Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.

Vierailija
07.07.2016 |

Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.

Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.

Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.

Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?

Kommentit (1255)

Vierailija
1221/1255 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vaan muistaa että, jos ne toisten tavarat haittaa noin paljon jotain ulkopuolista, niin ongelmahan on sen ulkopuolisen. Pitää vain ymmärtää, että kaikkien resurssit eivät riitä prosessin läpivientiin ja siitä kiukuttelevat sitten muille, jopa kiusaavat. Heillä tässä oikeasti on vaikeaa, kun ei koeta, että olisi oikeutta, varaa tai työkaluja tehdä elämästään mieluisaa.

Voimia ja jaksuhalit teille, toimittajat. <3

Vierailija
1222/1255 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anonyymi palstailu mahdollistaa senkin että tuo yksi voi spämmätä koko ketjun täyteen ilkeämielisiä viestejä ilman mitään varsinaista sisältöä (en tiedä, varmaan siksi että yrittää saada mielipiteensä näyttämään yleiseltä mielipiteeltä?). Monen eri henkilön esittäminen peräkkäisissä viesteissä ei vaan mene läpi, jos kirjoitustyyli ja sanavalinnat tunnistaa. Saa henkilön näyttämään vain pakkomielteiseltä, mitä varmaan onkin. Kaikenlaiseen sitä ihmisillä onkin aikaa, varsinkin kun "ei kiinnosta" keskustelun aihe. :/

Jep. Läpi ketjun ja sinnikkäämmin kuin kukaan muu. Ongelma KonMarissa vaihtuu tälle moniongelmaiselle narsistille sujuvasti sitä mukaa, kun aiheesta jotain tietävät osaavat kirjoittaa paremmin ja ampua hänen väitteensä aina alas.

Alussa lähdettiin ekologisuudesta, sitten tuli henkilöönmeneviä skientologiaviittauksia ja raamattuvertaukset, sitten voitko tiivistää kirjan mulle -ruinaukset, sitten rahaonpaha -asenne ja nyt me marittajat olemme tekemässä tästä sairaasta toiminnasta normia...

Joko on kaikki turha aiheen ohi saatu sanottua? Joko voidaan keskustella itse metodista ja sen hyödyistä ja vaikka sitten niistä faceryhmän ongelmista?

http://www.ess.fi/teemat/asuminen/art2285956

Hieno rakenne kirjoituksella.

Ympäristöongelma, check. Uskontoviittaus, check. Nimittely, check. Idean sisäistäminen toisten kirjoitusten perusteella, check. Normittamisen vastustaminen, check...

Olipa paska kolumni. Täällä meillä ainakin kierrätyskeskus ottaa myyntikuntoisen tavaran lisäksi kyllä ihan rikkinäistä ja likaista tekstiiliä. Jos niiden sivuilla niin lukee, niin kai minä herranjumala sinne ne voin viedä ilman että joudun kantamaan syyllisyyttä tavarasta, joka ei kestänyt ikuisesti?

En nyt muutenkaan ole tunkemassa SPR:lle, fidalle tai uffille yhtään mitään ehjääkään, koska en ole varma ovatko ne tarpeeksi muodikkaita sinne. Enkä kannata niiden "ideologiaakaan", joka on ketjurytkyjä kalliimmalla kuin uutena. Ja jos itse myyn tavaroitani, niin eikö se ole sen ostajan vastuulla, että tarvitseeko se sitä vai ei?

Ei minun maritukseni ei ole mikään taakka kenellekään. Uutta en osta, koska täältä kotoa löytyy jo kaikki tarvittava. Mitä ongelman siirtämistä se on, jos ei halua enää säilyttää tiensä päähän tulleita esineitä?

Kummasti tää touhu tuntuu kutkuttavan niittenki persettä, joilla on oman tavaran kanssa ongelmia.

Erityisesti just niiden perseitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/1255 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ymmärtänyt kun olin pinonnut kananmunat kaappiin pieneen laatikkoon kyljelleen.

Vierailija
1224/1255 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei ymmärtänyt kun olin pinonnut kananmunat kaappiin pieneen laatikkoon kyljelleen.

Oliko ne sun omat kananmunat vai menitkö konmarittamaan yhteisiä asioita ilman lupaa?

Vierailija
1225/1255 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko ne sun omat kananmunat vai menitkö konmarittamaan yhteisiä asioita ilman lupaa?

Auts, siinähän se olikin!

Vierailija
1226/1255 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luin kyseisen kirjan pari viikkoa sitten ja siitä innostuneena maritin vaatekaappini. 5 muovikassillista turhia vaatteita lähti uffelle. Osa melkein uusia, monta vuotta vaatekaapissa turhaan seisoneina. En vaan sitten koskaan saanut aikaseksi mennä myymään niitä kirppikselle. Suurin osa kuitenkin vanhoja, jopa 10 vuoden takaa. Mitä niitä säilyttämään. Monellako muuten on tosi vanhoja vaatteita kaapissa, kun ei vaan saa aikaseksi heittää niitä pois.

Järjestin tämän jälkeen vaatteet viikattuina pystyyn. Aluksi tuntui tosi hölmöltä viikata kaikki niin pedanttisesti. Nyt kuitenkin huomaan, että on tullut käytettyä vaatteita, joita normaalisti ei tullut laitettua päälle ennen. No eipä kai kun olivat rytyssä kaapin perällä. Lisäksi likapyykkiä tulee vähemmän kun on selkeästi puhtaat vaatteet kaapissa ja lkaiset pyykkikorissa. Ennen jätin osan lojumaan tuolille kun en osannut päättää käytänkö vielä kerran vai pesenkö jo. Mielestänoi tuo konmari- metodi nimenomaan auttaa tekemään päätöksen kyllä vai ei. Monilta se ei onnistu ja jäädään sellaseen "ehkä" tilaan. Silloin yleensä alkaa sitä turhaa tavaraa kertymään kun ei osata päättää tarviiko sitä vai ei.

En kuitenkaan ole ihan kaikesta samaa mieltä konmarin kanssa. Mielestäni on tarpeetonta järjestää jääkaappiaan tällä metodilla tai tyhjentää laukkunsa joka päivä. Konmarilla on hyviä juttuja, mutta luulen että hänellä on itsellään neuroosi siisteydestä. Ehkä hieman jopa mt ongelma.

Noudatan siis jotain hänen vinkkejä, jotka on oikeasti tosi hyviä. Ei tarvitse tästä itselleen pakkoneuroosia tehdä.

Vierailija
1227/1255 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ihanan kepeästipä linkität KonMari -metodin mielenterveysongelmiin.

Vierailija
1228/1255 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jo 2010 julkaistussa minimalismin jenkkioppaassa on oleellisesti tuo sama idea eli tavaran voi pitää jos se tuottaa paljon iloa, vaikkei se olisikaan käytännölliselle elämälle välttämätön:

https://www.amazon.com/dp/1452155186?psc=1

Ilon korostaminen ei siis tosiaankaan ole mikään uusi juttu, mutta selittää kyllä miksi Kondo myy juuri USAssa erityisen hyvin.

Vierailija
1229/1255 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puolivälissä kirjaa. Nauratti ihan ääneen ne perunasukkapallerot, joille tulee paha mieli kun pyörivät laatikon pohjalla. Huvitti myös se väite, että käsistä siirtyy vaatteisiin jotain hyvää energiaa tms.

Vierailija
1230/1255 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puolivälissä kirjaa. Nauratti ihan ääneen ne perunasukkapallerot, joille tulee paha mieli kun pyörivät laatikon pohjalla. Huvitti myös se väite, että käsistä siirtyy vaatteisiin jotain hyvää energiaa tms.

Ilmeisesti kirja tuottaa iloa.

Vierailija
1231/1255 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä"

Kannattaa varmaan avata oma ryhmä jollekin tavanomaiselle siivouspuuhastelulle.

Vierailija
1232/1255 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh. Tee päätös luopua jostain ja postaus siitä ryhmään. Sitten siihen ilmestyy kuin haaskalle ihmiset, jotka sanovat, että millä hintaa saat ne myydä, katso huutonetistä hinnat, myytkö mulle, laitoin yv tai että älä myy.

Tämä kuvio on nyt nähty niin monen monta kertaa. Sitä paitsi hinnat on tulleet kaikessa alas ja myymättä jääneisiin ei hintoja kannata edes verrata.

Kenen tavaroita ne olikaan ja voisiko nämä vitun ihmiset nyt vain hinnoitella omiaan eikä toisten esineitä?

Vierailija
1233/1255 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa Ikean kuvastossa oli KonMari-vaikutteita. Ylistettiin tyhjiä työtasoja ja näkyi pystyviikattuja tekstiilejä ja paljon sisusteita eli laatikoiden järjestämiseen tarkoitettuja lokerikkoja. Hamam-pyyhkeitä ei tainnut vielä näkyä.

Vierailija
1234/1255 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudessa Ikean kuvastossa oli KonMari-vaikutteita. Ylistettiin tyhjiä työtasoja ja näkyi pystyviikattuja tekstiilejä ja paljon sisusteita eli laatikoiden järjestämiseen tarkoitettuja lokerikkoja. Hamam-pyyhkeitä ei tainnut vielä näkyä.

No itelle ei tullut yhtään ne fiilikset. Ei vissiin ikealla oltu luettu kuin korkeintaan joku ulkopuolisen tekemä tiivistelmä peruskirjasta. Spark joy ei näkynyt.

Vierailija
1235/1255 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saanut ihan parasta viihdettä, kun liityin ryhmään :D

Vierailija
1236/1255 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän se tuottaa sinulle iloa!

Vierailija
1237/1255 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan muistanut tuoda isoon ääneen esiin sen, että et aio lukea kirjaa? Äläkä unohda uskonlahkovertauksia. Vaadi myös, että muiden nyt vain pitää jaksaa, kun sinä haluat esittää kritiikkiä kirjaa ja konmaria toteuttavia kohtaan. Raivaa kämppääsi kaappi kerrallaan sillä metodilla, ettet ole tarvinnut vuoteen, ja kerro marittavasi naapurissakin. Naurahtele halveksuvin hymiöin kaikille asiallisille viesteille ja muistuta, miten tosikkoja kaikki muut on.

Kirjoita vaikka vielä kolumni aiheesta.

Vierailija
1238/1255 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pään hoidattaminen on muuten yhteiskunnalle kallista lystiä, tiesitkös sen? Vaikka itse maksaisi terapian, niin terapeuttien peruskoulutus maksetaan verovaroin. 

Tää on nyt aivan OT mutta ei todellakaan makseta :D Tällä hetkellä sairaanhoitopiirit ei tue pennin pyörylää terapeuttikoulutuksista vaan saat sen 15 000-20 000e koulutuksestasi maksaa ihan itse. 

Vierailija
1239/1255 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olethan muistanut tuoda isoon ääneen esiin sen, että et aio lukea kirjaa? Äläkä unohda uskonlahkovertauksia. Vaadi myös, että muiden nyt vain pitää jaksaa, kun sinä haluat esittää kritiikkiä kirjaa ja konmaria toteuttavia kohtaan. Raivaa kämppääsi kaappi kerrallaan sillä metodilla, ettet ole tarvinnut vuoteen, ja kerro marittavasi naapurissakin. Naurahtele halveksuvin hymiöin kaikille asiallisille viesteille ja muistuta, miten tosikkoja kaikki muut on.

Kirjoita vaikka vielä kolumni aiheesta.

Just näin. On se noloa kun journalistitkin ovat taantuneet tasolle "olen eri mieltä tästä muoti-ilmiöstä, ooh, olen lumihiutalehipster, näettekö".

Vierailija
1240/1255 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin se uusi, suljetumpi ryhmä on melkoinen huumorin lähde.

aikuiset ihmiset pilkkaavat toisiaan ja arvostelevat minkä ehtivät.

"ei hiuksiaan voi marittaa, yhyyy! kirjassa ei lue mitään hiuksista, eli jeesus eli marie ei ole siis sitä hyväksynyt toimivaksi maritukseksi, yhyy!"