Totaalisen kyllästynyt suomalaiseen asiakaspalveluun ja tuotteiden "laatuun"
Tämä on jo maailmalla tiedetty ja mitä enemmän tulee reissattua, sitä enemmän suomalaisten asiakaspalvelijoiden kyvyttömyys arvostaa asiakasta hämmentää. En käy enää ravintoloissa syömässä enkä vie rahojani kodinkoneliikkeisiin tai mihinkään, mihin ei ole pakko, en ota sitä riskiä että rahat menee mutta elämys on miinuksen puolella. Esimerkkejä on niin monta ja niin paljon on tullut hukkaan heitettyä rahaa, että parempi passata. Pari esimerkkiä nyt kuitenkin.
Tilaan keskihintaisessa ruokaravintolassa (ei ketjuravintola) annoksen, hymyilen tarjoilijalle ja kyselen vaihtoehtoja ja lisukkeita. Tarjoilija ei tiedä mitään, käy kysymässä kokilta. Ei tiedä onko pähkinöitä eikä raaka-aineita. Tilaan annoksen. Odotan sitä 30 minuuttia, kukaan ei käy tuomassa edes vettä tai kyselemässä onko kaikki hyvin, ravintolassa vähän väkeä ja hlökunta takahuoneessa. Saan ruuan, ruoka on kylmää, ilmeisesti ollut valmiina jonkin aikaa. Lautaselle on pakasteen sulattamisesta tullutta nestettä. Valitan mahdollisimman ystävällisessä hengessä annoksestani ja sitten tarjoilija ihmettelee, että miten annos voi olla pilalle "kun eihän se ole kuin sulattaa". Toisessa ruokaravintolassa tilaan 15 euroa maksavan gourmetburgerin, pelaan varman päälle. Annos on taas kylmä. Huomautan asiasta, kuulen kokin sanovan: Pitääkö sämpylätkin muka lämmittää?? Toisessa paikassa veloitetaan liikaa, kukaan ei pahoittele asiaa mutta kuitti korjataan. Kodinkonekaupassa haluan tietää tietokoneista, myyjät googlettavat ja lukevat netistä tietoa. Sanon, että osaan itsekin käyttää googlea, mutta haluaisin vertailuja paikan päällä. Kukaan ei tiedä, myyjät nauravat. Halvin kone on paska, kuulema. Ei kannata ostaa. Kalliimmassa koneessa ei ole niitä ominaisuuksia joita haluan, mutta myyjä hokee myyntimantraansa kuuntelematta tarpeitani. Vieressä pari muuta myyjä naureskelee. Tämä tapahtuu kaikkien kodinkoneiden osalta ja kaikissa liikkeissä, asiakkaaseen suhtaudutaan kuin imbesilliin. Ostan uuden sohvan, ovh.800e ja myyntihinta 380e. Kuukauden odottelun jälkeen noudan sohvan jossa valmistusvirheitä lukuisia ja laatu täyttä sutta, eri sohva mitä liikkeessä. Liike ei ota vastuuta, myyjä ei pahoittele ja omalla kustaneella tulisi vuokrata pakettiauto ja kärrätä sohva liikkeeseen ja ostaa uusi, odottaa taas kuukausi ja toivoa, että sohva on hyvä. Vaihto-oikeus on, toiseen samanlaiseen paskaan. Myyjä syyllistää, että kannattaisi aina ostaa kotimainen laatusohva hintaan 3000e, koska ei nuo ulkomaiset kestä ja ovh. ei kerro kuulema mitään. Typerä asiakas, jälleen kerran. Aina sanotaan, että asiakkaan vika. Olen sisäistänyt tämän, olen hankala asiakas koska haluan rahoilleni vastinetta ja nälkäisenä syödä lämmintä ruokaa sekä myyjien suhtautuvan minuun edes perus kohteliaisuudella, turha toivo. Ja sitten kuulee näitä yrittäjien ja kauppiaiden voivottelua kun myynti hiljenee ja miten ei nyt ei kauppa käy, katsokaa jumaliste peiliin! Palkatkaa joskus muitakin sinne kuin niitä "kahvihuoneessa huulta heittäviä kivoja kollegoita", ehkä saatte tuloksia. Myös siellä myyntipuolella itse työskennelleenä näin niin törkeitä asiakkaan laiminlyöntejä ja palkan pitämistä etuoikeutena, että ihmettelen miten Suomessa ylipäätään mikään kauppa kannattaa? Nämä esimerkit ovat kaikki lähikuukausien sisältä, mitä pidempää aikaväliä tarkastelee sitä enemmän näitä esimerkkejä olisi. Koska Suomessa herätään tähän surkeaan asiakaspalveluun ja ylimielisyyteen ja lakataan säälimästä "aasiakaspalvelijoita"? Oman myyntityökokemukseni mukaan asiakkaat olivat pääsääntöisesti ihania mutta kollegat ylimielisiä ja epäkiitollisia työstään.
Kommentit (98)
Työntekijän näkökulmasta ei myöskään ole kivaa kun on saanut kassalle perehdytyksen ja sitten tuupataan yksin elektroniikka- tai pukeutumisosastolle ilman mitään perehdytystä ja osaa kertoa tuotteista tasan sen mitä paketissa lukee. Työ kun ei mikään intohimo ole niin ei vapaa-ajalla kovin paljon jaksaisi perehtyä imureihin yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ei ole valmis maksamaan asiakaspalvelusta, eikä laadusta. Että se siitä.
Ja sinä tiedät tämän syystä että...? Mehän maksetaan siitä joka tapauksessa, vaikka ei haluta. Koska se "palvelu" sisältyy kaupassa tuotteiden hintaan. Suomessa perus tarjoilija saa todella hyvää liksaa verrattuna Jenkkilässä työskenteleviin kollegoihinsa. Mä tippaan ulkomailla aina ja reilulla kädellä, koska saan siellä palvelua jota Suomessa en saa. Pariisissa olen käynyt monesti ja syön siellä aina ulkona, kuten aika moni muukin. :D Tippaan joka kerta ja mitä enemmän tippaa, sen parempaa palvelua saan seuraavalla kerralla. Niin simppeliä se on. Suomessakin tippaisin (vaikka tarjoilijat eivät tippejä täällä tarvitse elääkseen) jos oikeasti olisi edes joskus syytä antaa palvelurahaa.
Miksi ihmeessä lahjoisin tarjoilijaa vain siksi, että hän nakkaa mulle eltaantuneen sapuskan ja menee virnuilemaan tiskin taakse työkavereidensa kanssa? Sitäpaitsi ihan tarpeeksi perseestä on setviä jotain mystistä veloitettua maitolasillista mikä on laskussa, vaikka kukaan ei ole tilannut maitoa tai miksi kukaan ei kertaakaan ole käynyt kysymässä ruokailun aikana, saisiko olla jotain muuta. Jokainen ravintola-alalla Suomessa töitä tehnyt TIETÄÄ mikä asenneilmapiiri täällä on asiakkaiden suhteen, turha edes esittää, että asiakasta arvostetaan. Enemmänkin ollaan tiellä ja häiritään työtovereiden keskinäistä leikinlaskua.
Käy joskus muuallakin kuin Rossossa, saatat yllättyä. Esimerkiksi Jenkeissä ne tarjoilijat nuolee persettäsi juuri niiden tippien takia, samalla kun räkivät annokseesi keittiössä.
Älä viitsi oikeasti, tuo on just tyypillinen asennevammaisen ihmisen vastaus. Kun asiakas on peruskohtelias ja olettaa saavansa hyvää palvelua ja ruokaa, ei ole mitään valtakunnan tarvetta räkiä ruokaan. Suomessa syytetään asiakasta aina, ja juuri tuo vastineesi kertoo siitä. Jenkissä muka räkäistään paskan asiakkaan ruokaan ja Suomessa vihataan asiakasta jo lähtökohtaisesti, ja se myös näytetään. Usko jo, ei tarvitse kauaa kestää Suomessakaan inhottavia, maksavia asiakkaita. :)
Edelleenkin, käytkö muuallakin kuin Rossossa?
Kuvittelet tunnepitoisen märinäsi av-palstalla vaikuttavan saamaasi palveluun jollain tavalla?
Oletko koskaan antanut palautetta saamastasi palvelusta sinne Rossoon?
No onneksi tarjoilijat ei hyppää kyselemässä maistuuko/saako olla muuta/onko kaikki hyvin. Saa syödä rauhassa. Tuo "maistuuko" on pelkkää kehujen kalastelua.
Suomen ravintoloissa on vedetty henkilökunta minimiin, niin ei siellä riitä jokaisen pöydän ääreen kyselijää. Minua häiritsee myös, jos tarjoilija alkaa kysellä lautaselle jätetystä ruuasta. Jos en ole tykännyt jostain osasta, jätän sen siihen. Tulee mieleen alaluokkien open kuulustelu, kun oli jäänyt jokin murunen syömättä. Kohta kai tarjoilija alkaa paasata Afrikan nälkää näkevistä lapsista?
Tästä huolimatta olen saanut ravintolassa kaiken mitä olen halunnut, myös laskun.
Menkää jankkaamaan kappaleväleistä ja muusta turhasta muualle. Tässä puhutaan asiakaskokemuksista
Rautakaupat ovat kauppoina niitä missä ei tunneta sanaa palvelu.
No palvelua niissä työntekijöiden kaverit nämä jampat jotka rakentavat aina ja jatkuvasti omakotitaloa tai sitten grillikatosta ei ei rakentaminen ei lopu ikinä vaan aina pitää rakentaa... Silti nämä jampat ei ikinä osta mitään siitä rautakaupasta ovat vaan juomassa kahvia siinä myyjien saarekkeessa...
Olin kerran ostamassa kasteluletkun venttiiliä. No ajoin siihen ISON rautakaupan eteen ja menin sisälle mielessä aattelin " tässä ei mene kauaa... " No kävelin siellä ja lueskelin niitä kylttejä missä mikäkin on. Lopulta saa hyllylle missä oli samannäköisiä venttiilejä. Oi voi OI niitähän kymmenittäin! Mikä niistä käy minun tarpeeseen " no pitää etsiä myyjä ! " tuumasin ja lähdin etsimään myyjää ja lopulta löysin saarekkeen missä oli useampi mies kaupanvermeet päällä. Minä " Moi tuota olisin ostamassa kasteluletkun venttiiliä ja hieman pitäisi saada apua ? " Vastaus oli " no jaaa me ollaan tota kattomaalaus osasto. Joten väärä paikka "
Siitä sitten kohti sitä hyllyä JA siellä oli myyjä! No minä innokkaana sinne estämään myyjän poistuminen paikalta. Sitten olin naamatusten myyjän kanssa ja kysyin löytyykö semmosta ja semmosta. Sitten myyjä rupeaa puhumaan jotain ihan outoja " Jaah 32/43 tuplaliitin vai otatko sitten normaalisuppopuristimella olevan ihan tavan 52/2 plussan? " Tuijotin sitä myyjää että mitä hemmettiä!?
Onneksi muistin taskussa olevan venttiilin joka oli rikki mutta siitä näki mikä se oli. Myyjä " no jaa oisit heti sanonut tää on ihan vakio venttiili. " No lopulta sain sen mitä hain mutta meni siinä hieman yli tunti!
T: Mies 35 vuotta ja inhoan rakentamista tai rautakauppoja.
Syy on tämä: huono ja riittämätön perehdytys! Suomesta löytyy innokasta ja koulutettua väkeä, mutta perehdytykseen ei jumallauta panosteta missään firmassa! Eivätkä uudet myyjät uskalla edes soittaa esimiehelle kysyäkseen, kuinka tulisi toimia. Sönkötetään vain että "emmä osaa kun ei oo opetettu." Kun kehottaa soittamaan esimiehelle, alkaa itkun vääntö vaikka todella lempeästi kehottaisi. Ja ylläri: se esimies tykkää siitä, että työntekijä ottaa yhteyttä pulmansa kanssa ja saa tuotteet myytyä.
Minua inhotti Suomessa samat asiat kuin ap:tä. Olematon palvelu ja huonot tuotteet.
Muutin pois jo vuosia sitten ja silloin hyvin harvoin kun käyn Suomessa, ns. kahviloissa jätän ihan tahallani astiat pöytään. Minulle riittää, että joudun ensin itse jonottamaan kassalle, maksamaan kalliisti huonoista tuotteista (muoviin pakatut leivonnaiset! ja kuravesikahvi!) ja kantamaan tarjottimen pöytään.
Vielä Suomessa asuessani kotikaupunkiini perustettiin "oikea kahvila". Menin sinne suurin odotuksin. No, kahvi oli samaa juhlamokkakuraa kuin muissakin paikoissa ja kun pyysin kahviini kermaa, kassa sanoi "eioo". Niin että maitomaa Suomessa ei kahvilassa ole kermaa? (ei sitä olisi pystynyt juomaan ilman reilua sokeria ja kermalorausta).
Olen kuullut, että nykyään on olemassa oikeitakin kahviloita. Joissa saa erikoiskahveja, tosin suolaiseen hintaan.
Täällä kun menen kahville, tarjoilija tulee kysymään tilauksen ja tuo pyydetyt hymyn kera pöytään. Espresso on oikeaa espressoa ja maksaa 65 senttiä (suosin kalliimpaa kahvilaa). Lähdettyäni tyttö putsaa pöydän. Tällaista pitäisi saada Suomeenkin - vai onko siellä??
Miten must alkaa tuntua, että vika ei välttämättä olekaan asiakaspalvelusssa vaan tietyissä asiakkaissa?
Viestin 66 kirjoittaja. Oletan tietäväni, että puhut eräästä suuresta ketjusta (eihän niitä muita rautakauppoja enää olekaan kuin ketjuja) joka on paikkakunnallamme tunnettu siitä, että palvelua ei sieltä saa.Paikallisessa rautakaupassa olen kirjaimellisesti jahdannut myyjää käytävää pitkin,joka juoksi minua karkuun. Pääsi livahtamaan hyppysistäni ja tyhjän myymälän kassan äärellä istui nainen, joka ei voinut nousta näyttämään missä kyseinen tuote on. "Minä olen vaan tässä kassalla". Kuka tahansa fiksu ihminen olisi soittanut osaston vastaavalle/nostanut ahterinsa tuolista näyttääkseen sijainnin/neuvonut asiakasta edes oikeaan suuntaan, mutta ei.
Minä aloin oikeasti nauramaan, että oletteko ihan tosissanne nyt. :D Lähdin sitten tyhjin käsin pois tietäen, että se osa ON siellä myymälässä mutta sitä ei mitenkään voitu minulle näyttää. Siitä lähtien olen systemaattisesti vältellyt ko.kauppaa, mutta mitäs ne siitä piittaa, pienen ihmisen mielipiteestä. Vai voisko olla, että monta pientä ihmistä kun jää pois se näkyykin myynnin seurannassa? Kuka oikeasti laskee ne eurot jotka jäävät kokonaan käyttämättä puuttuvan asiakaspalvelun takia?
Vierailija kirjoitti:
Minua inhotti Suomessa samat asiat kuin ap:tä. Olematon palvelu ja huonot tuotteet.
Muutin pois jo vuosia sitten ja silloin hyvin harvoin kun käyn Suomessa, ns. kahviloissa jätän ihan tahallani astiat pöytään. Minulle riittää, että joudun ensin itse jonottamaan kassalle, maksamaan kalliisti huonoista tuotteista (muoviin pakatut leivonnaiset! ja kuravesikahvi!) ja kantamaan tarjottimen pöytään.
Vielä Suomessa asuessani kotikaupunkiini perustettiin "oikea kahvila". Menin sinne suurin odotuksin. No, kahvi oli samaa juhlamokkakuraa kuin muissakin paikoissa ja kun pyysin kahviini kermaa, kassa sanoi "eioo". Niin että maitomaa Suomessa ei kahvilassa ole kermaa? (ei sitä olisi pystynyt juomaan ilman reilua sokeria ja kermalorausta).
Olen kuullut, että nykyään on olemassa oikeitakin kahviloita. Joissa saa erikoiskahveja, tosin suolaiseen hintaan.
Täällä kun menen kahville, tarjoilija tulee kysymään tilauksen ja tuo pyydetyt hymyn kera pöytään. Espresso on oikeaa espressoa ja maksaa 65 senttiä (suosin kalliimpaa kahvilaa). Lähdettyäni tyttö putsaa pöydän. Tällaista pitäisi saada Suomeenkin - vai onko siellä??
Ei ihan. Ketjukahviloiden palvelu etenkin on iso vitsi.
Mä sain kerran hyvityksenä huonosta ruuasta kupillisen kahvia, ja kahvi oli päivän seissyt pannunpohja jota ei pelastanut edes kerma. Kysyin tarjoilijalta nauraen, että pitääkö tämä hyvitys ottaa huonona vitsinä vai onko tämä totta. :D Tarjoilija tuijotti ja kohtautti harteitaan. En ole ikinä mennyt kyseiseen paikkaan enää ja eipä tuolla kovin hyvin tunnu menevänkään. Miksiköhän. :D
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos siellä nykyisessä onnenmaassasi on ihmisten keskipalkka?
Onko ravintolatoiminta yhtä säänneltyä kuin Suomessa ja päiviräsäset kertomassa asioita?
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän näkökulmasta ei myöskään ole kivaa kun on saanut kassalle perehdytyksen ja sitten tuupataan yksin elektroniikka- tai pukeutumisosastolle ilman mitään perehdytystä ja osaa kertoa tuotteista tasan sen mitä paketissa lukee. Työ kun ei mikään intohimo ole niin ei vapaa-ajalla kovin paljon jaksaisi perehtyä imureihin yms.
Tiedätkö, minä kosmetiikkamyyjänä perehdyin tuotteiden inceihin kaiken sen ajan kun ei ollut asiakkaita. Lisäksi käytin aikaa hyllyjen siistimiseen ja siihen, että liike olisi houkutteleva. Etsin vapaa-aikana tietoa kemikaaleista ja otin testiin voidenäytteitä, että voin antaa omakohtaisia kokemuksia asiakkaille. En ole enää kosmetiikkapuolella, mutta samalla metodilla teen kaikkea työtä. Jos myisin työkseni imureita niin perehtyisin imureihin ja vertailisin, ja varmasti testaisin niitä itsekin. On ihan tekosyy huonolle työlle se, että kaikki vastuu sysätään työnantajille. Itsekin voi selvittää vaikka intohimoa imuriin ei olekaan, ei vaan viitsitä. Siksi meillä on huonoja myyjiä ja huonoa palvelua, kun kaikki hokee samaa mantraa: Mä oon vaan töissä täällä, ei kiinnosta.
Oon aina saanut hyvää palvelua, mutta toisaalta en odotakaan asiakaspalvelulta suuria.
Rautakaupoista puheenollen eihän *-Raudan tarvitsekaan panostaa asiakaspalveluun, kun ei niitä tuotteita voi ostaa mistään muualta. Monopoli rules!
Vierailija kirjoitti:
Miten must alkaa tuntua, että vika ei välttämättä olekaan asiakaspalvelusssa vaan tietyissä asiakkaissa?
Näinhän se menee. Olen itse ollut asiakaspalvelutöissä yli kaksikymmentä vuotta. Pahimpia asiakkaita on keski-ikäiset naiset, känniset naisporukat ja lapsen tulon jälkeen aivonsa menettäneet äitylit. Vasta neljäntenä tulee känniset miehet epäasiallisen käytöksensä kanssa, mutta nämäkin saa puhumalla puolelleen.
Ja se metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan, ja asiakas ei aina ole oikeassa. Hyvänä asiakaspalvelijana saan asiakkaan kuitenkin uskomaan omaan erinomaisuuteensa ja kaikkivoipaisuuteensa, jos se hänen päivänsä pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kyse on ap:n asenteesta. Hän menee kauppaan tai ravintolaan ja odottaa PALVELUA, koska hän on Asiakas ja muut ovat siellä työssä PALVELEMASSA häntä.
Minä menen kauppaan tai ravintolaan ja kohtaan siellä ihmisiä. Samanlaisia kuin minäkin. En ole koskaan saanut töykeää asiakaspalvelua.
Kodinkoneliikkeissä on omat sivustot, joilta usein löytyy täsmällistä tietoa enemmän ja nopeammin kuin itse kotona googlaamalla. Minusta se on hyvää palvelua, että myyjä etsii minulle tietoa.
Jos tuote on ollut viallinen, se on korjattu mukinoitta. Jopa takuuajan umpeuduttuakin.
Asiakasta kuuluu palvella -ja todella hyvin vieläpä.
Siinä kaikki.
AP:n kanssa täysin samaa mieltä! Olen kiertänyt todella paljon maailmaa, enkä missään muualla, en edes ennen neukkulassa ole kokenut vastaavaa asiakaspalvelua kuin täällä! Laatukin on perseestä joka suhteessa, oli kyse tuotteesta tai palvelusta. Kodinkoneetkin saa kotiovelle paljon halvemmalla eBaystä kuin esimerikiksi halvimmaksi mainostetusta Gigantista, saatika Verkkokaupasta.
Minun mielestäni meidän ongelma on se, että ne ihmiset, jotka olivat pedantteja ja halusivat tehdä laatua, pistettiin pihalle ja tilalle tuli/jäi sellaiset perseennuolijat, jotka osaavat miellyttää esimiestään (mutta ei asiakasta), eivät uskalla/osaa kyseenalaistaa ja tähtäävät vain siihen, että asiakkaasta saadaan mahdollisimman vähällä mahdollisimman paljon irti!
Poliitikot ihmettelee, miksi tänne ei investoida. Tilastojen mukaan olemme sairaimpia kansoja (käytämme todella paljon lääkkeitä), ikärakenne on perseestä, laatu on perseestä ja ilmapiirikin on yhden totuuden toistamista, eli perseestä. Jokainen älyllä varustettu tajuaa, ettei näin voi jatkua. Mikäli jatkuu, niin ollaan aika pian kehitysmaa, kuuluimme EU:n tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin olemme vasta muuttaneet takaisin Suomeen asuttuamme ulkomailla viimeiset 5 vuotta ja kyllä taso on aika alhainen Suomessa. Ravintoloiden palvelu on tosiaan tipotiessään, edes sitä vesikannua ei tuoda pöytään kun ulkomailla tuodaan heti alkuleivät oliiviöljyn/balsamicon ja vesilasien kera ennen kuin olet edes mitään ehtinyt tilata. Monta kertaa käydään ruokailun aikana kysymässä onko kaikki hyvin, saisiko olla jotain vielä jne., Suomessa en muista, että kukaan tarjoilija olisi käynyt kysymässä mitään. Laskuakin saa epätoivoisesti yrittää huhuilla kun tarjoilijat eivät muka nää eikä kuule mitään.
Suomessa käytiin eräs vuosi lomalla ja majoituttiin Kalastajatorpan Hiltonissa. Kukaan ei tullut auttamaan matkalaukkujen kanssa niin kuin ulkomailla jossa odotetaan kärryn kanssa heti ovella ja tuodaan laukut huoneeseen asti. Odottaessani aulassa miestäni kuulin respan ja asiakkaan keskustelun jossa asiakas oli närkästynyt kun taksi ei ollut vieläkään saapunut ja respa suoraansanottuna vain vittuili ja naureskeli asiakkaalle. Oli kyllä ala-arvoinen taso kyseisessä hotellissa verrattuna Hiltoneihin muualla maailmassa, eikä tarvitse toiste mennä.
Mutta olen asennoitunut niin, että täällä on paska palvelu joten en enää tuhlaa rahojani ravintoloihin ja ostoksetkin teen netissä suurimmalti osin (osaan itsekin googlettaa jos tarvii tehdä tuotevertailua niin ei tarvii katsella työhönsä tympiintynyttä myyjää joka ei tiedä mistään mitään). Ulkomailla käydessä nautitaan sitten palvelusta ja mielellään maksetaankin siitä.
Muuten samaa miletä mutta ne oliiviöjyt ja kuivat leivän käntyt saa heittää menemään.
Muutan samaa mieltä mutta oliiviöljy saa jäädä mutta kuivat leivät vaihtuvat tietenkin tuoreisiin. Kuka nyt ravintolassa kuivaa leipää söisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kyse on ap:n asenteesta. Hän menee kauppaan tai ravintolaan ja odottaa PALVELUA, koska hän on Asiakas ja muut ovat siellä työssä PALVELEMASSA häntä.
Minä menen kauppaan tai ravintolaan ja kohtaan siellä ihmisiä. Samanlaisia kuin minäkin. En ole koskaan saanut töykeää asiakaspalvelua.
Kodinkoneliikkeissä on omat sivustot, joilta usein löytyy täsmällistä tietoa enemmän ja nopeammin kuin itse kotona googlaamalla. Minusta se on hyvää palvelua, että myyjä etsii minulle tietoa.
Jos tuote on ollut viallinen, se on korjattu mukinoitta. Jopa takuuajan umpeuduttuakin.
Ehkä se on se sana palvelu, mikä suomalaisia niin hirveästi kismittää. Tämä metsäläiskansa kun ei ketään kumartele.
Olisipa useamman asiakaspalvelija palkka enemmän myynnistä kiinni, niin saattaisi ääni kellossa muuttua.
Minusta olisi hyvä jos esim tarjoilijat jne saisi todella pikkuisia palkkaa ja palkka koostuisi tipeistä. Tai sitten reward systeemi eli asiakkaat aina täyttäisi asiakaspalvelija kohtaisen palautteen jonka mukaan palkka muodostuu. Jos asiakas sai huonoa palvelua saa huonompaa palkkaa.
Tämä!
Jenkeissä saat ravintolassa todella hyvää palvelua. Suomalainen murjottajapersenaama olisi siellä asenteineen todella suurissa ongelmissa.
Tervemenoa konkurssiin.