Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopettaisitko alkoholin nauttimisen tässä tilanteessa?

Vierailija
14.07.2016 |

Olen ollut mieheni kanssa kohta vuoden yhdessä, ja tiesin kyllä että mies on entinen alkoholisti. Hän ei voi juoda tippaakaan. Minulla taas on tapana nauttia viinilasillinen muutaman kerran viikossa, ja käydä viihteellä alkoholia nauttien ehkä kerran kuukaudessa. Tämä häiritsee miestä, hänellä kasvaa houkutus juoda itsekin, ja hän toivoisi/vaatisi minun lopettavan juomisen.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme meihin fiksuihin ihmisiin menee, kun aletaan juomisesta puhumaan? Viimeksi kun olen ääneen ihmetellyt miksi entinen poikaystäväni sai hepulin, kun on tapana juoda olut tai kaksi SILLOINTÄLLÖIN illalla viikolla, niin jumalaton meteli kuinka olen juoppo! Nyt puhutaan juoposta joka haluaa olla selvinpäin ilman kumppanin ymmärtääkseni PÄIVITTÄISTÄ viininlitkimistä ja nyt sama jengi messuaa että vika on ex-juopon ymmärtämättömyys...?! Miksi logiikkanne kusee näin pahasti?

Miksi luulet että kyseessä on päivittäinen viininlitkiminen, kun sanoin useasti että kyseessä on muutaman (noin kolmen) kerran viikossa tapahtuva viinitilkan nauttiminen? Yleensä otan ne pe-su rentoutuen.

Ap

Juot kolmena päivänä viikossa, olet raittiina neljänä. Juot lähes puolet ajasta. PUOLET AJASTA, ja sitä alkoholisti joutuu katselemaan omassa kodissaan. 

Kyllähän miehen olisi pitänyt puhua tästä etukäteen, mutta ei tuossa ole kyseessä mikään satunnainen nautiskelu, vaan esimerkiksi kuukaudessa juot kahtenatoista päivänä eli merkein kaksi viikkoa.

Kyllä, mutta viini on ruokajuomaa tai "jälkiruoka". Italiassa ihmiset joivat joka päivä arkenakin lasin viiniä ruuan kanssa. Suomalaisena kummastelin itsekin tapaa alussa, mutta pian siihen tottui ja tapa on mukava. Juon päihtyen tai edes nousuhumalaan korkeintaan kerran kuussa.

Ap

Vierailija
82/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viinin juonti on jäänyt tavaksi ajoilta jolloin asuin ulkomailla. Suomessahan se ajatellaan heti alkoholismiksi. Muutimme miehen kanssa uuteen yhteiseen vuokra-asuntoon. Tämä ongelma tuli vasta yhteenmuuton jälkeen. Sitä ennen hän tiesi että en ole absolutisti.

Ap

Jos sen lopettaminen kumppanisi takia on vaikeaa, niin alkoholismiahan se onkin.

Paskat. Mä en lopettaisi esim. korvapuustien syöntiä kumppanin käskystä. Vaikka käytännössä syön korvapuustin ehkä joka kolmas vuosi. Olen siis korvapuustiriippuvainen? Mun mielestä toisen määräily ja syyllistäminen omista ongelmista ei kuulu parisuhteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaisin kotona ja miehen seurassa juomisen. Yksin kavereiden kanssa liikenteessä ollessa varmaan edelleen ottaisin viiniä, mutta eipä tuolla minulle niin suurta merkitystä ole, että väkisin haluaisin hankaloittaa miehen toipumista.

Vierailija
84/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin miestä.

Vierailija
85/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme meihin fiksuihin ihmisiin menee, kun aletaan juomisesta puhumaan? Viimeksi kun olen ääneen ihmetellyt miksi entinen poikaystäväni sai hepulin, kun on tapana juoda olut tai kaksi SILLOINTÄLLÖIN illalla viikolla, niin jumalaton meteli kuinka olen juoppo! Nyt puhutaan juoposta joka haluaa olla selvinpäin ilman kumppanin ymmärtääkseni PÄIVITTÄISTÄ viininlitkimistä ja nyt sama jengi messuaa että vika on ex-juopon ymmärtämättömyys...?! Miksi logiikkanne kusee näin pahasti?

Miksi luulet että kyseessä on päivittäinen viininlitkiminen, kun sanoin useasti että kyseessä on muutaman (noin kolmen) kerran viikossa tapahtuva viinitilkan nauttiminen? Yleensä otan ne pe-su rentoutuen.

Ap

Juot kolmena päivänä viikossa, olet raittiina neljänä. Juot lähes puolet ajasta. PUOLET AJASTA, ja sitä alkoholisti joutuu katselemaan omassa kodissaan. 

Kyllähän miehen olisi pitänyt puhua tästä etukäteen, mutta ei tuossa ole kyseessä mikään satunnainen nautiskelu, vaan esimerkiksi kuukaudessa juot kahtenatoista päivänä eli merkein kaksi viikkoa.

Kyllä, mutta viini on ruokajuomaa tai "jälkiruoka". Italiassa ihmiset joivat joka päivä arkenakin lasin viiniä ruuan kanssa. Suomalaisena kummastelin itsekin tapaa alussa, mutta pian siihen tottui ja tapa on mukava. Juon päihtyen tai edes nousuhumalaan korkeintaan kerran kuussa.

Ap

No en usko kenenkään raitistuneen ihan mielikseen katselevan kotonaan humalaista ihmistä joka kuu, ja viinin lipitystä viikonloppuisin. Taisitte muuttaa yhteen liian hätäisesti. PS taidat yhdistää Italialaisen ja kotimaisen kulttuurin, viiniä ruuan kanssa ja kännit kavereiden.

Vierailija
86/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kaipa tässäkin riippuu että missä piireissä liikkuu. Minun eteläeurooppalaiset kaverit kyllä kohottelisivat kulmiaan jos joku joisi ruokajuomana päivittäin lasin viiniä. Se ei ole ruokajuoma jota juodaan lasillinen, vaan sitä maistetaan ihan pieni suullinen eikä suinkaan päivittäin. 

Tämä ei ehkä liity aiheeseen mutta et ole myöskään omaksunut eteläeurooppalaista humalakäsitystä viestisi jälkimmäisestä osasta päätellen. Heillä ei ole "nousuhumalan" käsitettä kuten Suomessa, koska nousuhumalaa sanotaan jo rehellisesti humalaksi. Suomalainen silminnähden päihtyminen on tavattoman noloa heidän kulttuurissaan. 

Vierailija
87/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun elämääsi ei tule mitään huonoa sen seurauksena, ettet juo hänen seurassaan kotona. Hänen elämänsä laatua se taas huonontaisi. Valinta on helppo: juomatta kotona toisen seurassa ja juot ulkona viihteellä.

Vierailija
88/89 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, minä, minä -nainen. Miksi ihmeessä miehesi edes on sinun kanssa, sitä minä tässä ihmettelen.

Vierailija
89/89 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä minun näkökulma aloittajalle. Jouduin asumaan alkoholisti-perheessä. Tiedätte mitä sellainen tekee altistujille. Lisäksi, kun tulin teini-ikään, oli pakko yöllä istua kuuntelemassa humalaisen "syvällisiä puheita". Ne päättyivät aina siihen, että hän sai viimeisen sanan eli sai loukattua minua jotenkin.

Opin siis kotona, että viina ja siihen liittyvät ilmiöt ahdistavat minua. Kolmas seurustelukumppani paljastui tällaiseksi "aina perseet olalle" -juojaksi. Pyysin useamman kerran, että menisi humaltumaan kavereidensa luo ja tulisi aamulla selvänä kotiin. Tällöin minun ei tarvitsisi ahdistua kotonani. Mutta ei, kotiin piti raahautua aamuyöstä ja arvatkaapas mikä oli hänellä silloin tarve? Keskustella syvällisesti! Joo, ymmärsin jossain vaiheessa lähteä.

Pointtina se, että ymmärrän täysin, miksi miehesi ei halua alkoholin käyttöä yhteiseen kotiin. Ehkä ei osannut ottaa puheeksi etukäteen tai kuvitteli, että huomioit hänet automaattisesti. Omassa kodissa on jokaisella oikeus olla turvassa. Ja jos koet ettet pysty tähän "taipumaan", niin voitte muuttaa takaisin erilleen. Mutta juttele vielä hänen kanssaan ja pyydä valottamaan pyynnön taustaa. Kysy onko muita asioita, joihin hänen historiansa vaikuttaa. Kerroit kuitenkin, ettet ole tällaisessa tilanteessa ennen ollut, niin ethän hätiköi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme