Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totaalisen kyllästynyt suomalaiseen asiakaspalveluun ja tuotteiden "laatuun"

Vierailija
12.07.2016 |

Tämä on jo maailmalla tiedetty ja mitä enemmän tulee reissattua, sitä enemmän suomalaisten asiakaspalvelijoiden kyvyttömyys arvostaa asiakasta hämmentää. En käy enää ravintoloissa syömässä enkä vie rahojani kodinkoneliikkeisiin tai mihinkään, mihin ei ole pakko, en ota sitä riskiä että rahat menee mutta elämys on miinuksen puolella. Esimerkkejä on niin monta ja niin paljon on tullut hukkaan heitettyä rahaa, että parempi passata. Pari esimerkkiä nyt kuitenkin.
Tilaan keskihintaisessa ruokaravintolassa (ei ketjuravintola) annoksen, hymyilen tarjoilijalle ja kyselen vaihtoehtoja ja lisukkeita. Tarjoilija ei tiedä mitään, käy kysymässä kokilta. Ei tiedä onko pähkinöitä eikä raaka-aineita. Tilaan annoksen. Odotan sitä 30 minuuttia, kukaan ei käy tuomassa edes vettä tai kyselemässä onko kaikki hyvin, ravintolassa vähän väkeä ja hlökunta takahuoneessa. Saan ruuan, ruoka on kylmää, ilmeisesti ollut valmiina jonkin aikaa. Lautaselle on pakasteen sulattamisesta tullutta nestettä. Valitan mahdollisimman ystävällisessä hengessä annoksestani ja sitten tarjoilija ihmettelee, että miten annos voi olla pilalle "kun eihän se ole kuin sulattaa". Toisessa ruokaravintolassa tilaan 15 euroa maksavan gourmetburgerin, pelaan varman päälle. Annos on taas kylmä. Huomautan asiasta, kuulen kokin sanovan: Pitääkö sämpylätkin muka lämmittää?? Toisessa paikassa veloitetaan liikaa, kukaan ei pahoittele asiaa mutta kuitti korjataan. Kodinkonekaupassa haluan tietää tietokoneista, myyjät googlettavat ja lukevat netistä tietoa. Sanon, että osaan itsekin käyttää googlea, mutta haluaisin vertailuja paikan päällä. Kukaan ei tiedä, myyjät nauravat. Halvin kone on paska, kuulema. Ei kannata ostaa. Kalliimmassa koneessa ei ole niitä ominaisuuksia joita haluan, mutta myyjä hokee myyntimantraansa kuuntelematta tarpeitani. Vieressä pari muuta myyjä naureskelee. Tämä tapahtuu kaikkien kodinkoneiden osalta ja kaikissa liikkeissä, asiakkaaseen suhtaudutaan kuin imbesilliin. Ostan uuden sohvan, ovh.800e ja myyntihinta 380e. Kuukauden odottelun jälkeen noudan sohvan jossa valmistusvirheitä lukuisia ja laatu täyttä sutta, eri sohva mitä liikkeessä. Liike ei ota vastuuta, myyjä ei pahoittele ja omalla kustaneella tulisi vuokrata pakettiauto ja kärrätä sohva liikkeeseen ja ostaa uusi, odottaa taas kuukausi ja toivoa, että sohva on hyvä. Vaihto-oikeus on, toiseen samanlaiseen paskaan. Myyjä syyllistää, että kannattaisi aina ostaa kotimainen laatusohva hintaan 3000e, koska ei nuo ulkomaiset kestä ja ovh. ei kerro kuulema mitään. Typerä asiakas, jälleen kerran. Aina sanotaan, että asiakkaan vika. Olen sisäistänyt tämän, olen hankala asiakas koska haluan rahoilleni vastinetta ja nälkäisenä syödä lämmintä ruokaa sekä myyjien suhtautuvan minuun edes perus kohteliaisuudella, turha toivo. Ja sitten kuulee näitä yrittäjien ja kauppiaiden voivottelua kun myynti hiljenee ja miten ei nyt ei kauppa käy, katsokaa jumaliste peiliin! Palkatkaa joskus muitakin sinne kuin niitä "kahvihuoneessa huulta heittäviä kivoja kollegoita", ehkä saatte tuloksia. Myös siellä myyntipuolella itse työskennelleenä näin niin törkeitä asiakkaan laiminlyöntejä ja palkan pitämistä etuoikeutena, että ihmettelen miten Suomessa ylipäätään mikään kauppa kannattaa? Nämä esimerkit ovat kaikki lähikuukausien sisältä, mitä pidempää aikaväliä tarkastelee sitä enemmän näitä esimerkkejä olisi. Koska Suomessa herätään tähän surkeaan asiakaspalveluun ja ylimielisyyteen ja lakataan säälimästä "aasiakaspalvelijoita"? Oman myyntityökokemukseni mukaan asiakkaat olivat pääsääntöisesti ihania mutta kollegat ylimielisiä ja epäkiitollisia työstään.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kyse on ap:n asenteesta. Hän menee kauppaan tai ravintolaan ja odottaa PALVELUA, koska hän on Asiakas ja muut ovat siellä työssä PALVELEMASSA häntä.

Minä menen kauppaan tai ravintolaan ja kohtaan siellä ihmisiä. Samanlaisia kuin minäkin. En ole koskaan saanut töykeää asiakaspalvelua.

Kodinkoneliikkeissä on omat sivustot, joilta usein löytyy täsmällistä tietoa enemmän ja nopeammin kuin itse kotona googlaamalla. Minusta se on hyvää palvelua, että myyjä etsii minulle tietoa.

Jos tuote on ollut viallinen, se on korjattu mukinoitta. Jopa takuuajan umpeuduttuakin.

Asiakasta kuuluu palvella -ja todella hyvin vieläpä.

Siinä kaikki.

Asiakas sen lisäarvon tuo. Asiakas on se jota palvellaan. Kaikki muu ajattelu on kommunismia tai soslialismia.

Vierailija
82/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ei ole valmis maksamaan asiakaspalvelusta, eikä laadusta. Että se siitä.

Ja sinä tiedät tämän syystä että...? Mehän maksetaan siitä joka tapauksessa, vaikka ei haluta. Koska se "palvelu" sisältyy kaupassa tuotteiden hintaan. Suomessa perus tarjoilija saa todella hyvää liksaa verrattuna Jenkkilässä työskenteleviin kollegoihinsa. Mä tippaan ulkomailla aina ja reilulla kädellä, koska saan siellä palvelua jota Suomessa en saa. Pariisissa olen käynyt monesti ja syön siellä aina ulkona, kuten aika moni muukin. :D Tippaan joka kerta ja mitä enemmän tippaa, sen parempaa palvelua saan seuraavalla kerralla. Niin simppeliä se on. Suomessakin tippaisin (vaikka tarjoilijat eivät tippejä täällä tarvitse elääkseen) jos oikeasti olisi edes joskus syytä antaa palvelurahaa.

Miksi ihmeessä lahjoisin tarjoilijaa vain siksi, että hän nakkaa mulle eltaantuneen sapuskan ja menee virnuilemaan tiskin taakse työkavereidensa kanssa? Sitäpaitsi ihan tarpeeksi perseestä on setviä jotain mystistä veloitettua maitolasillista mikä on laskussa, vaikka kukaan ei ole tilannut maitoa tai miksi kukaan ei kertaakaan ole käynyt kysymässä ruokailun aikana, saisiko olla jotain muuta. Jokainen ravintola-alalla Suomessa töitä tehnyt TIETÄÄ mikä asenneilmapiiri täällä on asiakkaiden suhteen, turha edes esittää, että asiakasta arvostetaan. Enemmänkin ollaan tiellä ja häiritään työtovereiden keskinäistä leikinlaskua.

Käy joskus muuallakin kuin Rossossa, saatat yllättyä. Esimerkiksi Jenkeissä ne tarjoilijat nuolee persettäsi juuri niiden tippien takia, samalla kun räkivät annokseesi keittiössä.

Älä viitsi oikeasti, tuo on just tyypillinen asennevammaisen ihmisen vastaus. Kun asiakas on peruskohtelias ja olettaa saavansa hyvää palvelua ja ruokaa, ei ole mitään valtakunnan tarvetta räkiä ruokaan. Suomessa syytetään asiakasta aina, ja juuri tuo vastineesi kertoo siitä. Jenkissä muka räkäistään paskan asiakkaan ruokaan ja Suomessa vihataan asiakasta jo lähtökohtaisesti, ja se myös näytetään. Usko jo, ei tarvitse kauaa kestää Suomessakaan inhottavia, maksavia asiakkaita. :)

Kanna ihmeessä ne rahasi vaikka Timbuktuun. Kukaan ei kaipaa sinua asiakkaana.

Höpö höpö.

Nyt taisi mennä elämässään epäonnistuneelle tarjoilijanplantulle tunteisiin... hih.

SINÄ olet se asennevammainen. Sinussa on vika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n kanssa täysin samaa mieltä! Olen kiertänyt todella paljon maailmaa, enkä missään muualla, en edes ennen neukkulassa ole kokenut vastaavaa asiakaspalvelua kuin täällä! Laatukin on perseestä joka suhteessa, oli kyse tuotteesta tai palvelusta. Kodinkoneetkin saa kotiovelle paljon halvemmalla eBaystä kuin esimerikiksi halvimmaksi mainostetusta Gigantista, saatika Verkkokaupasta.

Minun mielestäni meidän ongelma on se, että ne ihmiset, jotka olivat pedantteja ja halusivat tehdä laatua, pistettiin pihalle ja tilalle tuli/jäi sellaiset perseennuolijat, jotka osaavat miellyttää esimiestään (mutta ei asiakasta), eivät uskalla/osaa kyseenalaistaa ja tähtäävät vain siihen, että asiakkaasta saadaan mahdollisimman vähällä mahdollisimman paljon irti!

Poliitikot ihmettelee, miksi tänne ei investoida. Tilastojen  mukaan olemme sairaimpia kansoja (käytämme todella paljon lääkkeitä), ikärakenne on perseestä, laatu on perseestä ja ilmapiirikin on yhden totuuden toistamista, eli perseestä. Jokainen älyllä varustettu tajuaa, ettei näin voi jatkua. Mikäli jatkuu, niin ollaan aika pian kehitysmaa, kuuluimme EU:n tai ei.

Tismalleen sama kokemus useasta eri kaupan alan liikkeestä. Aika yksin sai ajatuksineen suomalaisessa palvelualan työyhteisössä olla. Täällä on joku kummallinen työntekijän suojakilpi jota eivät läpäise asiakkaat eivätkä yritysten omistajat, sillä suomalainen duunari on tosi ylimielinen ja pitää itseään arjen kuninkaana. Sen takia meillä ei uskalleta palkata työntekijöitä enää, koska työntekijä on mielestään etuoikeutetussa asemassa suhteessa pomoihin ja etenkin asiakkaisiin.

Hämmensi kerta toisensa jälkeen, että n.1900e kuussa palkkaa saava myyjäkollega nakkeli niskojaan asiakkaiden edessä ja haukkui heitä selän takana. Tyypin myynti ei kattanut lähellekään tavoitteita, ja sairaslomalla oli ties mistä syystä. YT:t kun tuli niin kauhea mantra päälle painavasta asuntolainasta ja kaikesta siitä mitä on uhrattu firman eteen. Säästyi potkuilta ja ulos pistettiin ne, joiden myynti oli vielä huonompaa. Hyvin työnsä tehneiden ja paljon myyneiden määräaikaisten työsuhteita ei jatkettu, eli suojatyöpaikkaansa saivat jäädä edelleen ne piittaamattomat tapaukset. Sama periaate on kaikissa firmoissa, olivat ne kuinka isoja tahansa.

Myyjä on tasan yhtä arvokas kuin talolle ansaitsemansa raha, mitä kohtaa Suomessa ei tästä tajuta? Siellä on työttöminä nytkin kieli pitkällä työsuhdetta odottavia myyjiä jotka kuopivat maata malttamattomina, että pääsevät näyttämään kykynsä jossain määräaikaisessa duunissa. Harmi vaan, että työnantajaa sitoo sen vakituisen työntekijän yksinoikeus pitää kiinni duunipaikastaan jota vihaa ja joka tekee vaan sen verran hommia, että ei ole perusteita irtisanoa. Toivottavasti Sipilän hallitus saa aikaan sen, että ihmisten poispotkiminen helpottuu, itsekin olisin jo unelmatyössäni jos nämä työtään vihaavat ymmärtäisivät jättää pestinsä sitä oikeasti haluaville. Toistaiseksi teen osa-aikaisena, mutta ehkä joskus. :)

Vierailija
84/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman palkan se myyjä/tarjoilija saa palveli miten palveli. Ja on ihan fakta ettei joillekin asiakkaille riitä mikään. Tullaan pätemään omalla tietotaidolla ja katotaan myyjiä alaspäin vaikka parhaansa yrittäisikin.

Suomessa ollaan ihan perusystävällisiä aspoja. Ei olla muuta Eurooppaa yhtään tympeämpiä.

Vierailija
85/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha! Mä oon suomalainen töissä ulkomailla asiakaspalvelussa. Tunnistan itsessäni tuon tympääntyneisyyden asiakkaisiin. V*tuttaa jotkut tyypit niin sikana ja en häpeä näyttää sitä. V*tuttaa koko duunipaikka kaikkine kollegoineen. Silmiin iskee elohiiri ja suupielet kramppaa siitä kaikesta tekohymyn väkertämisestä ja teeskentelystä.

Vierailija
86/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman palkan se myyjä/tarjoilija saa palveli miten palveli. Ja on ihan fakta ettei joillekin asiakkaille riitä mikään. Tullaan pätemään omalla tietotaidolla ja katotaan myyjiä alaspäin vaikka parhaansa yrittäisikin.

Suomessa ollaan ihan perusystävällisiä aspoja. Ei olla muuta Eurooppaa yhtään tympeämpiä.

No se asiakashan tavallaan on myyjän yläpuolella, koska ilman asiakkaita ei ole kauppaa? Kait nyt on syytäkin olettaa, että myyjää kiinnostaa. Fakta on se, että myyjät on aina itsekin olleet asiakkaita mutta kaikki asiakkaat eivät ole olleet myyjiä, joten kyllä se on myyjä joka astuu asiakkaan saappaisiin ja tämän tulee käyttäytyä hyvin ja kohteliaasti, vaikka se asiakas olisikin kenkku. Terkuin sekä myyjä, että asiakas.:)

Vierailija
87/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kyse on ap:n asenteesta. Hän menee kauppaan tai ravintolaan ja odottaa PALVELUA, koska hän on Asiakas ja muut ovat siellä työssä PALVELEMASSA häntä.

Minä menen kauppaan tai ravintolaan ja kohtaan siellä ihmisiä. Samanlaisia kuin minäkin. En ole koskaan saanut töykeää asiakaspalvelua.

Kodinkoneliikkeissä on omat sivustot, joilta usein löytyy täsmällistä tietoa enemmän ja nopeammin kuin itse kotona googlaamalla. Minusta se on hyvää palvelua, että myyjä etsii minulle tietoa.

Jos tuote on ollut viallinen, se on korjattu mukinoitta. Jopa takuuajan umpeuduttuakin.

Ehkä se on se sana palvelu, mikä suomalaisia niin hirveästi kismittää. Tämä metsäläiskansa kun ei ketään kumartele. 

Olisipa useamman asiakaspalvelija palkka enemmän myynnistä kiinni, niin saattaisi ääni kellossa muuttua. 

Minusta olisi hyvä jos esim tarjoilijat jne saisi todella pikkuisia palkkaa ja palkka koostuisi tipeistä. Tai sitten reward systeemi eli asiakkaat aina täyttäisi asiakaspalvelija kohtaisen palautteen jonka mukaan palkka muodostuu. Jos asiakas sai huonoa palvelua saa huonompaa palkkaa.

Tämä!

Jenkeissä saat ravintolassa todella hyvää palvelua. Suomalainen murjottajapersenaama olisi siellä asenteineen todella suurissa ongelmissa.

Kyllä se on niin, että jos suomalainen tarjoilija itsensä esittelemisestä alkaen pitäisi samanlaista pelleshowta kuin jenkkikollegansa, niin mielenvikaiseksi luultaisiin.

Ja jos suurin osa asiakkaistakin on samanlaisia murjottajapersenaamoja, jotka eivät saa katsettaan älykännykästä tarjoilijan puheen ajaksi, niin silloin tarjoilijan toimillakaan ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
88/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstamamma mitätöi ja vähättelee miestään, ja jos se ei onnistu, niin seuraava kärsijä on asiakaspalvelija.

Hyvää työtä, naiset.

Vierailija
89/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on se sana palvelu, mikä suomalaisia niin hirveästi kismittää. Tämä metsäläiskansa kun ei ketään kumartele. 

Olisipa useamman asiakaspalvelija palkka enemmän myynnistä kiinni, niin saattaisi ääni kellossa muuttua. 

Minusta olisi hyvä jos esim tarjoilijat jne saisi todella pikkuisia palkkaa ja palkka koostuisi tipeistä. Tai sitten reward systeemi eli asiakkaat aina täyttäisi asiakaspalvelija kohtaisen palautteen jonka mukaan palkka muodostuu. Jos asiakas sai huonoa palvelua saa huonompaa palkkaa.

Tämä!

Jenkeissä saat ravintolassa todella hyvää palvelua. Suomalainen murjottajapersenaama olisi siellä asenteineen todella suurissa ongelmissa.

Kyllä se on niin, että jos suomalainen tarjoilija itsensä esittelemisestä alkaen pitäisi samanlaista pelleshowta kuin jenkkikollegansa, niin mielenvikaiseksi luultaisiin.

Ja jos suurin osa asiakkaistakin on samanlaisia murjottajapersenaamoja, jotka eivät saa katsettaan älykännykästä tarjoilijan puheen ajaksi, niin silloin tarjoilijan toimillakaan ei ole mitään merkitystä.

Oletko sä skipannut täältä muutamia aika tosi tärkeitä pointteja vai miksi kieltäydyt ymmärtämästä, että asiakaspalvelija/tarjoilija ei ole samalla viivalla kuin asiakas? Ravintola TARVITSEE asiakasta, mutta asiakas ei ravintolaa. Sillä ei ole mitään väliä vaikka se asiakas kaivaisi siellä pöydässä nenäänsä lautasliinaan, jos hän maksaa sen sapuskansa ja olisi valmis tilamaan vielä jälkkäriä (jos tarjoilija osaisi myydä lisukkeita ilman väkinäistä ulkoaopeteltua mantraa).

Harva hakee supermarketista elämyksiä joten kaupan kassahenkilön ei oleteta small talkaavan tai erityisemmin huomioivan asiakasta, sen takia tässä ketjussa ei kukaan valita siitä, miten Siwan täti ei tänään muistanut kertoa Kismetin olevan tarjouksessa.

Ravintolaan sen sijaan hakeudutaan ruokailemaan arjen elämyksen toivossa ja halutaan sitä jotain luksusta arkeen. Jos tarjoilijan tehtävä on ainoastaan kärrätä paistos pöytään hymyilemättä tai ollaa piittaamatta kuinka asiakkaan ruokailu etenee ja lopulta rahastaa asiakasta,niin miksei asiakas sitten menisi syömään vaikka äidin luokse joka oikeasti on ilahtunut vierailusta ja jossa syöminen on ilmaista. :D Oletko edes ikinä syönyt Amerikassa ravintolassa, epäilen, jos kutsut pelleshowksi. Siellä on ihan eri mentaliteetti, missä tarjoilijatkin tietävät paikkansa ja sen,että duuni lähtee alta jos asiakkaat eivät ole tyytyväisiä. Harmi, että Suomessa ei näin ole.

Vierailija
90/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautakaupat ovat kauppoina niitä missä ei tunneta sanaa palvelu.

T: Mies 35 vuotta ja inhoan rakentamista tai rautakauppoja.

Itse pidän kaikesta rakentelusta, mutta inhoan samoin rautakauppoja, varsinkin niitä ulkoalueen puutavara- ym. puolia. Jos tietää mitä tarvitsee, niin itse käyn aina s-ryhmän Terroissa, niissä nuo tavarat ovat selkeästi esillä eikä palvelua edes odota, niissä saa rauhassa yksin touhuta ja lastata kyytiin kaiken tarvitsemansa.

Muutamia kertoja olen joutunut käymään muissa satunnaisissa rautakaupoissa ja se on aina tuskaa. Ensin koittaa etsiä myyjän jostain, useimmiten tietysti on jouruamassa näiden ikuisrakentajien kanssa. Eikä myyjällä välttämättä edes erota asiakkaista kun ei ole mitään firman vaatetusta päällä.

"Hei, mistä päin löytyvät kipsilevyt?" kunhan keskusteluun tulee sopiva tauko, niin joku viittoilee että "tuolla kulman takana olevan hallin perällä". Sinne siis ja muutama lenkin ajelun jälkeen levyt löytyvät, mutta ovatkin ylhäällä tai muuten niin motissa että seuraavaksi saakin haeskella trukkikuskia jostain. Parin mutkan jälkeen trukki löytyykin, mutta kuski lähti kuulemma juuri tauolle, eli ei auta kuin odotella.

Yhdessä rakennustarvikeliikkeessä trukin puikkoihin hypännyt kiroili ja manaili koko ajan että tämä homma ei kuuluisi hänelle ollenkaan..

Vierailija
91/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakaupassa koettua tämäkin. Infotiskille oli parkkeerannut joku humalainen veneilijä kyselemään jonninjoutavia, selvästi myyjä näki että tämä ei aiokaan ostaa mitään, kunhan tappoi aikaa. Olin jonossa seuraavana, mutta myyjä ei noteerannut mitenkään edes katseella. Sellainen teatraalinen "palvelen yhden asiakkaan kerrallaan koska mä voin" asenne raivostuttaa. Suvereenisti asiakkaiden välillä kuljeskeleva ja kohtelias "jos maltatte hetken odottaa, tulen kohta palvelemaan teitä"-myyjä on Suomessa harvinaisuus.

Itse tein vuoden määräaikaisena myyjän pestiä ja asikkaat oli aivan ihania. Kun selvästi kiireinen asiakas tulee liikkeeseen, se tunnin ajan ostopäätöstä vatuloinut asiakas voidaan kohteliaasti jättää hetkeksi itsekseen asioimaan ja ilmoitetaan, että hetkinen käyn tuolla kassalla. Ikinä ei kukaan pahastunut, päinvastoin, toisinaan asiakkaat ryhtyivät keskenään juttelemaan ja puntaroimaan ostopäätöstä. Ostotapahtuma erikoisliikkeessä on parhaimmillaan sosiaalinen kokemus kaikille ja myyjänä sain itsekin nauttia tilanteista, asiakkaat ovat valmiita ottamaan vastaan myyjän tarjoamaa palvelua. Se kiireinen asiakas saattaa sillä hetkellä kun ei saa palvelua päättää, että ei tule enää ikinä eikä tuo perhettään tai suosittele kenellekään ko.paikkaa. Tai sitten hän kertoo hyvästä kokemuksestaan kaikille.

Sekä asikaspalvelijana että asiakkaana olleena voin sanoa, että ikinä ei ole tullut vastaan huonoa asiakasta mutta huonoja asiakaspalvelijoita sitäkin enemmän. :) Harmittaa vähän, että en koskaan saanut jalkaa oven väliin ja haalittua itselleni kaupan alan työpaikkaa, vaan työpaikat menivät suhteilla ja menevät edelleen. Mulla "suhteita" ei ollut kuin asiakkaisiin, sillä en viettänyt aikaani taukohuoneessa juoruten enkä välittänyt firman pikkujouluista.

Vierailija
92/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Mitä. Vitun. Pelleshowta?

Pirteä asenne ja huolella & vauhdilla työtään tekevä tarjoilija tässä on hakusessa eikä mitään pelleshowta pitävä.

Vai kutsutko muka ihan todella reippaasti työtään tekevää tarjoilijaa "pelleksi" joka ei sovi Suomeen tms? Oletko käynyt Jenkeissä?

Asiakas saa murjottaa. Tarjoilija ei saa.

Onko to-del-la noin vaikeaa?

Jenkeissä on hienoa juurikin se että palaute on välitön ja hyvin konkreettinen. Murjottaja kärsii lompakossaan ja niin pitää ollakin.

Vierailija
93/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakaupat ja urheiluvälineliikkeet ovat pahimmat. Rautakaupoissa täytyy juurikin metsästellä myyjiä ja yrittää saada heitä kiinnostumaan asiakkaan neuvonnassa. Urheiluliikkeissä myyjät juoruavat keskenään ja teeskentelevät, etteivät huomaa asiakasta.

Vierailija
94/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös jännä huomata tuo, kun Suomessa kuvitellaan että jenkkien small talk asenne tarkoittaa sitä, että selän takana puhutaan pahaa ja asiakkaille "esitetään" mukavaa. Se ei todellakaan mene niin. Siellä ihmisten identiteettiin kasvatuksen ja esimerkin myötä kuuluu jo peruskohteliaisuus mikä ei kuulu täällä meillä, eli "please" ja kohteliaat täytesanat mitkä meillä korvataan esimerkiksi osoittamalla ruokalistaa sormella ja sanomalla "tämä". Se ei ole mitään showta kun Amerikassa tarjoilija on kohtelias, ne nyt ovat siellä kohteliaampia kuin Suomessa. :D Se, että joku oikeasti kutsuu ulkomailla saamaansa ystävällistä palvelua pelleshowksi kertoo jo aika paljon sanojan omista asiakaspalvelutaidoista.

Suomessa on NIIN siistiä jurottaa ja haukkua jenkkejä ja täällä oikein rehvastellaan kun löytyy joku amerikkalainen joka sanoo, että jenkkien small talk-kulttuuri ärsyttää. Minä rakastin sitä ja haluan ko.maahan asumaan uudestaan, masennuin Suomessa kun kontrasti ihmisten käytösten välillä oli niin vahva. Tottakai mä tiedän, että ei niitä siellä oikeasti kiinnosta "mitä kuuluu" ja siksi kohtelias ihminen osaa puolututulle vastata "I'm fine, thank you, how are you?"vaikka olisikin asiat vähän pielessä. Ne jaetaan sitten kavereiden kanssa eikä näytetä hapanta naamaa kaikille ihmisille kuten Suomessa.

Vierailija
95/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä. Kotimaisten yritysten palvelu aivan luokatonta. Nettikaupoissa tuotetiedot aina mitä sattuu, kuvat vääriä, kun tuote vääränlainen mitä on tilattu, ei rahoja palauteta kuin vasta oikeustoimilla uhkailemalla. Nähty on monesti. Myymälöissä pakoillaan asiakkaita hyllyjen taakse, suljetaan puoli tuntia etuajassa ettei vaan asiakkaita tule ja levitellään vaan käsiä, jos on joku tuotteisiin liittyvä kysymys. Paras viimeaikaisista kokemuksista oli, kun olin palauttanut suomalaiseen verkkokauppaan tuotteen ja olin saanut sähköpostiviestin palautuksen vastaanottamisesta, ei rahoja kuulunut kolmeen kuukauteen. Soittelin aspan numeroon ja laitoin sähköpostiviestejä. Tyypillistä suomalaista asiakaspalvelua, eli kukaan ei koskaan vastaa mihinkään eikä ketään saa kiinni. Soiteltuani monen viikon ajan lopulta joku vastasi puhelimeen ja sai katsottua tilaukseni tiedot: tokaisi tyynesti puhelimeen, että hyvitys on unohdettu laittaa maksuun, hän laittaa sen kahden viikon päästä kun on virallinen maksupäivä. Olisi nyt sanonut edes että laittaa maksuun HETI....... Mutta tällä kertaa rahat yllätyksekseni tosiaan tulivat parin viikon kuluttua. Älytöntä.

Vierailija
96/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkos siellä nykyisessä onnenmaassasi on ihmisten keskipalkka? 

Onko ravintolatoiminta yhtä säänneltyä kuin Suomessa ja päiviräsäset kertomassa asioita?

Keskipalkan tarkasta suuruudesta en tieda, mutta se on jotain 1300 e/kk paikkeilla. Verotus toki on hyvin lievaa ja ruokakorin hinta uskomattoman alhainen. Tottakai hinnat maaraytyvat pitkalti ansioiden suuruuden mukaan.

Ravintolatoiminta ei  voi olla kovin saanneltya katsoen ravintoloiden paljouteen ja mitaan paivirasasia taalla ei todellakaan ole kertomassa asioita. Kaupoista saa vapaasti ostaa joka sortin alkoholia - tietenkin 18 vuotta tayttaneet. Juuri oli tarjous lehdessa: oluttolkki 39 senttia. Mita se Suomessa maksaa?

Vierailija
97/98 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestin 66 kirjoittaja. Oletan tietäväni, että puhut eräästä suuresta ketjusta (eihän niitä muita rautakauppoja enää olekaan kuin ketjuja) joka on paikkakunnallamme tunnettu siitä, että palvelua ei sieltä saa.Paikallisessa rautakaupassa olen kirjaimellisesti jahdannut myyjää käytävää pitkin,joka juoksi minua karkuun. Pääsi livahtamaan hyppysistäni ja tyhjän myymälän kassan äärellä istui nainen, joka ei voinut nousta näyttämään missä kyseinen tuote on. "Minä olen vaan tässä kassalla". Kuka tahansa fiksu ihminen olisi soittanut osaston vastaavalle/nostanut ahterinsa tuolista näyttääkseen sijainnin/neuvonut asiakasta edes oikeaan suuntaan, mutta ei.

Minä aloin oikeasti nauramaan, että oletteko ihan tosissanne nyt. :D Lähdin sitten tyhjin käsin pois tietäen, että se osa ON siellä myymälässä mutta sitä ei mitenkään voitu minulle näyttää. Siitä lähtien olen systemaattisesti vältellyt ko.kauppaa, mutta mitäs ne siitä piittaa, pienen ihmisen mielipiteestä. Vai voisko olla, että monta pientä ihmistä kun jää pois se näkyykin myynnin seurannassa? Kuka oikeasti laskee ne eurot jotka jäävät kokonaan käyttämättä puuttuvan asiakaspalvelun takia?

No kyseessä aakkosten 11. kirjaimella alkava ketju.

Vierailija
98/98 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Olimme launataina kahdeksan hengen seurueella syömässä. Aloitimme klo 16:30. Pöytävaraus oli tehty muutama päivä aiemmin. Keski-ikäinen nainen tarjoilijana.

Ystäväni kysyin keliakiansa takia, mitkä annokset ovat gluteenittomia, koska ruokalistassa ei ollut merkintää mistään gluteenittomuuksista ym. Tarjoilijalta epämääräinen vastaus ja hoputus.

Ruoka ja jalkiruoka tuli todella hitaasti. Tätä en pidä sinänsä kyseisen tarjoilijan syynä.

Kaatelimme vesikannusta laseihin ja kannu oli tyhjä noin kahdenkymmenen minuutin kuluttua. Sijoitin tyhjän vesikannun keittiön päähän. Siitä sen olisi pöytämme tarjoilija tai muu tarjoilija voinut ottaan mukaan mennessään. Mitään ei tapahtunut vesikannulle puoleen tuntiin. Sitten tapahtui. Bongasin baaritiskillä vesikannun. Vein tyhjän kannun baaritiskille ja toin identtisen vesikannun tilalle.

Mikähän siinä on, että Amerikassa vesikannu ei pääse ravintolassa tyhjenemään ollenkaan ja täällä se ei täyty ollenkaan;)

Suomessa meillä on kai sellainen kulttuuri, että kannun pitää olla tyhjä ja sitten asiakkaan tulee pyytää täydennystä ja vetää tulee sitten lisää, kun tarjoilija ehtii. Amerikassa tuodaan täysi kannu puolitäyden tilalle, pyytämättä. Vesi ei ole koskaan loppu SEKUNTIAKAAN.