Kauheimmat kuukautiskokemukset!
Kerätään ketjuun ällöjä ja erikoisia sattumia liittyen tähän naisena olemisen ihanuuteen, kuukautisiin!
Omat pahimmat kokemukset liittyvät menkkaripuliin. Kerran asioin työpaikan vessassa, hirveä vuoto ja ripuli yhdistettynä kauheisiin menkkakipuihin. Tyhjensin itseni oikein antaumuksella ja siinä vaiheessa kun pönttö oli täynnä verta, paskaa ja kusta, tajusin, että paperia on koko loossissa vain arkin verran jäljellä. Käsisuihkuakaan ei ollut. Kuuntelin, ettei vessassa vaan ollut ketään muita, vedin vessan ja käytetyllä siteellä alapään roiskeita peitellen kompuroin housut kintuissa toiseen koppiin.
Kommentit (351)
Btw, näitä on kiva lukee nyt ku on puolukkapäivät. Miettii, pitäiskö varmuudeks lähtee käymään vessassa. :D
Vierailija kirjoitti:
Seiskaluokan alussa oli pakko mennä ulkovälkän aluksi vessaan tulvimaan ja yrittää vaihtaa suojia/siivota vaatteita. Hirveä huoli siitä, pysyykö ovi edes kiinni, vanhat ahtaat haisevat vessat, ovi suoraan käytävälle. Ovea aletaan ryskätä siellä jonkun aikaa oltuani, välkkävalvoja luulee että vessassa pakoillaan ulosmenoa. Muistan, että olin pyörtyä huolestuksesta, kun mietin miten tilanteesta selviän. Eikä kellään kaverilla edes ollut vielä menkkoja, eli kukaan ei tajunnut miksi sinne vessaan piti juuri sillä välkällä rynniä, kun ei olisi saanut.
Moneenkertaan koettu kouluaikana: kotimatkalla pyöränsatula muutti väriä, mitkään suojat ei tuntuneet holahduksiin tepsivän. Ja ne kivut, joihin ei ollut edes särkylääkettä aina, kun kotona oli lähinnä jotain aspiriinia tarjolla.
Nykyään meno yhä tulvivan villiä, joskus pitää herätä 4 kertaa yössä kuukupin tyhjäämiseen. Niin ärsyttävää!
Tulipa elävästi mieleen kotikaupungin ala-asteen vessa! Minulla ja kaverilla oli menkat, olimme 11-vuotiaita joskus 70-luvun loppupuolella. Vessa oli sellainen "armeijatyyppinen" eli pöntöt rivissä vierekkäin, väliseinät ja se siinä. Vastakkaisella seinällä peilejä. Ja siinä vessassa tyttöjen piti vaihtaa siteet! En ymmärrä näin aikuisena miten tuo on ollut mahdollista.
Ja ei, emme olleet läskejä ja siksi "kehittyneitä". Olimme molemmat hoikkia ja meillä vaan alkoi ne menkat tuolloin. Tuohon aikaan lihavat lapset olivat harvinaisia. Meidän luokalla oli yksi todella lihava, muut normaaleja tai laihoja.
Hoidettiin tuo homma niin, että toinen piti ovella vahtia ja toinen vaihtoi sillä aikaa siteen. Tai siteet, koska itse laitoin usein 2 kpl ohivuotoja estääkseni, toinen vähän eteen ja toinen vähän taakse. Jos joku oli tulossa, kaveri huusi ja varoitti ja ehti "piilottaa" ja lopettaa homman.
Kävin parikymmentä vuotta myöhemmin tuossa koulussa ja myös siinä samassa vessassa. Hymyilin leveästi kun huomasin ovet.. vessaan oli rakennettu ovet <3
Tapahtui yläasteella:
Olin perjantai-iltapäivän viimeiset tuplatunnit luokassa X. Kesken ryhmätyön tekemisen lähdin hakemaan paperia. Kun palasin paikalleni, huomasin järkyttävän kokoisen punaisen läikän puisessa tuolissani (kuukautiseni alkoivat aina todella runsaalla vuodolla ihan yhtäkkiä). Onneksi housut olivat sentään tummahkot, ettei tahra niissä juuri näkynyt. En kehdannut rueta jynssäämään penkkiä kahdenkymmenen ihmisen katsellessa, joten istuin muina naisina takaisin paikalleni. Tunnin lopussa annoin muiden lähteä ensin, lykkäsin tuolin istuinosan nopeasti piiloon pulpetin alle ja lähdin kuin rapu seinänvieriä kävellen pois luokasta. Solmin takin vyötäisille ja lähdin kotiin, luulin pelastuneeni.
Seuraavana maanantaina olin heti kahdeksalta uudella tuplatunnilla samaisessa luokassa, istuin kuitenkin tällä tunnilla aivan toisella puolen luokkaa. Oppilaiden valuessa sisään yksi takapenkkiin istumaisillaan oleva poika karjaisi "hyi hitto, mikä täällä on teurastettu?!" Naama punaisena seurasin luokan toiselta puolelta, kun opettaja meni katsomaan penkkiä. Onneksi opettaja oli nainen ja ymmärsi, mistä oli kyse. Tyynesti hän haki kosteaa paperia ja puhdisti verisen penkkini. :D
Tämä kauhumuisto jaksaa yhä hirvittää ja naurattaa, vaikka tapahtuneesta on jo kauan.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui yläasteella:
Olin perjantai-iltapäivän viimeiset tuplatunnit luokassa X. Kesken ryhmätyön tekemisen lähdin hakemaan paperia. Kun palasin paikalleni, huomasin järkyttävän kokoisen punaisen läikän puisessa tuolissani (kuukautiseni alkoivat aina todella runsaalla vuodolla ihan yhtäkkiä). Onneksi housut olivat sentään tummahkot, ettei tahra niissä juuri näkynyt. En kehdannut rueta jynssäämään penkkiä kahdenkymmenen ihmisen katsellessa, joten istuin muina naisina takaisin paikalleni. Tunnin lopussa annoin muiden lähteä ensin, lykkäsin tuolin istuinosan nopeasti piiloon pulpetin alle ja lähdin kuin rapu seinänvieriä kävellen pois luokasta. Solmin takin vyötäisille ja lähdin kotiin, luulin pelastuneeni.
Seuraavana maanantaina olin heti kahdeksalta uudella tuplatunnilla samaisessa luokassa, istuin kuitenkin tällä tunnilla aivan toisella puolen luokkaa. Oppilaiden valuessa sisään yksi takapenkkiin istumaisillaan oleva poika karjaisi "hyi hitto, mikä täällä on teurastettu?!" Naama punaisena seurasin luokan toiselta puolelta, kun opettaja meni katsomaan penkkiä. Onneksi opettaja oli nainen ja ymmärsi, mistä oli kyse. Tyynesti hän haki kosteaa paperia ja puhdisti verisen penkkini. :D
Tämä kauhumuisto jaksaa yhä hirvittää ja naurattaa, vaikka tapahtuneesta on jo kauan.
Mulle tapahtui sama lukiossa! Eroina se, että tunsin oudon holahduksen jo välkällä, ignoorasin sen. Tuoli oli muovia ja tajusin asian kun nousin ylös - valtava holahdus. Katsoin tuolia, siinä oli iso, kattilanpohjan kokoinen veriläiskä. Työnsin tuolin paikalleen, hain takin ja menin vessaan. Housut olivat mustat, joten mitään ei näkynyt. Olin veressä kuin teurastettu sika, päällyhousuja myöten. Onneksi takki oli sellainen että just peitti takamuksen, joten lähdin kävellen kotiin. Kotona suihkuun ja kaikki vaatteet pesuun suoraan.
Seuraavana päivänä naispuolinen ihminen "hyi näettekö mitä tuossa on! mitä se on! onko se ..verta!" *naamanvääntelyä* "hmm... kukahan tässä eilen istui muistatteko". Vittu miten tyhmä muuten fiksu ihminen voi olla? Istuin naama peruslukemilla ja jos tämä sherlockki muisti kuka siinä istui niin ei nyt ainakaan alkanut siitä meuhkaamaan, joten kiitos siitä sinulle, jos luet tätä.
Siivoja sen varmaan sitten pesi tuolista. Onneksi oli muovituoli.
Näitä lukiessa ei voi kuin ihmetellä, kenellä menkat alkaa pienellä tiputtelulla? Itsellä ainakin alkaa kunnon vesiputous, monesti ilman ennakkovaroitusta (esim. kipuja). Yritäpä siinä sitten varautua, varoiksi kuljet suunnilleen viikon siteen kanssa menkkoja odotellessa. ><
Mua alkoi ahdistaa tämä ketju. En nyt muista mitään kovin kamalia itselleni tapahtuneen, mutta siskon teinitytöllä on ihan superrunsaat menkat ja aina hankaluuksia niiden kanssa, äidin (eli tytön mummon) vierassänky ja vuodesohva on ottanut hittiä useamminkin ja ohivuotoja moneen kertaan päivässä joskus kun meilläkin kyläilevät. Joskus ihan varovasti ehdottelin siskolle että josko veisi tytön lääkärille, saisi jotakin apuja näihin mutta ei halua "syöttää kehittyvälle nuorelle synteettisiä hormoneja" joten tyttöparka ei saa apua asiaan...
Olen töissä kouluterkkarina joten tiedän että näitä äitejä on paljon. Nyt sisuunnuin ja seuraavassa mahdollisessa välissä juttelen tytölle kahdestaan ja käsken käydä juttelemassa vaikka kouluterkkarin kanssa kahden kesken asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa ei voi kuin ihmetellä, kenellä menkat alkaa pienellä tiputtelulla? Itsellä ainakin alkaa kunnon vesiputous, monesti ilman ennakkovaroitusta (esim. kipuja). Yritäpä siinä sitten varautua, varoiksi kuljet suunnilleen viikon siteen kanssa menkkoja odotellessa. ><
Mulla alkaa normaalisti pienellä vuodolla. Olen tuo lukiossa penkkinsä vereen sotkenut. Tuon lisäksi elämäni aikana oliskohan 2-3 kertaa tullut holahtamalla, eikä koskaan siinä määrin kuin tuolla kertaa. Onneksi.. itse tykkään nykyisin käyttää kuppia ja sen voi laittaa ihan tihkuvuodon alussakin tai vaikka varmuuden vuoksi, eikä tarvi kärvistellä muovisessa pikkuhousunsuojassa (mun iho ei tykkää siitä).
Mistähän tuommonen jättivuoto johtuu? Tuntui kuin koko kohtu olisi kerralla sulanut ja tullut ulos. Raskaana en taatusti ollut, ellen sitten neitseenä raskaana ja joku jumalallinen olento päättikin, ettei toi tyyppi sovi lapseni äidiksi :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa supistustuntemuksin, ei varsinaisia kipuja mutta selkeästi tunnistettavissa "menkat alkaa tunnin sisään"-tuntemuksiin. Mun kierto on jnkv epäsäännöllinen, eli ei todellakaan sellainen "28 kiertopäivänä klo 9:50" kuten bestiksellä... Vuoto alkaa sellaisena veriviiruisena limana, hyvin niukkaa ekat tunnit. Yleensä ehdin vessaan siinä vaiheessa kun pikkarit on vielä puhtaat mutta pyyhkiessä tulee jo vuotoa. Tämän ketjun luettuani osaan arvostaa tätä ominaisuutta... Jos lähden jonnekin huitsin kuikkaan missä vessaan pääsystä ei ole tietoa, tai esim. lentokoneeseen, vaellukselle tms riskiaikana, laitan kuukupin jo valmiiksi.
Huh näitä lukiessa! Itsellä menkat alkavat pienen pienen tuhruvuodolla, ja yksi kunnon vuotopäivä siinä koko menkkojen aikana. Joten ehtii varautua. Tosin sen vuotopäivä on sitten sellainen, että välillä valuu, kuin olisi hanan jättänyt auki. Onneksi olen yksityisyrittäjä ja sellaisella alalla, että pystyn pitämään "pekkasen" juuri silloin. Tämä ot, kertokaahan lisää!
Tähän ketjuun vois varmaan kirjoittaa sata viestiä, vuosien varrelle mahtuu kauheita kuukautiskokemuksia. Muutaman voisin jakaa tässä muiden iloksi.
Olin kuukautisten alkaessa 12 ja nolostelin kuukautisiani hirveästi. Asiaa ei auttanut se, kun vein veriset lakanat pyykkiin ja äiti jaksoi ihmetellä ohivuotojani. Jos äiti huomasi minulla olevan kuukautiset, hän tuputti kovaan ääneen minulle poikkilakanaa ja pyyhettä sänkyyni. Tosi kiva juttu perheessä, jossa kaikki meitä lukuun ottamatta olivat miespuolisia. Veljillä riitti varmasti hauskaa.
Muutamaa vuotta myöhemmin olimme koko suvun kanssa mummolassa. Nukuin jonkinlaisessa yömekossa, joka ulottui hieman polven yli. Kävin vessassa ja laitoin itselleni uuden siteen ennen aamiaiselle menoa. Hyvän aikaa olin ollut sukulaisteni seurassa, kun eräs tätini huomautti yöpuvunhelmani jääneen kiinni siteeseeni. En ymmärrä, miksen huomannut toisen pakarani olevan paljaana ja mekon siteessä kiinni. Silloin teininä hävetti, nyt vaan naurattaa. :'D
Päälle parikymppinen exäni oli hieman lapsellisempi tapaus ja hän tykkäsi tehdä "kiusaa" kuukautisistani. Jos hän huomasi pikkareissani siteen tai tamponin narun, hän yritti nykiä niitä vitsikkäästi irti. Kivahan se on, jos kuukautiset kiinnostaa, mutta ihan syystä ne siellä paikoillaan on eikä pelleilyä varten. Ja onneksi tätä kuukautiskokemusta ei enää ole, kun mies on ex. :D
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee aina ennen kuukautisia tiputtelua 2-3 päivää. Ja kuukautisten 1. päivä on vielä kevyttä vuotoa, 2. päivä runsain. Tätä ketjua lukiessa olen tosin tajunnut, että menkkani taitavat ollakin aika kevyet kun pärjään pikkuhousunsuojilla/tamponeilla päivät ja öisin yksi yöside. Mutta onpa silti tullut tahrittua patjoja joskus edelleenkin kun jotenkin yösiteestäkin menee välillä vuoto ohi ja pyyhe voi liukua yöllä alta pois...
Olin lähdössä kouluun ja kenkiä laittaessani pyörryin kivusta. Monesti olen myös oksennellut menkkakipujen takia. Nykyään mulla on hormonikierukka, niin kivut eivät ole enää niin pahat vaan burana riittää ja vuotokin väheni huomattavasti.
N25
Te jotka kärsitte runsaista, kivuliaista ja pitkistä kuukautisista: kokeilkaa minipillereitä, jos se vain on mahdollista. Itse sain niistä avun. Alkuun piti kärsiä kuukauden ajan tiputtelusta, mutta sen jälkeen kuukautiset katosivat käytännössä kokonaan. Oli pakko sanoa, että käytännössä, koska vähän aikaa sitten tuli vuotoa ensimmäistä kertaa lähes kymmeneen vuoteen, tosin se oli melko niukkaa ja kesti noin viikon. Elämänlaatu on parantunut huomattavasti, kun ei tarvitse kärsiä helvetillisistä kivuista, valtavista vuodoista, anemiasta ja ylipäätään siitä tunteesta, että joutuu jatkuvasti pelkäämään ylivuotoa, vaikka olisi varustautunut imukykyisimmällä tamponilla ja yösiteellä.
Yläaste ja lukioikäisenä vuosin kuin seula ja sen myötä sattui niitä noloja tilanteita, kun veret hulahtivat yhtäkkiä läpi, vaikka oli varustautunut yösiteellä ja tampoonilla. Opin kuitenkin ottamaan varahousut kouluun mukaan, joten tarvittaessa pystyin käydä vaihtamassa, koska kotiin lähteminen ei ollut mahdollista sillä sinne oli matkaa 30 km. Toki paha anemia aiheutti tuolloin myös hankaluuksia, koska olin aivan järjettömän väsynyt, pyörtyilin ja kunto ei meinannut kestää edes portaiden nousemista.
Varsinkin, jos joku nuori lukee tätä; hae lääkäristä apua kuukautisiin, mikäli ne rajoittavat elämää jollain tavalla. Itse uskalsin hakea apua vasta aikuisena, kun asuin jo omillani.
Kuukautiseni alkoivat 13-vuotiaana kesken koulupäivän. En osannut aavistaa mitään ja oli valkoiset housut. Kesken tunnin tunsin kuinka jotain valuu housuun ja ryntäsin vessaan. No, sain sitten loppu yläasteen ajaksi lempinimen "japanin lippu"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa normaalisti pienellä vuodolla. Olen tuo lukiossa penkkinsä vereen sotkenut. Tuon lisäksi elämäni aikana oliskohan 2-3 kertaa tullut holahtamalla, eikä koskaan siinä määrin kuin tuolla kertaa. Onneksi.. itse tykkään nykyisin käyttää kuppia ja sen voi laittaa ihan tihkuvuodon alussakin tai vaikka varmuuden vuoksi, eikä tarvi kärvistellä muovisessa pikkuhousunsuojassa (mun iho ei tykkää siitä).
Mistähän tuommonen jättivuoto johtuu? Tuntui kuin koko kohtu olisi kerralla sulanut ja tullut ulos. Raskaana en taatusti ollut, ellen sitten neitseenä raskaana ja joku jumalallinen olento päättikin, ettei toi tyyppi sovi lapseni äidiksi :D
Olen tuon alkuperäisen tiputteluvuoto-ihmettelyn kirjoittaja. Kateeksi kyllä käy, kun näitä muiden tiputteluvuotojuttuja kuuntelee. Nauttikaa tuosta tiputtelusta, voisi olla toisinkin. Vaikka oman menkkani eivät muuten runsaat olekaan, ne alkavat aivan järkyttävästi. Seuraavat päivät meneekin sitten parin hassun ob:n ja siteen voimin.
Endometrioosi, joten järkyttävät kivut. Ambulanssia soitettu monta kertaa, kun lähtenyt / meinannut lähteä taju kun kipukynnys ylittynyt ja kivut hallitsemattomia. Tähän liittyy tietenkin myös oksentelua ja ripulia tai lääkkeistä riippuen ummetusta (panacod). Piikkiä sitten vaan kankkuun, ja siitä puoli tuntia niin kohtaus ohi, mutta nämä voivat kestää useita tunteja. Ihan kamalaa ja joka kertan toivon, että ei uudelleen tätä. Pysyy kurissa, jos aloitan vahvojen lääkkeiden syönnin päivän ennen kuukautisia ja syön koko menkkojen ajan, jos en ota lääkettä ajoissa niin kivuille ei voi enää tehdä mitään. Lääkärit ovat tämän kanssa aika avuttomia. No, eletään tän kanssa. Ei ole sinänsä hengenvaarallista, joten voisi olla pahemminkin. Kerran nauratti apteekissa kun oli päälle vielä flunssa, menin hakemaan antibioottia ja panacodia menkkoihin. Farmaseutti sanoi että "tää antibiootti voi aiheuttaa ripulia.. ja tää panacod ummetusta". Totesin että no hyvä sitten, nehän kumoaa toisensa :D :D
Monet tuntuvat täällä palstalla miettivän miten tuohon panacodiin saisi reseptin. Alkuun kun aloin sitä syömään vaikutus oli juurikin miellyttävä ja huumaava. Mutta aika nopeasti se katoaa ja siihen turtuu. Olo on ihan pihalla koko ajan, lääke aiheuttaa myös pahoinvointia vaikka kivut katoaa, samoin närästystä. Ei ole todellakaan kivaa, tosin kivempaa kuin nuo kohtaukset. Myös ilkosillaan ambulanssimiesten eessä kouristelu jossain vessan lattialla, noloa :D Mutta eipä sille mitään voi. Kerran oli kivut jo hellittänyt ja ne äijät siinä odotti vielä että kaikki ok. Makasin sohvalla ja yhtäkkiä tuli sellanen olo että nyt paska lentää. Totesin että vatsakin on jumalauta sekaisin ja liidin vessaan. Äijät totesi vaan että "No SEKIN VIELÄ!" ja nauroi :D :D Täytyy sanoa että tosi rentoja, ammattitaitoisia ja hyviä tyyppejä tullut vastaan.
Kuka joitakin kommentteja alapeukuttaa, joku menkkojenvihaaja sovinisti?
Vierailija kirjoitti:
Monet tuntuvat täällä palstalla miettivän miten tuohon panacodiin saisi reseptin. Alkuun kun aloin sitä syömään vaikutus oli juurikin miellyttävä ja huumaava. Mutta aika nopeasti se katoaa ja siihen turtuu. Olo on ihan pihalla koko ajan, lääke aiheuttaa myös pahoinvointia vaikka kivut katoaa, samoin närästystä. Ei ole todellakaan kivaa, tosin kivempaa kuin nuo kohtaukset.
Niille ihmettelijöille; saa kun pyytää sitä respaa.
Harmi vaan ettei itsellä panacod auta, saatika tuota mitään höpöhöpö oloa. Että ei sekään mikään palvomisen arvoinen ihmenappi ole, parempiakin on olemassa.
Muistelen kauhulla teinivuosiani, sillä menkat olivat hirveät. Ohivuodot olivat arkea, milloin lakanat, milloin pikkarit täytyi kiikuttaa pyykkiin muiden silmän välttäessä. Kaiken tämän kruunasi valtavat kivut, pyörryin lähes poikkeuksetta menkkojen alkaessa. Tätä tapahtui myös koulussa, kaverit ihmettelivät miksi yhtäkkiä pyörtyilin.