En tajua tätä maito-kielteisyyttä
Olen aina juonut paljon maitoa, myös aikuisena. Kerran teloin itseni liukastumalla suihkusta tullessa kivikoville laatoille. Menin terveyskeskukseen käsivarsi kymmenillä mustelmilla. Lääkäri kehui luitani erityisen vahvoiksi, koska mikään ei ollut mennyt rikki.
Kommentit (261)
Sen lehmän on tehotuotettava vasioia teuraaksi, jotta maidontuoanto ei hiipuisi ja me toinen laji voisimme juoda lapsensa maidon. Nykyiset lehmät on jalostettu liian pitkälle ja elävät nykyään puolet lyhyemmän ajan kuin alunperin.
Vierailija kirjoitti:
Sen lehmän on tehotuotettava vasioia teuraaksi, jotta maidontuoanto ei hiipuisi ja me toinen laji voisimme juoda lapsensa maidon. Nykyiset lehmät on jalostettu liian pitkälle ja elävät nykyään puolet lyhyemmän ajan kuin alunperin.
*vasikoita
Vierailija kirjoitti:
Maito on imeväisikäisen juoma. Vai oletteko kuulleet eläimestä, joka juo maitoa vielä sen jälkeen, kun on varttunut aikuiseksi?
Ihmiset kyllä muutenkin käyttäytyvät ravitsemusasioissa hyvin eri tavalla kuin muut eläimet. En ole kuullut myöskään muista eläimistä jotka etsivät joka vuosi uudet superfoodit maailman toiselta puolelta voidakseen korvata ne ravintoaineet joita saisivat helposti lähellä olevista lähteistä...
En itse juo maitoa koska en tykkää siitä, mutta tämä maitouhka-foliohattuporukan vouhkaaminen ärsyttää silti.
Vierailija kirjoitti:
Maidontuotanto ei hiivu, vaikka lehmä ei vasikoi. Ihmisenkin maidontuotantoa voi pitää yllä vaikka vuosikausia, vaikka ei olisi enää vauvaa imemässä.
Vierailija kirjoitti:
Olin normaali lapsi jolle yritettiin juottaa maitoa. Join sitä hyvin vähän ja 10-vuotiaana en enää pystynyt juomaan maitoa ollenkaan, sillä keho ja mieli pistivät maun ja kaiken puolesta vastaan. Olen harrastanut aina vauhdikasta urheilulajia, mutta koskaan ei ole luita murtunut. Myytti siis sekin, että juo maitoa luut vahvistuvat -,-
Luonnotonta maitopropagandaa Suomessa riittää vaikka kuinka. Ulkomaalaiset tuttavat ovat suorastaan hämmentyneet kauppojemme jättimäisistä maitohyllyistä...
Ja siitäkin suuresta tuotevalikoimasta harva on edes ravinnollisesti syömäkelpoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito on imeväisikäisen juoma. Vai oletteko kuulleet eläimestä, joka juo maitoa vielä sen jälkeen, kun on varttunut aikuiseksi?
Ihmiset kyllä muutenkin käyttäytyvät ravitsemusasioissa hyvin eri tavalla kuin muut eläimet. En ole kuullut myöskään muista eläimistä jotka etsivät joka vuosi uudet superfoodit maailman toiselta puolelta voidakseen korvata ne ravintoaineet joita saisivat helposti lähellä olevista lähteistä...
En itse juo maitoa koska en tykkää siitä, mutta tämä maitouhka-foliohattuporukan vouhkaaminen ärsyttää silti.
Millä esim. korvaisit chia-siemenet? Tein niistä esim. tänään lapsille suklaavanukkaan. Tai vaihtoehtoisesti, millä korvaisit raakakaakaon?
Vierailija kirjoitti:
Mites te maitoa myrkkynä pitävät: ilmeisesti ette sitten syö juustoa, rahkaa, jugurttia, heraproteiinia, kermaa? Mua ihmetyttää kun yksi karppi-maitovihaaja työkaveri paasaa maidon haitallisuudesta, mutta aamupalaksi vetää kerma-munakkaan juustotäytteellä, voissa paistettuna tietenkin. En halua keskustella tämän työkaverin kanssa yhtään enempää, sillä hän on ärsyttävä besserwissertapaus, mutta ihmettelen kyllä että eikö hän tiedä kerman, voin ja juuston olevan myös pohjimmiltaan sitä vasikanruokaa eri tavoin prosessoituna.
Minä syön joskus tosi harvoin (=juhlissa) kermaa täytekakussa, mutta muuten en käytä mitään maitotuotteita. Toki jos olen syömässä esim jollakin, niin en ala vaatimaan maidtonta, vaan sitten vqain kärsin pari päivää. Mutta itse en kyllä ole niitä, jotka alkavat käännyttämään muita, mielestäni se on typerää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maidontuotanto ei hiivu, vaikka lehmä ei vasikoi. Ihmisenkin maidontuotantoa voi pitää yllä vaikka vuosikausia, vaikka ei olisi enää vauvaa imemässä.
"Maidontuotanto perustuu siihen, että lehmä poikii vuosittain vasikan, jolle se tuottaa maitoa."
http://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokaketju-ruuan-matka-pellolta-…
Vierailija kirjoitti:
Kaseiini ei ole kovin turvallista. Nisäkkäiden laktaasi-entsyymin tuotto loppuu aikuisuuden kynnyksellä, paitsi geenirvirheellisillä, jotka voivat juoda maitoa aikuisena. Diabeteksen lisääntyminen korreloi hyvin maidon kulutukseen. Suomalainen maito on todella hirveää kuraa verrattuna aitoon maitoon.
Jo tilastotieteen peruskursseilla opetetaan että korrelaatio ei tarkoita syy-yhteyttä, vrt. jäätelön kulutuksen ja hukkumiskuolemien korrelointi.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä esim. korvaisit chia-siemenet? Tein niistä esim. tänään lapsille suklaavanukkaan. Tai vaihtoehtoisesti, millä korvaisit raakakaakaon?
Anna terveellisiä välipaloja, eikä mitään vanukkaita.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko mitä epäterveellistä on chiavanukkaassa, jossa on mantelimaitoa, taateli, raakakaakaota ja hiukan kookosta?
Ristus sitä maidonjuonnin tuputtamista...koskaan en lapsena juonut, ja mikä älämölö siitä piti nostaa. Ja sama se on nykyään veden kanssa, pitäisi litkiä ja rullittaa jatkuvasti, vaikkei ole jano.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim?
Nojaa, oon lukenut paljon eri tutkimuksia maidon haitoista mutta mulle on oikeastaan ihan sama vaikka ne eivät loppujenlopuksi olisikaan totta. Ainakaan mulle ei maitotuotteet tai varsinkaan maito sovi, aina menee koko kroppa ihan sekaisin ja naama alkaa kukkimaan niin parempi olla ilman.
En vaan ikinä oo pitänyt luontevana maidon juomista, enkä oo ikinä tykännyt sen mausta. En halua tukea sitä tuotantoa enkä halua juoda toisen lajin rintamaitoa, joka ei nykyään ole luonnollista nähnytkään. Sama pätee muihin maitotuotteisiin, tosin jotkut juustot kyllä menee aina sillointällöin ja jogurttia syön ehkä pari kertaa vuodessa.
Laktoositoleranssi on meille pohjoisen rodun edustajille hyödyllinen sopeutuma.
Samoin kuin vaalea iho.
Mites te, jotka pidätte maitoa paholaisen keksintönä, oletteko vegaaneja vai syöttekö lihaa? Brasilialaiset pihvi ainakin kieltolistalla? Kasvissyöjänä minua kauhistuttaa lihan hormonit, myös nopeasti ja keinotekoisesti kasvatetut broilerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko pohtinut miksi ihmiset etsivät oikeaa ruokavaliota? Voisiko olla, että ihmiset voivat pahoin siitä, mitä ovat syöneet tähän saakka? Mielestäni todella hyvää kehitystä, vaikka alkusyyt voivatkin olla muuta kuin uskomme tai voimme tässä hetkessä tieteellisesti todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mites te, jotka pidätte maitoa paholaisen keksintönä, oletteko vegaaneja vai syöttekö lihaa? Brasilialaiset pihvi ainakin kieltolistalla? Kasvissyöjänä minua kauhistuttaa lihan hormonit, myös nopeasti ja keinotekoisesti kasvatetut broilerit.
Syömme lihaa, mutta aina luomua.
Mä olen hypännyt kerrostalon kuudennesta kerroksesta asvalttiin. Maidon ansiosta selvisin ilman luunmurtumia.