja hautasi istukan meidän puutarhaan, en onneksi tiedä minne! Miesparka traumatisoitui huolella. En ymmärrä miten noin iso puuttuva pala istukkaa on jäänyt kätilöltä huomaamatta. Onneksi se tuli ulos!
Suurkisat vuonna -90. Olin vajaa 14v. Meillä oli esitys Olympiastadionilla, valkoiset jumppapuvut. Ja mulla alkoi kuukautiset etuajassa runsaampina kuin koskaan. Eikä tietenkään siteitä mukana reissussa! En enää muista mistä sain lainattua pari sidettä, joilla piti pärjätä koko aika (en kehdannut kertoa ohjaajillemme, että pitäisi käydä kaupassa ostamassa suojia - nuori ja häveliäs kun olin).
Verta tuli tulvimalla. Ja oli pakko säästellä niitä siteitä, koska oman tyhmän häveliäisyyteni takia en saanut niitä mistään lisää. Makuupussini oli sisältä aivan veressä. Ja se valkoinen jumppapuku oli tietenkin myös aivan veressä haaroista. ONNEKSI esiintymisasuun kuului myös (valkoinen) hame - mutta en tietenkään voinut istua minnekään, ettei myös hame olisi tuhriintunut. Olimme ne esiintymisasut päällä monena päivänä, kun oli harjoituksia, esityksiä, kisamarssia sun muuta.
Nolointa oli, että esiintymispuvut piti palauttaa kisojen jälkeen :o
Vihaan kuukautisia edelleen, vaikka onneksi ne ovat iän myötä muuttuneet niukemmiksi. Miksi naisten pitää kärsiä!?
Vierailija kirjoitti:
Ei kiusallista mutta traumaattista.. Kuukautiseni alkoivat 5-6 luokan kesälomalla ja siitä asti kerran kuukaudessa oksensin, itkin ja huusin mm "haluan kuolla, tappakaa mut". Kivut olivat ihan jumalattomia ja äiti antoi vain burana 200 pari kertaa päivässä jos sitäkään. Onneksi olen jo aikuinen ja saanut paremmat lääkkeet vaikka eivät nekään kokonaan kipuja pois vie saati sitten traumoja.
Itsekin olen jälkeenpäin ihmetellyt, miksi kuukautiskivut eivät olleet mikään syy saada särkylääkettä. Tuntui, että siinä sai vieläkin kärsiä perisynnistä vain siksi, että oli nainen. Kipuakin piti peitellä, että isä ja veljet eivät huomaisi mitään.
Olin parikymppisenä kavereitteni häissä, jotka järjestettiin heidän sukunsa kesämökin läheisellä paikallisen pursiseuran huvilalla. Majoitus kavriporukallemme oli ulkovessoineen ym. paikallisen leirintäalueen mökeissä. Juhlat olivat superhauskat ja jatkot kestivät meillä nuoremmalla porukalla aamyölle. Varhain aamulla herään mökistäni pyjamahousut yltäpäältä veressä, eli runsaat kuukautiseni alkoivat etuajassa, eikä mitään suojia mukana reissussa! Kiva sitten hipsiä siitä vessapaperit housuissa kolkuttelemaan tuttujen ovia ja kyselemään sieltä varsinaiselta kesämökiltäkin, että olisiko kenelläkään lainata minulle siteitä tms. Päivän ohjelmaan kuului vielä picnic-retkeä lähisaareen yms, ja yritin krampeissani olla niin kuin en olisikaan. Muut uivat, minä pidin vaatteet päälläni ja toivoin, ettei lainaksi annettu liian pieni tamponi vuotaisi läpi.
Ikävimmäksi tämä muiston tekee see, että eräs todella viehättävä häävieraana ollut nuori mies pyysi minua kanssaan ex tempore purjehdusseuraksi viikon reissulle! Olisi siis pitänyt lähteä heti koska vene oli hänellä lainassa vain tietyn ajan, mutta jouduin kieltäytymään, mitä kadun varmasti vielä kuolinvuoteellanikin! En siis kehdannut sanoa hänelle, etten pysty lähtemään vessattomaan puuveneneeseen kuukautisteni kanssa, eikä mukanani ole edes ainoitakaan puhtaita alushousuja muista tarvikkeista puhumattakaan :(