Kun kuolet, haluatko polttohautauksen vai hautauksen maahan arkussa? Miksi?
Mä itse haluaisin polttohautauksen. Helpompi mun läheisille, ei olisi hautaa mitä pitäisi olla pitämässä kunnossa. En halua, että itsestäni jäisi joku kivipaasi pysyväksi muistoksi. Haluaisin, että muistot musta pysyisivät ihmisten mielissä.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EHDOTTOMASTI polttohautauksen. En todellakaan halua kuollutta ruumistani mätänemään johonkin laatikkoon. Kun kuolen, haluan että minusta jää vain muisto jos sitäkään.
Sen sijaan en käsitä sun perustelujasi. Miten luulet polttohautauksen tapahtuvan? Luuletko, että ne tuhkat kärrätään krematoriosta kaatopaikalle? Hautausmaallehan nekin yleensä uurnassa haudataan ja kivi pannaan päälle.
Eikö ne saa johonkin vaasiin, astiaan tjs, mistä omaiset voisivat heittää ne mun toiveesta johonkin järveen? Ap
Tuhkat tulee aina uurnaan, ei vaasiin tai kahvipannuun. Jos haluaa pihistellä siinäkin, niin uurnan voi vuokrata hautaustoimistolta ja palauttaa tuhkan sirottelun jälkeen.
Tuhkan sirottelusta kertoo google----> Tuhka voidaan sirotella myös omalle maalle tai vesistöön. Haudattaessa tuhka muualle kuin omalle maalle tarvitaan maanomistajan kirjallinen lupa. Vapaamuotoinen selvitys tai seurakunnista saatavalla lomakkeella annettu selvitys tuhkan lopullisesta sijoituspaikasta on annettava silloin kun tuhkauurna noudetaan krematoriosta. Hautaustoimilain mukaan tuhkaa ei saa jakaa, vaan se on sijoitettava yhteen paikkaan vuoden kuluessa siitä kun se on noudettu krematoriosta.
Miksi ihmeessä tuhkaa ei saa jakaa?
En tiedä mikä on syynä tällaiseen vähän tyhmäänkin sääntöön. Jossain oli juttua jonkin aika sitten että ihmiset ottavat uurnan ja kun tulee aika laskea se uurnalehtoon siitä on hävinnyt tuhkaa. Tuosta ei kai vielä ole kirkko tehnyt koskaan rikosilmoitusta.
Maahan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttohautauksen, koska pelkään kuollakseni (heh) elävältä hautaamista.
Eikö elävältä palaminen kuulosta pahemmalta? O.o Mieti kun havaihtuis ja huomais just et poltetaan elävältä... Onneksi krematorio on kuuma...
Ei minun mielestäni kuulosta. Mieluummin kuolen hirvittävissä kivuissa ja nopeasti, kuin hitaasti, yksin, pimeässä, mahtumatta liikkumaan kunnolla, ajatustensa vankina.
En ymmärrä miksei ole ihan se ja sama minkä puun tai pensaan juurelle tuhkat sirottelee, jos vainaja itse on sanonut ohjeeksi vain että luontoon tai että vaikka pihatien varrella olevan kiven juurelle.
Täytyy sanoa, että koska olen silloin kuollut, hautajaisilla tai hautaustavalla ei ole minulle mitään merkitystä. Ihan sama onko maalliset jäännökset puuarkussa, uurnassa vai maakuopassa paljaaltaan. Omaiset voivat tehdä oman mielensä mukaan kuten se heille lohdullisimmalle tuntuu.
Jos kuolisin nyt nuorena (24) ja terveenä, haluaisin luovuttaa kaikki sopivat elimet keuhkoista sarveiskalvoihin ja sen jälkeen tuhkaus.
Lääketieteen opiskelijana alkaa enemmän ja enemmän houkuttaa ruumiin lahjottaminen opiskelijoille harjoituskäyttöön. Toisaalta tuntuu vähän brutaalilta (tyyliin että ei koskaan saa rauhaa), mutta toisaalta olisi aika hienoa auttaa hyvien lääkärien kouluttamisessa kuoleman jälkeenkin. Myös tuhkien heittäminen mereen olisi kiva, koska merenranta on mielestäni maailman rauhoittavin paikka.
Minä haluan inkkarityyliin luonnossa kuolla ja tulla ravinnoksi se olisi uljasta. Ja vain luonto ympärillä kun taju hiipuisi, mahtavaa, kesä vielä parhautta. Ei ainoaa ihmistä missään.
Miksi tuhka pitäisi jakaa? Olettaisin, että tässä on vähän samanlaiset syyt kuin hautarauhassa ja sen rikkomisessa.
Tuli muuten mieleen Anneli Auer, joka huhun mukaan piti vuosikausia miehensä tuhkia jossain vaatekaapin perukoilla.
Olen vakavasti harkinnut ruumiini testamenttaamista lääketieteelle. Tämä onnistuu jos ei voi luovuttaa elimiä + ei tarvita ruumiinavausta. Luonnollisesti elinluovutus jos vain mahdollista.
Minusta saa ottaa ja säilöä myös kudosnäytteitä. Ei väliä vaikka esim. aivot päätyisivät lasipurkkiin pällisteltäväksi. Sitten kun minua on opiskelijat tarpeeksi leikelleet niin valtio maksaa jämien tuhkaamisen :)
(Jos en kelpaa lääketieteelle niin ruumiini saa hävittää halvimmalla mahdollisella tavalla -> tuhkaus)
Vaalin kristillisiä perinteitä, joten eniten haluaisin tulla haudatuksi arkussa kasvot ylösnousemukseen päin. Hautaa hoidettaisiin niin kauan kuin maksajia on ja sitten kun ei ole, voisi kiven viedä pois ja alueesta tehdä vaikka puistoaluetta.
Minusta on vastenmielistä, että haudattuja kaivetaan ylös ja tilalle laitetaan joku vieras, vaikka entinen vainaja on siellä vielä luurankona. (Ei ole multaa 25 vuodessa) Vastenmielistä ja epäkunnioittavaa ottaa muinaisia egyptiläisiä muumioihaudoistaan esille.
Nykyaika on mitä on, joten minulle sopii myös polttohautaus ja hautapaikka lasteni eliniäksi.
Tuhkaksi vaan. Läheisille olen esittänyt toiveen että olisi kiva jos istuttaisivat puun tuhkista. Loppujenlopuksi tuo on kyllä sama, enhän minä täällä ole toiveita enää sitten esittämässä :D
Mukavaa olisi olla hoidetussa sukuhaudassa perinteisesti arkussa. Siten on oppinut lapsena ajattelemaan, joten se tuntuu luonnolliselta.
Olen kirjoittanut testamenttiin toiveeksi, että miut tuhkataan. Viimeinen tahtoni on myös että tuhkat sijoitetaan useaan paikkaan, jotka ovat minulle henkilökohtaisesti tärkeitä. Ongelma vaan on että Suomessa tällähetkellä on laitonta sijoittaa tuhka useaan paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut testamenttiin toiveeksi, että miut tuhkataan. Viimeinen tahtoni on myös että tuhkat sijoitetaan useaan paikkaan, jotka ovat minulle henkilökohtaisesti tärkeitä. Ongelma vaan on että Suomessa tällähetkellä on laitonta sijoittaa tuhka useaan paikkaa.
Kukaanhan ei oikeasti valvo tuhkien sirotusta. Kunhan ei mene tekemään sitä niin että sirottelee osan ja vie loput uurnalehtoon. Kirkko ilmeisesti syynää tuhkien määrän ja syyllistää sitten urakalla.
Poltto, ehdottomasti. Ei jää haudan hoito kenenkään harteille. Muistolaatan voivat laittaa, jos haluavat. Ja kyllä, lähisuvusta on kokemusta, kun nyt lyhyen ajaan sisään ollut kaksi polttohautausta. Tuhkia ei luovuteta, jos ei ole suunnitelmaa, mihin. Jos aikoo mereen, pitää olla lupa ko. kunnalta. Mutta totta, kukaan ei selän taakse tule vahtimaan, vietkö ne sinne minne olet ilmoittanut. Appi on virallisesti omalle tontille, mutta tosiasiassa on lempilammessaan ja toinen on sukulainen kotikunnassaan merialueella virallisesti, oikeasti jossain saaristossa kauempana. Näin minulle on kerrottu, en ole kummankaan tuhkan sirottelussa ollut mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaanhan ei oikeasti valvo tuhkien sirotusta. Kunhan ei mene tekemään sitä niin että sirottelee osan ja vie loput uurnalehtoon. Kirkko ilmeisesti syynää tuhkien määrän ja syyllistää sitten urakalla.
No meillä on ihan äskettäin kokemusta läheisen tuhkan sirottelusta uurnalehtoon. Ei sitä kukaan sirotteluvaiheessa ollut enää katsomassa. ja sirottelupaikan ja paikan, mistä tuhkat luovutettiin, välillä on 6 km. Luovutuksen jälkeen seurakunta ei ollut enää mukana.
Haluaisin balsamoinnin, kauniin sarkofagin ja mausoleumin, kuten Sigrid Juseliuksella.
Eikö elävältä palaminen kuulosta pahemmalta? O.o Mieti kun havaihtuis ja huomais just et poltetaan elävältä... Onneksi krematorio on kuuma...