Nyt kun puhutaan lapsiköyhyydestä...
niin miksi samat ihmiset, jotka sitä jeesustelee, ovat kovaan ääneen vaahtoamassa että pienellä palkallakin täytyy tulla toimeen? Esimerkiksi itse kirjoittelin tällä palstalla viikko sitten lähihoitajan palkasta kun asuu pk- seudulla ja on yksinhuoltaja. Minulle vastattiin hyvin vihamieliseen sävyyn että kyllähän sen 900 e kk vuokran jälkeen täytyy riittää elämiseen, hyvin kun muillakin riittää jne... Kun pointti on se. että oma tilanteeni tulee olemaan sama tästä eteenpäin seuraavat 20 v, ei tule mitään suurempia tuloja koskaan. Yritin vääntää rautalankaa että on eri juttu kun on tilapäisesti sellaiset tulot kun koko lapsen lapsuusajan, jolloin meillä ei ole varaa KOSKAAN lomamatkoihin tms. Lapsiköyhyys siis oli todellisuutta meillä, vaikka kävisinkin kokopäivätyössä, sillä palkka on niin huono.
Asia ahdistaa todella paljon, ja kuumeisesti mietin mitä kannattaisi opiskella, jotta voisin taata lapselleni edes vähän paremman, kuin köyhän lapsen elintason.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Kuka valitsi sun ammatin, ap?
Mielelläni tekisin jotain muuta, mutta en ole päässyt opiskelemaan mitään. Myös ikä rajoittaa olen jo 40 v. Olin ennen lapsen saamista 10 vuotta töissä ulkomailla ja kun palasin Suomeen, ajattelin että lh opinnoilla saan nopeasti puuttuvan tutkinnon. Ja saihan sen, ja töitä riittää mutta ei palkanmaksuhalua. Sen vuoksi mietinkin, jos alkaisin opiskelemaan merkonomiksi oppisopimuksella, vaikka taloushallintoa. Sehän tässä harmittaa eniten että tuntuu etten sovi kuin hoitoalalle, mielelläni olisin lahjakas esim. matematiikassa. Mutta kun en ole. Ei empatiakyvystä ja sosiaalisista taidoista ole yhtään mitään rahallista hyötyä tässä yhteiskunnassa. Siitä jotuu kyllä kärsimään Suomen tapaisessa maassa, kun miksikään piinkovaksi businessnaiseksi musta ei ole.
Kenellekään ei pitäisi tulla yllätyksenä, että erilaisissa ammateissa on erilaiset tulot ja että eläminen maksaa. Jokainen voi omien kykyjensä ja taitojensa puitteissa valita, minkälaista elämää yrittää tavoitella. Suomessa jokaisella on mahdollisuus opiskella ja valita asuinpaikkansa sekä päättää haluaako lapsia vai ei.
Yhteiskunta takaa kaikille perustoimeentulon. Perustoimeentulo ei ole suuri, mutta ei täällä kukaan, joka edes vähän yrittää tai antaa itseään auttaa, sentään nälkään kuole.
Yhteiskunnan ei tarvitse, eikä sen kuulu maksaa älypuhelimia, autoja tai ulkomaanmatkoja.
Jotkut ovat valinneet opiskelun, säästämisen tai ahkeran työnteon ja saavat siksi sellaista palkkaa, että siitä riittää myös muihin kuin pakollisiin kuluihin. Nämä ihmiset maksavat jo nyt myös niiden muiden ihmisten toimeentulon. Jos kaiken saisi yhteiskunnalta ilmaiseksi, tekemättä itse mitään uhrauksia, ei kovinkaan monella varmaan riittäisi enää omaa motivaatiota opiskeluun tai työntekoon.
Aina jollain on enemmän kuin jollain muulla.
Kylläpä on tyhmiä kommentteja. Koita kestää Ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiköyhyyttä on se kun ei pääse ulkomaille? Just.
Arvasin että irvijöitä riittää. Katsopa lapsiköyhyyden raja ja puhu uudestaan. Hesarin jutussa kerrottiin asiasta aika hyvin eikä ainoa asia ole ne ulkomaanmatkat. Tallinnaan en mene kun en jaksa sitä känniporukkaa laivoilla, itse olen absolutisti niin en jaksa katsoa kaljan kärräämistä. Olen asunut ulkomailla yhteensä 10 v ja puhun sujuvasti 3 kieltä suomen lisäksi, joten Tallinna ei sykähdytä. 2 vuotiaalle siellä ei ole yhtään mitään.Tukholmaan olisi kiva päästä mutta liian kallista, ellei mene c- luokan hyttiin autokannen alle enkä halua sinne viedä lasta.
No menet tietysti Norjaan töihin ja lopetat ruikutuksen.
Hih, minua jo jännittää millä verukkeella tämä ehdotuksesi torpataan. Köyhille kun ei ikinä kelpaa ratkaisuehdotukseksi mikään tekeminen, ainoastaan ilmainen raha veronmaksajien lompakosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan nettopalkka on 1600e pk-seudulla ja yhdestä lapsesta saat lapsilisiä ja elareita 300e. Pakko kysyä, miten et yhden lapsen kanssa pärjää 1900e netolla? Osta asumisoikeuskaksio, jossa vuokra max 700e.
Teitä ei vissiin mikään pidättele pk-seudulla? Sun ammatilla saat töitä syrjemmästäkin niin saat kuluja alas
Ai, mistä saa alle 11 e neliö vuokra- asunnon?Katsoin että jossain Jyväskylässä ja Tampereella samat hinnat asunnoissa. Ei ole ajokorttia tai autoa joten joukkoliikenteen täytyy olla toimivaa. Espoossa asuu lapsen isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin että irvijöitä riittää. Katsopa lapsiköyhyyden raja ja puhu uudestaan. Hesarin jutussa kerrottiin asiasta aika hyvin eikä ainoa asia ole ne ulkomaanmatkat. Tallinnaan en mene kun en jaksa sitä känniporukkaa laivoilla, itse olen absolutisti niin en jaksa katsoa kaljan kärräämistä. Olen asunut ulkomailla yhteensä 10 v ja puhun sujuvasti 3 kieltä suomen lisäksi, joten Tallinna ei sykähdytä. 2 vuotiaalle siellä ei ole yhtään mitään.Tukholmaan olisi kiva päästä mutta liian kallista, ellei mene c- luokan hyttiin autokannen alle enkä halua sinne viedä lasta.
Ristelykortteja eli kaupanpäällisinä ja yrityslahjoina jaettavia risteilylahjakortteja on jatkuvasti myynnissä huuto.netissä yms. 15 eurolla saat ruotsin risteilyn ma-to lähdölle loma-ajan ulkopuolella. Evästä sit mukaan jossei oo koko aikaa varaa syödä ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei rahaa riittäisikään samoihin matkoihin kuin mitä keskituloiset tekevät, esim. Tallinnan risteilylle pääsee jo parillakympillä. Kotimaassa voi matkustaa kausittain melko edullisesti junalla, ja Onnibus vie sitäkin halvemmalla eri paikkakunnille. Onhan se perseestä ettei pääse ns. kunnon lomalle ehkä koskaan, mutta kannattaa ottaa ilo irti siitä vähästä, mitä itsellä on. Tämän sanon kokemuksesta, itsekin pienituloisena.
Suomessa matkailun ongelma ei ole ne matkojen hinnat vaan majoitus. Hotellit jne kalliita. Telttailla en halua 2 vuotiaan kanssa kun ei ole autoa. Meillä ei ole tutuilla mökkejä tms eikä sukulaisia muualla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan nettopalkka on 1600e pk-seudulla ja yhdestä lapsesta saat lapsilisiä ja elareita 300e. Pakko kysyä, miten et yhden lapsen kanssa pärjää 1900e netolla? Osta asumisoikeuskaksio, jossa vuokra max 700e.
Teitä ei vissiin mikään pidättele pk-seudulla? Sun ammatilla saat töitä syrjemmästäkin niin saat kuluja alas
Ai, mistä saa alle 11 e neliö vuokra- asunnon?Katsoin että jossain Jyväskylässä ja Tampereella samat hinnat asunnoissa. Ei ole ajokorttia tai autoa joten joukkoliikenteen täytyy olla toimivaa. Espoossa asuu lapsen isä.
No teillä on nyt sit aika ruhtinaallisen kokoinen asunto. Sun täytyy sit vaan toivoa että lapsen isän tulit nousee niin voit hakea lisää elareita.
Olen normaalituloinen mutta köyhyys on korvien välissä. Olimme todella, todella köyhiä pari vuotta sitten ( minä kotihoidon tuella ja mies opiskelija), ja teimme ihania matkoja kun takven säästimme. Esim. Vuokrasimme Viron pärnusta aivan ihanan asunnon kahdeksiviikoksi heinäkuussa, ranta UPEA ei häpeä espanjan rannoille. Kävimme Tallinnan eläintarhassa ja tervise paradiisin kylpylässä ja ostin torilta halpoja mansikoita ja vsdelmia mahan täydeltä. Takakontti oli täynnä halpaa ruokaa ja tankissa halpaa bensaa takaisin tullessa. Laivan taikurishow oli lapsien mielestä upea ja kannella oli kiva katsoa maisemia. Päivälaivoilla ei kukaan örvellä. Tallinnassa on upra vanha kaupunki ja merimuseo kiinnostava. Ei hävennyt reissu nykyisile all inclusive reissuille, tietty etelässä on takuukelit.
Lapsiköyhyys on ihan todellista ja on hyvä, että asiasta puhutaan. Jostain syystä ei kuitenkaan haluta puhua siitä, että lasten hankintaa suunnitellessaan pitäisi miettiä, miten pärjää taloudellisesti, jos toinen tai molemmat vanhemmat jäävät työttömiksi, sairastuvat, tulee ero tai toinen kuolee. Jos erehtyy asiasta sanomaan, nousee hirveä älämölö. Nykyisin, kun tilastojen mukaan puolet avioliitoista päättyy eroon, yhä useammassa firmassa on yt-neuvottelut ja työpaikan saaminen on kiven alla, ei mielestäni pitäisi tuudittautua siihen, että oma tilanne säilyy ikuisesti samanlaisena ja kaikki ikävät asiat tapahtuvat aina vain muille.
Mitä vikaa on c-luokan hytissä? Kyselee lastenohjaaja, jonka tulot eivät ole lähihoitajan tuloja suuremmat. Todennäköisyys, että laiva uppoaa on pieni, suurempi, paljon suurempi todennäköisyys on kuolla/vammautua liikenteessä.
Lapsena reissattiin aina halvimman mukaan: telttailtiin, matkustettiin kansipaikoilla/c-luokan hytissä yms, vaikka vanhemmilla olisikin ollut varaa paljon kalliimpiin matkustusmuotoihin. Samaa teen omien lasten kanssa.
Kannattaa miettiä, josko muuttaisit pois pääkaupunkiseudulta. Lähihoitajan tulothan ovat samat, asuit missä tahansa, joten ne asumiskustannukset voisivat olla muualla paljon halvemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristelykortteja eli kaupanpäällisinä ja yrityslahjoina jaettavia risteilylahjakortteja on jatkuvasti myynnissä huuto.netissä yms. 15 eurolla saat ruotsin risteilyn ma-to lähdölle loma-ajan ulkopuolella. Evästä sit mukaan jossei oo koko aikaa varaa syödä ravintolassa.
Hei, ne on sinne c - luokkaan! Jos haluaa paremman hytin maksaakin sen 120 e!!! Kyllä on kuule katsottu. Edelleen en mene c- luokan bilehyttiin 3 vuotiaan kanssa.Kyllä siitä tulee hintaa vaikka söisi kerran päivässä lämpimämn ruuan. Sen ainakin lapsi tarvitsee, ja helposti menee ainakin 60 e syömiseen vaikka menomatkalla olisi eväät seuraavana päivänä molempien syötävJä ja ostettava illaksi evästä. Ei jumankauta näitä ehdotuksia, ei nyt pahalla, mutta luuletko etten Stadissa asuvana ole kaikkia mahdollisuuksia katsonut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noista kannata mitään maksaa, mm IKEA jakaa niitä kassoillaan ilmaiseksi.
Miten ei Ole varaa ruotsin matkaan kun halvimmat 1 euro
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on c-luokan hytissä? Kyselee lastenohjaaja, jonka tulot eivät ole lähihoitajan tuloja suuremmat. Todennäköisyys, että laiva uppoaa on pieni, suurempi, paljon suurempi todennäköisyys on kuolla/vammautua liikenteessä.
Lapsena reissattiin aina halvimman mukaan: telttailtiin, matkustettiin kansipaikoilla/c-luokan hytissä yms, vaikka vanhemmilla olisikin ollut varaa paljon kalliimpiin matkustusmuotoihin. Samaa teen omien lasten kanssa.
Kannattaa miettiä, josko muuttaisit pois pääkaupunkiseudulta. Lähihoitajan tulothan ovat samat, asuit missä tahansa, joten ne asumiskustannukset voisivat olla muualla paljon halvemmat.
Hahaa, siis vietkö oman 3 vuotiaasi tosiaan c - luokan hyttiin tai kansipaikalle jossa melutaan ja dokataan naapurissa koko yö? Anteeksi, mutta vastuutonta minusta. Aika erikoiselta kuullostaa... en lähde telttailemaan autottomana.
Missä Suomen kaupungissa saat vuokra- asunnon alle 11 e neliö?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään vikaa, mutta köyhälle ne eivät silti kelpaa. Mutta kuinka köyhä tuollainen nirsoilija sitten oikeasti on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, ne on sinne c - luokkaan! Jos haluaa paremman hytin maksaakin sen 120 e!!! Kyllä on kuule katsottu. Edelleen en mene c- luokan bilehyttiin 3 vuotiaan kanssa.Kyllä siitä tulee hintaa vaikka söisi kerran päivässä lämpimämn ruuan. Sen ainakin lapsi tarvitsee, ja helposti menee ainakin 60 e syömiseen vaikka menomatkalla olisi eväät seuraavana päivänä molempien syötävJä ja ostettava illaksi evästä. Ei jumankauta näitä ehdotuksia, ei nyt pahalla, mutta luuletko etten Stadissa asuvana ole kaikkia mahdollisuuksia katsonut?
Evästä voi syödä ihan hyvin meno ja tulomatkat molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei rahaa riittäisikään samoihin matkoihin kuin mitä keskituloiset tekevät, esim. Tallinnan risteilylle pääsee jo parillakympillä. Kotimaassa voi matkustaa kausittain melko edullisesti junalla, ja Onnibus vie sitäkin halvemmalla eri paikkakunnille. Onhan se perseestä ettei pääse ns. kunnon lomalle ehkä koskaan, mutta kannattaa ottaa ilo irti siitä vähästä, mitä itsellä on. Tämän sanon kokemuksesta, itsekin pienituloisena.
Suomessa matkailun ongelma ei ole ne matkojen hinnat vaan majoitus. Hotellit jne kalliita. Telttailla en halua 2 vuotiaan kanssa kun ei ole autoa. Meillä ei ole tutuilla mökkejä tms eikä sukulaisia muualla Suomessa.
Melkein kaikissa kaupungeissa on retkeilymajoja joissa on edullisen majoituksen lisäksi se etu että siellä on keittiöt joissa ruokaa voi laittaa itse. Toki 2 vuotiaan ei vielä tarvi kauheesti matkustella, pääkaupungissakin hälle pariksi vuodeksi nähtävää. Telttailu voi tosiaan olla hankalaa jos ette saa autoa lainaan.
Rantalomatunnelmaa jos haluaa niin pärnuun pääsee helposti julkisilla, airbnb:sta löytyy tuurilla edulinen majoitus jne. Mutta ehkä sun kannattaa miettiä tämmöisiä kun lapsi hieman vanhempi, ei silti kannata ajatella ettei 'koskaan'.
Mitään kansipaikkoja ei enää edes myydä yöreiteille.