Nyt kun puhutaan lapsiköyhyydestä...
niin miksi samat ihmiset, jotka sitä jeesustelee, ovat kovaan ääneen vaahtoamassa että pienellä palkallakin täytyy tulla toimeen? Esimerkiksi itse kirjoittelin tällä palstalla viikko sitten lähihoitajan palkasta kun asuu pk- seudulla ja on yksinhuoltaja. Minulle vastattiin hyvin vihamieliseen sävyyn että kyllähän sen 900 e kk vuokran jälkeen täytyy riittää elämiseen, hyvin kun muillakin riittää jne... Kun pointti on se. että oma tilanteeni tulee olemaan sama tästä eteenpäin seuraavat 20 v, ei tule mitään suurempia tuloja koskaan. Yritin vääntää rautalankaa että on eri juttu kun on tilapäisesti sellaiset tulot kun koko lapsen lapsuusajan, jolloin meillä ei ole varaa KOSKAAN lomamatkoihin tms. Lapsiköyhyys siis oli todellisuutta meillä, vaikka kävisinkin kokopäivätyössä, sillä palkka on niin huono.
Asia ahdistaa todella paljon, ja kuumeisesti mietin mitä kannattaisi opiskella, jotta voisin taata lapselleni edes vähän paremman, kuin köyhän lapsen elintason.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Saat varmaan asumistukea?
Ja luuletko että lapsesi kuolee jos on yhden päivän syömättä lämmintä ruokaa?
Itse olen kolmen lapsen yh eikä meillä todellakaan ole varaa ulkomaanmatkoihin mutta köyhäksi en itseäni ole ikinä ajatellut.
Ei juma.... tienaan 1600 nettona eli en saa asumistukea! Ainut tuki on lapsilisä, 140 ekk korotettuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka 900 eurosta jää yhtään mitään säästöön? Mihin sitä rahaa oikein menee...
Pohdin meidän kahden aikuisen ihmisen kotitaloutta ja kuukauden menot (pl. vuokra) on karkeasti nämä:Ruoka 250-300 €
Bussilippu 1 hlö 50 €
Sähkö + vesi 40 €
Netti + puhelin 50 €
Kaikki vakuutukset n. 20 €/kk
Vaatetta ym. tarviketta 100 €/kkEli yhteensä siis 570 €
En ala luettelemaan meidän menojamme. Taidatte olla opiskelijoita ruokamenoista päätellen?Turha irviä jos olette työttömiä/opiskelijoita, itse käyn töissä.
No ei olla kun ihan työssäkäyviä ihmisiä mekin olemme. Seuraavana päivänä töihin otamme evääksi edellisen päivän päivällistä. Syödään pääasiassa kasviruokaa, juureksi yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiköyhyyttä on se kun ei pääse ulkomaille? Just.
Arvasin että irvijöitä riittää. Katsopa lapsiköyhyyden raja ja puhu uudestaan. Hesarin jutussa kerrottiin asiasta aika hyvin eikä ainoa asia ole ne ulkomaanmatkat. Tallinnaan en mene kun en jaksa sitä känniporukkaa laivoilla, itse olen absolutisti niin en jaksa katsoa kaljan kärräämistä. Olen asunut ulkomailla yhteensä 10 v ja puhun sujuvasti 3 kieltä suomen lisäksi, joten Tallinna ei sykähdytä. 2 vuotiaalle siellä ei ole yhtään mitään.Tukholmaan olisi kiva päästä mutta liian kallista, ellei mene c- luokan hyttiin autokannen alle enkä halua sinne viedä lasta.
Pelkäätkö laivan uppoamista vai mitä ihmettä? Eihän se hytti sen kummempi ole kuin B-luokan hytti.
Ai juoppoja on vaan c-luokan hyteissä. Huhheijaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka 900 eurosta jää yhtään mitään säästöön? Mihin sitä rahaa oikein menee...
Pohdin meidän kahden aikuisen ihmisen kotitaloutta ja kuukauden menot (pl. vuokra) on karkeasti nämä:Ruoka 250-300 €
Bussilippu 1 hlö 50 €
Sähkö + vesi 40 €
Netti + puhelin 50 €
Kaikki vakuutukset n. 20 €/kk
Vaatetta ym. tarviketta 100 €/kkEli yhteensä siis 570 €
En ala luettelemaan meidän menojamme. Taidatte olla opiskelijoita ruokamenoista päätellen?Turha irviä jos olette työttömiä/opiskelijoita, itse käyn töissä.
No ei niitä tänne tarvitse avata, mutta suosittelisin että käyt kyllä itseksesi kaikki teidän menot läpi. Menot 900 €/kk yhdellä aikuisella ja yhdellä pienellä lapsella on nimittäin todella paljon... kun siis asuminen on jo vähennetty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten ihmettelen ap:n kirjoitteluja kun kirjoittelet omasta kokemuksestasi mutta samalla kuultaa läpi että yleistät tai haluat yleistää jotenkin että: lähihoitaja on köyhä, yh on köyhä, ei kannata tehdä töitä, ei pääse ikinä matkustelemaan...
Kuules ap tiedän monia pienituloisia yksinhuoltajia jotka matkustavat etelään ihan omilla tuloillaan joten ei se mitään mahdotonta ole. Lisäksi tilanne ei ole kaikille yksinhuoltajille todellakaan niin karu että palkasta ei jäisi yhtään enempää käteen kun esim. työttömänä ollessa. Monet lähihoitajat voivat tienaa yli kolmekin tonnia bruttona kuussa (sisältäen tietenkin kaikki vuorolisät) joten en nyt oikein tykkää siitäkään että mainostat melkein että lähihoitaja ei nyt ainakaan kannata olla tai on superköyhä.
Lisäksi miksi olet omasta tilanteestasi ja tulevaisuudesta niin pessimisti? Puhut tyyliin: en ikinä voi tehdä sitä tai tätä...taloudellinen tilanteeni ei tule ikinä paranemaan.. Oletko sinä siis jotenkin jo päättänyt että sinä et ainakaan ikinä muuta yhteen miehen kanssa joka mahdollisesti myös tienaa ja tällöin sinunkin taloudellinen tilanne paranisi? Kuka on sanonut että sinun tilanteesi tulee pysymään ikuisesti juuri tuollaisena?
Älä nyt ainakaan kaikkia lähihoitajia sääli. Monilla menee kuitenkin ihan mukavasti. Elävät joko miehen kanssa joka tienaa kohtuullisesti tai sitten tienaavat itse ihan kohtuullista palkkaa. Kyllä sitä yksinhuoltajakin pääsee esim. kolmentonnin brutolla jo paljon parempaan elintasoon kiinni kun mitä työttömyysturva ja toimeentulotuki tarjoaa.
Ja vielä aika huvittaa niistä ulkomaanmatkoista jankkaaminen tyyliin kenellä on varaa ja kenellä ei. Kannattaa muistaa että monikaan ei todellakaan edes halua mennä sinne ulkomaille, varsinkaan etelään. Siihen voi olla monia muita syitä kun se että ei olisi varaa. Hassua jos jotkut ajattelee että jos perhe ei ole käynyt ulkomaanmatkoilla niin heille ei ole siihen varaa. Monet ei reissaa koska esim. ihan pienten lasten kanssa se voi olla heidän mielestään liian raskasta tai sitten vanhemmilla ei ehkä ole lomaa edes paljon yhtään (uusi työ) tai muuten vaan halutaan olla kotimaassa. En minä ainakaan mieti kenenkään varallisuutta sen kautta käykö hän joskus jossain ulkomaanmatkoilla vai ei. Tietenkin jos jatkuvasti reissataan eikä edes käydä töissä niin pistäähän sellainen sitten silmään että onko joku lottovoitto iskenyt vai mikä.
En halua ripustautua kenenkään toisen varaan enää koskaan. Miestä ei ole eikä minun kotiini tule. Turha jankata lisistä lh peruspalkka on käteen n. 1600 ikälisät surkeat, kolmivuorotyö ei käy. Olen laskenut vaikka miten päin että ikilisisät ei tule kuin muutama kymppi lisää.Jos joku lh haluaa elää tuudittautuen siihen että palkka on ok kun mies tienaa niin hyvin, siitä vaan. Kannattaa miettiä, miten pärjäisi itsekeen sillä peruspalkalla? Lisäksi se että jos menen töihin viikonloppuna tai öisin, olisi lapselle otettava vuorohoitopaikka johon pääsee myös vkloppuisin.
No miksi et hae vuorohoitopaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten ihmettelen ap:n kirjoitteluja kun kirjoittelet omasta kokemuksestasi mutta samalla kuultaa läpi että yleistät tai haluat yleistää jotenkin että: lähihoitaja on köyhä, yh on köyhä, ei kannata tehdä töitä, ei pääse ikinä matkustelemaan...
Kuules ap tiedän monia pienituloisia yksinhuoltajia jotka matkustavat etelään ihan omilla tuloillaan joten ei se mitään mahdotonta ole. Lisäksi tilanne ei ole kaikille yksinhuoltajille todellakaan niin karu että palkasta ei jäisi yhtään enempää käteen kun esim. työttömänä ollessa. Monet lähihoitajat voivat tienaa yli kolmekin tonnia bruttona kuussa (sisältäen tietenkin kaikki vuorolisät) joten en nyt oikein tykkää siitäkään että mainostat melkein että lähihoitaja ei nyt ainakaan kannata olla tai on superköyhä.
Lisäksi miksi olet omasta tilanteestasi ja tulevaisuudesta niin pessimisti? Puhut tyyliin: en ikinä voi tehdä sitä tai tätä...taloudellinen tilanteeni ei tule ikinä paranemaan.. Oletko sinä siis jotenkin jo päättänyt että sinä et ainakaan ikinä muuta yhteen miehen kanssa joka mahdollisesti myös tienaa ja tällöin sinunkin taloudellinen tilanne paranisi? Kuka on sanonut että sinun tilanteesi tulee pysymään ikuisesti juuri tuollaisena?
Älä nyt ainakaan kaikkia lähihoitajia sääli. Monilla menee kuitenkin ihan mukavasti. Elävät joko miehen kanssa joka tienaa kohtuullisesti tai sitten tienaavat itse ihan kohtuullista palkkaa. Kyllä sitä yksinhuoltajakin pääsee esim. kolmentonnin brutolla jo paljon parempaan elintasoon kiinni kun mitä työttömyysturva ja toimeentulotuki tarjoaa.
Ja vielä aika huvittaa niistä ulkomaanmatkoista jankkaaminen tyyliin kenellä on varaa ja kenellä ei. Kannattaa muistaa että monikaan ei todellakaan edes halua mennä sinne ulkomaille, varsinkaan etelään. Siihen voi olla monia muita syitä kun se että ei olisi varaa. Hassua jos jotkut ajattelee että jos perhe ei ole käynyt ulkomaanmatkoilla niin heille ei ole siihen varaa. Monet ei reissaa koska esim. ihan pienten lasten kanssa se voi olla heidän mielestään liian raskasta tai sitten vanhemmilla ei ehkä ole lomaa edes paljon yhtään (uusi työ) tai muuten vaan halutaan olla kotimaassa. En minä ainakaan mieti kenenkään varallisuutta sen kautta käykö hän joskus jossain ulkomaanmatkoilla vai ei. Tietenkin jos jatkuvasti reissataan eikä edes käydä töissä niin pistäähän sellainen sitten silmään että onko joku lottovoitto iskenyt vai mikä.
En halua ripustautua kenenkään toisen varaan enää koskaan. Miestä ei ole eikä minun kotiini tule. Turha jankata lisistä lh peruspalkka on käteen n. 1600 ikälisät surkeat, kolmivuorotyö ei käy. Olen laskenut vaikka miten päin että ikilisisät ei tule kuin muutama kymppi lisää.Jos joku lh haluaa elää tuudittautuen siihen että palkka on ok kun mies tienaa niin hyvin, siitä vaan. Kannattaa miettiä, miten pärjäisi itsekeen sillä peruspalkalla? Lisäksi se että jos menen töihin viikonloppuna tai öisin, olisi lapselle otettava vuorohoitopaikka johon pääsee myös vkloppuisin.
se vuorohoitopaikka on samanhintainen kuin päivähitopaikkakin. Ehkä sinuna miettisin sitä, että voisitko nyt, kun lapsesi on päivähoitoikäinen tehdä sitä vuorotyötä? Saisit enemmän palkkaa ( toki hoitopaikkakin maksaisi hieman enemän, jos on enemmän tuloja), mutta siaist säästöönja/tai sijoitettavaksi rahaa tulee varten. Päivätöihin siirtyisit kun lapsi menee kouluun. Jos haluat ehdottomasti asua siellä pääkaupunkiseudulla, koska lapsen isä asuu Espoossa, niin eikö isä voi ottaa lasta öiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiköyhyys on ihan todellista ja on hyvä, että asiasta puhutaan. Jostain syystä ei kuitenkaan haluta puhua siitä, että lasten hankintaa suunnitellessaan pitäisi miettiä, miten pärjää taloudellisesti, jos toinen tai molemmat vanhemmat jäävät työttömiksi, sairastuvat, tulee ero tai toinen kuolee. Jos erehtyy asiasta sanomaan, nousee hirveä älämölö. Nykyisin, kun tilastojen mukaan puolet avioliitoista päättyy eroon, yhä useammassa firmassa on yt-neuvottelut ja työpaikan saaminen on kiven alla, ei mielestäni pitäisi tuudittautua siihen, että oma tilanne säilyy ikuisesti samanlaisena ja kaikki ikävät asiat tapahtuvat aina vain muille.
Kyllä kuule mietittiin asiaa ennenkuin tulin raskaaksi. En suunnitellut avioeroa ajattelin että voin tehdä 3 vuorotyötä. Ei nouse älämölöä, mutta jos kaikki eläisivät kuten sinä, ei Suomeen syntyisi ainuttakaan lasta tai kukaan ei poistuisi kodistaan. Normaali ihminen varautuu sen minkä voi, mutta kaikkea voi tapahtua, sinäkin voit ottaa asuntolainan ja kun menet ovesta ulos, vammaudut kun jäät auton alle. Kaikkea voi sattua, milloin vain.
Kuinka nopeasti sinä oikein pariuduit ja raskauduit, jos sinulla on parivuotias pikkulapsi jonka isästä olet jo ehtinyt eroamaan (yllättävän?) väkivaltaisuuden takia? Kuulostaa todella nopealta toiminnalta.
Tapasin ex mieheni kun olin 37 v Suomeen palannut. Menimme naimisiin kun olin 39 v ja viimeisilläni raskaana. Silloin alkoi väkivalta, ja paljastui myös muita asioita ex mieheni mielenterveyteen liittyen. Hänellä on asperger joka selittää jotain. Olin jo sen ikäinen etten enää halunnut tehdä raskaudenkeskeytystä kun olin yllättäen raskaana (sairauden takia oli sanottu etten voi edes raskautua). Elämä muuttui helvetiksi kun mies teki jatko-opintoja ja oli pieni vauva jolla oli koliikki ja refluksi. Asperger paheni ja tuli myös muita mielenterveyden ongelmia. Erosimme 4 kk sitten. Nyt valvotut tapaamiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen normaalituloinen mutta köyhyys on korvien välissä. Olimme todella, todella köyhiä pari vuotta sitten ( minä kotihoidon tuella ja mies opiskelija), ja teimme ihania matkoja kun takven säästimme. Esim. Vuokrasimme Viron pärnusta aivan ihanan asunnon kahdeksiviikoksi heinäkuussa, ranta UPEA ei häpeä espanjan rannoille. Kävimme Tallinnan eläintarhassa ja tervise paradiisin kylpylässä ja ostin torilta halpoja mansikoita ja vsdelmia mahan täydeltä. Takakontti oli täynnä halpaa ruokaa ja tankissa halpaa bensaa takaisin tullessa. Laivan taikurishow oli lapsien mielestä upea ja kannella oli kiva katsoa maisemia. Päivälaivoilla ei kukaan örvellä. Tallinnassa on upra vanha kaupunki ja merimuseo kiinnostava. Ei hävennyt reissu nykyisile all inclusive reissuille, tietty etelässä on takuukelit.
Ihanko tosi kotihoidontulla teit kuvailemasi reissun?Heitän vastakysymyksen sulle: miltä tuntuisi jos olisi samat tulot seuraavat 30 vuotta vaikka kävisit töissäkin? Meillä jää edelleen se 900 e kk elämiseen lapsen kanssa vuokran jälkeen, Teillä varmaan suunnilleen sama jos saitte asumistukea ja toimeentulotukea? Mitä jos saisit saman verran koko työurasi?Edelleen toista väliaikaisesti nämä tulot ovat, mutta masentaa se kun tulot ovat nämä sen seuraavat 30 vuotta.
Mutta sun lapsesi ei ole 30 vuotta alaikäinen. Ja jos oikein lapsesi kasvatat, niin ei hän edes asu kanssasi 30 vuoden päästä. Jos hän on nyt 2 v, niin jo 8 vuoden päästä voit oikein hyvin ruveta tekemään ainakin viikonlopputöitä. Muutama vuosi lisää, niin voit tehdä jo kolmivuorotyötä. Eli tilapäistä on sinunkin kohdallasi tämä pienituloisuus.
Juuri oltiin laivalla Tukholman reissulla ja menomatka C-hytissä koko (akateeminen) perheemme :D Ikinä tullut mieleenkään että ne on jotain juoppohyttejä. Perheitä näytti olevan naapurihyteissäkin.
Taitaa vaan ap olla joku supernirso joka ei pysty ostamaan edes kirppisvaatteita, ettei vaan kukaan luule köyhäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se vuorohoitopaikka on samanhintainen kuin päivähitopaikkakin. Ehkä sinuna miettisin sitä, että voisitko nyt, kun lapsesi on päivähoitoikäinen tehdä sitä vuorotyötä? Saisit enemmän palkkaa ( toki hoitopaikkakin maksaisi hieman enemän, jos on enemmän tuloja), mutta siaist säästöönja/tai sijoitettavaksi rahaa tulee varten. Päivätöihin siirtyisit kun lapsi menee kouluun. Jos haluat ehdottomasti asua siellä pääkaupunkiseudulla, koska lapsen isä asuu Espoossa, niin eikö isä voi ottaa lasta öiksi?
Ei voi, valvotut tapaamiset. Ei pärjää lapsen kanssa edes yhtä päivää. Voisin muuttaa kun tietäisin missä kaupungissa on vuokra alle 11 e neliö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkös sinä itsekin tuudittautunut?
Nelikymppinen ihminen on muutama vuosi sitten hankkinut ensimmäisen koulutuksensa, ja koulutuksen kriteeri on ollut sen lyhyys - eikä pariltakymmeneltä ensimmäiseltä täysi-ikäisyys (= työ-) vuodelta) ole jäänyt mitään säästöön, Näinhän se meni? Yhteiskunnan vika vai omia valintoja. Mun 16 v tyttö haluaa työn josta saa hirmu hyvän palkan, ei tarviis paljo tehä töitä eikä paljo opiskella - sinä myös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typeriä nämä "olisit miettinyt ennen kuin teit lapsia" -kommentit. Muutenkin väestön ikärakenne on Suomessa nurinkurinen niin, että yhteiskunnalle ei kohta enää löydy riittävästi rattaanpyörittäjiä ja samaan aikaan urpot täällä mesoavat kuinka lapsia ei pitäisi tehdä kuin rikkaiden (ja kristallipallosta katsojien). Enpä oikein usko, että tässäkin ketjussa ap:lle ikävästi kommentoineiden omakaan talous ja elämä on täysin suojattu katastrofeilta, mutta silti lauotaan mielipiteitä ihan kuin näin olisi ts. kieltäydytään näkemästä totuutta.
Tätä juuri tarkoitin aiemmassa kirjoituksessani. Varautuminen ja ennakoiminen tuntuu olevan todella monelle suorastaan punainen vaate, vaikka jo tilastotkin osoittavat, että olisi ehkä syytä varautua. Varautuminen ja ennakoiminen ei nimittäin tarkoita, että lapsia ei voisi hankkia. Se tarkoittaa, että on olemassa ennalta mietittynä, miten selviää, jos jotain sattuu. Yksi vaihtoehto on, että tyytyy sellaiseen elintasoon, jonka pystyy ilman muutoksia tekemään eikä haaveilekaan ulkomaanmatkoista yms, mihin rahat ei riitä. Aloittajallakin rahat riittävät kaikkeen välttämättömään ja riittäisi muuhunkin, mutta aloittajalle ei kelpaa.
En ota kantaa aloittajan tilanteeseen, mutta olisi ihan mielenkiintoista tietää, miten vuosikausia alipalkattua pätkätyötä ja siinä välissä aina työttömänä ollut pariskunta varautuu ja ennakoi muuten kuin jäämällä lapsettomaksi? Omistusasuntoon, joka toimisi hätätapauksessa varallisuutena ei ole mahdollisuutta ja koko ajan pitää asua kalliisti vuokralla. Koskee nykyään ihan korkeakoulutettuakin väkeä, joille lisäkouluttautuminenkaan ei tuo yhtään leveämpää leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin miksi samat ihmiset, jotka sitä jeesustelee, ovat kovaan ääneen vaahtoamassa että pienellä palkallakin täytyy tulla toimeen? Esimerkiksi itse kirjoittelin tällä palstalla viikko sitten lähihoitajan palkasta kun asuu pk- seudulla ja on yksinhuoltaja. Minulle vastattiin hyvin vihamieliseen sävyyn että kyllähän sen 900 e kk vuokran jälkeen täytyy riittää elämiseen, hyvin kun muillakin riittää jne... Kun pointti on se. että oma tilanteeni tulee olemaan sama tästä eteenpäin seuraavat 20 v, ei tule mitään suurempia tuloja koskaan. Yritin vääntää rautalankaa että on eri juttu kun on tilapäisesti sellaiset tulot kun koko lapsen lapsuusajan, jolloin meillä ei ole varaa KOSKAAN lomamatkoihin tms. Lapsiköyhyys siis oli todellisuutta meillä, vaikka kävisinkin kokopäivätyössä, sillä palkka on niin huono.
Asia ahdistaa todella paljon, ja kuumeisesti mietin mitä kannattaisi opiskella, jotta voisin taata lapselleni edes vähän paremman, kuin köyhän lapsen elintason.
Mahtaa olla tosi kivaa olla WT? Etkö ole ikinä ajatellut, että lapset voisi jättää hankkimatta ja mennä säästyneellä ajalla esimerkiksi johonkin kouluun? Olet todellista roskaväkeä ja idiootti kaiken lisäksi. Häpeä itseäsi, että olet vielä vääntänyt lapsen.
Ruoka- aika, pois palstalta, Pikku- kakkonen alkaa!
Googlaa pienperheyhdistys ja sen eri paikallisyhdistykset. Niillä on kaikenlaista mukavaa edullista toimintaa: retkiä, leirejä, teatteriesityksiä yms. Jäsenhintaan ovat todella edullisia.
Samoin kannattaa seurata seurakuntien toimintaa. On kaikenlaista ohjelmaa, ja yleensä jopa ihan ilmaista.
Jos käyt vuorotöissä, niin pääset helposti myös ns. leipäjonoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi, valvotut tapaamiset. Ei pärjää lapsen kanssa edes yhtä päivää. Voisin muuttaa kun tietäisin missä kaupungissa on vuokra alle 11 e neliö?
No esim. Lappeenrannasta löytyy kaupungin vuokra-asuntoja n. 10 €/m2. Varmasti muistakin kaupungeista saati sitten pienemmistä kuntakeskuksista.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppinen ihminen on muutama vuosi sitten hankkinut ensimmäisen koulutuksensa, ja koulutuksen kriteeri on ollut sen lyhyys - eikä pariltakymmeneltä ensimmäiseltä täysi-ikäisyys (= työ-) vuodelta) ole jäänyt mitään säästöön, Näinhän se meni? Yhteiskunnan vika vai omia valintoja. Mun 16 v tyttö haluaa työn josta saa hirmu hyvän palkan, ei tarviis paljo tehä töitä eikä paljo opiskella - sinä myös?
Työskentelin ulkomailla 10 vuotta, ennen sitä opiskelin Suomessa sosiaalialaa. Toki olin töissä myös, 10 v erilaisisissa sos. alan laitoksissa, ohjaajana ja hoitajan. En valmistunut sosionomiksi, sillä lähdin ex mieheni kanssa ulkomaille. Suomesta en saanut kansainvälisen taloushallinnon parista töitä, joita tein ulkomailla, kielitaidoista huolimatta. Koulutus alalta uupuu vaikka työkokemusta on.Sen vuoksi nopea koulutus alalle jossa töitä riittää. L
Tämän keskustelun innoittamana laskin juuri, että jos jäisin nyt työttömäksi, ja opiskelisin vaikka avoimessa, saisin käteen tukia 850 e kk vuokran jälkeen. Ehkä kannattaa nämä lh hommat tosiaan jättää, ja opiskella jotain mistä saisi ihan rahaakin...
Oletko oikeutettu asumistukeen? Jos Kelan laskurilla 2 lapsen työttömällä yh:llä pitää jäädä 1100 euroa asumisen jälkeen.
Kyllähän sinulle täytyy jäädä enemmän eli olisit oikeutettu asumistukeen???
Ohiksena kommentoin, että tuo ON oikeasti pieni summa pidemmällä ajalla. Minimitoimeentulokin on yhden aikuisen ja yhden lapsen perheessä lähes saman verran, ja se on tosiaan tarkoitettu vain väliaikaiseksi tueksi. Joku jo tuolla aiemmin mainitsinkin, että ongelman ydin on liian kalliit asumiskulut, ei todellakaan ole kohtuullista, että perheen nettotuloista menee puolet pelkästään vuokraan. Miettikääpä jos keskituloisen ydinperheen asunnon vuokra olisi esim. 2300 e/kk, kuulostaako kohtuulliselta?