Kun kuolet, haluatko polttohautauksen vai hautauksen maahan arkussa? Miksi?
Mä itse haluaisin polttohautauksen. Helpompi mun läheisille, ei olisi hautaa mitä pitäisi olla pitämässä kunnossa. En halua, että itsestäni jäisi joku kivipaasi pysyväksi muistoksi. Haluaisin, että muistot musta pysyisivät ihmisten mielissä.
Kommentit (66)
Hautarauha voisi olla sovittu vaikka 150 vuodeksi. Nehän kaivoi ne Bodomjärven ruumiitkin ylös ja tutkivat, vaikka olivat olleet haudattuina 40 vuotta.
Ja Tsaariperheen luut haudattiin jotain 70 vuoden päästä uudelleen. Ne pystyttiin jopa tunnistamaan dna:sta.
Miksi ihminen saa maatua haudassaan rauhassa. Miksei vanhojen hautuumaiden paikalle tehdä puistoja. Miksi hautoja saa möyriä uudelleen. Se on vainajien häpäisyä.
Ikävää, kun inkojen ja egyptiläisten huolella palsamoituja ruumiita revitään haudoistaan ja esineet viedään vitriineihin. Miksei voida kunnioittaa heidän hautojaan ja antaa heidän olla siellä rauhassa. (Mullakin on kaapissa ikivanhaa hautaeineistöä, kun sukulaisen puoliso oli kauan sitten arkeologi. En tykkää.)
Minun tuhkistani voisi puristaa timantin. Ei vaan, haluan tulla sirotelluksi tuuleen jostain rantakalliolta. Niin saisi olla ikuisesti vapaa. En halua jumiin maakerroksen alle.
Ajatus elintenluovutuksesta tuntuu valitettavasti vieraalta. Tahdon olla kokonainen siitä huolimatta, että minut tuhkataan. Vain omille lapsille tai lapsenlapsille saa minusta jotain irrottaa, jos pakko.
Arkkuhautaus ehdottomasti. Jos tulee tarvetta vielä palata ruumiiseen, niin luuranko on paljon käyttökelpoisempi, kuin kasa tuhkaa. Luurangot ovat mahtavia! Jos kuolemisen jälkeen on mahdollista jatkaa olemassaoloa makaamalla matojen ruokana, niin enpä torju tällaista mahdollisuutta. Kävin juuri katsomassa isopapan hautaa. Kyseinen henkilö kuoli vuonna 1924. Tämän ihmisen muistoa tässä tuskin olisi tullut vaalittua, jos ruumis olisi hävitetty jollain toisella tapaa.
Arkkuhautaus ehdottomasti. Olen ollut onnettomuudessa, jossa iso osa ihoani sai palovammoja. Pelkkä ajatus polttohautauksesta on kamala: palaisin vielä kerran. Olen tämän myös sanonut äidilleni ja sisaruksilleni siltä varalta jos kuolin. Ajatus maassa mätänemisestä sen sijaan tuntuu luonnolliselta. Toivon että ajatustani kunnioitetaan sitten kun olen vainaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuhka pitäisi jakaa? Olettaisin, että tässä on vähän samanlaiset syyt kuin hautarauhassa ja sen rikkomisessa.
Tuli muuten mieleen Anneli Auer, joka huhun mukaan piti vuosikausia miehensä tuhkia jossain vaatekaapin perukoilla.
Itse haluan että mun tuhkat sirotellaan eripaikkoihin, osa synnyinpaikkakunnalla sijaitsevaan järveen (jossa lapsena uin paljon ja sain ihania muistoja joita muistelen vieläkin lämmöllä
Mikä muuten on peruste sille, että kristityistä osa pitää tuhkausta opillisesti vääränä.tapana?
Onko se siksi, että maaksi sinun pitää jälleen tuleman?
Olen kuullut, että joku höyrytysmenetelmä sopisi kaikille. Eli siis ruumiista poistetaan neste ja jäljelle jää vain vähän.
Polttohautaus mieluummin. Inhottaa kun hautoja kaivaessa löytyy vanhoja luurankoja kun hautapaikat vaihtaa omistajaa. Varmaankin lapsenlapseni vielä muistavat minut ja sitten hoitosopimus raukeaa. Eli poltti ja nimi muuriin, mieheni viereen.
Poltto. . Olen roska ja palavat roskat voi polttaa vaikka ihan tynnyrissä (metallisessa ) katsoo vain ettei tuli leviä.
Kiitos jo etukäteen. ( real greenthinging )
Haluan polttohautauksen sillä haluan tulla haudatuksi sukuhautaan. Sinne ei muuten pääse.
Olen rakentanut itselleni katakombin takapihalle, johon minut sitten balsamoituna ja liinoihin käärittynä haudataan. Olen rikas. Mitäpä siihen sanotte? :D
Haluan että minut täytetään ja laitetaan hyökkäävään asentoon olohuoneen nurkkaan, kuten täytetyt karhut.
Tiibetiläinen taivashautaus. Kun maa on liian kovaa kaivettavaksi ja poltettavaa puuta ei ole ja kun ruumis on vain ihmisen kuoret (sielu on jo poistunut), niin kroppa jätetään petolintujen syötäväksi. Ei taitais toimia länsimaissa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä muuten on peruste sille, että kristityistä osa pitää tuhkausta opillisesti vääränä.tapana?
Onko se siksi, että maaksi sinun pitää jälleen tuleman?Olen kuullut, että joku höyrytysmenetelmä sopisi kaikille. Eli siis ruumiista poistetaan neste ja jäljelle jää vain vähän.
no kunnon uskikset ajattelee että se on sama kuin helvetin tulessa palaminen jos polttohaudataan. uskovat kai että tie vie helvettiin automaattisesti jos ei haudata arkussa kädet ristissä kasvot ylöspäin taivaaseen päin jne.
Ekaksi kaikki elimet jakoon, mitä vaan käyttää voi. Sit loput lääketieteenopiskelijoille leikeltäväksi. Sit jos jotain on vielä jäljellä, niin polttohautaus. Tuhkat pitää jakaa niin moneen osaan kuin omaiset kehtaa, ja sirotella niin moneen eri maahan kuin mahdollista. Mielellään selllaisiin, missä en ole käynyt. Loppusirottelupaikasta voi valehdella jotain, että jonnekin järveen ripoteltiin ja sit aina matkalle puol desiä tuhkaa povariin mukaan :-D
Vierailija kirjoitti:
Haluan että minut täytetään ja laitetaan hyökkäävään asentoon olohuoneen nurkkaan, kuten täytetyt karhut.
Vittu, että hajosin tälle ajatukselle ihan totaalisesti :DDD
Sinänsä höpsöä ajatella näin, mutta jotenkin kun mietin ruumistani maan alla, pienessä ja ahtaassa laatikossa matojen syötävänä, pimeässä ja yksinäisenä, niin tulee kamala olo, vaikken minä siinä varsinaisesti tule ikuisuuttani viettämään. Samoin taas kun ajattelen tuhkausta, niin se mielikuva siitä miten minut lennätetään jostain korkealta Suomen maaperälle (esim. Saanalta) on ihana, jostain syystä se poltto-osuus ei hirvitä, heh. Eli ihan pöhköjä perusteluja mutta minua ei varmaan kukaan ole edes vastaamassa yhtään millään tavalla niin mitäpä sitä tässä mietin.
Tuhkaus ja tuhkat minne tahansa muualle kuin hautausmaalle, eikä mitään monumenttiakaan kiitos vain.
Olen haudannut lukuisia ihmisiä ja arkkuhautaus on ruumiin laillinen häpäisy, jos minulta kysytään.