Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopettaisitko alkoholin nauttimisen tässä tilanteessa?

Vierailija
14.07.2016 |

Olen ollut mieheni kanssa kohta vuoden yhdessä, ja tiesin kyllä että mies on entinen alkoholisti. Hän ei voi juoda tippaakaan. Minulla taas on tapana nauttia viinilasillinen muutaman kerran viikossa, ja käydä viihteellä alkoholia nauttien ehkä kerran kuukaudessa. Tämä häiritsee miestä, hänellä kasvaa houkutus juoda itsekin, ja hän toivoisi/vaatisi minun lopettavan juomisen.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme meihin fiksuihin ihmisiin menee, kun aletaan juomisesta puhumaan? Viimeksi kun olen ääneen ihmetellyt miksi entinen poikaystäväni sai hepulin, kun on tapana juoda olut tai kaksi SILLOINTÄLLÖIN illalla viikolla, niin jumalaton meteli kuinka olen juoppo! Nyt puhutaan juoposta joka haluaa olla selvinpäin ilman kumppanin ymmärtääkseni PÄIVITTÄISTÄ viininlitkimistä ja nyt sama jengi messuaa että vika on ex-juopon ymmärtämättömyys...?! Miksi logiikkanne kusee näin pahasti?

Miksi luulet että kyseessä on päivittäinen viininlitkiminen, kun sanoin useasti että kyseessä on muutaman (noin kolmen) kerran viikossa tapahtuva viinitilkan nauttiminen? Yleensä otan ne pe-su rentoutuen.

Ap

Vierailija
62/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voi toivoa, muttei vaatia. Itselleni alkoholi ei ole mikään suuri juttu, mutten välttämättä haluaisi rajoittaa omaa, pientä normaalikäyttöäni toisen ihmisen rajoittuneisuuden vuoksi. Epäilen, että miehesi ei ole vielä "kuivilla" ongelmansa suhteen - se tässä huolettaa eniten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme meihin fiksuihin ihmisiin menee, kun aletaan juomisesta puhumaan? Viimeksi kun olen ääneen ihmetellyt miksi entinen poikaystäväni sai hepulin, kun on tapana juoda olut tai kaksi SILLOINTÄLLÖIN illalla viikolla, niin jumalaton meteli kuinka olen juoppo! Nyt puhutaan juoposta joka haluaa olla selvinpäin ilman kumppanin ymmärtääkseni PÄIVITTÄISTÄ viininlitkimistä ja nyt sama jengi messuaa että vika on ex-juopon ymmärtämättömyys...?! Miksi logiikkanne kusee näin pahasti?

Miksi luulet että kyseessä on päivittäinen viininlitkiminen, kun sanoin useasti että kyseessä on muutaman (noin kolmen) kerran viikossa tapahtuva viinitilkan nauttiminen? Yleensä otan ne pe-su rentoutuen.

Ap

Kenties ymmärsin jotain väärin, kun kommentteja lueskelin. Niiden periaate oli oman kantani pointti. Ei tarkoittanut sinua vastaan hyökätä ap, vaan ihmisten logiikkaa hämmästelin.

Vierailija
64/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen tilanne täällä eli en ole kommentteja lukenut alkua pidemmälle. 

Vakaa mielipiteeni on kuitenkin, että ei ap:n ei tule rajoittaa omaa elämistään miehen ehdoilla. Jos kumppani vaikka laihduttaisi, niin pitääkö pitäytyä syömästä täytekakkua kutsuilla? 

Ei pidä! 

Tupakoinnin lopettaminen on tietysti ehdoton hyvä, ja jos saa toisen lopettamisesta pontimen itsekin tämä terveydelle erittäin haitallinen tottumus lopettaa, niin hyvä. 

Tässäkin tapauksessa päätöksen tulee lähteä ihan omasta itsestä. 

Vierailija
65/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lopettaisi. Ja ei en ole alkoholisti.

Vierailija
66/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksua lopettaa se vähäinenkin määrä. Viinin tilalle voi aina vaihtaa vaikkapa viinimarjamehun! Olen itsekkin entinen alkkis ja tiedän kuinka kiusallista on elää, kun näkee muiden juovan vaikka ihan vaan annoksen tai pari. Ajan kanssa kyllä tottuu ja pystyy selvinpäin olla humaltuneidenkin ihmisten seurassa. Ota miehesi pyyntö vakavasti!

Mitä päätätkin tehdä (mies selvinpäin nautittuna tai alkoholia ilman miestä) tiedän myös ettei pyyntö viinitilkasta luopumiseen ole turhaa niuhottamista. Haluaa tosissaan elää kanssasi selvinpäin ja välittää sinusta enemmän kuin viinasta. Silti ratkaisu on yksin sinun kummasta haluat luopua, miehestä vai viinilasillisesta? Hän ei lasillisen takia halua ottaa riskiä, että takiasi ratkeaa juomaan.

Alkoholisti ei ikinä ratkea toisen ihmisen takia, ei ikinä. Sorrut siihen, mitä ap:n mieskin tulee tekemään: syyllistämään ap:ta siitä, jos mies ei pysty olemaan juomatta. Jopa AA-ohjelmassa todetaan, että alkoholismista toipuminen on vain alkoholistin ja hänen korkeamman voimansa välinen asia, mikään mitä muut ihmiset tekevät tai jättävät tekemättä ei siihen vaikuta.

Jos ap:n mies ei voi olla juomatta koska muut ihmiset ympärillä juovat, niin hän voi joko muuttaa erakoksi korpeen tai hänestä tulee juuri sellainen kuin viestissä nro 7 kuvasin. Hänen kanssaan ei voi käydä missään ja jos hän jossain näkee juovia ihmisiä niin hän ahdistuu niistä niin, ettei enää muista tilanteesta mitään muuta.

Väite on absurdi.  AA:n ohjelmassa tosiaankin Jumala parantaa alkoholistin, mutta se ei todista sitä että Jumala olisi olemassa. Oikeassa elämässä ihmisillä on vaikutusta toisiinsa.

Vierailija
67/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksua lopettaa se vähäinenkin määrä. Viinin tilalle voi aina vaihtaa vaikkapa viinimarjamehun! Olen itsekkin entinen alkkis ja tiedän kuinka kiusallista on elää, kun näkee muiden juovan vaikka ihan vaan annoksen tai pari. Ajan kanssa kyllä tottuu ja pystyy selvinpäin olla humaltuneidenkin ihmisten seurassa. Ota miehesi pyyntö vakavasti!

Mitä päätätkin tehdä (mies selvinpäin nautittuna tai alkoholia ilman miestä) tiedän myös ettei pyyntö viinitilkasta luopumiseen ole turhaa niuhottamista. Haluaa tosissaan elää kanssasi selvinpäin ja välittää sinusta enemmän kuin viinasta. Silti ratkaisu on yksin sinun kummasta haluat luopua, miehestä vai viinilasillisesta? Hän ei lasillisen takia halua ottaa riskiä, että takiasi ratkeaa juomaan.

Alkoholisti ei ikinä ratkea toisen ihmisen takia, ei ikinä. Sorrut siihen, mitä ap:n mieskin tulee tekemään: syyllistämään ap:ta siitä, jos mies ei pysty olemaan juomatta. Jopa AA-ohjelmassa todetaan, että alkoholismista toipuminen on vain alkoholistin ja hänen korkeamman voimansa välinen asia, mikään mitä muut ihmiset tekevät tai jättävät tekemättä ei siihen vaikuta.

Jos ap:n mies ei voi olla juomatta koska muut ihmiset ympärillä juovat, niin hän voi joko muuttaa erakoksi korpeen tai hänestä tulee juuri sellainen kuin viestissä nro 7 kuvasin. Hänen kanssaan ei voi käydä missään ja jos hän jossain näkee juovia ihmisiä niin hän ahdistuu niistä niin, ettei enää muista tilanteesta mitään muuta.

Väite on absurdi.  AA:n ohjelmassa tosiaankin Jumala parantaa alkoholistin, mutta se ei todista sitä että Jumala olisi olemassa. Oikeassa elämässä ihmisillä on vaikutusta toisiinsa.

AA ohjelmassa ei puhuta Jumalasta vaan korkeimmasta voimasta. Ja tuon voi jokainen käsittää kuinka haluaa, kyse on henkisyydestä joka ei vaadi uskontoa. Monet ateistit ovat raitistuneet AAn avulla. Monet ajattelevat, että korkein voima on ryhmän tuki.

Vierailija
68/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihtasin miestä, en haluaisi seurustella absolutistin kanssa. Alkoholi on mun tapani rentoutua ja sillä on elämässä myös sosiaalinen ulottuvuus. En myöskään tiedä, millaista dna:ta noin pahoista riippuvuuksista kärsivä mies lapsiin siirtää, joten mieluiten kohtuukäyttäjä, joka osaa kontrolloida omaa juomistaan ja ei puutu minun juomisiini.

Vierailija
69/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhut kommenteista, niin tyhmyys. Jos puhut plussista ja miinuksista, niin olen tullut siihen lopputulokseen, että ne ovat satunnaisgeneraattorin arpomia, koska niissä ei ole mitään järkeä.

Vierailija
70/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vaihtasin miestä, en haluaisi seurustella absolutistin kanssa. Alkoholi on mun tapani rentoutua ja sillä on elämässä myös sosiaalinen ulottuvuus. En myöskään tiedä, millaista dna:ta noin pahoista riippuvuuksista kärsivä mies lapsiin siirtää, joten mieluiten kohtuukäyttäjä, joka osaa kontrolloida omaa juomistaan ja ei puutu minun juomisiini.

Eli haluat rinnallesi kaltaisesi alkoholistin, joka ei ole vielä parantunut?

Vierailija
71/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lopettaisi. Ja ei en ole alkoholisti.

Taidat olla alkoholisti.

Vierailija
72/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä minä tuota jo päivittäiseksi sanoisin. Etenkin kun puhut rentoutumisesta. Jos maistelisit viinejä nimenomaan makujen takia, niin olisi ymmärrettävämpää.

Vierailija
73/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen tapaus tosielämästä. Entinen alkkis ja maltillinen käyttäjä asuivat yhdessä. Maltillinen käyttäjä mesosi, kuten ap.kin. En jaksa tarinaa sen kummemmin kertoa, mutta he erosivat ja silloin totuus paljastui. Maltillinen viinitilkan nauttija veti oikeasti pari tuopillista viiniä ja sönkötti monena iltana viikossa humalassa. Mutta itse koki, että hän vain maistelee hyviä viinejä tilkan ja haukkui miestään, joka oli entinen alkkis, että ei alistu kyllä kenenkään kieltoihin. Maltillinen viininotto ei ollut syy eroon, vaan se selväpäinen ei jaksanut katsoa joka ilta sönköttävää ja sössöttävää puolisoa kotona.

Vierailija
74/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle päivittäinen tarkoittaa joka päivä tapahtuvaa, mitä se onkin. Enkä koskaan ota yhdellä kerralla enempää kuin yhden lasillisen. Mutta minun ei tarvitse todistella teille että en ole alkoholisti, voitte vapaasti pitää minua sellaisena halutessanne. Mielestäni koko alkoholismikulttuuri on Suomessa kieroutunut eikä siihen osata suhtautua normaalisti, useassa muussa maassa viini on arkinen juomavaihtoehto ruuan kanssa.

Ja toki ihmiset vaikuttavat toisiinsa, mutta kukaan terve ihminen ei ota vastuuta eikä syyllistä toista siitä, jos alkoholisti ratkeaa ryyppäämään. Se on läheisriippuvuutta.

Ap

Vierailija
75/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholihan on pahin asia suomessa kun täällä ei osata nautiskella,vaan vedetään itsensä räkäkänniin.

Vierailija
76/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulle päivittäinen tarkoittaa joka päivä tapahtuvaa, mitä se onkin. Enkä koskaan ota yhdellä kerralla enempää kuin yhden lasillisen. Mutta minun ei tarvitse todistella teille että en ole alkoholisti, voitte vapaasti pitää minua sellaisena halutessanne. Mielestäni koko alkoholismikulttuuri on Suomessa kieroutunut eikä siihen osata suhtautua normaalisti, useassa muussa maassa viini on arkinen juomavaihtoehto ruuan kanssa.

Ja toki ihmiset vaikuttavat toisiinsa, mutta kukaan terve ihminen ei ota vastuuta eikä syyllistä toista siitä, jos alkoholisti ratkeaa ryyppäämään. Se on läheisriippuvuutta.

Ap

Olet oikeassa siinä, että alkoholikulttuuri Suomessa on kieroutunut.

Olet myös oikeassa siinä, että ihmiset vaikuttavat toisiinsa. Haluankin kysyä sinulta, että miksi et halua omalla käytökselläsi tukea rakkaasi elämää hänen parantumattoman sairautensa takia? Kaikkeen ei tietenkään pysty venymään, mutta jossain voisi olla hyvä tulla vastaan? Miksi ne pari kolme lasillista viiniä viikossa ovat niin tärkeä osoitus itsemääräämisoikeudestasi, että et halua edes katsoa riittäisikö se miehellesi, vaan oletat heti että kyse on pelkästä kontrolloinnista joka pahenee? Kotisi on myös miehesi koti, miehen, jolla on sairaus, ja sinä kannat hänen(kin) kotiinsa ainetta joka tuon sairauden on aiheuttanut ja sitä ylläpitää. Ymmärräthän, että alkoholin kutsu siellä kaapissa on hyvin voimakas. Itselleni suklaan kutsu siellä kaapissa on täydellisen vastustamaton, ja sen takia en ikinä osta kotiini suklaata.

Jos et ole valmis niihin muutoksiin, mitä sairaan ihmisen kanssa eläminen vaatii, olisi parempi teille molemmille lähteä eri teille. Alkoholisti on aina ja ikuisesti alkoholisti, vaikka ei joisi.

Vierailija
77/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Herranen aika, mistäs sinä pillastuit :D

Vierailija
78/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet oikeassa siinä, että alkoholikulttuuri Suomessa on kieroutunut.

Olet myös oikeassa siinä, että ihmiset vaikuttavat toisiinsa. Haluankin kysyä sinulta, että miksi et halua omalla käytökselläsi tukea rakkaasi elämää hänen parantumattoman sairautensa takia? Kaikkeen ei tietenkään pysty venymään, mutta jossain voisi olla hyvä tulla vastaan? Miksi ne pari kolme lasillista viiniä viikossa ovat niin tärkeä osoitus itsemääräämisoikeudestasi, että et halua edes katsoa riittäisikö se miehellesi, vaan oletat heti että kyse on pelkästä kontrolloinnista joka pahenee? Kotisi on myös miehesi koti, miehen, jolla on sairaus, ja sinä kannat hänen(kin) kotiinsa ainetta joka tuon sairauden on aiheuttanut ja sitä ylläpitää. Ymmärräthän, että alkoholin kutsu siellä kaapissa on hyvin voimakas. Itselleni suklaan kutsu siellä kaapissa on täydellisen vastustamaton, ja sen takia en ikinä osta kotiini suklaata.

Jos et ole valmis niihin muutoksiin, mitä sairaan ihmisen kanssa eläminen vaatii, olisi parempi teille molemmille lähteä eri teille. Alkoholisti on aina ja ikuisesti alkoholisti, vaikka ei joisi.

Koska minulle mies vakuutti olevansa entinen alkoholisti, ja antoi sen käsityksen, että alkoholisminsa olisi taakse jäänyt. Päättelin että hänen kanssaan voi alkaa seurustelemaan eikä alkoholismi aiheuta ongelmia. Ennen yhteenmuuttoa mies tiesi että en ole absolutisti, oli nähnyt minun juovan viiniä silloin tällöin ja käyvän joskus ulkona eikä maininnut mitään, eikä ikinä edes vihjannut että asia häiritsisi häntä. Toki se voi nyt olla eri asia, että hän ei halua kotiin joka on myös hänen alkoholia, mutta hän ei myöskään halua että kävisin ulkona viihteellä, kun hänellä alkaa itselläänkin tekemään mieli. Mielestäni miehen olisi pitänyt ottaa asia esille ennen yhteenmuuttoamme ja reilusti kertoa että käyttämäni alkoholi tulee tulevaisuudessa aiheuttamaan ongelmia välillemme. Mielestäni hän ei voi enää yhtäkkiä vaatia minua lopettamaan heti yhteenmuuton jälkeen.

Ap

Vierailija
79/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Herranen aika, mistäs sinä pillastuit :D

? :D

Ap

Vierailija
80/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Juot kolmena päivänä viikossa, olet raittiina neljänä. Juot lähes puolet ajasta. PUOLET AJASTA, ja sitä alkoholisti joutuu katselemaan omassa kodissaan. 

Kyllähän miehen olisi pitänyt puhua tästä etukäteen, mutta ei tuossa ole kyseessä mikään satunnainen nautiskelu, vaan esimerkiksi kuukaudessa juot kahtenatoista päivänä eli merkein kaksi viikkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä