Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totaalisen kyllästynyt suomalaiseen asiakaspalveluun ja tuotteiden "laatuun"

Vierailija
12.07.2016 |

Tämä on jo maailmalla tiedetty ja mitä enemmän tulee reissattua, sitä enemmän suomalaisten asiakaspalvelijoiden kyvyttömyys arvostaa asiakasta hämmentää. En käy enää ravintoloissa syömässä enkä vie rahojani kodinkoneliikkeisiin tai mihinkään, mihin ei ole pakko, en ota sitä riskiä että rahat menee mutta elämys on miinuksen puolella. Esimerkkejä on niin monta ja niin paljon on tullut hukkaan heitettyä rahaa, että parempi passata. Pari esimerkkiä nyt kuitenkin.
Tilaan keskihintaisessa ruokaravintolassa (ei ketjuravintola) annoksen, hymyilen tarjoilijalle ja kyselen vaihtoehtoja ja lisukkeita. Tarjoilija ei tiedä mitään, käy kysymässä kokilta. Ei tiedä onko pähkinöitä eikä raaka-aineita. Tilaan annoksen. Odotan sitä 30 minuuttia, kukaan ei käy tuomassa edes vettä tai kyselemässä onko kaikki hyvin, ravintolassa vähän väkeä ja hlökunta takahuoneessa. Saan ruuan, ruoka on kylmää, ilmeisesti ollut valmiina jonkin aikaa. Lautaselle on pakasteen sulattamisesta tullutta nestettä. Valitan mahdollisimman ystävällisessä hengessä annoksestani ja sitten tarjoilija ihmettelee, että miten annos voi olla pilalle "kun eihän se ole kuin sulattaa". Toisessa ruokaravintolassa tilaan 15 euroa maksavan gourmetburgerin, pelaan varman päälle. Annos on taas kylmä. Huomautan asiasta, kuulen kokin sanovan: Pitääkö sämpylätkin muka lämmittää?? Toisessa paikassa veloitetaan liikaa, kukaan ei pahoittele asiaa mutta kuitti korjataan. Kodinkonekaupassa haluan tietää tietokoneista, myyjät googlettavat ja lukevat netistä tietoa. Sanon, että osaan itsekin käyttää googlea, mutta haluaisin vertailuja paikan päällä. Kukaan ei tiedä, myyjät nauravat. Halvin kone on paska, kuulema. Ei kannata ostaa. Kalliimmassa koneessa ei ole niitä ominaisuuksia joita haluan, mutta myyjä hokee myyntimantraansa kuuntelematta tarpeitani. Vieressä pari muuta myyjä naureskelee. Tämä tapahtuu kaikkien kodinkoneiden osalta ja kaikissa liikkeissä, asiakkaaseen suhtaudutaan kuin imbesilliin. Ostan uuden sohvan, ovh.800e ja myyntihinta 380e. Kuukauden odottelun jälkeen noudan sohvan jossa valmistusvirheitä lukuisia ja laatu täyttä sutta, eri sohva mitä liikkeessä. Liike ei ota vastuuta, myyjä ei pahoittele ja omalla kustaneella tulisi vuokrata pakettiauto ja kärrätä sohva liikkeeseen ja ostaa uusi, odottaa taas kuukausi ja toivoa, että sohva on hyvä. Vaihto-oikeus on, toiseen samanlaiseen paskaan. Myyjä syyllistää, että kannattaisi aina ostaa kotimainen laatusohva hintaan 3000e, koska ei nuo ulkomaiset kestä ja ovh. ei kerro kuulema mitään. Typerä asiakas, jälleen kerran. Aina sanotaan, että asiakkaan vika. Olen sisäistänyt tämän, olen hankala asiakas koska haluan rahoilleni vastinetta ja nälkäisenä syödä lämmintä ruokaa sekä myyjien suhtautuvan minuun edes perus kohteliaisuudella, turha toivo. Ja sitten kuulee näitä yrittäjien ja kauppiaiden voivottelua kun myynti hiljenee ja miten ei nyt ei kauppa käy, katsokaa jumaliste peiliin! Palkatkaa joskus muitakin sinne kuin niitä "kahvihuoneessa huulta heittäviä kivoja kollegoita", ehkä saatte tuloksia. Myös siellä myyntipuolella itse työskennelleenä näin niin törkeitä asiakkaan laiminlyöntejä ja palkan pitämistä etuoikeutena, että ihmettelen miten Suomessa ylipäätään mikään kauppa kannattaa? Nämä esimerkit ovat kaikki lähikuukausien sisältä, mitä pidempää aikaväliä tarkastelee sitä enemmän näitä esimerkkejä olisi. Koska Suomessa herätään tähän surkeaan asiakaspalveluun ja ylimielisyyteen ja lakataan säälimästä "aasiakaspalvelijoita"? Oman myyntityökokemukseni mukaan asiakkaat olivat pääsääntöisesti ihania mutta kollegat ylimielisiä ja epäkiitollisia työstään.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhali!

Vierailija
2/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAPPALEJAKO!

Sitä on myös muualla kuin Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotteiden laatuun en ota nyt kantaa, mutta asiakaspalvelusta sen verran, että mielestäni se on Suomessa todella hyvää.

Olen kotoisin ulkomailta ja Suomessa on kyllä asiakaspalvelu todella paljon parempaa.

Vierailija
4/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyään ainakin yliopistossa paneudutaan ja jankataan asiakaspalvelun tärkeyttä, mutta suurin osa työelämässä olevista on vielä nykyään näitä suomettuneen Suomen kasvatteja, jotka sanovat että pitää olla kiitollinen kun saa palan näkkileipää.

Vierailija
5/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on enemmänkin asenne, että mitä enemmän saadaan näpäytettyä asiakasta joka vaatii palvelua, sitä mukavampaa se on työntekijöille. Ketjuravintolassa sain kuunnella työntekijöiden h***a ja v***u -sanoja sisältäviä henk.koht.tarinoita joita kovaäänisesti kerrottiin ko.ruokaravintolan esimiehelle, joka oli jutussa mukana,ei kannattanut siis valittakaan kun pomo oli samanlainen. Ruokailin 10m päässä tiskistä ja jouduin kuuntelemaan väkisin sitä riekkumista vaikka mieluusti olisin keskittynyt syömiseen. Ketjukahvilassa sain puolestaan eri maitoa mitä pyysin kahviini, asiakaspalvelija intti, että oikeaa maitoa se on. Kerroin,että tunnistan kyllä sen olevan väärää, mutta hän haki kollegan inttämään siihen viereen. Ratkaisu olisi ollut uusi kahvi väärän tilalle, sillä näin hänen kaatavan kahviini väärää maitoa. Ei pahoittelua, ei uutta kahvia. Lähes 4 euroa maksanut erikoiskahvi päätyi viemäriin. Jälleen kerran ketjuravintolassa ruokaillessa siinä keittiön läheisessä pöydässä sain ilokseni kuulla, että olin liian myöhään ravintolaan tullessani viivästyttänyt työntekijöiden työstä pääsyä, "miksei me suljettu tänään jo aiemmin??" Hyvät asiakaspalvelukokemukset sijoittuvat lähes kaikki K-Kauppiaisiin ja pieniin S- marketeihin,Prismassa viimeksi myyjä kertoi laatikkoa tyhjentäessään, että ei ennätä nyt näyttää mistä kysymäni tuote löytyy.

Ketjuravintoloita vaivaa piittaamattomuus asiakkaita kohtaan, pieniä ravintoloita yksinkertaisesti paska liiketoimintasuunnitelma ja kyvyttömyys rekrytoida pätevää hlökuntaa. Suomessa vahvistetaan ja sparrataan myyntitiimejä ja vahvistetaan henkilökunnan keskinäisiä välejä kaikenmaailman tykyillä ja sisäpiirijutuilla, asiakas unohdetaan kokonaan. Meneekö Suomella niin hyvin, että tällainen piittaamattomuus maksavia asiakkaita kohtaan  kannattaa?

Vierailija
6/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAPPALEJAKO!

Sitä on myös muualla kuin Suomessa.

Ahaa, asiakaspalvelija tai joku vastaava ylimielinen tapaus pääsi näpäyttämään. :) Hyvä hyvä, noin sitä pitää.

Vierailija
7/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nykyään ainakin yliopistossa paneudutaan ja jankataan asiakaspalvelun tärkeyttä, mutta suurin osa työelämässä olevista on vielä nykyään näitä suomettuneen Suomen kasvatteja, jotka sanovat että pitää olla kiitollinen kun saa palan näkkileipää.

Mä opiskelen yliopistossa, mutta riippunee alasta varmaan mitä opetetaan ja yliopiston sijaintipaikkakunnasta. Itse en ole törmännyt asiakaspalvelun laadun varmistamiseen edes myyntipuolen koulussa.

Vierailija
8/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, parempien ihmisten valitusketju.

Vierailija
9/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, parempien ihmisten valitusketju.

Millä tavalla ihminen on olevinaan "parempi", jos ei halua maksaa palvelusta jota ei saa? Mä ihmettelen suuresti, kuka haluaa vapaaehtoisesti lahjoittaa yrittäjälle illallisen hinnan verran rahaa ja poistua ravintolasta pahoilla mielin,kun ei ole saanut rahoilleen edes alkeellisinta vastinetta?

Mä olen itse opiskelija parhaillaan ja koulun ohella teen työtä, olisi kivaa piristää itseään käymällä esimerkiksi ruokaravintolassa joskus illallisella. Sitten kun on paikallisessa ravintolassa istunut puoli tuntia tuijottamassa pöytää ja saa eteensä kerta toisensa jälkeen huonosti valmistetun ruuan, niin pitääkö siitä olla kiitollinen kuten äidin tekemästä ruuasta? :D Oikein suomalainen asenne, jes. :D Asiakas vaan katse peiliin ja pysy kotona, niin ei pahoitu mieli.

Juuri näin olen tehnyt ja kun katsoo tyhjillään ammottavia ravintoloita ja kuuntelee yrittäjien yleistä marmatusta, niin tekee ilmeisesti moni muukin. Kodinkoneliikkeissä ei tunnu menevän hyvin sielläkään, palautukset ovat lisääntyneet ja myyjien ammattitaidottomuus on suora seuraus sille, että asiakkaat ostavat yksinkertaisesti sopimattomia tuotteita ja havaitsevat sen vasta käytön jälkeen. Mulle myytiin tässä taannoin vieraan paikkakunnan liikkeessä "varmasti sopiva" lisäosa yhteen laitteeseen ja kuulema saa palauttaa oman paikkakunnan kauppaan jos ei haluakaan. No, ei saanut palauttaa eikä ollut sopiva. Oma moka, sanoo myyjä.

Vierailija
10/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin töissä yhdessä ulkomaalaisomisteisessa ketjuliikkeessä missä eräs myyjä kyykytti tosi törkeesti asiakkaita ja jauhoi niistä paskaa joskus toisillekin asiakkaille. Asiakas kävi jättämässä kirjallisen palautteen vastaavalla esimiehelle ja tää valituksen kohde oletti palautteen koskevan häntä. Avasi pomon kirjeen ja repi sen. Pomo kuuli asiasta eikä ollut milläänsäkään, sillä se palaute olisi pitänyt raportoida eteenpäin omalle pomolle joka taas oli tulosvastuussa yksiköstä, ja olisi saattanut tulla tsekkaamaan tilanteen. Kyseisessä yksikössä myynti on koko maan surkeimpien joukossa ja koko ajan lopetusuhan alla. Asiakkaita siellä ei käy, koska siellä myyjät vihaavat asiakkaita jotka ovat kuulema rasittavia. Muutama hyvä tyyppi ei pelasta jos seassa on mätämunia.

Vierailija
11/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin olemme vasta muuttaneet takaisin Suomeen asuttuamme ulkomailla viimeiset 5 vuotta ja kyllä taso on aika alhainen Suomessa. Ravintoloiden palvelu on tosiaan tipotiessään, edes sitä vesikannua ei tuoda pöytään kun ulkomailla tuodaan heti alkuleivät oliiviöljyn/balsamicon ja vesilasien kera ennen kuin olet edes mitään ehtinyt tilata. Monta kertaa käydään ruokailun aikana kysymässä onko kaikki hyvin, saisiko olla jotain vielä jne., Suomessa en muista, että kukaan tarjoilija olisi käynyt kysymässä mitään. Laskuakin saa epätoivoisesti yrittää huhuilla kun tarjoilijat eivät muka nää eikä kuule mitään.

Suomessa käytiin eräs vuosi lomalla ja majoituttiin Kalastajatorpan Hiltonissa. Kukaan ei tullut auttamaan matkalaukkujen kanssa niin kuin ulkomailla jossa odotetaan kärryn kanssa heti ovella ja tuodaan laukut huoneeseen asti. Odottaessani aulassa miestäni kuulin respan ja asiakkaan keskustelun jossa asiakas oli närkästynyt kun taksi ei ollut vieläkään saapunut ja respa suoraansanottuna vain vittuili ja naureskeli asiakkaalle. Oli kyllä ala-arvoinen taso kyseisessä hotellissa verrattuna Hiltoneihin muualla maailmassa, eikä tarvitse toiste mennä.

Mutta olen asennoitunut niin, että täällä on paska palvelu joten en enää tuhlaa rahojani ravintoloihin ja ostoksetkin teen netissä suurimmalti osin (osaan itsekin googlettaa jos tarvii tehdä tuotevertailua niin ei tarvii katsella työhönsä tympiintynyttä myyjää joka ei tiedä mistään mitään). Ulkomailla käydessä nautitaan sitten palvelusta ja mielellään maksetaankin siitä.

Vierailija
12/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. Ei Suomessa osata asiakasta miellyttää ja sitten itketään kun mikään ei myy. Tämän takia tilaan aina kaiken minkä voin ulkomailta. Murto-osalla hinnasta ja loistavaa asiakaspalvelua

Vierailija
13/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole tainnut reissatessaan käydä Venäjällä, tuossa asiakaspalavelun luvatussa maassa.

Minä en ole Suomessa saanut huonoa palvelua. Ei ole myyjä tai tarjoilija kohdellut pilkallisesti, hymyyn vastataan hymyllä. Ravintoloissa on jopa opittu, että käydään kesken ateriaa varmistamassa, että kaikki on hyvin eikä valituksen aihetta ole. Aiemmin näin ei ollut, tämä on selkeä parannus.

Vierailija
14/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Ei Suomessa osata asiakasta miellyttää ja sitten itketään kun mikään ei myy. Tämän takia tilaan aina kaiken minkä voin ulkomailta. Murto-osalla hinnasta ja loistavaa asiakaspalvelua

Loistavaa asiakaspalvelua nettikaupassa? Mistä sinä tiedät, mitä vittuja ne siellä sinuakin päin huutelee.

Vierailija
15/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen iloinen ja reipas, ja arvostan palvelua ja olen myös itse siinä hyvä. Hain kaupan kassalle, enpä päässyt edes haastatteluun. 

Vierailija
16/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistavaa asiakaspalvelua nettikaupassa? Mistä sinä tiedät, mitä vittuja ne siellä sinuakin päin huutelee.

Aina olen saanut ystävällisen vastauksen takaisin. Lisäksi jos tuote on virheellinen aina olen saanut lähettää tuotteen ilmaiseksi takaisin ja saanut uuden ilmaiseksi. Ja jos ebaystä olen tilannut niin ovat aina lähettäneet uuden tuotteen ja saanut pitää myös vanhan. Vastaus tulee aina päivässä missä suomen nettikaupoista menee aina vähintään 3 päivää ja yleensä viikko ja aina sellasta haistavittupaskaa tulee vastaukseksi. Ei välttämättä sano suoraan noita sanoja mutta kyllä sen viestistä näkee jos on tyly. Monesti eivät edes suostu korvaamaan ilman taistelua vaikka virhe olisi heidän päässään.

Vierailija
17/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kyse on ap:n asenteesta. Hän menee kauppaan tai ravintolaan ja odottaa PALVELUA, koska hän on Asiakas ja muut ovat siellä työssä PALVELEMASSA häntä.

Minä menen kauppaan tai ravintolaan ja kohtaan siellä ihmisiä. Samanlaisia kuin minäkin. En ole koskaan saanut töykeää asiakaspalvelua.

Kodinkoneliikkeissä on omat sivustot, joilta usein löytyy täsmällistä tietoa enemmän ja nopeammin kuin itse kotona googlaamalla. Minusta se on hyvää palvelua, että myyjä etsii minulle tietoa.

Jos tuote on ollut viallinen, se on korjattu mukinoitta. Jopa takuuajan umpeuduttuakin.

Vierailija
18/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänä asiakaspalvelijana surettaa lukea tämmöistä. Välillä töissäkin hävettää työkavereiden puolesta kun juoruilevat tiskillä ja asiakkaat odottaa. Itsekään kun ei joka paikkaan ehdi.

Vierailija
19/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yhdyn tähän. Suomessa usein ravintolassa ihmeellinen asetelma, ikään kuin olisit haitaksi.. Tulee sellainen lievästi häpeilevä olo herkästi.

Kodinkoneliike on painajainen nykyään. Puhelimeeni ostin kuoret ja kuulokkeet, kuoret vääränkokoiset ja kuulokkeiden piti sopia, mutta puh huutaa ettei standardoitu..

Ruokakaupan kassat parhaita nykyään, kampaamot ok..

Vierailija
20/98 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on kyllä se, että rahastamalla rahastetaan. Jos se emmental-juustolla kuorrutettu siika maksaisi vaikka kympin, niin kai sen pitkin hampain maksaisi, mutta kun laskussa lukee 25 euroa, vähän alkaa sylettää.