Nyt kun puhutaan lapsiköyhyydestä...
niin miksi samat ihmiset, jotka sitä jeesustelee, ovat kovaan ääneen vaahtoamassa että pienellä palkallakin täytyy tulla toimeen? Esimerkiksi itse kirjoittelin tällä palstalla viikko sitten lähihoitajan palkasta kun asuu pk- seudulla ja on yksinhuoltaja. Minulle vastattiin hyvin vihamieliseen sävyyn että kyllähän sen 900 e kk vuokran jälkeen täytyy riittää elämiseen, hyvin kun muillakin riittää jne... Kun pointti on se. että oma tilanteeni tulee olemaan sama tästä eteenpäin seuraavat 20 v, ei tule mitään suurempia tuloja koskaan. Yritin vääntää rautalankaa että on eri juttu kun on tilapäisesti sellaiset tulot kun koko lapsen lapsuusajan, jolloin meillä ei ole varaa KOSKAAN lomamatkoihin tms. Lapsiköyhyys siis oli todellisuutta meillä, vaikka kävisinkin kokopäivätyössä, sillä palkka on niin huono.
Asia ahdistaa todella paljon, ja kuumeisesti mietin mitä kannattaisi opiskella, jotta voisin taata lapselleni edes vähän paremman, kuin köyhän lapsen elintason.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Lapsiköyhyys on ihan todellista ja on hyvä, että asiasta puhutaan. Jostain syystä ei kuitenkaan haluta puhua siitä, että lasten hankintaa suunnitellessaan pitäisi miettiä, miten pärjää taloudellisesti, jos toinen tai molemmat vanhemmat jäävät työttömiksi, sairastuvat, tulee ero tai toinen kuolee. Jos erehtyy asiasta sanomaan, nousee hirveä älämölö. Nykyisin, kun tilastojen mukaan puolet avioliitoista päättyy eroon, yhä useammassa firmassa on yt-neuvottelut ja työpaikan saaminen on kiven alla, ei mielestäni pitäisi tuudittautua siihen, että oma tilanne säilyy ikuisesti samanlaisena ja kaikki ikävät asiat tapahtuvat aina vain muille.
Kyllä kuule mietittiin asiaa ennenkuin tulin raskaaksi. En suunnitellut avioeroa ajattelin että voin tehdä 3 vuorotyötä. Ei nouse älämölöä, mutta jos kaikki eläisivät kuten sinä, ei Suomeen syntyisi ainuttakaan lasta tai kukaan ei poistuisi kodistaan. Normaali ihminen varautuu sen minkä voi, mutta kaikkea voi tapahtua, sinäkin voit ottaa asuntolainan ja kun menet ovesta ulos, vammaudut kun jäät auton alle. Kaikkea voi sattua, milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiköyhyyttä on se kun ei pääse ulkomaille? Just.
Arvasin että irvijöitä riittää. Katsopa lapsiköyhyyden raja ja puhu uudestaan. Hesarin jutussa kerrottiin asiasta aika hyvin eikä ainoa asia ole ne ulkomaanmatkat. Tallinnaan en mene kun en jaksa sitä känniporukkaa laivoilla, itse olen absolutisti niin en jaksa katsoa kaljan kärräämistä. Olen asunut ulkomailla yhteensä 10 v ja puhun sujuvasti 3 kieltä suomen lisäksi, joten Tallinna ei sykähdytä. 2 vuotiaalle siellä ei ole yhtään mitään.Tukholmaan olisi kiva päästä mutta liian kallista, ellei mene c- luokan hyttiin autokannen alle enkä halua sinne viedä lasta.
Ristelykortteja eli kaupanpäällisinä ja yrityslahjoina jaettavia risteilylahjakortteja on jatkuvasti myynnissä huuto.netissä yms. 15 eurolla saat ruotsin risteilyn ma-to lähdölle loma-ajan ulkopuolella. Evästä sit mukaan jossei oo koko aikaa varaa syödä ravintolassa.
Hei, ne on sinne c - luokkaan! Jos haluaa paremman hytin maksaakin sen 120 e!!! Kyllä on kuule katsottu. Edelleen en mene c- luokan bilehyttiin 3 vuotiaan kanssa.Kyllä siitä tulee hintaa vaikka söisi kerran päivässä lämpimämn ruuan. Sen ainakin lapsi tarvitsee, ja helposti menee ainakin 60 e syömiseen vaikka menomatkalla olisi eväät seuraavana päivänä molempien syötävJä ja ostettava illaksi evästä. Ei jumankauta näitä ehdotuksia, ei nyt pahalla, mutta luuletko etten Stadissa asuvana ole kaikkia mahdollisuuksia katsonut?
Meillä nuo on aina ollu b-luokkaan. Toki vikingillä, siljalla ei ole koskaan menty.
Joten ihmettelen ap:n kirjoitteluja kun kirjoittelet omasta kokemuksestasi mutta samalla kuultaa läpi että yleistät tai haluat yleistää jotenkin että: lähihoitaja on köyhä, yh on köyhä, ei kannata tehdä töitä, ei pääse ikinä matkustelemaan...
Kuules ap tiedän monia pienituloisia yksinhuoltajia jotka matkustavat etelään ihan omilla tuloillaan joten ei se mitään mahdotonta ole. Lisäksi tilanne ei ole kaikille yksinhuoltajille todellakaan niin karu että palkasta ei jäisi yhtään enempää käteen kun esim. työttömänä ollessa. Monet lähihoitajat voivat tienaa yli kolmekin tonnia bruttona kuussa (sisältäen tietenkin kaikki vuorolisät) joten en nyt oikein tykkää siitäkään että mainostat melkein että lähihoitaja ei nyt ainakaan kannata olla tai on superköyhä.
Lisäksi miksi olet omasta tilanteestasi ja tulevaisuudesta niin pessimisti? Puhut tyyliin: en ikinä voi tehdä sitä tai tätä...taloudellinen tilanteeni ei tule ikinä paranemaan.. Oletko sinä siis jotenkin jo päättänyt että sinä et ainakaan ikinä muuta yhteen miehen kanssa joka mahdollisesti myös tienaa ja tällöin sinunkin taloudellinen tilanne paranisi? Kuka on sanonut että sinun tilanteesi tulee pysymään ikuisesti juuri tuollaisena?
Älä nyt ainakaan kaikkia lähihoitajia sääli. Monilla menee kuitenkin ihan mukavasti. Elävät joko miehen kanssa joka tienaa kohtuullisesti tai sitten tienaavat itse ihan kohtuullista palkkaa. Kyllä sitä yksinhuoltajakin pääsee esim. kolmentonnin brutolla jo paljon parempaan elintasoon kiinni kun mitä työttömyysturva ja toimeentulotuki tarjoaa.
Ja vielä aika huvittaa niistä ulkomaanmatkoista jankkaaminen tyyliin kenellä on varaa ja kenellä ei. Kannattaa muistaa että monikaan ei todellakaan edes halua mennä sinne ulkomaille, varsinkaan etelään. Siihen voi olla monia muita syitä kun se että ei olisi varaa. Hassua jos jotkut ajattelee että jos perhe ei ole käynyt ulkomaanmatkoilla niin heille ei ole siihen varaa. Monet ei reissaa koska esim. ihan pienten lasten kanssa se voi olla heidän mielestään liian raskasta tai sitten vanhemmilla ei ehkä ole lomaa edes paljon yhtään (uusi työ) tai muuten vaan halutaan olla kotimaassa. En minä ainakaan mieti kenenkään varallisuutta sen kautta käykö hän joskus jossain ulkomaanmatkoilla vai ei. Tietenkin jos jatkuvasti reissataan eikä edes käydä töissä niin pistäähän sellainen sitten silmään että onko joku lottovoitto iskenyt vai mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin että irvijöitä riittää. Katsopa lapsiköyhyyden raja ja puhu uudestaan. Hesarin jutussa kerrottiin asiasta aika hyvin eikä ainoa asia ole ne ulkomaanmatkat. Tallinnaan en mene kun en jaksa sitä känniporukkaa laivoilla, itse olen absolutisti niin en jaksa katsoa kaljan kärräämistä. Olen asunut ulkomailla yhteensä 10 v ja puhun sujuvasti 3 kieltä suomen lisäksi, joten Tallinna ei sykähdytä. 2 vuotiaalle siellä ei ole yhtään mitään.Tukholmaan olisi kiva päästä mutta liian kallista, ellei mene c- luokan hyttiin autokannen alle enkä halua sinne viedä lasta.
No hohhoijaa...rahallisen köyhyyden lisäksi sua taitaa vaivata järjen köyhyys... Vai että Tallinna ei sykähdytä kun puhuu oikein kolmea kieltä sujuvasti ja on asunutkin ihan ulkomailla. No minä asun tälläkin hetkellä, puhun viittä kieltä mutta siitä huuolimatta löydän Tallinnasta ja sen lähiympäristöstä paljon nähtävää. Mikä ero muuten Tallinnassa ja Tukholmassa on kaksi vuotiaan näkökulmasta?
Ruotsinlaivoilla kannattaa matkustaa arkisin. Viikonloppuisin niissä on bileporukkaa.
Ohis, mutta muutama vinkki halpaan matkusteluun:
-Edulliset tarjouslennot
-Majoitus esim. kodinvaihdon kautta (asutte perheen asunnossa ja he sinun asunnossasi)
-Porukalla vuokraatte asunnon, esim. Espanjasta saa hienoja asuntoja edullisesti, mahtuu isompi porukka, ja kun vuokran jakaa esim. 3-4 osaan niin on yhtä "perhettä" (tai millä kokoonpanolla lähdettekin) kohden edullinen. Etuna myös se, että jos esim. muutaman yh-kaverin tai isovanhempien tai vastaavien kanssa lähdette, saatte jokainen vuorollanne omaa aikaa kun joku vahtii lapsia sen aikaa jne.
HUOM: käytännössä maassa kun maassa (Norja ym. pois lukien) on edullisempaa mitä Suomessa
--> teillä menee VÄHEMMÄN rahaa ruokaan mitä Suomessa (jos kokkaatte itse) ja useimmissa maissa syötte ok ravintolassa n. samaan hintaan mitä Suomessa teette ns. kotiruuan.
+Jos teillä on tarvetta ostaa vaikka kengät tai muuta vaatetta, niin saatte nuo edullisemmin useimmista maista vert. ostaisit vastaavat Suomesta.
+Maasta vähän riippuen, mutta käytännössä aina alkoholi/tupakka on edullisempaa mitä Suomessa, esim. itse tuon aina pari pulloa kallista viskiä/konjakkia tutulleni, joka maksaa minulle ns. "hakupalkkaa", saan muutaman kympin voiton ja tuttu säästää tuonkin jälkeen useamman kympin Alkon hintoihin nähden, moni tuo samaa tapaa tupakkaa tutuille, omissa tutuissani ei kukaan enää polta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on c-luokan hytissä? Kyselee lastenohjaaja, jonka tulot eivät ole lähihoitajan tuloja suuremmat. Todennäköisyys, että laiva uppoaa on pieni, suurempi, paljon suurempi todennäköisyys on kuolla/vammautua liikenteessä.
Lapsena reissattiin aina halvimman mukaan: telttailtiin, matkustettiin kansipaikoilla/c-luokan hytissä yms, vaikka vanhemmilla olisikin ollut varaa paljon kalliimpiin matkustusmuotoihin. Samaa teen omien lasten kanssa.
Kannattaa miettiä, josko muuttaisit pois pääkaupunkiseudulta. Lähihoitajan tulothan ovat samat, asuit missä tahansa, joten ne asumiskustannukset voisivat olla muualla paljon halvemmat.
Ei mitään vikaa, mutta köyhälle ne eivät silti kelpaa. Mutta kuinka köyhä tuollainen nirsoilija sitten oikeasti on?
Joo ei kelpaa. En altista lastani juoppojen seuralle, vaikka itse niin teetkin. Vaikka olen köyhä, lapsen etu menee kaiken edelle.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta meidän keskituloinen perhe reissaa Bamsehoteilleissa, kaupunkilomalla ja nyt juuri vuokra-asunnossa Espanjassa. Lisäksi käymme useamman kerran vuodessa Tallinnassa ja Tukhomassa, sillä laivalla on kivaa! Tallinkilla on kivat leikkihuoneet etenkin kesälomalla, eikä sitä viinaakaan ole kuule pakko raahata! C-hytit on ihan samanlaisia kuin muutkin, ovat vaan ikkunattomia ja autokannen alle- joten jos se olisi ainoa ,ahdollisuus viedä lapset Ruotsiin, niin todellakin mentäisiin!
Muuten kyllä uskon että lähihoitajan palkalla tekee tiukkaa.
Keskituloisessa perheessä ei ole lapsiköyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
-Edulliset tarjouslennot
-Majoitus esim. kodinvaihdon kautta (asutte perheen asunnossa ja he sinun asunnossasi)
-Porukalla vuokraatte asunnon, esim. Espanjasta saa hienoja asuntoja edullisesti, mahtuu isompi porukka, ja kun vuokran jakaa esim. 3-4 osaan niin on yhtä "perhettä" (tai millä kokoonpanolla lähdettekin) kohden edullinen. Etuna myös se, että jos esim. muutaman yh-kaverin tai isovanhempien tai vastaavien kanssa lähdette, saatte jokainen vuorollanne omaa aikaa kun joku vahtii lapsia sen aikaa jne.
HUOM: käytännössä maassa kun maassa (Norja ym. pois lukien) on edullisempaa mitä Suomessa
--> teillä menee VÄHEMMÄN rahaa ruokaan mitä Suomessa (jos kokkaatte itse) ja useimmissa maissa syötte ok ravintolassa n. samaan hintaan mitä Suomessa teette ns. kotiruuan.
+Jos teillä on tarvetta ostaa vaikka kengät tai muuta vaatetta, niin saatte nuo edullisemmin useimmista maista vert. ostaisit vastaavat Suomesta.
+Maasta vähän riippuen, mutta käytännössä aina alkoholi/tupakka on edullisempaa mitä Suomessa, esim. itse tuon aina pari pulloa kallista viskiä/konjakkia tutulleni, joka maksaa minulle ns. "hakupalkkaa", saan muutaman kympin voiton ja tuttu säästää tuonkin jälkeen useamman kympin Alkon hintoihin nähden, moni tuo samaa tapaa tupakkaa tutuille, omissa tutuissani ei kukaan enää polta.
EI OLE RAHAA NIIHIN LENTOIHIN!!!Elämme 900 e kk (sis. lapsilisän ja elarit) lapseni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiköyhyys on ihan todellista ja on hyvä, että asiasta puhutaan. Jostain syystä ei kuitenkaan haluta puhua siitä, että lasten hankintaa suunnitellessaan pitäisi miettiä, miten pärjää taloudellisesti, jos toinen tai molemmat vanhemmat jäävät työttömiksi, sairastuvat, tulee ero tai toinen kuolee. Jos erehtyy asiasta sanomaan, nousee hirveä älämölö. Nykyisin, kun tilastojen mukaan puolet avioliitoista päättyy eroon, yhä useammassa firmassa on yt-neuvottelut ja työpaikan saaminen on kiven alla, ei mielestäni pitäisi tuudittautua siihen, että oma tilanne säilyy ikuisesti samanlaisena ja kaikki ikävät asiat tapahtuvat aina vain muille.
Kyllä kuule mietittiin asiaa ennenkuin tulin raskaaksi. En suunnitellut avioeroa ajattelin että voin tehdä 3 vuorotyötä. Ei nouse älämölöä, mutta jos kaikki eläisivät kuten sinä, ei Suomeen syntyisi ainuttakaan lasta tai kukaan ei poistuisi kodistaan. Normaali ihminen varautuu sen minkä voi, mutta kaikkea voi tapahtua, sinäkin voit ottaa asuntolainan ja kun menet ovesta ulos, vammaudut kun jäät auton alle. Kaikkea voi sattua, milloin vain.
Kuinka nopeasti sinä oikein pariuduit ja raskauduit, jos sinulla on parivuotias pikkulapsi jonka isästä olet jo ehtinyt eroamaan (yllättävän?) väkivaltaisuuden takia? Kuulostaa todella nopealta toiminnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, oletko ajatellut että jos puhut sujuvasti kolmea kieltä suomen lisäksi, niin sulla on paljon paremmat lähtökohdat työmarkkinoilla kuin monella muulla lähihoitajalla? Ala katsella sellaista työtä, jossa pääset hyödyntämään kielitaitoasi, ts. muuta osaamisesi rahaksi. Itse ainakin yrittäisin toimia niin. Asuminen pääkaupunkiseudulla on todella kallista, ja se ajaa monet matalapalkka-aloilla työskentelevät ahdinkoon. Se Norjaan muuttaminen ei oikeasti ole mikään huono idea, jos kielipäätä ja kokemusta ulkomailla asumisesta on. Tai tehdä jotain hoitotyötä läheltä liippaavaa työtä, jossa pääset hyödyntämään kielitaitoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristelykortteja eli kaupanpäällisinä ja yrityslahjoina jaettavia risteilylahjakortteja on jatkuvasti myynnissä huuto.netissä yms. 15 eurolla saat ruotsin risteilyn ma-to lähdölle loma-ajan ulkopuolella. Evästä sit mukaan jossei oo koko aikaa varaa syödä ravintolassa.
Hei, ne on sinne c - luokkaan! Jos haluaa paremman hytin maksaakin sen 120 e!!! Kyllä on kuule katsottu. Edelleen en mene c- luokan bilehyttiin 3 vuotiaan kanssa.Kyllä siitä tulee hintaa vaikka söisi kerran päivässä lämpimämn ruuan. Sen ainakin lapsi tarvitsee, ja helposti menee ainakin 60 e syömiseen vaikka menomatkalla olisi eväät seuraavana päivänä molempien syötävJä ja ostettava illaksi evästä. Ei jumankauta näitä ehdotuksia, ei nyt pahalla, mutta luuletko etten Stadissa asuvana ole kaikkia mahdollisuuksia katsonut?
En ole se, jolle vastasit, mutta kahden päivän evää kulkevat kyllä kylmäkassissa. Tuon kylmäkassin voi sitten laittaa toiseen kassiin, jos ei halua, että näkyy satamassa. Olen itse aikonaan reissannut laivalla pienen lapsen kanssa niin, että tein voileipiä, vihannestikkuja, keitettyä kananmunaa/kylmää kanafilettä yhdeksi päiväksi. Kylmäkalleina toimivat pillimaidot, jotka olin pakastanut. Toisena päivänä syötiin valmiiksi pilkottua salaattia, ja tonnikalapurkki. Näin sai tonnikalasalaattia. Monet metwurstin tapaiset makkarat säilyvät huoneenlämmössäkin, ja sellaista huoneenlämmössä säilyvää makkaraa otin mukaan pikkusuolaiseksi. välipalaksi hedelmiä, pähkinöitä, leipää, jota syötiin sen makkaran kanssa. Omat vesipullot. Tuo oli helppoa varsinkin silloin, kun oli rattaat mukana. Rattaisiin ne eväät, ja reppuun/vedettävään laukkuun tarvikkeet.
Voi myös ottaa mukaan tortillalättyjä, papuja purkista, vihanneksia ja valmista kastiketta/ avokadoa. Tässä säilyvä ateria.
2-3-vuotias ei tarvitse ulkomaanmatkoja. Kouluiässä voi olla hyvä, jos lapsi pääsisi joskus ulkomaille. Kannattaa matkustaa maahan, jossa hintataso on edullisempi. Jos ottaa huoneiston, niin voi tehdä itse sapuskaa. Matkat tietysti maksavat, samoin asuminen, mutta ne kuut voivat jopa kompensoida: ruoka on puolet halvempaa esim. Espanjassa, ja jos ostat sieltä vielä mukaan vuoden aikana tarvittavia lastenvaatteita yms, niin sillä säästöllä maksat jo ainakin puolet matkasta. Suurin osa museoista on täysin ilmaisia, ja ne muutamatkin maksavat vain pari euroa vrt. Suomi, jossa yksi museo maksaa 7-8 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evästä voi syödä ihan hyvin meno ja tulomatkat molemmat.
Lapsi ainakin tarvitsee lämpimän ruuan. Vai oletko tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, oletko ajatellut että jos puhut sujuvasti kolmea kieltä suomen lisäksi, niin sulla on paljon paremmat lähtökohdat työmarkkinoilla kuin monella muulla lähihoitajalla? Ala katsella sellaista työtä, jossa pääset hyödyntämään kielitaitoasi, ts. muuta osaamisesi rahaksi. Itse ainakin yrittäisin toimia niin. Asuminen pääkaupunkiseudulla on todella kallista, ja se ajaa monet matalapalkka-aloilla työskentelevät ahdinkoon. Se Norjaan muuttaminen ei oikeasti ole mikään huono idea, jos kielipäätä ja kokemusta ulkomailla asumisesta on. Tai tehdä jotain hoitotyötä läheltä liippaavaa työtä, jossa pääset hyödyntämään kielitaitoasi.
Olen etsinyt mutta en ole löytänyt.Päivittäin etsin. Ei hoitajan työssä ole kielitaidosta mitään hyötyä.Ruotsin olen unohtanut ulkomaanvuosinani, kävin kurssia viime talvena ja ihan mahdotonta, täytyy aloittaa alkeista kun menee sekaisin vahvimman kieleni eli espanjan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Edulliset tarjouslennot
EI OLE RAHAA NIIHIN LENTOIHIN!!!Elämme 900 e kk (sis. lapsilisän ja elarit) lapseni kanssa.
Vuokra ilmeisesti jo vähennetty tuosta? Mihin kaikkeen sulla ja lapsella sitä rahaa oikein menee? Varmasti muutaman kympin pystyy laittamaan säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mietit, miten pärjäät lapsen kanssa, jos tulee ero? No mikä oli silloin suunnitelmasi? Mikset ole toteuttanut suunnitelmaasi? Normaali ihminen varautuu asuntolainaa ottaessaankin siihen, että jotain voi tapahtua, ja miettii varasuunnitelman eri tilanteita varten.
Minussa on varmaan jotain vikaa, kun olen aina matkustanut c-luokan hyteissä, ja koskaan ei ole tullut känniörvelöitä viereisiin hytteihin. En sitten tiedä, että onko eri asia lähteä Turusta kuin Helsingistä? Itse olen absolutisti, joten siitäkään ei johdu, että känniörvelöinti olisi minulle jotenkin normaali tila. Jos johtuu Turusta lähtemisestä, niin ota hyvä ihminen Onnibussista liput itsellesi, ja lähde Turusta Päiväksi Tukholmaan. Omat eväät toki mukaan. Turukuun pääsee myös telttailemaan ihan kaupungin busseilla. Ota se Onnibussi Turkuun, ja lähde Ruissalon retkeilyalueelle kaupungin bussilla. ehkei 2-3-vuotiaan kanssa telttailu ole vielä in, mutta muutaman vuoden päästä lapsi on siitä innoissaan. ( Itse kyllä telttailin jo kun lapsi oli 1 vuotta.)
Vierailija kirjoitti:
Kenellekään ei pitäisi tulla yllätyksenä, että erilaisissa ammateissa on erilaiset tulot ja että eläminen maksaa. Jokainen voi omien kykyjensä ja taitojensa puitteissa valita, minkälaista elämää yrittää tavoitella. Suomessa jokaisella on mahdollisuus opiskella ja valita asuinpaikkansa sekä päättää haluaako lapsia vai ei.
Yhteiskunta takaa kaikille perustoimeentulon. Perustoimeentulo ei ole suuri, mutta ei täällä kukaan, joka edes vähän yrittää tai antaa itseään auttaa, sentään nälkään kuole.
Yhteiskunnan ei tarvitse, eikä sen kuulu maksaa älypuhelimia, autoja tai ulkomaanmatkoja.
Jotkut ovat valinneet opiskelun, säästämisen tai ahkeran työnteon ja saavat siksi sellaista palkkaa, että siitä riittää myös muihin kuin pakollisiin kuluihin. Nämä ihmiset maksavat jo nyt myös niiden muiden ihmisten toimeentulon. Jos kaiken saisi yhteiskunnalta ilmaiseksi, tekemättä itse mitään uhrauksia, ei kovinkaan monella varmaan riittäisi enää omaa motivaatiota opiskeluun tai työntekoon.
Aina jollain on enemmän kuin jollain muulla.
Kuullostat ex-mieheltäni, joka on tekniikan tohtori.Tismalleen noin mua ivattiin vuosia, "miksi valitsti hoitoalan". Itse herra maksatti opiskelunsa minulla ja lapsella, kun tohtoriopintojensa takia oli töissä ympäripyöreitä päiviä. Omasta mielestään teki kuten sinä, maksaa veroilla minunkin elämiseni. Ei vaan ottanut huomioon sitä että hoidan lastamme ilmaiseksi ja huolehdin kodista. Kaikkea ei voi mitata rahassa kun puhutaan toimivasta yhteiskunnasta. Jos kaikki alkaisivat uraihmisiksi, kuka hoitaisi lapset ja kodit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen isä asuu Espoossa, niin Norjaan muutto ei ehkä ole realistinen ajatus.
Kielitaito ei myöskään tarkoita sitä että osaa sujuvaa norjaa. Hoitotyötä ei kannata tehdä, jos ei ymmärrä mitä puhutaan. Se on vaarallista.
Tuo köyhyyden käsite on jotenkin aivan absurdi tällä palstalla. Siis köyhyytenä nähdään se, ettei ole varaa vaihtaa lasten puhelimia uusimpiin parin vuoden välein, ei ole varaa ulkomaanreissuihin monta kertaa vuodessa, vaatteet ei ole viimeisintä muotimerkkiä, ei ole varaa harrastaa purjehdusta tai golfia...
Ap, sä pärjäät ihan hyvin! Henkinen rikkaus on paljon tärkeämpää kuin materiaalinen rikkaus. Opeta lapsi arvostamaan pieniä asioita ja näkemään asioissa hyviä puolia. Kirjastosta saa lainata kirjoja ilmaiseksi, partio on erittäin edullinen ja suosittu harrastus, bussilla pääsee lähikaupunkeihin reissuun, Suomessakin on paljon hienoja kohteita jne.